Touring 2023

Här skriver vi om resor, resetips och allt annat som har med touring att göra

Touring 2023

Inläggav Måns Ulveståhl » 2022-10-15/08:13

Jaha, vad ska man göra 2023 då?
Norge (inte varit där sedan 2019), Kroatien, eller Spanien?

Vad planerar ni för?
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3757
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Touring 2023

Inläggav CARL-GUSTAV ARVIDSSON » 2022-10-15/09:29

Hittade en bra site med hotel och rutter som riktar sig mot motorcykelresande. Många erbjuder guidade rundturer för den som önskar. Jag föredrar att köra till förbokat hotel, istället för fråga sig fram om tillgänglighet. mein-tourenhotel.de heter sidan. Funderar på några dagar i Harz efter Berlin. Tyvärr har området drabbats av en omfattade skogsdöd av någon anledning. Nu kan man inte ju inte jämföra det med alpländerna, men för en kort semestertripp duger det.
CARL-GUSTAV ARVIDSSON
 
Inlägg: 36
Blev medlem: 2022-05-23/18:14

Re: Touring 2023

Inläggav Bror Gårdelöf » 2022-10-15/11:31

Till Måns: Jag minns inte, om du varit i Pyrenéerna. De är synnerligen rekommendabla, även om det är en bit dit - inte lika dramatiska som Alperna, men rätt bra ändå.
Lite närmare har du Eifel och Moseldalen. Söder om dem Vogeserna.
Hela gränsen mellan Tyskland och Tjeckien är kuperad och vacker. Därefter kan man fortsätta på Deutsche Alpenstrasse.
Korsika! Fantastisk ö! Har du tid, kan du färja över till Sardinien. Den resan har jag inte gjort - ännu.
(En given möjlighet är att flyga till exempelvis Barcelona, hyra hoj där och ta färjan till Korsika fvb Sardinien och åter. Jag vill minnas, att Åke Svensson lagt en skildring av en sådan resa här på Forum.)
Och så finns ju franska Centralmassivet. Där har jag inte heller varit, men det jag läst är mycket lockande.

Om du inte varit på Nordkap, kan jag rekommendera första natten på färja till Helsingfors (så slipper du passa tider i fortsättningen). Därefter norrut på Via Karelia i östra Finland hela vägen upp, förbi Inarijärvi till Kirkenes. Besök Grense Jakobselv, därefter Nordkap - och så hela norska kusten söderut - gärna via ön Senja fvb Vesterålen - Lofoten.
Sätt i så fall av minst 14 dagar.

Hur som helst: Det finns att ta av. Hör av dig vid behov för mer ingående tips.

I övrigt erinrar jag mig en kommentar från en kvinnlig kroatisk kollega, när hennes man - också kroatisk läkare i Linköping - köpt en Moto Guzzi California(?), på vilken båda åkte. Jag föreslog, att de kunde bli färdledare på någon kommande resa till Kroatien. "Jag skulle aldrig i livet åka motorcykel i Kroatien! Mina landsmän kör som galningar!"
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Touring 2023

Inläggav Måns Ulveståhl » 2022-10-16/06:08

C-G,

Jag brukar också förboka hotell, men rutterna gör jag helst själv då det innebär ett trevligt vinterpyssel.
Tyvärr har Tyskland aldrig lockat mig då jag behöver något mer "exotiskt" för att tända cylindrarna.
Fördomar från min sida kanske?

Bror,

Resesällskapet och jag uppskattar kurviga asfaltsvägar, och gärna då utmanande vägar i bergen.
Korsika har varit uppe som förslag inom resesällskapet, och det gäller även Pyrenéerna.
Främst Korsika då många har lovordat vägarna där.
Tyvärr känner vi oss just nu lite mätta vad det gäller avståndet dit då vi har "härjat" ned och upp på Autobahn senaste två säsongerna.
Fast lyckas vi pricka datumen när Autozug är tillgängligt så finns en möjlighet.

Hyra hoj har varit på tapeten, speciellt i södra Spanien, men jag har köpt hoj för att köra den så jag är lite avig till att hyra. Att åka tåg tar också emot, men alternativet Autobahn är jag väldigt trött på :mrgreen:

Nordkapp inkl. Lofoten har jag besökt relativt nyligen.
Route des Grandes Alpes körde jag 2021 så centralmassivet vet jag inte om det når upp till den nivån.

Det är möjligt att det blir ett "säkert" kort som ligger närmare typ Norge under 2023 då transportsträckan är obefintlig i jämförelse med tex Alperna.
Gärna då runt maj/juni när fjällvägarna öppnar, och eftersom jag redan har kört mycket där så lär rutten bli "best of Norway", samt det lär definitivt bli fler roliga dagar än transportdagar. Om det är torrt...

Vad planerar du själv?
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3757
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Touring 2023

Inläggav Bror Gårdelöf » 2022-10-16/09:37

Dels blir det några kortare resor i Sverige - inklusive den traditionella resan under Kristi himmelsfärdshelgen med Läkare Utan Bromsar samt ett helgarrangemang i södra Halland, som en bekanting arrangerar.
På tapeten står även en vända i Polen, arrangerad av en annan bekanting med polsk hustru.
Och så förstås Årsträffen.

Ända sedan jag köpte den första hojen för snart tjugo år sedan, har jag ofta tagit initiativ till och planerat resor - och gör så fortfarande - men numera är det alldeles utmärkt att också luta sig tillbaka och hänga med på initiativ, som andra tar. Polen är ett vitt fält på min karta, så det blir alldeles utmärkt med "lokal färdledare".

Vad gäller flyga till Sydeuropa och hyra, finns ytterligare en aspekt. Tittar du på driftskostnaden för att köra hela vägen fram och tillbaka, blir det inte så rasande mycket dyrare att flyga och hyra (Det kan t o m bli billigare!), och det går som regel utmärkt att hyra en likadan hoj, som den man själv har - såvida man inte vill passa på att prova något annat.
Men alltihop bestämmer ni förstås själva.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Touring 2023

Inläggav Måns Ulveståhl » 2022-10-16/23:54

Årsträffen 2023 kommer jag ha dryga 20 minuter till så det lär inte bli någon längre resa :D
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3757
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö


Återgå till Touring

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst