Ante skrev:Hittar inget direkt fel på oken. Rena o hela. Cyl. går lätt att trycka in för hand. Beläggen löper som de ska. Bromsen ligger inte på. Oken sitter monterade som de ska. Det slår sig växelvis på olika sidor, inte samtidigt nödvändigtvis. Har haft två olika fälgar.
Har frågat flera och ingen har haft något bra svar. En trodde det var vattenuppslag.
Sen vet jag att de har ändrat upphängningen på flytande skivan. Funderar på om det kunde va något med skruvarna och fjäderbrickorna.
Mimmi skrev:Hej!
Man får inte göra några hårda inbromsningar i början, det skall vara lätta mjuka inbromsningar från måttliga hastigheter, så att skivan och beläggen hinner kallna emellan varje bromsning. Först ett antal, femtio - sjuttiofem, lätta sådana innan bromskraften ökas på undan för undan. Men inte förrän efter ca femtio mil (varierar från tillverkare till tillverkare) är bromsarna redo att användas fullt ut.
Inkörningsföreskrifter brukar medfölja vid inköp.
Det gjorde det i vart fall på såväl de bromsskivor, EBC, som vi monterade på Röd Kalle i vintras, samt på de Bremboskivor vi monterade på Mercedesen nu i vår.
Att nya bromsskivor numera slår sig tycks bli vanligare och vanligare, särskilt när man köper nya som reservdel. Jag har en tanke om detta, stål skall ju mogna, och inte vara för färskt när det skall användas till komponenter där stor formbeständighet krävs. Jag tänker exempelvis på att ämnen som skall användas till eldrör för kanoner och andra vapen måste ligga länge innan slutlig bearbetning.
Numera när allt skall gå så fort, och inga lager skall finnas utan det är JIT produktion som gäller kanske de helt enkelt ofta numera är för nya och färska?
Daniel Bonnér skrev:Borde haft din kunskap Mimmi. Jag får skicka dom till RG för en översyn. Dyra var dom också.
Marie skrev:Daniel Bonnér skrev:Borde haft din kunskap Mimmi. Jag får skicka dom till RG för en översyn. Dyra var dom också.
Daniel, innan du skickar dem dit, kanske du skall läsa den här tråden hos SMC:
http://forum.svmc.se/showthread.php?9069
Marie skrev:Daniel, innan du skickar dem dit, kanske du skall läsa den här tråden hos SMC:
http://forum.svmc.se/showthread.php?9069
Mimmi skrev:Hej!
Man får inte göra några hårda inbromsningar i början, det skall vara lätta mjuka inbromsningar från måttliga hastigheter, så att skivan och beläggen hinner kallna emellan varje bromsning. Först ett antal, femtio - sjuttiofem, lätta sådana innan bromskraften ökas på undan för undan. Men inte förrän efter ca femtio mil (varierar från tillverkare till tillverkare) är bromsarna redo att användas fullt ut.
Inkörningsföreskrifter brukar medfölja vid inköp.
Det gjorde det i vart fall på såväl de bromsskivor, EBC, som vi monterade på Röd Kalle i vintras, samt på de Bremboskivor vi monterade på Mercedesen nu i vår.
Att nya bromsskivor numera slår sig tycks bli vanligare och vanligare, särskilt när man köper nya som reservdel. Jag har en tanke om detta, stål skall ju mogna, och inte vara för färskt när det skall användas till komponenter där stor formbeständighet krävs. Jag tänker exempelvis på att ämnen som skall användas till eldrör för kanoner och andra vapen måste ligga länge innan slutlig bearbetning.
Numera när allt skall gå så fort, och inga lager skall finnas utan det är JIT produktion som gäller kanske de helt enkelt ofta numera är för nya och färska?
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 0 gäster