SuperMek skrev:...ett överraskningsbesök för inspektion!
Kenneth skrev:Hej Håkan. Jag förutsätter att även denna maskin utrustas med ditt standardtillbehör, här gärna i förgyllt utförande.
Izvor skrev:Hej Håkan! Du kanske i te har tid och skruva nu när det är körväder, har det hänt nåt mer?
Izvor skrev:Läckert Håkan!
Jag undrar vad du använde för material på de mojänger till bromsoken? Är det aluminium?
Håkan skrev:Har sågat och fräst ut fästen för bromsoken ur en 10 mm tjock aluminiumplåt.
henriksch skrev:snyggt! Tack för bilder!
Har inhandlat ekerfälgar till mitt bygge (blir vinterpyssel). Ekerfälgarna måste väl suttit en BMW med ATE-ok om jag förstår och hänger med i årsmodellerna rätt. Min -83-a har ju Brembo-ok. Dock verkar avståndet mellan skivorna verkar vara det samma (mätt från innerkant till innerkant i alla fall). Kan det verkligen vara så otroligt lyckosamt att ett framhjul från en BMW med ATE passar rakt på en gaffel med Brembo-ok??
mvh
Henrik
Izvor skrev:
Ær du inte sugen på en skiva bak? Vet att du har skrivit att det blir trumma bak..
Håkan skrev:henriksch skrev:snyggt! Tack för bilder!
Har inhandlat ekerfälgar till mitt bygge (blir vinterpyssel). Ekerfälgarna måste väl suttit en BMW med ATE-ok om jag förstår och hänger med i årsmodellerna rätt. Min -83-a har ju Brembo-ok. Dock verkar avståndet mellan skivorna verkar vara det samma (mätt från innerkant till innerkant i alla fall). Kan det verkligen vara så otroligt lyckosamt att ett framhjul från en BMW med ATE passar rakt på en gaffel med Brembo-ok??
mvh
Henrik
Passar rakt på? Inte en chans! Det passar inte!
Du är nog tvingad att gör nåt i stil med det ja gjort...
Så här är det: Det trådekrade hjulet passar i din framgaffel. Även bromsskivorna går dit mellan gaffelbenen.
MEN!
Brembo bromsoken passar inte! Nav, den del som ekrar sitter i, och även ekrarna tar i Brembo bromsoken. Det går inte att ha bromsok med kolvar på insidan av skivorna, det finns inte tillräckligt med plats där.
Alltså, för att få detta att funka behöver du: dels större bromsskivor (så det går fritt för navet), dels flytande bromsok (som alltså inte har kolvar på insidan).
Jag har beskrivit ganska noggrant hur jag gått till väga.
henriksch skrev:letar svarv också
Marie skrev:henriksch skrev:letar svarv också
Har du inte tillräckligt många gamla BMW?
Izvor skrev:Vackert Håkan!
Några funderingar..
1. Har som rutin att jag tar en och annan folköl speciellt då man slipar in ventiler. Hur gör du?
2. Kollar du tätheten efter inslipningen?
3. Väger du även vevstakar, kolvbult?
Kovlingen skrev:Ja men då får du väl bara varva upp till 7400/min om du fuskar med stakarna
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst