Hur tvättar ni?

Här lägger vi frågor av typen - Vilken MC skall jag köpa blandat med fiffiga tips och knep

Hur tvättar ni?

Inläggav rolfmm » 2016-11-20/09:04

Hur tvättar ni eran ögonsten? Ser på Facebook at flera är ute en sväng fortfarande, också när det är vått på vägarna. Så jag undrar på hur jag borde tvätta hojen för att hålla den i gott skick? Jag kör helst när det är torrt på vägarne, men nu har jag abstinens!
(Bilen tvättar jag ju med högtryckstvätt.....)
Rolf Magne Meland - norsk invandrar.....
BMW R1150GS -03
Användarvisningsbild
rolfmm
 
Inlägg: 59
Blev medlem: 2015-09-26/23:22
Ort: Billingsfors

Re: Hur tvättar ni?

Inläggav Bengt-Åke Vestman » 2016-11-20/10:25

Jag har ingen högtryckstvätt så det behöver jag inte fundera på. Det finns ett tips här på forat nånstans att blanda såpa och vatten 50/50 i en sprayflaska (typ tom avfettningsflaska). Spraya på, låt verka, tvätta. Jag har kört det ett par år och det funkar väldigt bra! Nöter inte på vax heller. Det biter dock inte på den värsta smutsen som tex asfalt (eller vad det nu är) från vägarbeten eller svår fälgsmuts.


Skickat från min iPad med Tapatalk
Yamaha FJR 1300 -11
Vespa Sprint -67
Användarvisningsbild
Bengt-Åke Vestman
 
Inlägg: 396
Blev medlem: 2012-08-07/11:21
Ort: Örnskölsvik

Re: Hur tvättar ni?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2016-11-20/10:45

Jag är en av dem, som tipsat om och använt den blandningen - och har fått kritik för det. Såpa är basisk, och det kan på sikt påverka metaller. Själv har jag emellertid hittills inte märkt några problem, och då har jag använt metoden på samma hojs "nakna" metalldelar sedan november 2007.
Frågan är dock, om man behöver så mycket såpa som 50 %. Jag kommer nog att i fortsättningen nöja mig med sådär en del såpa och tre delar vatten.
Men detta måste också bero på, vad man vill tvätta bort.
Outspädd såpa på en blå-vit Scotch-Brite/motsv. (som inte repar) är en bra och miljövänlig metod att ta bort oljekletiga fläckar på blank metall. Det, som inte går bort på det viset, ger med sig med lite lacknafta eller fotogen.

Men jag använder inte såpa på lackade ytor. Min erfarenhet är, att de blir flammiga, hur mycket man än sköljer. Så där blir det vanligt bilschampo - och vax någon gång per år.

Jag använder kallt vatten.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Hur tvättar ni?

Inläggav 2650121 » 2016-11-20/14:07

Brukar tvätta min hoj på OKQ8-macken i Bergshamra/Solna. Jag använder mig av Turtle schampo ( blå flaska tvättmedel med vax). Med lite shampo på svampen brukar även lite svårare fläckar ge med sig och på köpet får man sig lite fysisk träning.
Den nämnda macken tillhandahåller ett speciellt lågtrycks-sprutmunstycke för mc-bruk som ligger vid kassan och som ersätter det ordinarie högtrycksmunstycket.
2650121
 
Inlägg: 8
Blev medlem: 1985-08-01/01:00

Re: Hur tvättar ni?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2016-11-20/14:13

Man snubblar alltid på självklarheter! Jag använder aldrig högtryckstvätt. Trädgårdsslangen får göra tjänst.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Hur tvättar ni?

Inläggav mumkas » 2016-11-20/16:46

OKQ8 på Lidingö för min del. Finns bara högtryck där, men brukar stå så långt bort det går när jag använder den. Hojen blir tvättad ca två gånger per säsong. Känner samma sug att ta en sväng nu men tvekar då jag inte har lust att det hela blir ett projekt med efterföljande tvätt. Man vill ju kunna spola av saltet från vägarna och det hade varit fint att ha den möjligheten hemma. Eller så kör man bara, ställer in hojen och är glad. Lutar åt det senare om värmen håller i sig.
/Janne
R1200R -17
mumkas
 
Inlägg: 393
Blev medlem: 2011-08-17/00:18
Ort: Lidingö

Re: Hur tvättar ni?

Inläggav rolfmm » 2016-11-20/18:16

Bror Gårdelöf skrev:Jag är en av dem, som tipsat om och använt den blandningen - och har fått kritik för det. Såpa är basisk, och det kan på sikt påverka metaller. Själv har jag emellertid hittills inte märkt några problem, och då har jag använt metoden på samma hojs "nakna" metalldelar sedan november 2007.
Frågan är dock, om man behöver så mycket såpa som 50 %. Jag kommer nog att i fortsättningen nöja mig med sådär en del såpa och tre delar vatten.
Men detta måste också bero på, vad man vill tvätta bort.
Outspädd såpa på en blå-vit Scotch-Brite/motsv. (som inte repar) är en bra och miljövänlig metod att ta bort oljekletiga fläckar på blank metall. Det, som inte går bort på det viset, ger med sig med lite lacknafta eller fotogen.

Men jag använder inte såpa på lackade ytor. Min erfarenhet är, att de blir flammiga, hur mycket man än sköljer. Så där blir det vanligt bilschampo - och vax någon gång per år.

Jag använder kallt vatten.


Både Ni och Bengt-Åke skriver om såpa. Vad menar ni då? Grönsåpa? (Tvål = såpa på norska)
Ellers tror jag också trädgårdsslangen duger bättre än högtryckstvätten "långt bort" då den blir mer "dimma". Prick-bort är väl ingen idé på vanlig smuts?
Rolf Magne Meland - norsk invandrar.....
BMW R1150GS -03
Användarvisningsbild
rolfmm
 
Inlägg: 59
Blev medlem: 2015-09-26/23:22
Ort: Billingsfors

Re: Hur tvättar ni?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2016-11-20/18:57

Jäpp. Såpa på svenska är grön- eller gulsåpa - inte tvål. (Fråga mig inte, vad som skiljer utom färgen.)
Ifall Du inte redan visste det, är lite ren såpa ett bra handtvättmedel, om man blivit oljesmetig eller fått annan envis smuts på händerna. Till skillnad från lösningsmedel är den snäll mot huden, som återfettas.
Såpa löser petroleumfläckar på metall rätt hyfsat - men inte allt. Med åren har jag lärt mig, vilka metallställen på hojen, som brukar bli lortiga och feta i ytan. Sprayad såplösning på dem får verka i några minuter, varpå en vanlig diskborste räcker för att få bort det mesta. Renare än så behöver i alla fall inte jag få det.
Dessutom är såpa en naturprodukt, så den är snäll mot miljön också.

(En annan bra metod att bli fin om händerna efter oljesmet är SidenSelmas sidentvål - som alltså går att använda till annat än att tvätta ull och siden med. Den återfettar också.)
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Hur tvättar ni?

Inläggav Bengt-Åke Vestman » 2016-11-20/19:33

Dessutom är såpa betydligt billigare än rengöringsprodukterna på macken.
Yamaha FJR 1300 -11
Vespa Sprint -67
Användarvisningsbild
Bengt-Åke Vestman
 
Inlägg: 396
Blev medlem: 2012-08-07/11:21
Ort: Örnskölsvik

Hur tvättar ni?

Inläggav Gunnar Elmgren » 2016-11-20/19:52

Bengt-Åke Vestman skrev:Dessutom är såpa betydligt billigare än rengöringsprodukterna på macken.

Billigaste såpan jag hittat är den Biltema säljer på 4-litersdunk.
Precis lika bra som dubbelt så dyr "märkes-såpa" från mataffären.
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Hur tvättar ni?

Inläggav Peter Nordlund » 2016-11-20/19:57

2650121 skrev:Brukar tvätta min hoj på OKQ8-macken i Bergshamra/Solna. Jag använder mig av Turtle schampo ( blå flaska tvättmedel med vax). Med lite shampo på svampen brukar även lite svårare fläckar ge med sig och på köpet får man sig lite fysisk träning.
Den nämnda macken tillhandahåller ett speciellt lågtrycks-sprutmunstycke för mc-bruk som ligger vid kassan och som ersätter det ordinarie högtrycksmunstycket.


Den macken verkar lovande, har haft svårt att hitta någon jag gillar men skall testa den i vår, bra tips!
MC: *MC Paus*
Katt: Elmo & Elvis
Användarvisningsbild
Peter Nordlund
 
Inlägg: 2296
Blev medlem: 2011-05-26/22:16
Ort: D5 - Strängnäs

Re: Hur tvättar ni?

Inläggav BigFootPat » 2016-11-20/20:10

Peter Nordlund skrev:
2650121 skrev:Brukar tvätta min hoj på OKQ8-macken i Bergshamra/Solna. Jag använder mig av Turtle schampo ( blå flaska tvättmedel med vax). Med lite shampo på svampen brukar även lite svårare fläckar ge med sig och på köpet får man sig lite fysisk träning.
Den nämnda macken tillhandahåller ett speciellt lågtrycks-sprutmunstycke för mc-bruk som ligger vid kassan och som ersätter det ordinarie högtrycksmunstycket.


Den macken verkar lovande, har haft svårt att hitta någon jag gillar men skall testa den i vår, bra tips!

Mina hemtrakter ursprungligen. Nyrenoverad GDS-hall :-)
Patrik
BMW R1200R 2007
Användarvisningsbild
BigFootPat
 
Inlägg: 129
Blev medlem: 2015-10-01/08:12
Ort: Värmland

Re: Hur tvättar ni?

Inläggav rolfmm » 2016-11-20/22:20

Har aldrig tänkt på använda (grön)såpa på hojen! Men det ska jag prova :) Såpa är ju fettholdig och fett löser fett så det är inte så ologisk. Sonax fälgtvätt löser bromssmuts från fälgarna. Det här går nog bra.... :)

Kör hälst på torra vägar och tvättar därför sällan. Men vid längre turar måste man ju ta det väderet man får.......
Rolf Magne Meland - norsk invandrar.....
BMW R1150GS -03
Användarvisningsbild
rolfmm
 
Inlägg: 59
Blev medlem: 2015-09-26/23:22
Ort: Billingsfors

Re: Hur tvättar ni?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2016-11-20/22:40

Såpa är mycket bra mot bromssmuts.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Hur tvättar ni?

Inläggav Lars-Erik Holmberg » 2016-11-20/23:13

Den verksamma delen i såpa är tallolja. Gul och grön såpa är samma sak, men olika färg. Det finns billig såpa, men den brukar innehålla lägre halt av tallolja, så man får det man betalar för.
Overlander (D1)
GS 1250 2020 GSA
Transalp 650V 2004
Användarvisningsbild
Lars-Erik Holmberg
 
Inlägg: 1011
Blev medlem: 2011-01-14/14:11
Ort: Kalix D1

Re: Hur tvättar ni?

Inläggav bevada » 2016-11-21/08:35

Tvätta?

Kör i regn, det får räcka. :-p
Johan Bengtsson
KTM 1290 Super Adventure R
Vallentuna
Användarvisningsbild
bevada
 
Inlägg: 353
Blev medlem: 2008-07-01/22:06

Re: Hur tvättar ni?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2016-11-21/09:25

EN gång har jag varit med om, att Johans råd funkat. På väg till Lofoten 2008 körde vi in i ett regnväder söder om Orsa. Upp till Sveg var det som att åka i en biltvätt! Därefter upphörde regnet, och vid ankomsten någon timma senare till den nattens boende i Kvarnsjö, upptäckte vi, att motorcyklarna nästan var rena!
Den enda rimliga förklaring jag har är, att det intensiva regnandet - i kombination med tämligen gles trafik på E 45 just då - faktiskt hade sköljt bort all lort från vägbanan!

Men annars har det behövts tvättande för att hålla cykeln någorlunda snygg.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Hur tvättar ni?

Inläggav puttsnisse » 2016-11-23/09:01

Sonax förtvätt är kanon.....
Bara att spruta på låta verka lite sen spola av :-)
Life is a race
puttsnisse
 
Inlägg: 12
Blev medlem: 2009-05-28/09:40
Ort: Ulricehamn

Re: Hur tvättar ni?

Inläggav Hasse Gustafsson » 2016-11-23/10:34

Var in till lokala BMW handlaren. Där stod flaskor med något medel för just BMW.
Det är tydligen så att de plaster som idag finns på hojar är känsliga för rengöringsmedel.
Orsak är att återvunnen plast som används är svår att lackera och då blir färgen känslig för vissa
medel.
Vilka rengöringsmedel man ska undvika är för mig okänt.
R90s -75,såld
R1200GS -10
Hasse Gustafsson
 
Inlägg: 838
Blev medlem: 2008-11-16/22:16

Re: Hur tvättar ni?

Inläggav Bengt-Åke Vestman » 2016-11-23/12:55

Som nån skrev tidigare får man det man betalar för och vill man att det ska stå BMW på flaskan får man nog betala för det också.
Yamaha FJR 1300 -11
Vespa Sprint -67
Användarvisningsbild
Bengt-Åke Vestman
 
Inlägg: 396
Blev medlem: 2012-08-07/11:21
Ort: Örnskölsvik

Re: Hur tvättar ni?

Inläggav Kalle_B » 2016-11-23/13:12

Sprutar på Såpa / Vatten (50/50) med en sån där lite större plastspruta som man pumpar upp trycket i.. Väntar en kvart o sen kör med högtryckstvätten. Varierande sprutavstånd beroende på vilken del av hojen jag sköljer av. Eftertorkar lackade delar, såpan kan lämna en del fula torkfläckar annars.
Såpan är verkligen superbra mot insektsrester. Fälgarna blir väl inte jätterena - får nån gång ibland en lite bättre rengöring med "Fälgrent" eller nåt. Men brukar inte överdriva, det kommer ju snart mera smuts...

Kör samma metod när jag motortvättar bilarna - men med väldigt lågt tryck på vattnet förstås..
Användarvisningsbild
Kalle_B
 
Inlägg: 140
Blev medlem: 2005-10-27/01:00

Re: Hur tvättar ni?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2016-11-23/15:05

Hasse Gustafsson skrev:Orsak är att återvunnen plast som används är svår att lackera och då blir färgen känslig för vissa medel.

Sannolikheten, att såpvatten skulle skada dessa plaster(s lacker), finner jag mycket låg.
Vad gäller övriga medel, passar jag (fast bilschampo måste rimligen vara OK).

Jag instämmer i, att såpa på lackade ytor inte är bra som "slutbehandling". Det blir en tunn, flammig hinna kvar, som behöver tvättas bort med något annat. På andra ytor ser man som regel inte denna hinna, som är lite fet och gör ytorna lättare att tvätta nästa gång. Inte för inte är såpa en klassiker på golv mm. Själv använder jag det dessutom på spisens keramikhäll, som av någon anledning inte blir flammig efter avtorkning - till skillnad från diskmedel, som ger en flammig yta!
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Hur tvättar ni?

Inläggav DaK » 2016-11-26/09:12

Bror Gårdelöf skrev:Sannolikheten, att såpvatten skulle skada dessa plaster(s lacker), finner jag mycket låg.
Vad gäller övriga medel, passar jag (fast bilschampo måste rimligen vara OK).


Går det inte lika bra med Shell :?:
Dag Andersson
Användarvisningsbild
DaK
 
Inlägg: 724
Blev medlem: 2008-12-24/10:05

Re: Hur tvättar ni?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2016-11-26/09:25

:D :D :D
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Hur tvättar ni?

Inläggav Max Mad » 2016-11-26/10:42

Varför inte satsa på BMW original bilvårdsprodukter ? Kostnaden är försumbar i relation till vad allt det övriga kostar i Mc-ägandet och dessutom slipper man bekymmer huruvida de kem-tekniska produkterna man använder, skadar motorcykeln ?

-My five cents-
Jag kan motstå allt utom frestelse.
~Oscar Wilde~

Numera utan hoj.
Användarvisningsbild
Max Mad
 
Inlägg: 3051
Blev medlem: 2011-06-15/11:57
Ort: Tellus.

Re: Hur tvättar ni?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2016-11-26/11:26

Det kanske blir sådana, när innehållet i nuvarande flaskor tagit slut. Bilschampo och -vax har varit självklarheter i decennier, och såpa vet man, vad det är - men man kan ju alltid prova något nytt.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Hur tvättar ni?

Inläggav Dennis Johansson » 2016-11-26/11:30

Om man tänker så att det är en försumbar kostnad.
Är det snart inte det.
Man skall självklart oxå ha den dyraste hjälmen och dyraste utrustningen i övrigt etc etc
Asfalt och Grus, är lika kul bus R1200GS -04, Urban Cruiser -11, Florida
Användarvisningsbild
Dennis Johansson
 
Inlägg: 4762
Blev medlem: 2008-10-12/05:20

Re: Hur tvättar ni?

Inläggav Max Mad » 2016-11-26/11:31

Ett I-landsproblem IMHO. Själv använder jag min motorcykel till vad den är tänkt att användas till :P.
Jag kan motstå allt utom frestelse.
~Oscar Wilde~

Numera utan hoj.
Användarvisningsbild
Max Mad
 
Inlägg: 3051
Blev medlem: 2011-06-15/11:57
Ort: Tellus.

Re: Hur tvättar ni?

Inläggav Max Mad » 2016-11-26/11:35

Dennis Johansson skrev:Om man tänker så att det är en försumbar kostnad.
Är det snart inte det.
Man skall självklart oxå ha den dyraste hjälmen och dyraste utrustningen i övrigt etc etc
Du, Dennis, vi snackar nu om vårdprodukter till Mc, inte hjälmar o dyl. Och även om hjälmar och personlig skyddsutrustning kostar, så blir det inte så mycket över tid, om man inte känner behovet att byta varje år. Slår man då ut kostnaderna, blir det inte så mycket, jämfört med de löpande kostnaderna ägandet innebär.
Jag kan motstå allt utom frestelse.
~Oscar Wilde~

Numera utan hoj.
Användarvisningsbild
Max Mad
 
Inlägg: 3051
Blev medlem: 2011-06-15/11:57
Ort: Tellus.

Re: Hur tvättar ni?

Inläggav Kalle_B » 2016-11-28/11:52

Jag väljer Såpan delvis av miljöskäl. Bor på landet o tvättar hojen på grusplanen hemma. (Men obs självklart inte med avrinning till dagvattensystemet.) Dessutom tycker jag såpan funkar klockrent på insektsrester som annars är något av det knepigaste att få bort. Dessutom säljs såpa i princip i varenda livsmedelsaffär + det går att använda såpa till allt möjligt annat också. Slipper en massa olika produkter till olika objekt. Nackdelen är att man får göra den där avtorkningen av lacken efteråt för att torka torrt.
Köper fyralitersdunk på Biltema.
Användarvisningsbild
Kalle_B
 
Inlägg: 140
Blev medlem: 2005-10-27/01:00

Re: Hur tvättar ni?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2016-11-28/12:53

Lite OT: För åtskilliga år sedan hörde jag ett radioprogram, som tog upp olika sorters produkter för rengöring i hemmet. En person, som föreföll veta, vad han pratade om, hävdade, att ett vanligt hushåll behöver tre - eventuellt fyra - produkter: Såpa, handdiskmedel och fönsterputs. (Ett försterputsarproffs behöver nog inte ens fönsterputs utan kan klara sig med handdiskmedel i vattenhinken, men som amatör har jag insett, att det är mycket svårt att inte lämna ränder med rakan.)
Har man diskmaskin, behövs också maskindiskmedel. Punkt.

Men det handlade förstås inte om rengöring av fordon.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Hur tvättar ni?

Inläggav Kovlingen » 2016-11-28/13:53

Bror Gårdelöf skrev: det är mycket svårt att inte lämna ränder med rakan.

Men har man bra med pulver i motorn kan man också lämna ränder på rakan :mrgreen: :oops:
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall


Återgå till Generella frågor och tips - MC relaterat

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 1 gäst