Boxerknutte;20681 skrev:Prissättning av en hoj är inte så lätt. Dock vill jag bara påpeka att 28 tusen för en fin R100RT inte är för mycket. Bara för att någon har sålt sin BMW Boxer för runt 8 000 kr behöver ju inte denna person sitta inne med rätt kunskaper om vad priset skall vara.
Håll ut gideonw! Tids nog kommer köparna till insikt om dessa hojars rätta värde!
Robert
Thomas Jansson;20692 skrev:Jag tycker inte priset är oskäligt alls men frågan är om köparna förstår hur mycket mc de får för pengarna?
Cykeln för 8 behövde nog lite omsorg och kan nog inte jämföras med denna maskin. Första tanken jag fick när jag såg annonsen var att någon var utsatt för ett spratt i samband med en svensexa eller möjligen någon tvär sambo....
Ledsen gubbar
Underskatta aldrig en kunds intellekt, inbilla er aldrig att ni sitter på en kunskap som är större än den som skall köpa av er. Att bara fundera i banorna av att "frågan är om köparna förstår ... " eller "Tids nog kommer
köparna till insikt om ... " är tyvärr hamna snett i diskussionen.
Kunden vet oftast mycket väl vad det är som är som känns bäst för honom/henne och kan styra sitt inköp efter detta. Att ni tycker att en R100RT är en kanonmaskin innebär inget annat än att just ni tänker så. Att tro att alla som inte tycker på detta viset har fel eller inte har fattat allt är fel. Den som vill ha en hoj xxx har säkert sina skäl.
För att lyckas sälja så måste NI hitta de som vill ha en R100RT (för det finns sådana potentiella köpare) och sluta behandla de som inte är intresserade som att de inte förstår.
Det andra som ni måste anpassa er till när ni väl hittat er potentiella köparkategori är att få ert erbjudande att skilja sig från mängden. Det kan det göra på olika sätt, ni kan erbjuda en "original R100RT", en "trimmad R100RT", en "billig R100RT" eller vad ni nu väljer. Viktigt är att det finns substans bakom orden.
Säljer ni på att den är original så kom inte med en omlackad och HPDad maskin, är den billig så lägg den strax under konkurrerande maskiner.
Till sist och återigen en av dessa bistra sanningar som många säljare har svårt att förstå. Vad en sak är värd sätts av köparen och INTE av säljaren.
Exempel:
Låt oss anta att vi skall sälja tre stycken motorcyklar, alla är identiska i form av skick, miltal, service osv. Det är med andra ord identiska cyklar.
Det finns tio potentiella köpare, en som är villig att betala 10000, en som är villig att betala 12000, en som är villig att betala 14000 osv i 2000 kr intervall upp till 28000.
Eftersom det finns mer köpare än maskiner så blir det budgivning och första gubben bjuder 20000, andra 24000 coh föga förvånande så blir sista budet 28000.
Nu utbryter genast tanken hos säljarna att dessa maskiner är värda 28000 men det är fel för det finns ingen kvar som är villig att betala detta. Värdet är i bästa fall 26000 eftersom det är det högsta värdet någon är villig att betala. Den som tjurskalligt stannar på 28000 komer inte att sälja, så enkelt är det, den som justerar sitt pris kommer så småningom att hitta en nivå när nästa köpare är villig att hoppa in - och så vidare.
Vem är då jag att tycka och tänka om att sälja? Några korn av erfarenhet har man väl skaffat sig genom åren om man säger så säger jag då.
MVH Magnus