Däckstryck

Här skriver vi om resor, resetips och allt annat som har med touring att göra

Däckstryck

Inläggav Magne » 2008-04-24/07:40

Vid besök på Gälleråsen förra året var det en kille som nämnde att vid touringköring så kan man åka med högre tryck i däcken än vid aktiv köring. Enligt boken ska jag ha 2.5 i tryck på bakhjulet. Hur mycket kan jag öka det om jag tänker köra lungt på asfaltvägar? Orsaken skulle vara att däcket inte slits så det blir "platt".


Är det någon som vet hur egenskaperna på däcken förändras med för högt tryck?


 

Magne Hansen
R1250GSA
Användarvisningsbild
Magne
 
Inlägg: 628
Blev medlem: 2007-07-29/01:00

Re: Däckstryck

Inläggav Hubbiken2 » 2008-04-24/08:34

Que??
Vad är detta för en hemkokt teori eller vad har jag missat?
Däcket blir rundare vid högre tryck mao kör man på mer på mitten vid högre tryck = högre slitage mot mitten!?!?!
Tycket i däcket skall anpassas efter last i första hand.

/mark
Användarvisningsbild
Hubbiken2
 
Inlägg: 580
Blev medlem: 2007-04-05/01:00

Re: Däckstryck

Inläggav Magne » 2008-04-24/10:26

<p>Då tolkar jag ditt svar som att jag skall ha däckstryck enligt anvisningar från BMW och glömmer vad jag hörde.</p>
<p> </p>
Magne Hansen
R1250GSA
Användarvisningsbild
Magne
 
Inlägg: 628
Blev medlem: 2007-07-29/01:00

Re: Däckstryck

Inläggav SvenG » 2008-04-24/11:30

<p>Helt klart att ett högre däckstryck minskar både slitaget på däcket och bränsleförbrukningen, detta oavsett bil eller MC.</p>
<p>Helt klart påverkas köregenskaperna om man ändrar däckstrycket, visst kommer man att få en mindre yta mot vägen om man ökar trycket men samtidigt så ökar stabiliteten i däcket. Det finns således både för och nackdelar oavsett vilket tryck man har men visst kan det finnas anledning till att fundera lite på vilket som är optimalt vid olika tillfällen.</p>
<p>Åtminstone när det gäller bilar så anges ofta ett onödigt lågt däckstryck i manualen om man siktar på låg bränsleförbrukning och däckslitage. Med det något lägre däckstrycket ökar dock komforten vilket biltillverkaren naturligtvis ser som ett plus.</p>
<p>/SvenG</p>
SvenG
 
Inlägg: 161
Blev medlem: 2005-09-07/01:00

Re: Däckstryck

Inläggav Hubbiken2 » 2008-04-24/13:49

<p><span style="font-size: small; font-family: comic sans ms,sans-serif;">Nu var jag mest ute efter denna fråga:</span></p>
<p><span style="font-size: small; font-family: comic sans ms,sans-serif;">"Orsaken skulle vara att däcket inte slits så det blir "platt"."</span></p>
<p><span style="font-size: small; font-family: comic sans ms,sans-serif;">Hur komforten påverkas och så är vida kännt.</span></p>
<p><span style="font-size: small; font-family: comic sans ms,sans-serif;">/mark</span></p>
Användarvisningsbild
Hubbiken2
 
Inlägg: 580
Blev medlem: 2007-04-05/01:00

Re: Däckstryck

Inläggav Björn Johnson » 2008-04-24/14:47

<p>Jag tror att skillanden i slitage pa däckets mitt är ganska marginell, för att inte säga obefintligt, om du höjer trycket nagot jämfört med vad handboken föreskriver. För nagra ar sedan jämförde jag däckstillverkarens rekommendationer med BMW:s för min aktuella cykel/däck, samt nagra andra kombinationer, och kom fram till att man generellt sett förordar ett högre däckstryck än vad BMW gör. Detta kan ju förvisso ligga i däckstillverkarens intresse om nu däcken slits fortare, men f-n trot...</p>
<p>Och ja, jag saknar den där bokstaven som den ormliknande fisken börjar med pa mitt tyska tangentbord.</p>
Senast redigerad av Björn Johnson 2008-04-24/15:01, redigerad totalt 1 gång.
R1150GS, R100GS, C1 200, EC135
Användarvisningsbild
Björn Johnson
 
Inlägg: 2127
Blev medlem: 1985-08-01/01:00

Re: Däckstryck

Inläggav skylt » 2008-04-24/14:58

<p>När jag gjorde research om vilket michelin pilot power däck jag ska skaffa till min r1200s så läste jag "manualen" till detta däck och där stod att vid bankörning rekommenderas 2,2, normalkörning på kurvig väg 2,5 och vid autobahnkörning 2,9 på detta bakdäck.</p>
> HP2 Sport 09 <
> G650X moto 07 <
[medlem 2658530]
Användarvisningsbild
skylt
 
Inlägg: 190
Blev medlem: 2002-06-18/01:00

Re: Däckstryck

Inläggav Lime » 2008-04-24/18:56

<p>
Magne skrev:</p>
<p>Då tolkar jag ditt svar som att jag skall ha däckstryck enligt anvisningar från BMW och glömmer vad jag hörde.</p>
<p>
</p>
<p>Nej, du ska ha däckstryck enligt anvisningarna från däckstillverkaren. Beroende på vilket däck jag sätter på min hoj så skiljer det 0.4 mellan det mjukaste och det hårdaste. Skillnaden beror till största delen på däckens olikheter i profil, stomme, gummiblandning och trådtäthet.</p>
Ove "Lime" Lindström
Lime
 
Inlägg: 1011
Blev medlem: 2004-01-29/01:00

Re: Däckstryck

Inläggav 2659800 » 2008-05-07/19:46

Om jag förstod rätt från början så berodde olika däcktryk på aktiv eller lugnare körning. Detta torde förklaras så att vid aktiv körning blir däcken varma och då stiger trycket av "sig självt", vid lugmare körning däremot håller däcken sig något svalare och kräver då ett högre tryck från början.
Goransson
2659800
 
Inlägg: 9
Blev medlem: 2004-12-30/01:00

Re: Däckstryck

Inläggav Lime » 2008-05-08/17:30

2659800 skrev:Om jag förstod rätt från början så berodde olika däcktryk på aktiv eller lugnare körning. Detta torde förklaras så att vid aktiv körning blir däcken varma och då stiger trycket av "sig självt", vid lugmare körning däremot håller däcken sig något svalare och kräver då ett högre tryck från början.
Goransson


I princip ja, men när du börjar köra så hårt att det börjar spela någon roll, då vill du inte längre ha ett standard gatdäck på. Enklast är att köra däcket ett pass och sedan kolla däckstrycket. Jag kör med ca 0.2 bar högre tryck på varmt däck än mot det som står som rekommenderat kalltryck.

Eller så använder du däcksvärmare så får du rätt med en gång.
Ove "Lime" Lindström
Lime
 
Inlägg: 1011
Blev medlem: 2004-01-29/01:00

Re: Däckstryck

Inläggav Guzzi-Leif » 2008-05-08/21:58

Däckslitaget vid ihållande körning i hyfsad fart och med tung last är starkt relaterat till temperaturen som i sin tur uppstår genom knådningen när däcket deformeras. Där har du kopplingen till det rekommenderade förhöjda trycket.

Tar för givet att tillverkarna vet bäst men däremot vet sällan mackarnas manometrar bäst - skaffa en bra tryckmätare (de mekaniska funkar minst lika bra som digitalhitecharna) och kolla ofta, variera efter belastning samt gör det alltid med kalla däck.

Blev jag Bror Duktig och smålarvig nu, ber jag om ursäkt.
Leif Gustavsson, Karlstad. Leg tråkmåns och gubbe.
Användarvisningsbild
Guzzi-Leif
 
Inlägg: 2235
Blev medlem: 2004-07-13/01:00


Återgå till Touring

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst