neutral skrev:Du har väl fått lägre serviceintensitet också. Hur många gånger tror du man bytt drivpaket under 11.000 mil på en kedjehoj? 3-6 gånger kanske, det kostar mer än de 7.000 kr du kanske behöver lägga någon gång i framtiden.
Otroligt nojande från din sida hela tiden tycker jag.
Roger Gross skrev:Det är allt tur att inte allting håller i evighet som Dennis förespråkar. Då hade vi ju fortfarande kört omkring med T-Fordar...
Marie skrev:Roger Gross skrev:Det är allt tur att inte allting håller i evighet som Dennis förespråkar. Då hade vi ju fortfarande kört omkring med T-Fordar...
Det hade nog gått ganska bra det också.
Fast sen hände det mycket under ett tiotal år, men jag upplever min Ford V8 från 1939 som en tämligen modern bil frånsett designen. Täckt kaross med värme och ventilation, och en motor som går riktigt hyfsat. Man behöver egentligen inte så mycket mer.
Gunnar Elmgren skrev:t ex har jag en helt felfri och väl fungerande "tjock-TV" stående. Den har aldrig krånglat, men den får nog ändå gå på tippen snart trots att den säkert har 10-20 års teknisk livslängd kvar. Ingen vill ha den, helt enkelt - och då kan man ju bara konstatera, att "kvalitén" faktiskt varit onödigt bra, och den gott hade kunnat göras med sämre livslängd utan att det haft någon praktisk betydelse.
Marie skrev:
Vaddå?
Har du tagit en bildrörsTV ur bruk?
Varför det?
Den fungerar, säger du ju?
Jag har aldrig ägt något annat än bildrörsTV, och så vitt jag kan förutspå lär inget annat komma innanför dörren, innan den gamla gått sönder såpass att jag inte själv kan laga den med lite komponenter från ELFA....
Gunnar Elmgren skrev:Vill du ha den är det bara att komma och hämta, Marie!
Dennis Johansson skrev:Men hur lyckas då de japanska märkena att få ihop sina kardanhojar utan haverier?
Gunnar Elmgren skrev:Dennis Johansson skrev:Men hur lyckas då de japanska märkena att få ihop sina kardanhojar utan haverier?
Det får dom inte. Troligen hör vi bara inte talas om några haverier, eftersom ytterst få riskokare körs så långt att det blir aktuellt.
Dennis Johansson skrev:Så du tror inte Hondas Touringmaskiner körs långt.
Som Pan- European och Goldwing...
Nja det är nog en felaktig slutsats Gunnar.
Gunnar Elmgren skrev:Dennis Johansson skrev:Så du tror inte Hondas Touringmaskiner körs långt.
Som Pan- European och Goldwing...
Nja det är nog en felaktig slutsats Gunnar.
Jag skrev "ytterst få" - det är inte samma sak som "inte körs långt". Och jag har inte sett några belägg från Din sida, att kardanaxlar på japanska hojar generellt skulle hålla bättre än BMW:s - för med hörsägen bevisar Du inte mycket!
Om Du fortfarande envisas, kan Du ju kika på dessa:
http://www.youtube.com/watch?v=ZXTmQj1P20Q
http://my-mc-phoenix.com/viewtopic.php?t=5651&p=68496
Min slutsats är nog inte mer felaktig än den Du dragit om BMW:s kardanaxlar - vi hör i ärlighetens namn inte talas om många haverier där heller, trots att det finns mängder med BMW kardanhojar som körs riktigt långt. Din egen, till exempel.
Olle Nilsson skrev:Jag kan rapportera att biltemas knutkors håller en utmärkt kvalite särskilt utförandet med innovationen
smörjnippel har visat mycket bra hållbarhet.
Har haft dessa monterade på Volvo 245 och på mazda 323.
Roger Gross skrev:Olle Nilsson skrev:Jag kan rapportera att biltemas knutkors håller en utmärkt kvalite särskilt utförandet med innovationen
smörjnippel har visat mycket bra hållbarhet.
Har haft dessa monterade på Volvo 245 och på mazda 323.
I Canada finns en firma som modifierar BMW:s knutkors genom att ta upp hål för smörjnipplar. Nipplarna får inte plats i baksvingen när knutkorset roterar. Därför pluggar man nippelhålen med skruv när hojen är i drift, nipplarna monteras enbart vid service då fett ska tryckas in i nållagren. Ännu lär inget modifierat knutkors ha havererat...
//Roger
Gunnar Elmgren skrev:Det är fortfarande hörsägen, inte några underbyggda fakta som Du hänvisar till, Dennis.
Jag litar också på Din källa, men hans underlag är inte särskilt stort och det han säger till Dig kan mycket väl vara det Du "vill höra".
Roger Gross skrev:Dennis kan ha en poäng betr japanska kardaner och bakväxlar. De är mycket robusta och enkla. Men jättetunga och utan finess. I regel bara en kardanknut i o med att baksvingen är stel och inte ledad som på BMW. Kawa har en ledad bakaxel, så även Triumph som har en komplett baksving/bakväxel från japansk leverantör. Men hojarna är ju ena riktiga blysläder med allt vad det innebär för kördynamiken.
Så även Honda VFR1200 - jättetung.
Dennis Johansson skrev:Intressant reflektion!
I de flesta andra fall kommer ju uppgifter från det hållet som en väldigt säker informationskälla. Och din teori om att jag skulle vilja höra att min BMW är av sämre kvalitet en någon hoj jag ej har verkar skum.
Därmot har jag en teori om att du ej ser uppgifterna som relevanta då du är betydligt mer märkestrogen och jag tror nästan det gör i hjärtat hos märkestrogna att höra att kvaliteten är sämre en hos en japs.
Dennis Johansson skrev:JAg köpte min efter att den redan passerat 3500 mil.
De är helt enkelt för dyra att köpa nya.
Men dyra grejer skall ju hålla längre en billigare, man skall ju få det man betalar för.
Jag tror att man skulle kunna få ut bättre livslängd på gs med den design som i stort är, bara genom att inte banta ngt öre på varjedetalj. Väljer man bästa kvalitet all metall och elektronik som går att få, så håller det
Gunnar Elmgren skrev:http://www.svd.se/naringsliv/toyota-aterkallar-33-000-bilar_8703596.svd
Dom glömde visst testa färdigt........
gösser skrev:Dessvärre är kardanknutarna "nitade". Hela kardanstången måste bytas.
Lars
Olle Nilsson skrev:En fråga från en som inte vet.Går det att byta knutkorsen på kardan eller byts allt som en enhet?
Om det inte är möjligt att byta bara korsen så är det läge för BMW att göra en förbättring av konstruktionen.
Dennis Johansson skrev:*SNIPP*
Förr i tiden, fram t.o.m. typ Volvo PV, så behövde man smörja framvagnen etc.
Sedan slapp man det för att konstruktionen förbättrades.
Nu är vi alltså tillbaks till smörjnipplar igen på kardan till BMW och framvagn på VW. Vart gick det fel?
Olle Nilsson skrev:Det är ju tur att vi får tycka olika!
Jag hade gärna sett att det fanns smörjnipplar på både framvangnar och kardanaxlar men det kanske beror på att jag tycker om att underhålla särskilt om det sparar pengar åt mig.
Marie skrev:Att ta ett varv med fettsprutan var 250:e mil vore definitivt inte betungande.
Gunnar Elmgren skrev:Marie skrev:Att ta ett varv med fettsprutan var 250:e mil vore definitivt inte betungande.
Jo, det vore det. Jag skulle inte uppskatta att behöva göra service på bilen ("rundsmörjning" hette det väl, när det begav sig?) varannan vecka, och att fnatta runt med fettspruta och oljekanna på hojarna sådär 6-7 gånger per säsong är inte heller något jag skulle uppskatta.
Serviceintervaller på 1000 mil på hojarna är på gränsen till att vara för ofta - bilen klarar sig sådär 3500 mil, men det blir ändå ett par servicebesök per år. Det räcker gott.
Att få byta någon "undershållsfri" detalj efter 15-20.000 mil kan jag leva med, jag har ändå sparat massvis av både tid och pengar på att inte behöva smörja eländet sådär 60-80 gånger under tiden.......
Dennis Johansson skrev:Att tro att det är billigare att äga kardandrivet är iaf en myt.
Det är minst lika dyrt som att hålla på med kedjor.
Dennis Johansson skrev:Och så säger somliga att man inte kan smörja sig fattig
Att tro att det är billigare att äga kardandrivet är iaf en myt.
Det är minst lika dyrt som att hålla på med kedjor. Men man får hela kostnaderna stötvis.
Att BMW har lagerproblem i kardanklumpen tillkommer ju vid sidan om själva kardanen...
Och det lagret finns det ju bättre lösningar på. Finns ju hojar med enkelsving med kedja där lagret aldrig verkar haverera. = kvalitet
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst