SVEDEA-försäkringens vara eller inte vara!

SVEDEA-försäkringens vara eller inte vara!

Inläggav Roland Karlsson » 2014-03-23/12:12

Valde i höstas att byta försäkringsbolag för min mc, från IF till SVEDEA och detta för att SVEDEA verkar ha ett bättre skydd än IF. :) Bytet kunde därtill bara effektueras på huvudförfallodagen som inföll 1Mars. Så, så fick det bli!
En fråga jag nu ställer till alla intresserade medlemmar är den, att är det någon som väljer att behålla ägarskapet till sin BMW-mc efter att den passerat 6-årsgränsen och/eller 6000milsgränsen? beroende av förskringsskyddet?
Eller, kör ni alla med enbart trafikförsäkring när mc-n passerat nämnda gräns? :?

Har haft kontakt med både IF(märkesförsäkring) och SVEDEA(märkesförsäkring) i samband med att min Bumse drabbats av inkontinens och börjat släppa ut droppar av motor/växellådsolja under nattvilan! :roll: Vilket jag inte trodde var möjligt hos denna kvalitetsprodukt! :(
Aha! packboxen till kardan tänker jag, och lämnar in min bumse till auktoriserad verkstad.
Dess mekar konstaterar snart att skadorna är mera omfattande än så! Inte bara kardantätningen läcker utan troligen samtliga packboxar inklusive kopplingslameller behöver bytas för att inte skadorna ska eskalera ytterligare!

Det hela låter ju inte allt för billigt så jag kontaktar då försäkringsbolaget för att anmäla en motorskada!
Efter att verkstaden också i sin tur har haft kontakt med försäkringsbolaget får de beskedet att försäkringen inte kan täcka skadan! :evil: Bekvämt lutar sig skadehandläggaren då (troligtvis) tillbaka i försäkringsbolagets kontorsstol och meddelar att min lille blå vän är för gammal och har för lång körsträcka! den har då sedan i somras passerat 6000mil och tillika fallit för ålderssträcket sedan den inregistrerades mars-april 2007!
Jag vill ju fortfarande behålla min mc och fortsättningsvis åka med den så jag får därför stå för repkostnaden själv!(ca.20-30 000:-) :evil:
Jag ifrågasätter då försäkringens vara eller inte vara hos de 2 bolagen! med argumenten att jag anser att premien borde väl åtm. sjunka om ngn försäkringsklausul skulle falla bort må så vara av ovanst regelverk! :shock: Men jag får ingen förståelse av de 2 bolagen då jag anser att försäkringen i och med detta automatiskt blivit avsevärt dyrare!
Dessutom framhåller man nogsamt vilket bra och omfattande försäkringsskydd jag fortfarande åtnjuter om jag fortsätter att betala premien! Brand-glas, rättsskydd, olycksfall osv. :evil: Därtill känner jag mig dock luttrad/lurad och intresset för att vara försäkringskund fortsättningsvis droppar långt ner! :evil: Erfarenheter/kommentarer/synpunkter mottages tacksamt! ;)
Roland Karlsson 2661097 D4 R1200RT,2007.
Användarvisningsbild
Roland Karlsson
 
Inlägg: 461
Blev medlem: 2007-08-03/01:00

Re: SVEDEA-försäkringens vara eller inte vara!

Inläggav Bror Gårdelöf » 2014-03-23/12:42

11 år gammal hoj, 11 200 mil. Maskinskadeförsäkringen lär väl knappast bli aktuell att utnyttja, men ja - jag har fortfarande cykeln helförsäkrad (i Svedea).
Dock skulle väl argumentet, att maskinskadeförsäkringen inte är aktuell efter X år/mil, vara ett förhandlingsunderlag för Gunnar och Roger?
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: SVEDEA-försäkringens vara eller inte vara!

Inläggav Gunnar Elmgren » 2014-03-23/15:46

Hej!

Att Du inte är berättigad till ersättning från maskinskadeförsäkringen, beror nog på att hojen passerat sin "6-årsdag".
Vår Klubbförsäkring i Svedea har nämligen en körsträckegräns på hela 10.000 mil (till skillnad från "ordinarie" Sveda-försäkring, samt If och några andra bolag, som har max. 6.000 mil).
Anledningen till begränsningarna är i huvudsak, att försäkringen är till för att täcka "plötsliga och oväntade" fel, dvs fel som inte "borde" uppstå. Fel som beror på ålder eller slitage finns det ingen försäkring som täcker, även om våra hojar är slitstarka så håller dom inte i all evighet.....
Som "kompensation" för att maskinskadeförsäkringen upphör, får Du en "åldersrabatt" på premien - Du betalar alltså något lägre premie än för motsvarande, nyare hoj.
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: SVEDEA-försäkringens vara eller inte vara!

Inläggav Max Mad » 2014-03-23/16:06

Nu måste jag fråga; Är det inte 6 år eller 10 000 mil som gäller på klubbförsäkringen ? Dvs, om hojen är äldre än 6 år, men gått mindre än 10 000 mil, så gäller fortfarande maskinskadeförsäkringen ?
Jag kan motstå allt utom frestelse.
~Oscar Wilde~

Numera utan hoj.
Användarvisningsbild
Max Mad
 
Inlägg: 3051
Blev medlem: 2011-06-15/11:57
Ort: Tellus.

Re: SVEDEA-försäkringens vara eller inte vara!

Inläggav Gunnar Elmgren » 2014-03-23/16:17

Tony Johansson skrev:Nu måste jag fråga; Är det inte 6 år eller 10 000 mil som gäller på klubbförsäkringen ? Dvs, om hojen är äldre än 6 år, men gått mindre än 10 000 mil, så gäller fortfarande maskinskadeförsäkringen ?

Om hojen är äldre än 6 år ELLER har gått mer än 10.000 mil, upphör maskinskadeförsäkringen.
Det räcker alltså att en av gränserna passerats.
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: SVEDEA-försäkringens vara eller inte vara!

Inläggav Max Mad » 2014-03-23/16:19

Nils-Erik Ringlander skrev:
Tony Johansson skrev:...... Dvs, om hojen är äldre än 6 år, men gått mindre än 10 000 mil, så gäller fortfarande maskinskadeförsäkringen ?



Tyvärr ser det inte ut så

http://motor.svedea.se/media/359019/Vil ... ng-BMW.pdf

Kolla sidan 3, det finstilta efter *
Dessvärre tvingas jag konstatera att du har rätt, Nils-Erik. Får se till att köra mer och jobba mindre med andra ord...:mrgreen:. Tack för förtydligandet i alla fall...
Jag kan motstå allt utom frestelse.
~Oscar Wilde~

Numera utan hoj.
Användarvisningsbild
Max Mad
 
Inlägg: 3051
Blev medlem: 2011-06-15/11:57
Ort: Tellus.

Re: SVEDEA-försäkringens vara eller inte vara!

Inläggav Max Mad » 2014-03-23/16:20

Gunnar Elmgren skrev:
Tony Johansson skrev:Nu måste jag fråga; Är det inte 6 år eller 10 000 mil som gäller på klubbförsäkringen ? Dvs, om hojen är äldre än 6 år, men gått mindre än 10 000 mil, så gäller fortfarande maskinskadeförsäkringen ?

Om hojen är äldre än 6 år ELLER har gått mer än 10.000 mil, upphör maskinskadeförsäkringen.
Det räcker alltså att en av gränserna passerats.
Tack Gunnar. Poletten har trillat ner...
Jag kan motstå allt utom frestelse.
~Oscar Wilde~

Numera utan hoj.
Användarvisningsbild
Max Mad
 
Inlägg: 3051
Blev medlem: 2011-06-15/11:57
Ort: Tellus.

Re: SVEDEA-försäkringens vara eller inte vara!

Inläggav Mimmi » 2014-03-23/21:20

Hej!

Jag besvarar den ena delfrågan i första inlägget med ja, jag har helförsäkring på min K11, -97. Den kostar inte mycket, ca 1500:-/år hos Bilsport/MC, inklusive tillägg för Trygghetsförsäkring.

Jag har ännu inte funnit någon anledning till att byta till Svedea klubbförsäkring.
Marie-Louise Grückner
Nie die goldene Mitte,
immer volles Risiko!

Användarvisningsbild
Mimmi
 
Inlägg: 6452
Blev medlem: 2004-09-15/01:00

Re: SVEDEA-försäkringens vara eller inte vara!

Inläggav Dennis Johansson » 2014-03-24/03:55

Oj det låter inte alls kul det där.
Undrar vad jag skulle göra om min hoj rasar och skulle kosta + 20.000 kr att laga?
För att laga den har jag troligen inte råd med.
Visst är det ett bekymmer om man ej är så välställd, dels har man ej råd att byta mc så ofta så att försäkringen gäller hela tiden, å andra sidan har man ej råd att laga skiten när packboxar etc havererar, dock har jag sällar hört om andra märken som har liknande läckage från motor / låda. Och om liknande skador skulle uppstå, skulle troligen uppstå på ett annat fordon, skulle troligen fordonet vara äldre och värdet då motsvara reparationen, och då är ju valet enkelt..... skrota skiten. Min GS med +11.000 mil på mätaren hoppas jag hela tiden ej skall gå sönder på sådant sätt, för då skulle jag nog vara utan mc på lång tid, troligen får jag då sälja den trasig billigt, skrota den och förlora pengar eller ställa den i skam hörnet och börja skramla pengar.
Varför är det så vanligt att BMW har inkontinens?


Till försäkringsfrågan så har jag helförsäkring numera hos Svedea endast för att personskyddet hos en trafikförsäkring är kass, samt att om jag skulle orsaka en olycka själv ej skall behöva står utan pengar till en annan mc. IF förändrade försäkringen det år jag köpte min begagnad så att maskinskadeförsäkringen ej gällde längre eller gick ut väldigt snart, uppenbarligen var det väl för många BMW som gick sönder och kostnaderna blev för höga tror de sänkte antalet år på hojen, men minns ej.
Asfalt och Grus, är lika kul bus R1200GS -04, Urban Cruiser -11, Florida
Användarvisningsbild
Dennis Johansson
 
Inlägg: 4762
Blev medlem: 2008-10-12/05:20

Re: SVEDEA-försäkringens vara eller inte vara!

Inläggav Thomas Stadin » 2014-03-24/12:04

Dennis Johansson skrev:Oj det låter inte alls kul det där.
Undrar vad jag skulle göra om min hoj rasar och skulle kosta + 20.000 kr att laga?
För att laga den har jag troligen inte råd med.
Visst är det ett bekymmer om man ej är så välställd, dels har man ej råd att byta mc så ofta så att försäkringen gäller hela tiden, å andra sidan har man ej råd att laga skiten när packboxar etc havererar, dock har jag sällar hört om andra märken som har liknande läckage från motor / låda. Och om liknande skador skulle uppstå, skulle troligen uppstå på ett annat fordon, skulle troligen fordonet vara äldre och värdet då motsvara reparationen, och då är ju valet enkelt..... skrota skiten. Min GS med +11.000 mil på mätaren hoppas jag hela tiden ej skall gå sönder på sådant sätt, för då skulle jag nog vara utan mc på lång tid, troligen får jag då sälja den trasig billigt, skrota den och förlora pengar eller ställa den i skam hörnet och börja skramla pengar.
Varför är det så vanligt att BMW har inkontinens?


Till försäkringsfrågan så har jag helförsäkring numera hos Svedea endast för att personskyddet hos en trafikförsäkring är kass, samt att om jag skulle orsaka en olycka själv ej skall behöva står utan pengar till en annan mc. IF förändrade försäkringen det år jag köpte min begagnad så att maskinskadeförsäkringen ej gällde längre eller gick ut väldigt snart, uppenbarligen var det väl för många BMW som gick sönder och kostnaderna blev för höga tror de sänkte antalet år på hojen, men minns ej.


Nu blev det lite OT, men det är inget att oroa sig för. Om du lagar hojen på egen hand/mha vänner, dvs utan att lämna in den på verkstad samt försöker hålla dig till beg delar så finns det inget fel som kan uppstå på din GS som kan kosta 20.000:- att laga.

Om olyckan skulle vara framme och man råkar ut för ett "generalras" så kan det ta ett tag innan hojen rullar igen. Jag vill kunna fortsätta att köra och inte behöva få hela mc-säsongen förstörd pga ett maskinfel. Därför har jag lagt upp en "kontinuitetsplan" för min gamla Fireblade:

Om något större fel skulle inträffa kommer jag att köpa en likadan hoj och flytta över de viktigaste tillbehören till "nya" hojen. Därefter skulle jag i lugn och ro åtgärda felet och sälja en av hojarna då felet är åtgärdat.
Om bankkontot skulle råka vara tomt då felet inträffar vet jag att banken gärna hjälper till (men att ha tomt bankkonto ingår inte i planen). :)
D10 - Mölndal
CB400N
CBR1000RR
FE570
390 Duke
R1200GS LC
701 Enduro
Användarvisningsbild
Thomas Stadin
 
Inlägg: 3186
Blev medlem: 2010-03-03/15:17


Återgå till Klubb- och forumrelaterade

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst

cron