Bromsskivor, kan skeva bli raka av sig själva?

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

Bromsskivor, kan skeva bli raka av sig själva?

Inläggav Bo Rönnbäck » 2012-11-24/15:52

Köpte min G650Xc 400mil i somras och har hunnit med 300mil. Den hade till en början skev fram skiva, men successivt så har effekten minskat och i dag så var effekten helt borta. Märkligt!
Så det var ju tur att jag inte kom till skott och fick den planslipade som var min tanke.
Eftersom det tydligen är samma fram skiva som på övriga 650 stånkor så borde det vara många som har samma erfarenhet som jag.

Man kan ju misstänka att det var någon defekt på skivan som på ett ställe gav minskad friktion, som nu har slitits bort. Det fanns inget som man kunde se med blotta ögat i alla fall. Bromsbelägget är fortfarande original, men det börjar bli dags gör byte nu.

Har jag rätt, kan skivor självläka och bli raka?
Senast redigerad av Bo Rönnbäck 2012-11-26/06:20, redigerad totalt 1 gång.
G650X Challenge.
Användarvisningsbild
Bo Rönnbäck
 
Inlägg: 138
Blev medlem: 2008-05-11/20:51

Re: Bromsskivor, kan skeva bli raka av sig själv?

Inläggav Gunnar Elmgren » 2012-11-24/16:44

Jag har varit med om fenomenet - mest på bilar förvisso, men det är ingen principiell skillnad på konstruktionen.
En sak som kan hända om man bromsar väldigt kraftigt från hyfsad fart till stillastånde, är att den duktigt uppvärmda skivan får bromsbeläggen att "svettas", dvs att bindemedlet i beläggen tränger ut. Detta kan avsättas i de små porer som alltid finns i skivans yta, och förändra friktionen en aning just på det ställe belägget var när det "svettades".
En annan möjlighet är, att hojen står stilla länge - då skyddas skivans yta precis under bromsbeläggen, medan resten av skivans yta är exponerad för oxidation med ändrad friktion som följd (jo, även "rostfria" skivor är utsatta för oxidation/korrosion).
I bägge fallen går "pulserandet" över efter ett tag, när skivans yta slitits och polerats av att man bromsat.

Hade Du hunnit lämna in skivan för slipning, skulle det såklart ha hjälpt, det med.
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Bromsskivor, kan skeva bli raka av sig själv?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2012-11-25/08:21

En alternativ möjlighet måste väl vara, att fukt kvarstår mellan belägget och skivan? Om den senare därefter inte får rotera på ett tag, och bromsen inte används, kan man få ett rostangrepp motsvarande beläggets yta. Eller är det en skröna?<BR><BR>Hur som helst är väl det rimliga svaret på Bollberts fråga, att sannolikheten, för att SKEVA skivor raknar av sig själva, måste vara så nära noll man kan komma - medan en av någon anledning ojämn yta på en rak skiva naturligtvis kan poleras bort, genom att bromsen används.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Bromsskivor, kan skeva bli raka av sig själva?

Inläggav Lennart Jansson » 2013-10-27/20:57

Vad jag vet så är inte skevhet på skivor något problem, det är tjockleksvariationer som är ett problem. Mätes med mikrometer.
Lennart Jansson R 1250 RS-20, D10, SMC-instruktör
Användarvisningsbild
Lennart Jansson
 
Inlägg: 220
Blev medlem: 1985-08-01/01:00

Re: Bromsskivor, kan skeva bli raka av sig själva?

Inläggav Matts_J » 2013-10-27/22:57

Jag håller med om att skeva bromsskivor blir inte raka av sig själva.
Men beror vibrationer vid inbromsning på att är skivorna skeva?
Jag fick problem med vibrationer vid inbromsning (R1200GS) och följande vinter demonterade jag framhjulsskivorna och putsade alla delar och moterade alltihop tillbaka (bytte inte belägg). Efter det inga problem med vibrationer vid inbromsning. Kört två säsonger efter det utan problem (eller är det redan tre?).
Matts_J
 
Inlägg: 7
Blev medlem: 2013-10-16/17:37

Re: Bromsskivor, kan skeva bli raka av sig själva?

Inläggav Dennis Johansson » 2013-10-28/05:56

JAg har haft pulserande broms på min Africa twin. Det berodde på en skev bromskiva.
Och varför var den skev kan man då undra. Om jag nämner vurpa + skivbromslås, så får ni lista ut resten själva. :oops:
Asfalt och Grus, är lika kul bus R1200GS -04, Urban Cruiser -11, Florida
Användarvisningsbild
Dennis Johansson
 
Inlägg: 4762
Blev medlem: 2008-10-12/05:20

Re: Bromsskivor, kan skeva bli raka av sig själva?

Inläggav Göran Ekman » 2013-10-28/13:03

Den här killen är duktig på att fixa bromsskivor, han hr specialutrustning:
RG Brakes
kan vara värt att slå en pling om man har problem.
memento mori
Användarvisningsbild
Göran Ekman
 
Inlägg: 946
Blev medlem: 2005-08-10/01:00

Re: Bromsskivor, kan skeva bli raka av sig själva?

Inläggav Ante » 2014-04-25/06:07

Jag har haft problem på min K1200S att skivorna slår sig efter typ 700 mil från nya, har funderat mycket runt det och vad som kan vara orsaken.

Oken fungerar som de ska, sätter dit nya belägg, kör in det som de rekommenderar men två par har slått sig ändå..

Sånt där retar en när man inte kommer på varför det slår sig.

Om någon har nån fundering så bara shoot. Inga svar är för dumma :)
R 1200 C Independent
K 1200 S
Mvh. Anders S tel.073 382 93 99
Ante
 
Inlägg: 263
Blev medlem: 2004-05-07/11:03

Re: Bromsskivor, kan skeva bli raka av sig själva?

Inläggav BrooklynS » 2014-04-25/08:15

Hur vet du att oken fungerar som de skall?
R1200GSA-15
2xF800S-07
IBA #78874 - SMC instruktör+grus+guide
Användarvisningsbild
BrooklynS
 
Inlägg: 3704
Blev medlem: 2013-11-26/21:36
Ort: Luleå

Re: Bromsskivor, kan skeva bli raka av sig själva?

Inläggav Ante » 2014-04-25/09:27

Hittar inget direkt fel på oken. Rena o hela. Cyl. går lätt att trycka in för hand. Beläggen löper som de ska. Bromsen ligger inte på. Oken sitter monterade som de ska. Det slår sig växelvis på olika sidor, inte samtidigt nödvändigtvis. Har haft två olika fälgar.

Har frågat flera och ingen har haft något bra svar. En trodde det var vattenuppslag.

Sen vet jag att de har ändrat upphängningen på flytande skivan. Funderar på om det kunde va något med skruvarna och fjäderbrickorna.
R 1200 C Independent
K 1200 S
Mvh. Anders S tel.073 382 93 99
Ante
 
Inlägg: 263
Blev medlem: 2004-05-07/11:03

Re: Bromsskivor, kan skeva bli raka av sig själva?

Inläggav Thomas Stadin » 2014-04-25/10:30

Ante skrev:Hittar inget direkt fel på oken. Rena o hela. Cyl. går lätt att trycka in för hand. Beläggen löper som de ska. Bromsen ligger inte på. Oken sitter monterade som de ska. Det slår sig växelvis på olika sidor, inte samtidigt nödvändigtvis. Har haft två olika fälgar.

Har frågat flera och ingen har haft något bra svar. En trodde det var vattenuppslag.

Sen vet jag att de har ändrat upphängningen på flytande skivan. Funderar på om det kunde va något med skruvarna och fjäderbrickorna.


Märker du utav problemet när du bromsar?
Kontrollera även att skivan verkligen är "flytande" och inte kärvar i nitarna.
D10 - Mölndal
CB400N
CBR1000RR
FE570
390 Duke
R1200GS LC
701 Enduro
Användarvisningsbild
Thomas Stadin
 
Inlägg: 3186
Blev medlem: 2010-03-03/15:17

Re: Bromsskivor, kan skeva bli raka av sig själva?

Inläggav Ante » 2014-04-25/10:41

Nej. Allt okej till att börja med och det hugger inte vid bromsning. Har även tagit loss skivorna två gånger för att just kolla skruvförbanden. För jag trodde att det fastnade där på något sätt..Har ingen av gångerna sett något direkt fel.

Som dom säger " plötsligt händer det" :-)

Jag tror jag ska ta ny sats med fjäderbrickor etc.. Jag vet att nåt är ändrat där från BMW.
R 1200 C Independent
K 1200 S
Mvh. Anders S tel.073 382 93 99
Ante
 
Inlägg: 263
Blev medlem: 2004-05-07/11:03

Re: Bromsskivor, kan skeva bli raka av sig själva?

Inläggav Kovlingen » 2014-04-25/10:48

Du kan inte ha typ luft i bromssystemet som gör att bromsfördelnigen mellan oken kan variera ?
Då skulle du kunna få överhettning på något ok ? ?
OBS ! Bara en fundering
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Bromsskivor, kan skeva bli raka av sig själva?

Inläggav Ante » 2014-04-25/11:42

Jag är så tacksam för all hjälp jag kan få. Funderat mycket runt om det kan vara något jag missar.


Har en grej till jag funderat över eftersom jag är 195 cm. så blir det rejält med bromsenergi när man ska ta ner hojen.

Nej ingen luft i systemet. Vore de det och så mycket så det inte kylde borde man ju känna bromsen svampig. Men visst. Ska ändå dra i ny bromsvätska. Så bara prova.

Själv e jag inne på min viktstorlek, vattenuppslag eller att friflytningen på nåt sätt hakar upp sig, och sen skevar det skivorna. Jag får väl ta hem en skruv/fjäderbrickssats o prova.

Skivorna är skeva för jag har klockat dem. Har även planslipat ett par på skoj. Och det var typ 0, 10 i slag eller strax över.
R 1200 C Independent
K 1200 S
Mvh. Anders S tel.073 382 93 99
Ante
 
Inlägg: 263
Blev medlem: 2004-05-07/11:03

Re: Bromsskivor, kan skeva bli raka av sig själva?

Inläggav Kovlingen » 2014-04-25/12:06

Detta är nog kanske en dum fråga men , du har väl inte otyget att ligga med ett par fingrar på
bromshandtaget medan du kör ? Behövs nog inga längre sträckor och hojen märker nog inte
den extra belastningen (när man har så bra med pulver ;) )
OBS ! Kanske tom. en jättedum fråga :oops:
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Bromsskivor, kan skeva bli raka av sig själva?

Inläggav Mimmi » 2014-04-25/12:26

Hej!

En tanke, har Du kört in de nya bromsskivorna på rätt sätt?
Marie-Louise Grückner
Nie die goldene Mitte,
immer volles Risiko!

Användarvisningsbild
Mimmi
 
Inlägg: 6452
Blev medlem: 2004-09-15/01:00

Re: Bromsskivor, kan skeva bli raka av sig själva?

Inläggav Daniel Bonnér » 2014-04-25/12:32

Nu blir jag nyfiken Mimmi, hur gör man det?
D10, bor i Fjärås
Honda CRF 250 Rally -2017
Yamaha FJR 1300 AE -2014
Användarvisningsbild
Daniel Bonnér
 
Inlägg: 587
Blev medlem: 2010-07-10/06:51

Re: Bromsskivor, kan skeva bli raka av sig själva?

Inläggav Mimmi » 2014-04-25/12:50

Hej!

Man får inte göra några hårda inbromsningar i början, det skall vara lätta mjuka inbromsningar från måttliga hastigheter, så att skivan och beläggen hinner kallna emellan varje bromsning. Först ett antal, femtio - sjuttiofem, lätta sådana innan bromskraften ökas på undan för undan. Men inte förrän efter ca femtio mil (varierar från tillverkare till tillverkare) är bromsarna redo att användas fullt ut.
Inkörningsföreskrifter brukar medfölja vid inköp.
Det gjorde det i vart fall på såväl de bromsskivor, EBC, som vi monterade på Röd Kalle i vintras, samt på de Bremboskivor vi monterade på Mercedesen nu i vår.

Att nya bromsskivor numera slår sig tycks bli vanligare och vanligare, särskilt när man köper nya som reservdel. Jag har en tanke om detta, stål skall ju mogna, och inte vara för färskt när det skall användas till komponenter där stor formbeständighet krävs. Jag tänker exempelvis på att ämnen som skall användas till eldrör för kanoner och andra vapen måste ligga länge innan slutlig bearbetning.
Numera när allt skall gå så fort, och inga lager skall finnas utan det är JIT produktion som gäller kanske de helt enkelt ofta numera är för nya och färska?
Marie-Louise Grückner
Nie die goldene Mitte,
immer volles Risiko!

Användarvisningsbild
Mimmi
 
Inlägg: 6452
Blev medlem: 2004-09-15/01:00

Re: Bromsskivor, kan skeva bli raka av sig själva?

Inläggav Daniel Bonnér » 2014-04-25/15:31

Jag köpte nya skivor i förra hösten, dom blev oroliga redan efter 100 mil. Borde haft din kunskap Mimmi. Jag får skicka dom till RG för en översyn. Dyra var dom också.
D10, bor i Fjärås
Honda CRF 250 Rally -2017
Yamaha FJR 1300 AE -2014
Användarvisningsbild
Daniel Bonnér
 
Inlägg: 587
Blev medlem: 2010-07-10/06:51

Re: Bromsskivor, kan skeva bli raka av sig själva?

Inläggav Kovlingen » 2014-04-25/16:12

Ni bromsar för mycket . Det är ett annat reglage på styret som är mycket roligare och
inte skapar detta problem :mrgreen:
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Bromsskivor, kan skeva bli raka av sig själva?

Inläggav Ante » 2014-04-25/16:57

Hahaha. Nää jag är fullt medveten om att inte ligga o tjuvnypa.

Har följt Brembos instruktioner vid nya grejer så gott det går.

Sen i bland får man byta grejer bara. Även om man tänkt o gjort allt. Sen funkar det.

Tack för alla tips.

Mvh. Ante
R 1200 C Independent
K 1200 S
Mvh. Anders S tel.073 382 93 99
Ante
 
Inlägg: 263
Blev medlem: 2004-05-07/11:03

Re: Bromsskivor, kan skeva bli raka av sig själva?

Inläggav Ante » 2014-04-25/17:03

Mimmi skrev:Hej!

Man får inte göra några hårda inbromsningar i början, det skall vara lätta mjuka inbromsningar från måttliga hastigheter, så att skivan och beläggen hinner kallna emellan varje bromsning. Först ett antal, femtio - sjuttiofem, lätta sådana innan bromskraften ökas på undan för undan. Men inte förrän efter ca femtio mil (varierar från tillverkare till tillverkare) är bromsarna redo att användas fullt ut.
Inkörningsföreskrifter brukar medfölja vid inköp.
Det gjorde det i vart fall på såväl de bromsskivor, EBC, som vi monterade på Röd Kalle i vintras, samt på de Bremboskivor vi monterade på Mercedesen nu i vår.

Att nya bromsskivor numera slår sig tycks bli vanligare och vanligare, särskilt när man köper nya som reservdel. Jag har en tanke om detta, stål skall ju mogna, och inte vara för färskt när det skall användas till komponenter där stor formbeständighet krävs. Jag tänker exempelvis på att ämnen som skall användas till eldrör för kanoner och andra vapen måste ligga länge innan slutlig bearbetning.
Numera när allt skall gå så fort, och inga lager skall finnas utan det är JIT produktion som gäller kanske de helt enkelt ofta numera är för nya och färska?



Du har helt rätt. Märkt det för många år sedan. Just att det stressas vid tillverkningen av skivor mm..
R 1200 C Independent
K 1200 S
Mvh. Anders S tel.073 382 93 99
Ante
 
Inlägg: 263
Blev medlem: 2004-05-07/11:03

Re: Bromsskivor, kan skeva bli raka av sig själva?

Inläggav Ante » 2014-04-25/17:57

Kom på. När jag bromsar så bromsar jag ofta hårt. Sen släpper jag av bromsen helt. Men va fanken. Det måste väl finnas fler som måste bromsa ibland.

:-).


Trevlig helg alla...
R 1200 C Independent
K 1200 S
Mvh. Anders S tel.073 382 93 99
Ante
 
Inlägg: 263
Blev medlem: 2004-05-07/11:03

Re: Bromsskivor, kan skeva bli raka av sig själva?

Inläggav Marie » 2014-04-25/19:05

Daniel Bonnér skrev:Borde haft din kunskap Mimmi. Jag får skicka dom till RG för en översyn. Dyra var dom också.


Daniel, innan du skickar dem dit, kanske du skall läsa den här tråden hos SMC:
http://forum.svmc.se/showthread.php?9069
Marie Lennerljung
K100 RS "Röd Kalle"
Användarvisningsbild
Marie
 
Inlägg: 5650
Blev medlem: 2005-09-09/01:00

Re: Bromsskivor, kan skeva bli raka av sig själva?

Inläggav neutral » 2014-04-25/20:13

Marie skrev:
Daniel Bonnér skrev:Borde haft din kunskap Mimmi. Jag får skicka dom till RG för en översyn. Dyra var dom också.


Daniel, innan du skickar dem dit, kanske du skall läsa den här tråden hos SMC:
http://forum.svmc.se/showthread.php?9069

Jag har också varnat för RG Brakes i minst en annan tråd, eller "Bremsemann" som vi kallade honom i roadracingdepåerna under ett år eller två när han brukade dyka upp där. Han rullade in i en Volvo 740 med en skruttig husvagn och det dracks duktigt under helgerna där. Han förstörde flera skivor för oss också och skyllde alltid på materialet m m, sånt som han enligt egen utsago var expert på men det hindrade inte honom som sagt att totalförstöra skivor som innan hans behandling bara pulsade lite. Bluffmakare.
Peter
Husqvarna 701 Enduro -18
Användarvisningsbild
neutral
 
Inlägg: 1086
Blev medlem: 2011-02-07/17:55
Ort: Linköping (D9)

Re: Bromsskivor, kan skeva bli raka av sig själva?

Inläggav Ante » 2014-04-25/20:25

Hahahaha :)

Jag kan bara säga så här. Jag slipade om ett par skivor som skevat bara på skoj, för att se hur det skulle bli.

Efter att suttit o tittat på skiveländerna några timmar för att komma på just hur man skulle göra det bäst så skred jag till verket. Sagt o gjort, en massa människor blev helt plötsligt involverade av nyfikenhet.Yrkesduktigt folk, elektiker, urmakare, mekaniker, smeder, fanken vet om nån präst inte var med på ett hörn till o med et.c et.c :D

Kontentan, släng eländet o köp nytt. :mrgreen:

Slipningen gick alldeles utmärkt o ytan var jättefin, men det skevade ändå. Varför jo för magnetbordet drog bort skevheten vid slipningen, sen när du släppte bordet så blev det ännu värre eller lika. Sen har du materielförändringar o andra grejer att ta hänsyn till med. Så njaa, billigare o enklare med nya faktist :)
R 1200 C Independent
K 1200 S
Mvh. Anders S tel.073 382 93 99
Ante
 
Inlägg: 263
Blev medlem: 2004-05-07/11:03

Re: Bromsskivor, kan skeva bli raka av sig själva?

Inläggav Ante » 2014-04-26/06:19

Ser att BMW har en bulletin/ retrofit på mina framskivor. Får kolla upp det där närmare....
R 1200 C Independent
K 1200 S
Mvh. Anders S tel.073 382 93 99
Ante
 
Inlägg: 263
Blev medlem: 2004-05-07/11:03

Re: Bromsskivor, kan skeva bli raka av sig själva?

Inläggav Daniel Bonnér » 2014-04-26/07:33

Marie skrev:Daniel, innan du skickar dem dit, kanske du skall läsa den här tråden hos SMC:
http://forum.svmc.se/showthread.php?9069


Tack för upplysningen Marie, jag behöver öva upp mitt kritiska granskande.
D10, bor i Fjärås
Honda CRF 250 Rally -2017
Yamaha FJR 1300 AE -2014
Användarvisningsbild
Daniel Bonnér
 
Inlägg: 587
Blev medlem: 2010-07-10/06:51

Re: Bromsskivor, kan skeva bli raka av sig själva?

Inläggav BrooklynS » 2014-04-26/08:23

Mimmi skrev:Hej!

Man får inte göra några hårda inbromsningar i början, det skall vara lätta mjuka inbromsningar från måttliga hastigheter, så att skivan och beläggen hinner kallna emellan varje bromsning. Först ett antal, femtio - sjuttiofem, lätta sådana innan bromskraften ökas på undan för undan. Men inte förrän efter ca femtio mil (varierar från tillverkare till tillverkare) är bromsarna redo att användas fullt ut.
Inkörningsföreskrifter brukar medfölja vid inköp.
Det gjorde det i vart fall på såväl de bromsskivor, EBC, som vi monterade på Röd Kalle i vintras, samt på de Bremboskivor vi monterade på Mercedesen nu i vår.

Att nya bromsskivor numera slår sig tycks bli vanligare och vanligare, särskilt när man köper nya som reservdel. Jag har en tanke om detta, stål skall ju mogna, och inte vara för färskt när det skall användas till komponenter där stor formbeständighet krävs. Jag tänker exempelvis på att ämnen som skall användas till eldrör för kanoner och andra vapen måste ligga länge innan slutlig bearbetning.
Numera när allt skall gå så fort, och inga lager skall finnas utan det är JIT produktion som gäller kanske de helt enkelt ofta numera är för nya och färska?


Där har du en stor poäng. Stål skall vad jag fått mig till livs helst mogna något år utomhus så att i materialet inbyggda små gjutspänningar osv hinner släppa. Jag kan tänka mig att dagens just-in-time-solutions och distributionskedjor inte medger detta. NOS-delar som tex kan vara trettio år gamla får nog däremot anses ha uppnått stabilitet. Och skeva bromsskivor är ett fenomen som undantagslöst uppträder på moderna fordon. Möjligen inverkar tillverkningsprocesserna i sig också på resultatet, dåligt material blir dåliga slutprodukter.

När det gäller just bromsar är åtminstone jag av den uppfattningen att man inte bör använda annat än erkända kvalitetskomponenter från erkända tillverkare, på samma sätt som med däck och oljor. Annat kan man spara på istället, tex sova en natt i det fria istället för hotell om det nu hängde på den där sista tusenlappen.
R1200GSA-15
2xF800S-07
IBA #78874 - SMC instruktör+grus+guide
Användarvisningsbild
BrooklynS
 
Inlägg: 3704
Blev medlem: 2013-11-26/21:36
Ort: Luleå

Re: Bromsskivor, kan skeva bli raka av sig själva?

Inläggav Ante » 2014-04-27/10:02

Nu vi väl off topic. Men jag tror ni har helt rätt. Har jobbat som vapensmed i 15 år så lite kan jag om metall.

Första gången jag märkte det som Mimmi beskriver är till en Mazda 626 som jag hade en gång i tiden. Bytte fram, skivor slog sig, de menade jag gjorde fel, men tills slut erkände de att ämnena till skivorna skulle ligga i typ om det var 3 eller 6 månader innan bearbetning. Och det hade tillverkaren inte tid med.

Kolla upp hur Burt Monro härdade sina cylindrar till sin racer, eller rättare sagt inte gjorde det, för det gjorde staden åt honom, två meter under backen, han hämtade gasledningarna från stan när de bytte ut dem.
R 1200 C Independent
K 1200 S
Mvh. Anders S tel.073 382 93 99
Ante
 
Inlägg: 263
Blev medlem: 2004-05-07/11:03

Re: Bromsskivor, kan skeva bli raka av sig själva?

Inläggav rolmato » 2014-08-18/20:47

Har inte läst allt i denna tråd men efter många år med utveckling av friktionsmaterial (bromsbelägg) vet jag att det som oftast kallas för att skivan slår sig är tjockleksvariationer. Dessa kan vara att skivan slitits ojämt men är oftast att man fått beläggning på skivan av friktionsmaterialet och orsakas oftast av små lätta bromsningar och försvinner om man gör ett par hårda inbromsningar från "hög" fart. Har själv lite pulsande bakbroms på min 1200 GS som blir bättre om jag använder fotbromsen mer. Vissa biltillverkare löste problemet genom att använda ett friktionsmaterial som höll skivan ren. Detta resulterade i att man fick byta skiva och belägg samtidigt. Min erfarenhet är att när man bytt belägg skall man se till att "bränna ur det" för att få rätt friktionsnivå och egenskaper som det är utvecklat för. Använd alltid original, anpassningen till lagkraven och andra egenskaper är viktiga för säkerheten.
Rolf Törnberg
D10 Göteborg
Användarvisningsbild
rolmato
 
Inlägg: 127
Blev medlem: 2006-03-02/01:00
Ort: Göteborg


Återgå till Övrig teknik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst