Route Des Grandes Alpes

Här skriver vi om resor, resetips och allt annat som har med touring att göra

Route Des Grandes Alpes

Inläggav Roland Lindkvist » 2023-12-13/22:23

Kan man åka Route Des Grandes Alpes i början/mitten av juni eller finns det risk att passen kan vara stängda?
Roland Lindkvist
 
Inlägg: 24
Blev medlem: 2018-10-11/20:38

Re: Route Des Grandes Alpes

Inläggav Bror Gårdelöf » 2023-12-14/09:48

Hittade följande på nätet (visserligen riktat till trampcyklister, men det mesta gäller även för hojåkare):
"The two best periods at which to head out on the Route des Grandes Alpes® are at the start or end of the main summer season: from mid-June (by which time most passes will be open) to mid-July, or from late-August to mid-October. September often proves to be a very good month for cycling, even if daylight hours are fewer. We do not recommend tackling the route in August, as car traffic is often very busy, which can make cycling unpleasant, or even dangerous at times."

Till det kan läggas, att det är klokt att undvika den kontinentala semesterperioden - mitten av juli och hela augusti. Då kan vägarna vara igenkorkade av (hus)bilar. Men du planerar ju att åka tidigare.

Kompisarna och jag gjorde en fantastisk tvåveckorsresa längre österut i Alperna i skarven juni-juli 2010. Då var det inga problem med igenkorkade vägar, vi hade absurd väderlycka, och alla pass var öppna.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Route Des Grandes Alpes

Inläggav Olof Eriksson » 2023-12-14/13:06

Åkte 2022 kring midsommar. Mötte inte många mc på denna alpdel. Rekommenderas att åka hit. Helt oslagbara vyer.
// Olof
R1200 GSA -17
Husqvarna 701 Enduro -19
D3
Användarvisningsbild
Olof Eriksson
 
Inlägg: 2822
Blev medlem: 2013-05-17/01:45

Re: Route Des Grandes Alpes

Inläggav Måns Ulveståhl » 2023-12-16/13:41

Snön "brukar" ligga kvar till slutet av maj i Alperna så början av juni kan bli en chansning.
Troligen bättre mitten av juni.

Sedan det där med mycket fordon under lokal semesterperiod kan du ignorera.
Jag har varit både här och där i Alperna under juli-augusti utan särskilt större problem med trafiken.
Route Des Grandes Alpes körde jag tex i slutet av augusti.
Gott om plats även under eftermiddagar/helger på franska sidan.

Se däremot upp för traktens trampcykelfanatiker.
Dessa masochister brukar vara överallt.
Det är därför bra att "googla" om det planeras några trampcykeltävlingar i området under tidsperioden du planerar att besöka.
Om så är fallet stängs vägen/bergspasset i fråga under minst en hel dag.

Route Des Grandes Alpes kan jag annars rekommendera varmt.
Resesällskapet och jag körde hela rutten 2021, och ett återbesök görs gärna i framtiden.
Själv startade jag i Stockholm, och fick lida mig igenom södra Sverige/hela Tyskland först.
Står du ut med Tyskland så blir det balsam för själen när väl gränsen mot Schweiz, och senare Frankrike passeras.
Hela rutten från Thonon-les-Bains till Menton/Monaco hinner man med under tre-fyra dagar utan större problem.

Trevliga hotell finns det gott om likaså god mat, och trevliga fransmän med viss kunskap i det engelska språket.
Dessa idiotiska betalningautomater å andra sidan, vilka måste nyttjas om någon meter på fransk motorväg planeras ska man däremot undvika.
Jag vet fortfarande inte hur dessa fungerar....

bild.jpg
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3757
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Route Des Grandes Alpes

Inläggav Roland Lindkvist » 2023-12-18/22:08

Tack för all info. Hoppas kunna komma iväg till sommaren.
Roland Lindkvist
 
Inlägg: 24
Blev medlem: 2018-10-11/20:38


Återgå till Touring

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst

cron