Tipps sökes: Vöxjö - Kyrkö Mosse - Malmö

Här skriver vi om resor, resetips och allt annat som har med touring att göra

Tipps sökes: Vöxjö - Kyrkö Mosse - Malmö

Inläggav Olof Eriksson » 2022-06-13/18:51

På lördag skall jag och min hustru vakna i Växjö och sen ta oss mer till färjeterminalen i Malmö för att sedan vakna upp på söndag i Travemünde.

Båten får vi tidigast köra ombord 21:00. Och vi lär nog vara klara för avfärd 09:00 i Växjö. 45 km senare är vi vid Kyrkö Mosse. Därefter är det ca 20 mil till Malmö.

Kanske ni kan dela med er på trevliga tips? Dels på trevliga sträckor att köra men även på trevliga mål att besöka. Jag besökte östra delen (Kristianstad - Ystad) av Skåne 2020. Dvs jag söker tips mer i mellan samt norra Skåne.
// Olof
R1200 GSA -17
Husqvarna 701 Enduro -19
D3
Användarvisningsbild
Olof Eriksson
 
Inlägg: 2822
Blev medlem: 2013-05-17/01:45

Re: Tipps sökes: Vöxjö - Kyrkö Mosse - Malmö

Inläggav Olof Eriksson » 2022-06-14/19:47

Va är det inte någon på forumet som åker mc i Skåne numera. Och kan tipsa en norrlänning på besök?
// Olof
R1200 GSA -17
Husqvarna 701 Enduro -19
D3
Användarvisningsbild
Olof Eriksson
 
Inlägg: 2822
Blev medlem: 2013-05-17/01:45

Re: Tipps sökes: Vöxjö - Kyrkö Mosse - Malmö

Inläggav Bror Gårdelöf » 2022-06-14/19:56

Just nu tidsnöd. Därav kort svar.

Tävelsås - Jät - Urshult - Fridafors - Olofström - Näsum - Vånga - söderut längs Ivösjöns västra strand - Åhus - väg 118 till dess slut - Brösarp - Kivik. Fortsätt "Skåne runt på sydsidan". Det går inte fort väster om Ystad, men har du inte kört där förr, är den rutten värd att ta, även om lukten av ruttnande tång är "speciell". Smygehuk är ett givet stopp.

Bon voyage.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17103
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Tipps sökes: Vöxjö - Kyrkö Mosse - Malmö

Inläggav Måns Ulveståhl » 2022-06-15/01:00

Tunnsått i norra Skåne för min del, men enligt Kurviger så är detta den absoluta vägen till Malmö.
https://kurviger.de/en?point=56.466155% ... %20Liberty
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3755
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Tipps sökes: Vöxjö - Kyrkö Mosse - Malmö

Inläggav Bror Gårdelöf » 2022-06-15/08:14

Att uppleva mm: Brösarps Gästgifveri är berömt för sin goda mat - således ett mycket bra ställe att luncha på.
Vägen via Brösarps backar är inte lång, men fin. Du kan känna igen dig från "Äppelkriget".
Kivik är värt ett stopp. Där finns också god mat i hamnen. Och så kan ni ju leta upp Piratenstatyn.
Har ni tid, är en vandring på Stenshuvud inte dum.
Piratenmuseet i Vollsjö.
HasseåTagemuseet - världens minsta, men mycket innehållsrikt - i Tomelilla.
Ales stenar (dito "Äppelkriget") vid Kåseberga. Där finns också bra mat.
Smygehuk.

Och det finns mer.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17103
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Tipps sökes: Vöxjö - Kyrkö Mosse - Malmö

Inläggav Olof Eriksson » 2022-06-15/13:27

Får tacka för att ni tog er tid. Men precis östra halvan där exemplen kommit in gjorde vi ganska grundligt under pandemi-året 2020. Så jag tänkte hålla mej mer i mitten av Skåne. Finns det några gobitar där? Har även kikat på Måns kurviger rutt och tagit lite go bitar där.

Oavsett kommer en härlig mc-tur i ett fint okänt landskap att få jag och min hustru på bra humör.
// Olof
R1200 GSA -17
Husqvarna 701 Enduro -19
D3
Användarvisningsbild
Olof Eriksson
 
Inlägg: 2822
Blev medlem: 2013-05-17/01:45

Re: Tipps sökes: Vöxjö - Kyrkö Mosse - Malmö

Inläggav Bror Gårdelöf » 2022-06-15/18:06

Samma början, som jag beskriver ovan, ner till E 22. Därefter transportsträcka tvärs över norra Skåne på E 22 - väg 21 till Vedby-Söndraby strax öster om Klippan. Norrut där, så småningom vänster mot Eket, vidare mot Tåssjö, söder om Rössjön - Västersjön (Frans G Bengtsson växte upp på Rössjöholm, där hans far var rättare.) - Hjärnarp - Förslöv - över Hallandsåsen via Sinarpsdalen till Båstad. Därifrån antingen den kustnära vägen eller väg 115 till Torekov. Båda är vackra.
Ni kan svänga av till Hovs Hallar, som gett namn åt Halland, trots att de ligger i Skåne! Där filmade Ingmar Bergman scenerna i Det sjunde inseglet, när riddaren Antonius Block (Max von Sydow) möter och spelar schack med döden (Bengt Ekerot).
(Det är åtta år, sedan jag körde Vedby-Söndraby - Eket - Hjärnarp, men då var det finfin hojväg.)

Fiskrestaurangen i Torekovs hamn är mycket bra - sillamacka etc - i synnerhet om vädret är vackert, och man kan sitta ute.

Åter mot Ängelholm, sedan norra sidan av halvön ut till Kullen. Fyr(plats)en är värd ett besök.

Därefter söderut via Höganäs och Viken till Helsingborg. E 6/E 20 till Malmö. (Det finns säkert bättre alternativ till denna avslutning, men dem känner jag inte till.)

Jag har inte lagt in detta i BaseCamp, så jag vet inte, hur lång tid det tar att köra enligt ovan - men ni har ju aldrig långt till stora vägar, så det går att lämna föreslagen rutt, när man vill, och ta sig till Malmö på någon timma eller två.


En variant är att köra söderut från Perstorp till Röstånga, sedan nordväst till Skäralid, vars restaurang är helt OK. Utsikten från det näraliggande krönet Kopparhatten uppe på Söderåsen jävar effektivt uppfattningen, att Skåne skulle vara platt.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17103
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Tipps sökes: Vöxjö - Kyrkö Mosse - Malmö

Inläggav Olof Eriksson » 2022-06-15/20:19

Jag får tacka för tipsen. Nu har vi alternativ för alla typer av väder, kort eller lång tur. Och givetvis bra ställen att äta. Har snickrat ihop två rutter av dina förslag.
// Olof
R1200 GSA -17
Husqvarna 701 Enduro -19
D3
Användarvisningsbild
Olof Eriksson
 
Inlägg: 2822
Blev medlem: 2013-05-17/01:45


Återgå till Touring

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst