Olle Nilsson skrev:Jag har heller inget emot att göra renoveringar men att medvetet konstruera så att det kostar 7000 kr när det går att göra så det kostar 200 kr + ev arbete det tycker jag inte om.
esso skrev:En kardanstång kan man köpa på Ebay för mellan 1500 och 2500, är ju inte mycket dyrare än ett drivpaket till en kedjehoj....
Dennis Johansson skrev:Poängen är att byta eländet innan den går sönder i förbyggande syfte. Inte minst för att man kan bli stående och kanske får fler haverier.
Fredrik J skrev:
Du som oroar dig för oönskade kostnader borde ju ta dig en funderare över en sådan strategi, risken är ju uppenbar att du skulle byta delar i onödan eller i förtid med allt vad det innebär av kostnader.
Fredrik J skrev:Inte alls för att vara den som är den, men för att ha haft, vad det verkar som, ett väldigt problemfritt BMW-ägande verkar du ha väldigt mycket problem med ditt BMW-ägande Dennis.
Av det skulle man kunna rekommendera två saker, antingen att du slutar äga BMW, alternativt slutar bekymra dig.
Jag skulle rekommendera alternativ två.
Fundamentalt kan jag tycka att MC ägande i väldigt liten grad varken gör eller bör handla om ekonomi eller bekymmer. Hoj skall man köpa och äga med hjärtat för att man tycker att det är kul. Sen får man ta dom attackerna som det innebär på ens ekonomi så länge man kan eller vill.
Som allt annat i livet handlar ju alla hoj val om kompromisser. Vare sig det gäller märke, kvalitet, funktion eller ekonomi.
Bekymra sig får andra göra, jag har fullt upp med att försöka ha roligt.
Dennis Johansson skrev:Därför borde tillverkare ta del av märkesforumen och se till att det som är problem aldrig mer uppstår.
Ex kolla på andra tillverkare och finns andra tätningar, använd dem, har en annan tillverkare andra lageri enkelsvingen som ej går sönder under hojens livstid, använd dem osv.
Magnus Brobeck skrev:Dennis Johansson skrev:Därför borde tillverkare ta del av märkesforumen och se till att det som är problem aldrig mer uppstår.
Ex kolla på andra tillverkare och finns andra tätningar, använd dem, har en annan tillverkare andra lageri enkelsvingen som ej går sönder under hojens livstid, använd dem osv.
Och vips kör vi runt på motorcyklarnas motsvarighet till Trabant. Yippee!
För det finns väl ingen som tror det blir bättre om alla tillverkare bygger samma produkt?
Om alla bygger samma finns bara priset att konkurrera med. Om priset är det enda att konkurrera med är det enda man kan göra att bygga det billigare. Om det enda man kan göra är att bygga billigare måste man bygga med billigare komponenter. Om man bygger med billigare komponenter så ... (här är det meningen att man skall tänka lite själv och fylla på texten).
Mvh Magmus
Dennis Johansson skrev:Vakna upp det finns en värld utanför BMW!
Magnus Jinstrand skrev:Dennis Johansson skrev:Vakna upp det finns en värld utanför BMW!
Snälla Dennis, detta är ett forum på BMW MC-klubben, så det är kanske inte så konstigt att de flesta här gillar BMW, vill man skriva om andra märken finns det många andra forum att hänga på.
Så om din BMW nu är så kass, kom till skott, sälj den nu och kör med Sukan istället, om den startar...
Dennis Johansson skrev:Varför gilla läget över de brister som finns?
Som stor märkesklubb borde vi påverka BMW om att fixa det som ej är bra, så våra turer bli ännu roligare
Magnus Jinstrand skrev:Dennis Johansson skrev:Varför gilla läget över de brister som finns?
Som stor märkesklubb borde vi påverka BMW om att fixa det som ej är bra, så våra turer bli ännu roligare
Sätt igång! Gör en tråd där fakta samlas (inte bara en massa snack), gör en skrivelse där de som har problem skriver under och skicka till BMW Motorrad Sverige, svårare är det inte, varför vänta på att nån annan skall göra nåt, gör det du och gör det nu!
Fråga inte vad BMW klubben kan göra för dig, fråga vad du kan göra för BMW klubben! Klubben är inget annat än medlemmarna.
Magnus Jinstrand skrev:Så om din BMW nu är så kass, kom till skott, sälj den nu och kör med Sukan istället, om den startar...
Kapten Stofil skrev:Ja Dennis, jag håller med. Har många i klubben problem med vissa grejor som är dåliga, så ska BMW få veta det. Har de något vett i huvudet så blir de glada att få höra om det dessutom, troligen vill de ha nöjda kunder och om det är problem som är enkla och billiga att fixa så borde det vara värt en del att få reda på det. Dåligt rykte får man fort, och det är svårt att förbättra igen. Och det är mycket billigare att behålla kunderna än att behöva skaffa nya.
Dennis Johansson skrev:Billtillverkare påstår att de ej tjänar pengar på bilen utan på service och tillbehör, det kan säkert vara så bland mc också.
Dennis Johansson skrev:Pimp my BMW.
Bling Bling
HåkanH skrev:Dennis Johansson skrev:Pimp my BMW.
Bling Bling
Men....det står ju Triumph Tiger på tanken...och grööön dessutom!
Daniel Bonnér skrev:Hämtade min hoj idag på Kenneths i Göteborg efter att dom fått byta bägge lagrena i slutväxeln på min RT modell 2006. Jag har försökt att sköta slutväxeln genom att smörja splines och byta olja var 1000:e mil men fick ändå bara ut 7500 mil innan den rasade. Reparationen landade på 5200 kronor. Kedjor och drev hade väl kostat något liknande för samma körsträcka om jag kör japanskt men jag känner mig ändå lite slokörad och skulle gärna sett att jag fick ut lite fler mil innan raset.
Hojen blev väldigt trevlig att köra när den bara styr med främre hjulet.
Dennis Johansson skrev:Väcker tråden igen.
Har för mig att någon här hade köpt lösa kardanknutar och fått dem bytta.
Vart fann man dem?
Dennis Johansson skrev:Nu till nästa märkliga fel som kommit o gott.
Kopplingen.
Den har ibland haft korrekt tryckpunkt och ibland inte, utan hamnat närmare styret.
Jag bytte greppet och huvucylindern. Det blev bättre, men inte helt bra.
Vid lugn körning samt kökörning funkar den lysande. Men ibland när man kört längre sträckor på samma växel, sjunker handtaget långt in mot styret och blir svårdoserat när man skall släppa ut den igen.
Nu inhandlat en slavcyilder också... Så får vi se.
Thomas Stadin skrev:Dennis Johansson skrev:Nu till nästa märkliga fel som kommit o gott.
Kopplingen.
Den har ibland haft korrekt tryckpunkt och ibland inte, utan hamnat närmare styret.
Jag bytte greppet och huvucylindern. Det blev bättre, men inte helt bra.
Vid lugn körning samt kökörning funkar den lysande. Men ibland när man kört längre sträckor på samma växel, sjunker handtaget långt in mot styret och blir svårdoserat när man skall släppa ut den igen.
Nu inhandlat en slavcyilder också... Så får vi se.
Det låter som om du har undertryck i vätskebehållaren. Lossa locket och kontrollera att lufthålet inte är tätt (jodå det finns ett sådant).
Montera ihop igen och provkör.
Hasse Gustafsson skrev:Byt slavcylinder till kopplingen, fick byta på min RS -02,
Ett inte helt ovanligt fel på BMW.
BmwMats skrev:Nu har jag i och för sig inte någon GS.... Passerar 22.000 mil nu under helgen, kanske redan i morgon bitti på vägen hem från jobbet inatt.
Med vänlig hälsning BmwMats
BmwMats skrev:Oj, upptäckte nu att jag gjort dessa inlägg i "R boxermodeller" här på forumet...
Intentionen var att reflektera mina egna erfarenheter av hojar körda längre sträckor, såsom Dennis efterfrågade i trådens början, vilket var tanken, men jag får väl ta risken att bannas för tid och evighet av våra skarpögda moderatorer
/BmwMats
Användare som besöker denna kategori: Majestic-12 [Bot] och 1 gäst