USA på egen hoj

Här skriver vi om resor, resetips och allt annat som har med touring att göra

USA på egen hoj

Inläggav Svärd » 2022-09-16/07:59

Som namnet på tråden antyder så gäller min fråga om det är någon här som skeppat över sin hoj till USA och sedan kört där och sedan fraktat hem den igen ?
Jag och en kompis funderar lite på detta och vad som i så fall behövs.
Vilket bolag fraktades hojen med, fraktkostnad ?
Båt eller flyg ?
Pappersarbete i samband med frakt ?
Försäkringar för både mig och hojen ?
Väl där, vad se, vilka vägar att köra ?
Tidsåtgång att korsa USA östkust till västkust och ev tillbaka till östkusten ?
Tacksam för svar, vi är medvetna om att man kan hyra eller köpa en hoj där men är inne på att köra våra egna cyklar.
Thomas Svärd
Thomas Svärd
Användarvisningsbild
Svärd
 
Inlägg: 280
Blev medlem: 2003-08-27/01:00

Re: USA på egen hoj

Inläggav Bror Gårdelöf » 2022-10-02/12:06

Som du märker, är det milt uttryckt tunt med svar. Själv har jag ingen egen erfarenhet, men jag har läst en del. Förutom själva frakten verkar det finnas en hel del byråkrati - bland annat för att intyga, att man inte tänker sälja hojen på plats utan faktiskt tänker ta med den hem igen.

Allt detta slipper man förstås, om man flyger dit, hyr på plats, lämnar tillbaka och flyger hem. Då löser sig rimligen även försäkringsfrågan. Mer än så "vet" jag inte - men jag tar för givet, att USA:s ambassad kan ge relevanta svar.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: USA på egen hoj

Inläggav Taurus » 2022-10-09/18:53

[quote="Svärd"]Som namnet på tråden antyder så gäller min fråga om det är någon här som skeppat över sin hoj till USA och sedan kört där och sedan fraktat hem den igen ?

Hej,

Kom hem för nån vecka sedan från USA där jag kört lånad hoj med några vänner.
Jag har inte skeppat min hoj t/r och kört där och men gjort en del annat som kanske kan vara bra info.
Har importerat/skeppat både hoj och bil fr USA.
Har flera gånger kört med hyrd hoj. Har alltid startat i eller strax utanför San Francisco med körning i mellersta och norra Kalifornien samt Oregon.
Har även med bil korsat landet från Florida till Västkusten via Texas och kört runt i staterna Arizona, Utah, Nevada, Oregon och Washington.

Kanske du redan sett denna bra sammanställning av vad att tänka på vid frakt av hoj:
https://www.madornomad.com/the-ultimate-motorcycle-shipping-guide/
Som framgår av sidan kan totalkostnad för sjöfrakt i vissa fall bli lika hög som för flygfrakt då hamn-/lagringsavgifter kan tillkomma om fartyget blir försenat.

Vilket bolag fraktades hojen med, fraktkostnad ?
Vid import av hoj och bil använde jag Nordtrafik. På deras hemsida kan du räkna ut vad sjöfrakt kostar.

Båt eller flyg ?
Om ankomstdag i USA är viktig kan flygfrakt dit vara bra då risk för försening är mycket mindre än för båt. På hemvägen kanske ankomstdagen är mindre viktig så då kan båt vara bättre (billigare).

Pappersarbete i samband med frakt ?

Kolla tex Nordtrafik eller länken ovan.

Försäkringar för både mig och hojen ?

Om du är borta mer än 45 dagar ska du innan avresa ha tecknat en separat reseförsäkring eller förlängt reseskyddet i din hemförsäkring.
Skyddet i hemförsäkringsbolagens reseskydd skiljer sig ofta för vad som täcks och belopp. Kolla noga.
Själv ser jag alltid till att ha ett sk "resestartskydd" för både dit och hemresa. Om något oförutsett på väg till flygplatsen gör att du missar flyget ersätts du för ny biljett.

- Kör du din egen hoj finns det försäkringsbolag (eller mäklare) som har tillfällig försäkring vid resor i tex USA. Googla och jämför.
- Kör du hyrhoj ingår grundskydd som kan kompletteras med olika tillägg på plats. ERV (Europeiska) har tex Reseförsäkring Bas/Plus med både "resestartskydd" (se ovan) och ersättning vid stöld/skada med upp till 25000:- på hyrt fordon som kan göra att du slipper teckna reducering av självrisken hos uthyraren.
- Köper du hoj i USA som du ska köra med måste du kolla innan köpet att du verkligen kan försäkra den. Möjligt att försäkringsmäklare har tillfälliga försäkringar som gäller tills hojen ska exporteras ur USA. Googla och jämför.
Kolla noga då försäkring av USA-registrerad hoj annars kräver en fast adress i ditt eget namn.
(Jag har tänkt köpa en hoj där och ha den stående hos någon vän men utan egen bostadsadress har jag hittills inte kunnat försäkra den).

[b]Väl där, vad se, vilka vägar att köra ?
Du hittar mycket info på internet om bra hojvägar i olika delar av USA.
För att slippa väldigt mycket tråkiga transportsträckor tycker jag att man bör hålla sig i västra/nordvästra USA.
Även där kan det bli lååånga transportsträckor mellan de intressanta delarna. Men då finns det alltid några berg man kan titta på längs vägen.
Är det roliga vägar och/eller fina vyer du är ute efter så skippa att korsa landet. Det är mest raksträckor och sällan fina vyer längs vägen innan du kommer till antingen Montana i norr eller New Mexiko i söder.
Men visst, i östra USA finns Blue Ridge Mountains med roliga vägar och fina vyer och även i nordöst med delar av staterna New York och Vermont.

Om du måste prioritera på västkusten är kustvägen norrut från San Francisco betydligt roligare att köra än söderut. Söderut är det mycket mer trafik och det gör att att man inte kan njuta lika mycket av varken väg eller vy.
Och undvik sommaren längs västkusten. Det är ofta dimma/moln längs kusten. Bästa tid där är april-maj eller september-oktober.

Tidsåtgång att korsa USA östkust till västkust och ev tillbaka till östkusten.
Raka spåret på motorvägar är det tex från New York City till San Francisco ca 500 mil. Undviker du motorvägar tar det ca 8 dar med 7 timmars körning per dag. Givetvis ska du inte köra så mkt på 8 dar men bara som en vägledning. Utanför storstadsområden kan du oftast räkna med att kunna köra minst 9 mil/timma även om du kör på landsvägar.


Om du vill hyra, men till lägre kostnad än hos vanliga uthyrare, kan hyra av privatpersoner via tex http://www.riders-share.com vara värt att kolla.

// Stefan
<p>// Taurus</p>
K 1600 GT
Användarvisningsbild
Taurus
 
Inlägg: 162
Blev medlem: 2005-03-04/01:00

Re: USA på egen hoj

Inläggav Bror Gårdelöf » 2022-10-09/19:18

Ifall TS inte redan noterat: Senaste MC-Folket har en artikel om en resa i USA. Måhända bra ruttips?
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: USA på egen hoj

Inläggav Orvar Eliasson » 2022-10-09/23:10

Air Canada brukar ha specialerbjudande att flyga mc fr Europa till Canada, ex toronto, Vancouver
Kolla också Motorcyclexpress.com. Kan också hjälpa till m försäkring. Använde mig av dem när jag flög min Mc fr Calagry till Dublin. Både MC och jag var på samma flight
Vissa flygbolag kan kräva att du sätter din mc i låda, vissa körde man bara till cargoterminalen och de satte den på en pall tillsammans m sidoväskorna, rol on rol off, ibland fick man ta av vindskyddet, pga höjden
Ibland var man tvungen att göra den så liten som möjligt och sätta den på en pall
Har en gång skeppat min mc fr Göteborg till Seattle,m båt ca 4 veckor fick jag besked om.Tog knappt tre veckor
Fick betala xtra lagerkostnad i Usa på 300 usd
På mina långresor har jag ofta flygt min mc, Ibland samma pris som båt, ibland något dyrare, men du vet att mc kommer inom 3 dagar. OBS!!! Undantag Australien, karantänsregler 3 till 14 dagar för att få tillgång till din mc och svindyrt
Se upp för lokala helgdagar
Kolla Horizon Unlimmiteds hemsida. Finns många tips.
Frågor.. får du gärna höra av dig
Orvar Eliasson
 
Inlägg: 2
Blev medlem: 2022-10-09/22:03


Återgå till Touring

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst