Håkan skrev:Kontrollera förgasarmembranen.
hpngs1000 skrev:Prova att byta tändlägesgivaren. Ganska säker på att Hall-elementet inne i givaren har gett upp. Symtomen du redovisar på att så är fallet. Hojen stannar och får kallna en stund, sen startar den igen som om inget hänt. Ett ganska vanligt fel som uppstår på flera BMW-modeller. Prova att låna en givare innan du byter. Dyra prylar men det finns lösa element att köpa. Finns säkert någon video på YouTube annars Googla så får du tips.
olaa skrev:
Kan du fördjupa?
Håkan skrev:olaa skrev:
Kan du fördjupa?
Du verkade så inriktad på att det är ett elektriskt fel. Jag ville bara påpeka att det även kan tyda på ett fel i bränsletillförsel/förgasare.
Jag brukar göra så vid felsökning att jag först utesluter dom enkla/billiga felkällorna.
Hur ser tändstiften ut?
henriksch skrev:Du sade att du aldrig slog av tändningen när du hade felen, det kan inte vara så skitenkelt att det är ngt glapp i tändningslås eller i tändningskretsen, vibrationer som orsakar störningar. Tyckte att felen lät lite osystematiska liksom, glapp/dålig kontakt skulle kanske kunna ge upphov till detta.
Som Håkan säger, att utesluta det enkla först liksom...
Kanske för osannolikt och banalt, och i så fall ber jag om ursäkt för detta inlägg
mvh
Henrik
Tommy Nilsson skrev:Ett brännslerelaterat problem jag råkat ut för är igensatt avluftning till tanken, den gången var det tankväskan som var boven.
Nils-Erik Ringlander skrev:Jag upplevde något snarlikt på en R100RS -80. Cykeln tvärdog utan förvarning
Problemet visade sig vara ärg på kontakter i den kabelhärva som sitter under tanken, närmare bestämt ett relä. Receptet var en rejäl el-rengöring
BrooklynS skrev:I mina öron låter det som skit i bränsletanken, dvs du får inte soppa. Först sätter ena kranens sil igen, det märker du inte pga att det finns två som är parallellkopplade. Sedan sätter andra igen, det blir då som soppatorsk. När du stannar sipprar bränslet ned långsamt och du kan starta igen. Att den går på tomgång men inte på höga är typiskt bränslebrist.
Nästa gång det händer, prova att choka så ser du om den plötsligt går bättre, i så fall har du hittat felet.
Hallgivaren kan möjligen spöka också (vad slits i den?) men det känns som något man kollar när allt annat är kollat.
Håkan skrev:Dödarknappen är ju ett sånt där enkelt fel som jag är inne på att man bör kontrollera först.
Dra en kabel från pluspolen på batteriet till kontakt 15 på tändspolen (där det sitter en grön/blå kabel, låt den grön/blå sitta kvar så fungerar övriga funktioner). Då får du en direktmatning till tändning utan dödarknapp/tändlås. Ut och provkör, tänk på att du måste ta bort kabeln för att stänga av MC. Det kan vara bra med en enkel strömbrytare här...
Detta är nåt jag skulle kolla innan jag byter hallgivare.
olaa skrev:
Låter mycket intressant. Ska testa detta. Tack
Håkan skrev:olaa skrev:
Låter mycket intressant. Ska testa detta. Tack
Tänk också på att inte låta kabeln sitta kvar utan att köra motorcykeln. Strömmatning ligger hela tiden på tändspolar, tändlägesgivare, elektronikenhet osv. Det drar ur batteriet, värmeutveckling i tändningskretsen osv.
Här kommer den enkla strömbrytaren in, jag nämnde...
olaa skrev:Tack för tips. Då är det bara att felsöka vidare.
olaa skrev:Måste kolla men tror att båda hojarnas laddlampa tänds först när motorn har startat, kommer inte riktigt ihåg. Hur så?
Thomas Stadin skrev:olaa skrev:Måste kolla men tror att båda hojarnas laddlampa tänds först när motorn har startat, kommer inte riktigt ihåg. Hur så?
"Kill Switch" ingår i laddkretsen på gamla BMW och kan ställa till problem, därav min fråga om laddningslampan.
Ett tips är att försäkra sig om att "Kill Switch" fungerar som den ska och att "ON" verkligen är "ON", dvs att resistansen är 0,0x ohm någonting samt att switchens interna- och externa kontaktytor är rena och fria från oxid/annat.
olaa skrev:Thomas Stadin skrev:olaa skrev:Måste kolla men tror att båda hojarnas laddlampa tänds först när motorn har startat, kommer inte riktigt ihåg. Hur så?
"Kill Switch" ingår i laddkretsen på gamla BMW och kan ställa till problem, därav min fråga om laddningslampan.
Ett tips är att försäkra sig om att "Kill Switch" fungerar som den ska och att "ON" verkligen är "ON", dvs att resistansen är 0,0x ohm någonting samt att switchens interna- och externa kontaktytor är rena och fria från oxid/annat.
Jo den var misstänkt. Nu har jag verkligen kollat alla anslutningar och kontakter och allt gör det det ska.
Ska ut nu och mäta vidare… Hoppas på tips angående mätvärden.
olaa skrev:Kan man läsa om felsökning, värden metoder någonstans?
Håkan skrev:Har du resistansmätt rotorns lindningar mot jord också?
Det skall vara oändligt motstånd mellan rotorns släpringar och jord. Har råkat ut för det felet någon gång.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst