Mina intryck, Dennis Johanssons, från min R1200gs -04

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

Re: Mina intryck, Dennis Johanssons, från min R1200gs -04

Inläggav Dennis Johansson » 2013-11-05/13:43

Nu har jag haft inne min GS på 11000 mil service.
Inga allvarliga fel denna gång, men det är grejer på G.

Då jag pratade med Martin om två andra i BMW klubben som bytt kardanstången, den ena pga av haveri och den andra i förebyggande syfte, är det väl antingen läge att sälja av hojen innan eller ta smällen.
Martin säger att man bör byta kardanstången efter en körsträcka på ca 12000 - 15000 mil. för att brott uppstår. Ca 7000kr kostar det, minns ej om jobbet ingick i det priset.
Detta tycker jag är alarmerande. En redan dyr mc i inköp blir helt klart dyrare att äga på längre sikt.
Jag frågade hur det ligger till mot japanerna. Och om kardanstången fanns hemma.
Nej sådant brukar ej inträffa på japanerna sade han, men grejer för att laga slutväxeln hade han hemma till GS, för de i medel håller ca 5000 mil :shock: Dock fick man beställa stången.
Min slutväxel än så länge gått 11000 utan problem, men han verkar inte ha de delarna hemma till motsvarande japaner, för att de ej går sönder lika frekvent.

Hur kommer det sig att BMW ej kan bygga driftsäkra kardanhojar när japsarna kan.
Den nya Africa Twinnen som skall komma kanske blir ett alternativ eller Super Tennerén som redan finns. Ej bäst i test, men troligast billigare i längden.

Det är ju löjligt, blir det brott på en kardanstång, då är det för snålt tilltaget i material.
Skall man få en både lätt och stark kardanstång, skulle de gjorts i kolfiber. Oavsett rätt dimensionerad skall en kardanstång överleva hojen!
Likaså ett löjligt lager i en slutväxel, det finns Honda modeller som går på samma lager i över 30.000 mil. Det borde även BMW göra!

Man köper ju en kardanhoj som ofta kostar mer i inköp en vad kedjehoj gör för att få dels lägre serviceintensitet, men även lägre kostnader på drivlinan på längre sikt, och det gäller troligen alla märken utan BMW som är bland de dyraste.....
Asfalt och Grus, är lika kul bus R1200GS -04, Urban Cruiser -11, Florida
Användarvisningsbild
Dennis Johansson
 
Inlägg: 4762
Blev medlem: 2008-10-12/05:20

Re: Mina intryck, Dennis Johanssons, från min R1200gs -04

Inläggav neutral » 2013-11-05/16:11

Du har väl fått lägre serviceintensitet också. Hur många gånger tror du man bytt drivpaket under 11.000 mil på en kedjehoj? 3-6 gånger kanske, det kostar mer än de 7.000 kr du kanske behöver lägga någon gång i framtiden.

Otroligt nojande från din sida hela tiden tycker jag.
Peter
Husqvarna 701 Enduro -18
Användarvisningsbild
neutral
 
Inlägg: 1086
Blev medlem: 2011-02-07/17:55
Ort: Linköping (D9)

Re: Mina intryck, Dennis Johanssons, från min R1200gs -04

Inläggav Dennis Johansson » 2013-11-05/16:29

neutral skrev:Du har väl fått lägre serviceintensitet också. Hur många gånger tror du man bytt drivpaket under 11.000 mil på en kedjehoj? 3-6 gånger kanske, det kostar mer än de 7.000 kr du kanske behöver lägga någon gång i framtiden.

Otroligt nojande från din sida hela tiden tycker jag.

På en offroadhoj håller väl ett drivpaket 2 till 3 tusen mil. Men på landsvägshojar vet jag flera som har sina i bra skick i 5 till 6 tusen mil.
Å andra sidan är ju BMW så dyra i inköp att man kan byta flera drivpaket i mellanskillnad.

Men Neutral, om nu andra fabrikat kan få sina kardan system att hålla utan att byta kardanstänger, varför skall man bara gilla läget och byta bara för att det står BMW på tanken?
Otroligt nojande... ok.... det är bara så att jag vill ha den kvalitet jag skall kunna förvänta mig för det höga inköpspriset.
Det som amerikanen skriver i sin brev i en annan tråd tror jag helt och fullt på?
Om detta vetats om av BMW, borde ju detta tagits upp i serviceintervallen att kardanstången skall bytas etc.
Och kommer de på detta efter hand, borde service schemat uppdateras, men då kommer BMW i beg. tester rasa i betyg pga höga servicekostnader.
BMW skall ju stå för kvalitet, och för mig står kvalitet i första hand för saker som ej går sönder.
Jag vet inte hur märkestrogen du är, men det verkar som om att de som är löjligt trogna till BMW kan stå ut med vad som helst oavsett om annat håller bättre, eller är det så att BMW ägare generellt har för mycket pengar och därför betalar alla kostnader utan knot bara för att de har råd och vill ha propellern?
Asfalt och Grus, är lika kul bus R1200GS -04, Urban Cruiser -11, Florida
Användarvisningsbild
Dennis Johansson
 
Inlägg: 4762
Blev medlem: 2008-10-12/05:20

Re: Mina intryck, Dennis Johanssons, från min R1200gs -04

Inläggav neutral » 2013-11-05/17:31

Jag är nog snarast märkesotrogen då jag haft nästan allt - Honda, Kawasaki, Yamaha, KTM, Gas Gas och Aprilia. Detta är dock min första BMW och den fungerar fortfarande bra precis som din verkar göra.

Franska bilar däremot, det är skit på riktigt. :mrgreen:
Peter
Husqvarna 701 Enduro -18
Användarvisningsbild
neutral
 
Inlägg: 1086
Blev medlem: 2011-02-07/17:55
Ort: Linköping (D9)

Re: Mina intryck, Dennis Johanssons, från min R1200gs -04

Inläggav Roger Gross » 2013-11-06/14:23

En liten kommentar till vad Dennis skriver om att kardanstången "går av":
Det som händer förr eller senare med en kardan är att knutkorsen blir utslitna. I ett knutkors finns permanentsmorda nållager och som allt annat har de en viss livslängd. Oavsett om knutkorsen sitter på drivaxeln i en bil eller på en mc. Erfarenhetsmässigt håller BMW:s mckardanaxlar 12000-15000 mil, en del kortare en del längre. Ett varsel om förestående haveri är ett oljud som då hörs om man rullar på bakhjulet med hojen uppställd på centralstödet. Om man fortsätter köra trots illavarslande oljud kan knutkorset haverera och brytas sönder.Vid varje tusenmilaservice kollar den proffsiga BMW-verksta´n om det finns oljud i drivlinan.
Som alltid gäller: Nyare hoj - värdeminskning men inga repkostnader. Äldre hoj - repkostnader men inga kostnader för värdeminskning.
Det är allt tur att inte allting håller i evighet som Dennis förespråkar. Då hade vi ju fortfarande kört omkring med T-Fordar... ;)
Mvh,
Roger
D14
Roger Gross
 
Inlägg: 2058
Blev medlem: 1987-01-01/01:00

Re: Mina intryck, Dennis Johanssons, från min R1200gs -04

Inläggav Marie » 2013-11-06/17:15

Roger Gross skrev:Det är allt tur att inte allting håller i evighet som Dennis förespråkar. Då hade vi ju fortfarande kört omkring med T-Fordar... ;)

Det hade nog gått ganska bra det också.

Fast sen hände det mycket under ett tiotal år, men jag upplever min Ford V8 från 1939 som en tämligen modern bil frånsett designen. Täckt kaross med värme och ventilation, och en motor som går riktigt hyfsat. Man behöver egentligen inte så mycket mer.
Marie Lennerljung
K100 RS "Röd Kalle"
Användarvisningsbild
Marie
 
Inlägg: 5650
Blev medlem: 2005-09-09/01:00

Re: Mina intryck, Dennis Johanssons, från min R1200gs -04

Inläggav Kapten Stofil » 2013-11-06/18:45

Marie skrev:
Roger Gross skrev:Det är allt tur att inte allting håller i evighet som Dennis förespråkar. Då hade vi ju fortfarande kört omkring med T-Fordar... ;)

Det hade nog gått ganska bra det också.

Fast sen hände det mycket under ett tiotal år, men jag upplever min Ford V8 från 1939 som en tämligen modern bil frånsett designen. Täckt kaross med värme och ventilation, och en motor som går riktigt hyfsat. Man behöver egentligen inte så mycket mer.


Kan hålla med om det. Hur mycket junk, som man klarar sig väldigt bra utan, har man inte stoppat i moderna bilar. Elektroniskt flärp till förtvivlan.

Säger jag som är IT-gubbe och elektroniknörd...
Jonas Otter
Do not fold, spindle or mutilate
Numera Yamaha XVZ12 m sidvagn
Användarvisningsbild
Kapten Stofil
 
Inlägg: 3153
Blev medlem: 2011-06-22/11:01

Re: Mina intryck, Dennis Johanssons, från min R1200gs -04

Inläggav Gunnar Elmgren » 2013-11-06/20:23

Åja, några saker har allt hänt med både bilar och motorcyklar sedan 1930-talet......
Exempelvis är serviceintervallerna sådär 10-20 gånger längre, det går åt hälften så mycket bränsle, stoppsträckan är åtminstone halverad, driftstopp inträffar kanske 10-100 gånger mer sällan, giftiga utsläpp har reducerats med runt 95-98%, och vad gäller bilar har sannolikheten att överleva en olycka (eller till och med undkomma oskadd) förbättrats dramatiskt.
För övrigt - om någon skulle få för sig att tillverka ett fordon som aldrig gick sönder eller blev utslitet, skulle ingen av oss komma i närheten av att ha råd att köpa det......
Jag är ingen vän av "slit-och-släng", men den tekniska utvecklingen har många fördelar - det är inte självklart att "bra kvalitet" (som i "går aldrig sönder") alltid är av godo. Massvis av fullt fungerande prylar kasseras, bara för att de är omoderna och det finns bättre alternativ - t ex har jag en helt felfri och väl fungerande "tjock-TV" stående. Den har aldrig krånglat, men den får nog ändå gå på tippen snart trots att den säkert har 10-20 års teknisk livslängd kvar. Ingen vill ha den, helt enkelt - och då kan man ju bara konstatera, att "kvalitén" faktiskt varit onödigt bra, och den gott hade kunnat göras med sämre livslängd utan att det haft någon praktisk betydelse.
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Mina intryck, Dennis Johanssons, från min R1200gs -04

Inläggav Marie » 2013-11-06/20:34

Gunnar Elmgren skrev:t ex har jag en helt felfri och väl fungerande "tjock-TV" stående. Den har aldrig krånglat, men den får nog ändå gå på tippen snart trots att den säkert har 10-20 års teknisk livslängd kvar. Ingen vill ha den, helt enkelt - och då kan man ju bara konstatera, att "kvalitén" faktiskt varit onödigt bra, och den gott hade kunnat göras med sämre livslängd utan att det haft någon praktisk betydelse.


Vaddå?

Har du tagit en bildrörsTV ur bruk? :shock: :o

Varför det?
Den fungerar, säger du ju?

Jag har aldrig ägt något annat än bildrörsTV, och så vitt jag kan förutspå lär inget annat komma innanför dörren, innan den gamla gått sönder såpass att jag inte själv kan laga den med lite komponenter från ELFA....
Marie Lennerljung
K100 RS "Röd Kalle"
Användarvisningsbild
Marie
 
Inlägg: 5650
Blev medlem: 2005-09-09/01:00

Re: Mina intryck, Dennis Johanssons, från min R1200gs -04

Inläggav Gunnar Elmgren » 2013-11-06/21:35

Marie skrev:
Vaddå?

Har du tagit en bildrörsTV ur bruk? :shock: :o

Varför det?
Den fungerar, säger du ju?

Jag har aldrig ägt något annat än bildrörsTV, och så vitt jag kan förutspå lär inget annat komma innanför dörren, innan den gamla gått sönder såpass att jag inte själv kan laga den med lite komponenter från ELFA....

Vill du ha den är det bara att komma och hämta, Marie! ;)
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Mina intryck, Dennis Johanssons, från min R1200gs -04

Inläggav Marie » 2013-11-06/22:11

Gunnar Elmgren skrev:Vill du ha den är det bara att komma och hämta, Marie! ;)


Varför skulle jag vilja det?
Jag skrev ju att jag redan har en, och att den sannolikt skall kunna hållas vid liv många år ännu.
Marie Lennerljung
K100 RS "Röd Kalle"
Användarvisningsbild
Marie
 
Inlägg: 5650
Blev medlem: 2005-09-09/01:00

Re: Mina intryck, Dennis Johanssons, från min R1200gs -04

Inläggav Dennis Johansson » 2013-11-06/22:33

Ärligt så skiter jag i tv apparater i min egen 1200GS tråd.
Däremot så visst om det är knutkorsen som tar slut, så ok, det gjorde det på Volvo 240 /740 också efter ca 30.000 mil.
Men hur lyckas då de japanska märkena att få ihop sina kardanhojar utan haverier?
Asfalt och Grus, är lika kul bus R1200GS -04, Urban Cruiser -11, Florida
Användarvisningsbild
Dennis Johansson
 
Inlägg: 4762
Blev medlem: 2008-10-12/05:20

Re: Mina intryck, Dennis Johanssons, från min R1200gs -04

Inläggav Gunnar Elmgren » 2013-11-06/22:56

Dennis Johansson skrev:Men hur lyckas då de japanska märkena att få ihop sina kardanhojar utan haverier?

Det får dom inte. Troligen hör vi bara inte talas om några haverier, eftersom ytterst få riskokare körs så långt att det blir aktuellt.
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Mina intryck, Dennis Johanssons, från min R1200gs -04

Inläggav Dennis Johansson » 2013-11-06/23:15

Gunnar Elmgren skrev:
Dennis Johansson skrev:Men hur lyckas då de japanska märkena att få ihop sina kardanhojar utan haverier?

Det får dom inte. Troligen hör vi bara inte talas om några haverier, eftersom ytterst få riskokare körs så långt att det blir aktuellt.


Så du tror inte Hondas Touringmaskiner körs långt.
Som Pan- European och Goldwing...
Nja det är nog en felaktig slutsats Gunnar.
Asfalt och Grus, är lika kul bus R1200GS -04, Urban Cruiser -11, Florida
Användarvisningsbild
Dennis Johansson
 
Inlägg: 4762
Blev medlem: 2008-10-12/05:20

Re: Mina intryck, Dennis Johanssons, från min R1200gs -04

Inläggav Marie » 2013-11-06/23:25

De är väl precis som japanska bilar kvalitetsoptimerade.
Allt rasar samtidigt vid 100000 engelska mil....
Marie Lennerljung
K100 RS "Röd Kalle"
Användarvisningsbild
Marie
 
Inlägg: 5650
Blev medlem: 2005-09-09/01:00

Re: Mina intryck, Dennis Johanssons, från min R1200gs -04

Inläggav Gunnar Elmgren » 2013-11-06/23:43

Dennis Johansson skrev:Så du tror inte Hondas Touringmaskiner körs långt.
Som Pan- European och Goldwing...
Nja det är nog en felaktig slutsats Gunnar.

Jag skrev "ytterst få" - det är inte samma sak som "inte körs långt". Och jag har inte sett några belägg från Din sida, att kardanaxlar på japanska hojar generellt skulle hålla bättre än BMW:s - för med hörsägen bevisar Du inte mycket!
Om Du fortfarande envisas, kan Du ju kika på dessa:
http://www.youtube.com/watch?v=ZXTmQj1P20Q
http://my-mc-phoenix.com/viewtopic.php?t=5651&p=68496
Min slutsats är nog inte mer felaktig än den Du dragit om BMW:s kardanaxlar - vi hör i ärlighetens namn inte talas om många haverier där heller, trots att det finns mängder med BMW kardanhojar som körs riktigt långt. Din egen, till exempel.
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Mina intryck, Dennis Johanssons, från min R1200gs -04

Inläggav Dennis Johansson » 2013-11-07/05:27

Gunnar Elmgren skrev:
Dennis Johansson skrev:Så du tror inte Hondas Touringmaskiner körs långt.
Som Pan- European och Goldwing...
Nja det är nog en felaktig slutsats Gunnar.

Jag skrev "ytterst få" - det är inte samma sak som "inte körs långt". Och jag har inte sett några belägg från Din sida, att kardanaxlar på japanska hojar generellt skulle hålla bättre än BMW:s - för med hörsägen bevisar Du inte mycket!
Om Du fortfarande envisas, kan Du ju kika på dessa:
http://www.youtube.com/watch?v=ZXTmQj1P20Q
http://my-mc-phoenix.com/viewtopic.php?t=5651&p=68496
Min slutsats är nog inte mer felaktig än den Du dragit om BMW:s kardanaxlar - vi hör i ärlighetens namn inte talas om många haverier där heller, trots att det finns mängder med BMW kardanhojar som körs riktigt långt. Din egen, till exempel.


Den s.k. hörsägen är från en av Sveriges bästa mekaniker som du själv använder och hänvisar till i många fall!

Sedan är det ju ett fantastiskt pris på att fixa det om det nu är samma delar som går sönder på bilar, dvs knutkorsen. Till en Volvo är de ej dyra och på Biltema får dem ännu billigare.
Asfalt och Grus, är lika kul bus R1200GS -04, Urban Cruiser -11, Florida
Användarvisningsbild
Dennis Johansson
 
Inlägg: 4762
Blev medlem: 2008-10-12/05:20

Mina intryck, Dennis Johanssons, från min R1200gs -04

Inläggav Gunnar Elmgren » 2013-11-07/08:47

Det är fortfarande hörsägen, inte några underbyggda fakta som Du hänvisar till, Dennis.
Jag litar också på Din källa, men hans underlag är inte särskilt stort och det han säger till Dig kan mycket väl vara det Du "vill höra".
Om Du tittar på mina länkar ovan, ser Du att Honda ingalunda är förskonade från kardan-problem. Tvärtom, så verkar slitna knutkors vara ett ganska vanligt problem på t ex ST1300 Pan European! Finns en hel del på olika Forum om det..... Inte heller några särskilt underbyggda fakta, men i alla fall en indikation på att kardanaxlar kan gå sönder oavsett hojfabrikat.

(Undrar för övrigt vilken "kvalitet" man kan förvänta sig av Biltemas knutkors?)
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Mina intryck, Dennis Johanssons, från min R1200gs -04

Inläggav Roger Gross » 2013-11-07/09:53

Betr kardanaxlar mm:
Vi får väl konstatera att ALLT går sönder så småningom och återvänder till matjordstadiet.
Dennis kan ha en poäng betr japanska kardaner och bakväxlar. De är mycket robusta och enkla. Men jättetunga och utan finess. I regel bara en kardanknut i o med att baksvingen är stel och inte ledad som på BMW. Kawa har en ledad bakaxel, så även Triumph som har en komplett baksving/bakväxel från japansk leverantör. Men hojarna är ju ena riktiga blysläder med allt vad det innebär för kördynamiken.
Så även Honda VFR1200 - jättetung.
Personligen tar jag hellre lägre vikt/ökad kördynamik/ökad körtrivsel. Om sedan grejerna måste renoveras efter 15000 mil eller 20 000 mil är skit samma. Jag åker inte mc med målet att grejerna ska hålla i evigheter, jag kör mc för att njuta av livet. Och detta uppfyller BMW mc bäst hittills.
KTM och Triumph är på gång men har inte BMW:s resurser att få fram toppgrejer. Japanerna tycks helt ha stängt sina utvecklingsavdelningar. De rullar vidare med sina gamla modeller och kommer bara med en ny kulör då och då. Visst blir det driftsäkra hojar, men fasen så tråkiga!
Som jag ser det, :)
//Roger
Roger Gross
 
