R 100RT -82 att köpa

Här skriver vi om resor, resetips och allt annat som har med touring att göra

R 100RT -82 att köpa

Inläggav gideonw » 2007-09-20/06:53

Vill någon överta min rödbruna lågmilare, så kan det ordnas för 28 t.kr. Den har gått 5.800 mil och har nya däck + batteri. Problemfri och välservad. Bara 2 ägare. Syns på Blocket. Finns i Västerviks kommun.
gideonw
 
Inlägg: 4
Blev medlem: 2004-06-03/06:59

Inläggav Marie » 2007-09-20/10:13

gideonw;20641 skrev:Vill någon överta min rödbruna lågmilare, så kan det ordnas för 28 t.kr. Den har gått 5.800 mil och har nya däck + batteri. Problemfri och välservad. Bara 2 ägare. Syns på Blocket. Finns i Västerviks kommun.


Tyvärr tror jag att du begär 10 papp för mycket, Gideon. Prisnivån ligger inte så högt längre, vilket diskuterats i en annan tråd.
Marie Lennerljung
K100 RS "Röd Kalle"
Användarvisningsbild
Marie
 
Inlägg: 5650
Blev medlem: 2005-09-09/01:00

Inläggav Robert Olausson » 2007-09-20/19:05

Prissättning av en hoj är inte så lätt. Dock vill jag bara påpeka att 28 tusen för en fin R100RT inte är för mycket. Bara för att någon har sålt sin BMW Boxer för runt 8 000 kr behöver ju inte denna person sitta inne med rätt kunskaper om vad priset skall vara.

Håll ut gideonw! Tids nog kommer köparna till insikt om dessa hojars rätta värde!

Robert
"Boxerknutte"
R1150RT -01
R80"GS" -83 (Gamle Svarten)
R80GS-90
GasGas
Användarvisningsbild
Robert Olausson
 
Inlägg: 588
Blev medlem: 2005-11-04/01:00

Inläggav Thomas Jansson » 2007-09-20/20:19

Boxerknutte;20681 skrev:Dock vill jag bara påpeka att 28 tusen för en fin R100RT inte är för mycket. Bara för att någon har sålt sin BMW Boxer för runt 8 000 kr behöver ju inte denna person sitta inne med rätt kunskaper om vad priset skall vara.

Jag tycker inte priset är oskäligt alls men frågan är om köparna förstår hur mycket mc de får för pengarna?

Cykeln för 8 behövde nog lite omsorg och kan nog inte jämföras med denna maskin. Första tanken jag fick när jag såg annonsen var att någon var utsatt för ett spratt i samband med en svensexa eller möjligen någon tvär sambo....
Thomas Jansson
 
Inlägg: 625
Blev medlem: 2007-06-17/11:56

Inläggav Magnus Brobeck » 2007-09-20/22:36

Boxerknutte;20681 skrev:Prissättning av en hoj är inte så lätt. Dock vill jag bara påpeka att 28 tusen för en fin R100RT inte är för mycket. Bara för att någon har sålt sin BMW Boxer för runt 8 000 kr behöver ju inte denna person sitta inne med rätt kunskaper om vad priset skall vara.

Håll ut gideonw! Tids nog kommer köparna till insikt om dessa hojars rätta värde!

Robert


Thomas Jansson;20692 skrev:Jag tycker inte priset är oskäligt alls men frågan är om köparna förstår hur mycket mc de får för pengarna?

Cykeln för 8 behövde nog lite omsorg och kan nog inte jämföras med denna maskin. Första tanken jag fick när jag såg annonsen var att någon var utsatt för ett spratt i samband med en svensexa eller möjligen någon tvär sambo....


Ledsen gubbar

Underskatta aldrig en kunds intellekt, inbilla er aldrig att ni sitter på en kunskap som är större än den som skall köpa av er. Att bara fundera i banorna av att "frågan är om köparna förstår ... " eller "Tids nog kommer
köparna till insikt om ... " är tyvärr hamna snett i diskussionen.

Kunden vet oftast mycket väl vad det är som är som känns bäst för honom/henne och kan styra sitt inköp efter detta. Att ni tycker att en R100RT är en kanonmaskin innebär inget annat än att just ni tänker så. Att tro att alla som inte tycker på detta viset har fel eller inte har fattat allt är fel. Den som vill ha en hoj xxx har säkert sina skäl.

För att lyckas sälja så måste NI hitta de som vill ha en R100RT (för det finns sådana potentiella köpare) och sluta behandla de som inte är intresserade som att de inte förstår.

Det andra som ni måste anpassa er till när ni väl hittat er potentiella köparkategori är att få ert erbjudande att skilja sig från mängden. Det kan det göra på olika sätt, ni kan erbjuda en "original R100RT", en "trimmad R100RT", en "billig R100RT" eller vad ni nu väljer. Viktigt är att det finns substans bakom orden.

Säljer ni på att den är original så kom inte med en omlackad och HPDad maskin, är den billig så lägg den strax under konkurrerande maskiner.

Till sist och återigen en av dessa bistra sanningar som många säljare har svårt att förstå. Vad en sak är värd sätts av köparen och INTE av säljaren.

Exempel:

Låt oss anta att vi skall sälja tre stycken motorcyklar, alla är identiska i form av skick, miltal, service osv. Det är med andra ord identiska cyklar.

Det finns tio potentiella köpare, en som är villig att betala 10000, en som är villig att betala 12000, en som är villig att betala 14000 osv i 2000 kr intervall upp till 28000.

Eftersom det finns mer köpare än maskiner så blir det budgivning och första gubben bjuder 20000, andra 24000 coh föga förvånande så blir sista budet 28000.

Nu utbryter genast tanken hos säljarna att dessa maskiner är värda 28000 men det är fel för det finns ingen kvar som är villig att betala detta. Värdet är i bästa fall 26000 eftersom det är det högsta värdet någon är villig att betala. Den som tjurskalligt stannar på 28000 komer inte att sälja, så enkelt är det, den som justerar sitt pris kommer så småningom att hitta en nivå när nästa köpare är villig att hoppa in - och så vidare.

Vem är då jag att tycka och tänka om att sälja? Några korn av erfarenhet har man väl skaffat sig genom åren om man säger så säger jag då.

MVH Magnus
Magnus Brobeck
 

Inläggav dag » 2007-09-21/00:20

Just nu är det "köparens marknad", d.v.s tillgången av begagnade motorcyklar överstiger vida efterfrågan. Prisnivån bestäms av köparna - inte av säljarna, som mbrobeck konstaterar.

"Marknaden" har förändrats kraftigt de senaste åren.

Under 90-talet och början av 2000-talet steg priserna på nya motorcyklar kraftigt, inte minst på BMW. Detta gjorde att priserna på begagnat även ökade. De senaste åren har prisutvecklingen stannat av eller t.o.m. minskat. Köparen av en ny motorcykel får mer för pengarna än tidigare.

Tillverkare som BMW med ett starkt varumärke som stått för kvalitet och tradition, har alltid haft en trogen kundkrets. Långa modellserier och små förändringar mellan åren, bidrog till att hålla andrahandsvärldet uppe.

För fem-tio år sedan annonserade man i lokaltidningen när man skulle sälja sin hoj. Kunderna hade ett mycket begränsat urval att jämföra med. Marknaden var lokal och begränsad.

Sedan dess har tre stora förändringar inträffat:

1. BMW:s inriktning har kraftigt förändrats. Aldrig tidigare har företaget släppt så många nya modeller under kort tid. Genom en helt ny inriktning i modellprogrammet, satsning på en yngre målgrupp och massiv marknadsföring har man försökt tvätta bort stämpeln av att vara tråkig och gammalmodig.

2. EU. Öppna gränser mot övriga Europa, sänkta skatter och enklare inportregler har öppnat en helt ny marknad för köparna. Fler och fler väljer idag att åka till Tyskland och direktimportera sin hoj

3. Internet. Genom Blocket och andra internetsiter får köparna helt nya möjligheter att överblicka och jämföra olika objekt, med bilder, tekniska data, kända fel o.s.v. Köparna är ofta mera kunniga än säljarna!

"Tids nog kommer köparna till insikt om dessa hojars rätta värde!", skriver Boxerknutte.

Jag påstår motsatsen: Tids nog kommer säljarna till insikt om dessa hojars rätta värde! För många blir det ett smärtsamt uppvaknande.

Visst finns det enstaka exemplar av BMW motorcyklar från 70- och 80-talet som är rariteter, extremt välvårdade och till och med har samlarvärde.

Men vakna upp! För många MC-köpare idag är en trött BMW-hoj från 70- och 80-talet inte mera upphetsande än en rostig Fiat! Vi som uppskattar den här typen av hojar är tyvärr ganska få och dessutom både kunniga och kräsna.

Att månad efter månad annonsera ut osäljbara objekt till fantasipriser gynnar bara ägarna av Blocket och andra annonsorgan.

För de som vill sälja finns bara ett alternativ: sänk priset kraftigt.
De som inte accepterar detta kastar bara bort tid och pengar genom att annonsera. Ställ in hojen i garaget, konservera motorn och plocka fram den om sisådär 20 år. Om den överlever malpåsen kanske du har tur och kan hitta en köpare då...
dag
 
Inlägg: 218
Blev medlem: 2003-10-29/01:00

Inläggav Thomas Jansson » 2007-09-21/09:04

Givetvis så är min avsikt inte att underskatta köparna på något sätt.

Vad jag menar är att en gammal boxer i många fall är ett utmärkt alternativ till många andra cyklar i ungefär samma prisklass och att fler skulle uppskatta dem om de gav sig själva chansen att prova dem.

För övrigt så har jag absolut inget emot sjunkande priser - det är ju alltid mellanskillnaden som räknas vid ett byte.
Thomas Jansson
 
Inlägg: 625
Blev medlem: 2007-06-17/11:56


Återgå till Touring

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Majestic-12 [Bot] och 1 gäst