Inlägg: 2058
Blev medlem: 1987-01-01/01:00

Re: Mina intryck, Dennis Johanssons, från min R1200gs -04

Inläggav Olle Nilsson » 2013-11-07/10:25

Jag kan rapportera att biltemas knutkors håller en utmärkt kvalite särskilt utförandet med innovationen
smörjnippel har visat mycket bra hållbarhet.
Har haft dessa monterade på Volvo 245 och på mazda 323. :D
Användarvisningsbild
Olle Nilsson
 
Inlägg: 445
Blev medlem: 2009-06-28/15:54

Re: Mina intryck, Dennis Johanssons, från min R1200gs -04

Inläggav Roger Gross » 2013-11-07/11:04

Olle Nilsson skrev:Jag kan rapportera att biltemas knutkors håller en utmärkt kvalite särskilt utförandet med innovationen
smörjnippel har visat mycket bra hållbarhet.
Har haft dessa monterade på Volvo 245 och på mazda 323. :D


I Canada finns en firma som modifierar BMW:s knutkors genom att ta upp hål för smörjnipplar. Nipplarna får inte plats i baksvingen när knutkorset roterar. Därför pluggar man nippelhålen med skruv när hojen är i drift, nipplarna monteras enbart vid service då fett ska tryckas in i nållagren. Ännu lär inget modifierat knutkors ha havererat...
//Roger
Roger Gross
 
Inlägg: 2058
Blev medlem: 1987-01-01/01:00

Re: Mina intryck, Dennis Johanssons, från min R1200gs -04

Inläggav Dennis Johansson » 2013-11-07/14:06

Roger Gross skrev:
Olle Nilsson skrev:Jag kan rapportera att biltemas knutkors håller en utmärkt kvalite särskilt utförandet med innovationen
smörjnippel har visat mycket bra hållbarhet.
Har haft dessa monterade på Volvo 245 och på mazda 323. :D


I Canada finns en firma som modifierar BMW:s knutkors genom att ta upp hål för smörjnipplar. Nipplarna får inte plats i baksvingen när knutkorset roterar. Därför pluggar man nippelhålen med skruv när hojen är i drift, nipplarna monteras enbart vid service då fett ska tryckas in i nållagren. Ännu lär inget modifierat knutkors ha havererat...
//Roger


Den infon var ju klart intressant.

Gunnar Elmgren skrev:Det är fortfarande hörsägen, inte några underbyggda fakta som Du hänvisar till, Dennis.
Jag litar också på Din källa, men hans underlag är inte särskilt stort och det han säger till Dig kan mycket väl vara det Du "vill höra".

Intressant reflektion!
I de flesta andra fall kommer ju uppgifter från det hållet som en väldigt säker informationskälla. Och din teori om att jag skulle vilja höra att min BMW är av sämre kvalitet en någon hoj jag ej har verkar skum.
Därmot har jag en teori om att du ej ser uppgifterna som relevanta då du är betydligt mer märkestrogen och jag tror nästan det gör i hjärtat hos märkestrogna att höra att kvaliteten är sämre en hos en japs.

Roger Gross skrev:Dennis kan ha en poäng betr japanska kardaner och bakväxlar. De är mycket robusta och enkla. Men jättetunga och utan finess. I regel bara en kardanknut i o med att baksvingen är stel och inte ledad som på BMW. Kawa har en ledad bakaxel, så även Triumph som har en komplett baksving/bakväxel från japansk leverantör. Men hojarna är ju ena riktiga blysläder med allt vad det innebär för kördynamiken.
Så även Honda VFR1200 - jättetung.


K1300S torrvikt 228 kg
FJR 1300 torrvikt 237 kg och den kom 2001
Pan european 289 kg och den kom 2002
VFR1200 267 kg
Jepp de är tyngre. Kan det var så att BMW bantat för mycket?
Asfalt och Grus, är lika kul bus R1200GS -04, Urban Cruiser -11, Florida
Användarvisningsbild
Dennis Johansson
 
Inlägg: 4762
Blev medlem: 2008-10-12/05:20

Re: Mina intryck, Dennis Johanssons, från min R1200gs -04

Inläggav Gunnar Elmgren » 2013-11-07/14:40

Dennis Johansson skrev:Intressant reflektion!
I de flesta andra fall kommer ju uppgifter från det hållet som en väldigt säker informationskälla. Och din teori om att jag skulle vilja höra att min BMW är av sämre kvalitet en någon hoj jag ej har verkar skum.
Därmot har jag en teori om att du ej ser uppgifterna som relevanta då du är betydligt mer märkestrogen och jag tror nästan det gör i hjärtat hos märkestrogna att höra att kvaliteten är sämre en hos en japs.

Jag ger upp - Du har uppenbarligen bestämt Dig för, att Du har behov av att hela tiden hitta något att kritisera BMW för. Det är OK, men skulle Du inte må bättre av att åka Honda - egentligen? Fast det är klart, då skulle Du kanske bli tvungen att hitta något att kritisera dom för också....... ;)
Jag är förvisso ganska märkestrogen, men Dina beskyllningar om att jag skulle blunda för, eller bortse från, att BMW har en del brister är tämligen ogrundade. Jag har haft mina problem med både bilar och hojar, men jag har alltid fått hjälp från BMW på ett bra sätt och har fullt förtroende för BMW:s vilja och förmåga att lösa de problem som uppstår. Däremot känner jag inget större behov av att ta ut problem i förskott eller att uttrycka min frustration på Forumet, och det hade inte tillfört särskilt mycket heller.

Jag tror för övrigt inte BMW är vare sig bättre eller sämre ÄN japanska märken, alla har sina problem fast de uppstår på olika vis och vid olika tillfällen. Den statistik finns tillgänglig (bl a från amerikanska NHTSA) visar, att återkallelser och frivilliga kampanjer är ungefär lika vanliga för japaner som för fordon från andra länder.
En hoj (eller bil, för den delen) som uppfyller Dina krav om att vara "färdigutvecklad" och aldrig gå sönder eller få problem finns inte, och kommer aldrig att finnas - helt enkelt för att den dels skulle bli opraktisk, dels skulle bli så dyr att ingen av oss skulle komma i närheten av att ha råd med den. Den vore osäljbar, helt enkelt!
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Mina intryck, Dennis Johanssons, från min R1200gs -04

Inläggav L Gidlöf » 2013-11-07/17:40

Av de hojar jag har ägt, diverse japaner innan min BMW bana började samt en Ducati så har den som haft bäst finish och bäst kvalitet varit Ducatin.

Att BMW är det jag äger nu är bl a för att vägen till service var lite lugn sen vad den inte lika bra grusvägsmaskin.

Jag har alltid trivts med mina hojar och jag är inte märkestrogen (skulle vara Ducati i så fall) utan jag köper hoj som passar mig för tillfället.

Jag skulle aldrig köpa en Triumph eller en japansk motorcykel, inte för att de är sämre,men de har framförallt två saker emot sig.

Dels är de tunga, det verkar vara svårt att bygga lätt samt så har de så fruktansvärt dålig design och finish på grejorna. De funkar lika bra men varför ska det se så plastigt,sladrigt mm ut på en ny hoj. Se på BMW och Ducati, även Moto Guzzi, se deras svetsar,deras knappar mm, det har hög finish och jäför det med t ex Triumph, värmehandtagknapp som ser ut att kräva ett helt Forsmarks för att få igång. I Ducatin fanns det inte ens en separat knapp för detta,utan handtagsvärmen styrdes via startknappen. Underbart.

Se Gold Wing, mer knappar än en 747 och jag känner många i klubben som har GUldWingar och ingen, alltså ingen av dessa är utan någon form av elfel
R1150R01
K1200RS04
K1200LT05
R1200GSA07
R1200GSA08
R1200GSA10
R1200GS13
L Gidlöf
 
Inlägg: 276
Blev medlem: 2013-06-26/20:45

Re: Mina intryck, Dennis Johanssons, från min R1200gs -04

Inläggav Fredrik J » 2013-11-07/17:41

Kan kanske vara av intresse att läsa http://en.wikipedia.org/wiki/Anecdotal_evidence :)

Verkar vara symptomatisk för alla hoj forum jag frekventerar att det är anekdotisk bevisföring som är överlägset mest vanligt. Grundar sig säkert till att tillförlitliga data i tillräcklig mängd för statistisk signifikans saknas.

Olika hoj tillverkares eventuella förtjänster eller brister förefaller ju om möjligt vara svårare att diskutera än olja :mrgreen:

I slutändan är jag fortfarande helt övertygad om att man skall köpa och äga hoj med hjärtat och inte med hjärnan.
R1250GSA '20
R1200GSA '10 Såld
R1200R '07 Såld.
D10 Göteborg
Användarvisningsbild
Fredrik J
 
Inlägg: 733
Blev medlem: 2009-11-07/11:20

Re: Mina intryck, Dennis Johanssons, från min R1200gs -04

Inläggav Dennis Johansson » 2013-11-07/19:38

Jo men sedan finns ju lösningar på grejer som tas fram i efterhand.
Och i detta forum är det ju då BMW.
Det engelska brev som finns i en annan tråd beskriver en rad prylar som en Canadensare fixat till med shimsning etc.
Roger Gross skriver om smörjnipplar till denna kardanen.
Det finns alltså rum för förbättringar, som borde lösas av BMW eller införlivas av dem.
Att några knutkors går sönder och det kostar cirkus 7000kr att fixa är ej ok. Det borde inte ens kosta en tredjedel att fixa knutkors.
Nog för att det ej finns något förnuft med att köpa en mc, ok. Men det skall inte kosta löjligt mycket pengar att hålla igång dem.

Triumph försökte kopiera VFR och lägga till lite motor och skapade Sprint.
De har enkelsving och kedja.
Triumph kräver underhåll ganska regelbundet av sitt bakhjulslager, medan Honda ej har problem eller service.
Så länge du ej sätter högtryck mot lagret, så håller det. Det är dyrt, svindyrt, 2500 kronor för ett kullager, men om det i majoritets fallen aldrig behöver bytas. Inte ens efter 30.000 mil + Ja då är det kvalitet.
Hade jag gillar Sportourers hade jag troligen köpt en och sedan aldrig bytt.
Eller vad sägs om kugghjulsdrivakammar = inga trasiga kedjor eller remmar och ventilspel som sällan måste justeras. Detta gäller främst 750cc.
Nu gillar jag Stora offroadmaskiner.
Jag har haft två XRV750 Africa Twin, och de var ej felfria de heller. Min BMW har varit bättre. Å andra sidan skiljer det över 11 år mellan dem..
I början av 90 och framåt sålde AT bra, det dräller av dem. Tror ej det finns lika många R80 GS eller vad de hette på den tiden i Sverige ens. Men sedan har japsen tappat vad gäller utveckling och inovationer. Detta pga av ekonomin.
Min BMW är långt mycket dyrare en mina AT. Jag kunde köpa två AT för samma pengar som för min GS.
Dock var det saker som jag saknade. Inte minst ABS.
Och även om hojen varit bra, så blir man le på att när man köpt en så dyr hoj, så skall inte kardan grejer kosta 7000 kr, och det innan hjullagret rasar.
Sedan blir det än dyrare.
Så de som köper en 800 GS kanske ej gör fel. Att byta Kedja är nog billigare i längden, trots att det borde vara tvärt om
Asfalt och Grus, är lika kul bus R1200GS -04, Urban Cruiser -11, Florida
Användarvisningsbild
Dennis Johansson
 
Inlägg: 4762
Blev medlem: 2008-10-12/05:20

Re: Mina intryck, Dennis Johanssons, från min R1200gs -04

Inläggav Buster » 2013-11-07/20:08

Hur mycket kör du per år Dennis?

Om man kör mycket och vill ha billigt ägande bör man nog byta rätt tätt, inte mala på så mätarställningen blir femsiffrig och sedan tycka det är konstigt att saker kan gå sönder och kosta pengar.
Det är ju ofta marginell skillnad i pris på en cykel som gått 1500 som 3500 mil.
Så köp, kör och sälj.


Inte heller jag är helt nöjd med min GS, men letar inte upp problem i förskott.

Den är sexväxlad men nog kunde väl utväxlingen vara nästan dubbelt så hög i slutändan, kraften finns ju.
En bil som varvar 3000 i 100 orkar jag inte med alls, typ smågolfar och skit... men boxern ligger väl över 3000 i 100... varför det?
Att köra i 40-50 på sexan är fint, men inget man behöver... en hög transportväxel hade enligt mig varit bättre.
..och någon eller några växlar kanske man kunde banta bort helt.

Ekipaget väger en bråkdel av en bil, ändå är förbrukningen nästan densamma... också något större att fundera på.


Att sen automat hade varit det allra bästa är ju en annan sak.
1200GS Extrasvart
Buster
 
Inlägg: 639
Blev medlem: 2011-05-14/21:09

Re: Mina intryck, Dennis Johanssons, från min R1200gs -04

Inläggav Dennis Johansson » 2013-11-07/20:24

JAg köpte min efter att den redan passerat 3500 mil.
De är helt enkelt för dyra att köpa nya.

Men dyra grejer skall ju hålla längre en billigare, man skall ju få det man betalar för.
Jag tror att man skulle kunna få ut bättre livslängd på gs med den design som i stort är, bara genom att inte banta ngt öre på varjedetalj. Väljer man bästa kvalitet all metall och elektronik som går att få, så håller det
Asfalt och Grus, är lika kul bus R1200GS -04, Urban Cruiser -11, Florida
Användarvisningsbild
Dennis Johansson
 
Inlägg: 4762
Blev medlem: 2008-10-12/05:20

Re: Mina intryck, Dennis Johanssons, från min R1200gs -04

Inläggav Buster » 2013-11-07/20:31

Jo, men vem har sagt att BMW alltid har bästa kvalité och vad säger att högst pris ger längst livslängd?

Ferrari är dyrare än BMW och håller sämre.
Ett paket knäckebröd håller längre än en oxfilé...


Man kan faktiskt betala för annat än "bara" kvalité och livslängd.
1200GS Extrasvart
Buster
 
Inlägg: 639
Blev medlem: 2011-05-14/21:09

Re: Mina intryck, Dennis Johanssons, från min R1200gs -04

Inläggav L Gidlöf » 2013-11-07/21:21

Dennis Johansson skrev:JAg köpte min efter att den redan passerat 3500 mil.
De är helt enkelt för dyra att köpa nya.

Men dyra grejer skall ju hålla längre en billigare, man skall ju få det man betalar för.
Jag tror att man skulle kunna få ut bättre livslängd på gs med den design som i stort är, bara genom att inte banta ngt öre på varjedetalj. Väljer man bästa kvalitet all metall och elektronik som går att få, så håller det


Ett enkelt sätt kan du göra för att jag nästan kan garantera att din kardan håller 50000 mil,likaså motorn utan några större kostnader och även fast den gått 11000 mil redan.

Det är att du åker till Kenneths MC och ber de begränsa efekten till 25 kW, jag vågar nästan lova att du aldrig kommer slita ut hojen då (men hur rolig kommer den då att vara)

Sen har jag för mig att du redan när du köpte den skrev och verkade orolig för kvaliteten, som 2004 hade en del problem med,men nu har du kört 1000-tals mil utan problem, då ska man väl vara nöjd.
R1150R01
K1200RS04
K1200LT05
R1200GSA07
R1200GSA08
R1200GSA10
R1200GS13
L Gidlöf
 
Inlägg: 276
Blev medlem: 2013-06-26/20:45

Re: Mina intryck, Dennis Johanssons, från min R1200gs -04

Inläggav Gunnar Elmgren » 2013-11-07/22:56

/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Mina intryck, Dennis Johanssons, från min R1200gs -04

Inläggav Dennis Johansson » 2013-11-08/05:23

Gunnar Elmgren skrev:http://www.svd.se/naringsliv/toyota-aterkallar-33-000-bilar_8703596.svd
Dom glömde visst testa färdigt........ :shock:

Det är illa. Inte minst för Toyota själva som ser sådant som riktigt pinsamt.
I Toyota fabrikerna finns det knappar där vem som får stoppa en hel produktion om de finner ett fel. Allt för att felet ej skall fortplantas ut i verkligheten.
Så det är ett stort bakslag för Toyota.
Asfalt och Grus, är lika kul bus R1200GS -04, Urban Cruiser -11, Florida
Användarvisningsbild
Dennis Johansson
 
Inlägg: 4762
Blev medlem: 2008-10-12/05:20

Re: Mina intryck, Dennis Johanssons, från min R1200gs -04

Inläggav vilde » 2013-11-08/11:16

Jag tycker det skulle vara intressant att följa din tråd om dina erfarenheter med din GS, men nu börjar tråden utmynna i den vanliga eviga diskussionen "finns det ett problem eller ej, är andra hojar bättre eller sämre?" i stället för att konstatera vad som är läget just nu och agera efter det. Vad är bra, vad är mindre bra, kan jag göra något för att det som är mindre bra ska bli bättre? Vad kan jag göra för att min hoj ska hålla så länge som möjligt?

Ett konstruktivt förslag här är tydligen att man skulle kunna sätta smörjnipplar på kardanen för att öka livslängden? Jag har en kompis som gjorde exakt samma sak med den erkänt dåliga framvagnsupphängningen på bland annat vw Passat, han och hans kompis satte smörjnipplar på "vad det nu heter" svängarmar??? som normalt alltid blev kassa men med smörjnipplar samt lite nytt fett då och då höll de bilen ut.

Så Dennis och ni andra kom tillbaks till nuet och Dennis hoj, det är ju det som denna tråden ska handla om
R1200R -2012
Användarvisningsbild
vilde
 
Inlägg: 386
Blev medlem: 2008-10-20/23:41

Re: Mina intryck, Dennis Johanssons, från min R1200gs -04

Inläggav Olle Nilsson » 2013-11-08/12:40

En fråga från en som inte vet.Går det att byta knutkorsen på kardan eller byts allt som en enhet?
Om det inte är möjligt att byta bara korsen så är det läge för BMW att göra en förbättring av konstruktionen.
Användarvisningsbild
Olle Nilsson
 
Inlägg: 445
Blev medlem: 2009-06-28/15:54

Re: Mina intryck, Dennis Johanssons, från min R1200gs -04

Inläggav gösser » 2013-11-08/15:53

Dessvärre är kardanknutarna "nitade". Hela kardanstången måste bytas. Lika illa är det på bilsidan,(BMW). Det lär finnas firmor som kan ta bort de gamla knutarna och ersätta dessa samt balansera om kardanstången men då är priset ungefär som en helt ny, ingen ide alltså. På äldre fordon gick det som bekant att byta korsen till en billig peng om man var något så när händig, det gällde bara att ha koll på balanseringsvikterna på kardanstången.

Lars
Användarvisningsbild
gösser
 
Inlägg: 476
Blev medlem: 2005-08-30/01:00

Re: Mina intryck, Dennis Johanssons, från min R1200gs -04

Inläggav Håkan » 2013-11-08/16:03

gösser skrev:Dessvärre är kardanknutarna "nitade". Hela kardanstången måste bytas.

Lars

Njae, inte riktigt sant... Det finns definitivt sätt att lösa det där på. Och lösa kardanknutar med lagerskålar finns att köpa. Enligt uppgift kommer dom från samma tillverkare som är underleverantör till BMW.
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: Mina intryck, Dennis Johanssons, från min R1200gs -04

Inläggav Dennis Johansson » 2013-11-09/13:32

Olle Nilsson skrev:En fråga från en som inte vet.Går det att byta knutkorsen på kardan eller byts allt som en enhet?
Om det inte är möjligt att byta bara korsen så är det läge för BMW att göra en förbättring av konstruktionen.

Låter vettigt!
Förr i tiden, fram t.o.m. typ Volvo PV, så behövde man smörja framvagnen etc.
Sedan slapp man det för att konstruktionen förbättrades.
Nu är vi alltså tillbaks till smörjnipplar igen på kardan till BMW och framvagn på VW. Vart gick det fel?
Asfalt och Grus, är lika kul bus R1200GS -04, Urban Cruiser -11, Florida
Användarvisningsbild
Dennis Johansson
 
Inlägg: 4762
Blev medlem: 2008-10-12/05:20

Re: Mina intryck, Dennis Johanssons, från min R1200gs -04

Inläggav Magnus Brobeck » 2013-11-09/16:06

Dennis Johansson skrev:*SNIPP*
Förr i tiden, fram t.o.m. typ Volvo PV, så behövde man smörja framvagnen etc.
Sedan slapp man det för att konstruktionen förbättrades.
Nu är vi alltså tillbaks till smörjnipplar igen på kardan till BMW och framvagn på VW. Vart gick det fel?


Fel?

Det gick rätt därför att vid varje service slipper du 30 minuters extra arbete för att ta av kåpor och damasker för att smörja knutar. Om man räknar med att man kör 750 mil per år (någon form av genomsnitt) så har man gjort 20 servicar när man kommer till 15000 mil. Om nu timpriset är 900kr/timma så har det kostat 9000 + material låt oss säga 10000 kr jämt för det som kan ge mindre mekande med MC och bara kostar 7000:- när det händer, det vill säga byte av kardanknutar eller vad det nu var. Alltså är det bättre som det är.

Nu kan man alltid tvista om det tar 30 min eller om man kör mer än 750 mil per år men man har i vart fall gjort minst 15 servicar när man har kört 15000 mil så helt fel ute är jag inte.

Skall man kolla på ekonomi så måste man ju se helheten, inte bara en del. För kronor och örens skull spelar de ju ingen roll var det kostar, utan mer att/om det kostar.

MVH Magnus
There are two rules in life:
1. Never give out all the information.
2.
Användarvisningsbild
Magnus Brobeck
Webmaster
 
Inlägg: 2144
Blev medlem: 1994-04-06/01:00

Re: Mina intryck, Dennis Johanssons, från min R1200gs -04

Inläggav neutral » 2013-11-09/16:15

Fanns väl en anledning till att många bilars vägräknare rullade runt vid 10000 mil, det var en onormalt lång sträcka helt enkelt. Var det något kvar maskinellt så var bilen utrostad i stället. Jag minns hur min far bytte avgassystem varannat år och bromsbelägg, stötdämpare och drivknutar (till framhjulsdrivna bilar) var förbrukningsvara.
Peter
Husqvarna 701 Enduro -18
Användarvisningsbild
neutral
 
Inlägg: 1086
Blev medlem: 2011-02-07/17:55
Ort: Linköping (D9)

Re: Mina intryck, Dennis Johanssons, från min R1200gs -04

Inläggav Olle Nilsson » 2013-11-10/14:11

Det är ju tur att vi får tycka olika!
Jag hade gärna sett att det fanns smörjnipplar på både framvangnar och kardanaxlar men det kanske beror på att jag tycker om att underhålla särskilt om det sparar pengar åt mig.
Användarvisningsbild
Olle Nilsson
 
Inlägg: 445
Blev medlem: 2009-06-28/15:54

Re: Mina intryck, Dennis Johanssons, från min R1200gs -04

Inläggav Marie » 2013-11-10/16:00

Olle Nilsson skrev:Det är ju tur att vi får tycka olika!
Jag hade gärna sett att det fanns smörjnipplar på både framvangnar och kardanaxlar men det kanske beror på att jag tycker om att underhålla särskilt om det sparar pengar åt mig.


Ja definitivt.
Att ta ett varv med fettsprutan var 250:e mil vore definitivt inte betungande.
Ferguson 35:an gör ju att man är van, och alla har väl ändå en fettspruta på garageväggen?
Marie Lennerljung
K100 RS "Röd Kalle"
Användarvisningsbild
Marie
 
Inlägg: 5650
Blev medlem: 2005-09-09/01:00

Re: Mina intryck, Dennis Johanssons, från min R1200gs -04

Inläggav Gunnar Elmgren » 2013-11-10/18:08

Marie skrev:Att ta ett varv med fettsprutan var 250:e mil vore definitivt inte betungande.

Jo, det vore det. Jag skulle inte uppskatta att behöva göra service på bilen ("rundsmörjning" hette det väl, när det begav sig?) varannan vecka, och att fnatta runt med fettspruta och oljekanna på hojarna sådär 6-7 gånger per säsong är inte heller något jag skulle uppskatta.
Serviceintervaller på 1000 mil på hojarna är på gränsen till att vara för ofta - bilen klarar sig sådär 3500 mil, men det blir ändå ett par servicebesök per år. Det räcker gott.
Att få byta någon "undershållsfri" detalj efter 15-20.000 mil kan jag leva med, jag har ändå sparat massvis av både tid och pengar på att inte behöva smörja eländet sådär 60-80 gånger under tiden.......
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Mina intryck, Dennis Johanssons, från min R1200gs -04

Inläggav akktustakki » 2013-11-10/18:51

Å andra sidan så är det ju att smörjmedlen blivit SÅ MYCKET BÄTTRE, att det förmodligen inte behövde smörjas lika ofta som förr, givet att det fanns möjlighet att "dela ut smörj". Underhåll är viktigt, följande ramsa (som skulle "sammanfatta underhållstjänsten) fick jag lära mig av vår lärare vid BasBefälSkolan för många år sedan;
"En gång i timman snus, en gång om dagen hus, en gång i veckan mus, en gång i månaden rus"
Allt ska underhållas, kropp, själ & maskiner, tänk på det !
akktustakki
 
Inlägg: 99
Blev medlem: 2013-07-24/16:56

Re: Mina intryck, Dennis Johanssons, från min R1200gs -04

Inläggav gorbra » 2013-11-10/19:04

På Honda 750-tiden, enkelkamsmotorn, så var det service var 300:e mil. En resa Nordkapp tur o retur eller neråt kontinenten så skulle det servas 2 ggr. Ventiler, olja o filter, brytare, kamkedja, tändinställning, svinglagringen skulle smörjas, osv . Det blev 4-5 ggr per år då man körde 12-1500 mil om året. Det är inte så länge sedan. Att man bara orkade. Som tur är går utvecklingen, (och invecklingen), vidare.
gorbra
 
Inlägg: 223
Blev medlem: 2010-04-15/16:59

Re: Mina intryck, Dennis Johanssons, från min R1200gs -04

Inläggav Fredrik J » 2013-11-10/21:23

Gunnar Elmgren skrev:
Marie skrev:Att ta ett varv med fettsprutan var 250:e mil vore definitivt inte betungande.

Jo, det vore det. Jag skulle inte uppskatta att behöva göra service på bilen ("rundsmörjning" hette det väl, när det begav sig?) varannan vecka, och att fnatta runt med fettspruta och oljekanna på hojarna sådär 6-7 gånger per säsong är inte heller något jag skulle uppskatta.
Serviceintervaller på 1000 mil på hojarna är på gränsen till att vara för ofta - bilen klarar sig sådär 3500 mil, men det blir ändå ett par servicebesök per år. Det räcker gott.
Att få byta någon "undershållsfri" detalj efter 15-20.000 mil kan jag leva med, jag har ändå sparat massvis av både tid och pengar på att inte behöva smörja eländet sådär 60-80 gånger under tiden.......


Jag håller med Gunnar!

Ägnar mycket hellre min tid åt att köra än att smörja eller meka. Och jag är ända maskiningenjör i botten ;)
R1250GSA '20
R1200GSA '10 Såld
R1200R '07 Såld.
D10 Göteborg
Användarvisningsbild
Fredrik J
 
Inlägg: 733
Blev medlem: 2009-11-07/11:20

Re: Mina intryck, Dennis Johanssons, från min R1200gs -04

Inläggav Dennis Johansson » 2013-11-11/08:14

Och så säger somliga att man inte kan smörja sig fattig :lol:

Att tro att det är billigare att äga kardandrivet är iaf en myt.
Det är minst lika dyrt som att hålla på med kedjor. Men man får hela kostnaderna stötvis.
Att BMW har lagerproblem i kardanklumpen tillkommer ju vid sidan om själva kardanen...
Och det lagret finns det ju bättre lösningar på. Finns ju hojar med enkelsving med kedja där lagret aldrig verkar haverera. = kvalitet
Asfalt och Grus, är lika kul bus R1200GS -04, Urban Cruiser -11, Florida
Användarvisningsbild
Dennis Johansson
 
Inlägg: 4762
Blev medlem: 2008-10-12/05:20

Re: Mina intryck, Dennis Johanssons, från min R1200gs -04

Inläggav Börjesson » 2013-11-11/10:03

En kardanstång kan man köpa på Ebay för mellan 1500 och 2500, är ju inte mycket dyrare än ett drivpaket till en kedjehoj....
Sven-Olof Börjesson
Götene/ D8

BMW R 1250 GSA -19
XTZ 660
GL1000 LTD
Börjesson
 
Inlägg: 187
Blev medlem: 2009-09-11/18:57
Ort: D8 Götene

Re: Mina intryck, Dennis Johanssons, från min R1200gs -04

Inläggav neutral » 2013-11-11/10:07

Dennis Johansson skrev:Att tro att det är billigare att äga kardandrivet är iaf en myt.
Det är minst lika dyrt som att hålla på med kedjor.


Ja, om man tror att drivpaket från Biltema håller 6000 mil då är det nog billigare men med mer normala livslängder och priser så är det inte det.
Peter
Husqvarna 701 Enduro -18
Användarvisningsbild
neutral
 
Inlägg: 1086
Blev medlem: 2011-02-07/17:55
Ort: Linköping (D9)

Re: Mina intryck, Dennis Johanssons, från min R1200gs -04

Inläggav Thomas Stadin » 2013-11-11/10:34

Dennis Johansson skrev:Och så säger somliga att man inte kan smörja sig fattig :lol:

Att tro att det är billigare att äga kardandrivet är iaf en myt.
Det är minst lika dyrt som att hålla på med kedjor. Men man får hela kostnaderna stötvis.
Att BMW har lagerproblem i kardanklumpen tillkommer ju vid sidan om själva kardanen...
Och det lagret finns det ju bättre lösningar på. Finns ju hojar med enkelsving med kedja där lagret aldrig verkar haverera. = kvalitet


Då jag körde kedjedriven sporttouring låg drivpaketkostnaden på ca 1-2 kr/mil inkl 530-eftermarknadsdrivpaket, kedjeolja, rengörningsmedel. Skötsel och drivpaketbyten utfördes på egen hand. Det var inte smörjningen som var jobbig utan rengörningen...

En inkapslad kedja i oljebad skulle nog vara den bästa lösningen på mc, iaf på de med tvärställd motor.
D10 - Mölndal
CB400N
CBR1000RR
FE570
390 Duke
R1200GS LC
701 Enduro
Användarvisningsbild
Thomas Stadin
 
Inlägg: 3186
Blev medlem: 2010-03-03/15:17

Re: Mina intryck, Dennis Johanssons, från min R1200gs -04

Inläggav Roger Gross » 2013-11-11/12:40

@Dennis: Du skriver att BMW har lagerproblem i bakväxeln. Problemet är löst i produktionen sedan ett par år.
Men det är riktigt att man HADE problem. Problem som man löst. Rätt ska vara rätt...
@tstadin: inkapslad kedja i oljebad är inte helt enkelt. Denna konstruktion finns på BMW:s scootrar och varmgång i kedjan var en av orsakerna till försenad lansering.
Alla lösningar har för- o nackdelar. Enligt min uppfattning flest fördelar med kardandrift.
En smärre renovering efter 15000 mil är inget att höja på ögonbrynen för. Bromsskivor, lameller, kamkedjor, kolvringar, styrlager, stötdämpare, mm, mm. Det som havs det skavs.
Det går säkert att tillverka en mc som går utan renoveringsbehov i 100 000 mil, men vem vill/har råd köpa en sådan!?
Vänliga hälsningar,
Roger
Roger Gross
 
Inlägg: 2058
Blev medlem: 1987-01-01/01:00

FöregåendeNästa

Återgå till R boxermodeller

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 1 gäst