Max Mad skrev:GS/A.
Fråga mig gärna varför .
Bror Gårdelöf skrev:En Adventure på 90 % asfalt! Varför?
Thomas Stadin skrev:Håller med, en GS känns som ett bättre val så länge du inte kör övervägande grusväg.
GSA är högre pga att den har längre fjädringsväg vilket du har nytta av på grusväg, men på asfalt kommer du att uppleva den mer "lös" i fjädringen och framfärden känns vingligare. Att hänga med kompisarna med sporttouringhojar på en kurvig väg är lättare med en GS än med en GSA.
Den extra tankvolymen kanske man har nytta av men med nästan 35 mils räckvidd räcker GS-tanken gott och väl till.
Vad gäller vikten skiljer i praktiken ca 10 kg till GS fördel. Inte jättemycket, men betänk att extrakilona hamnar på den högre hojen med slappare fjädring...
Av de modeller du listar ovan har alla ekerfälgar och de är inte att rekommendera om du kör 90% asfalt.
De är tyvärr både oerhört tunga och orunda. Min Triple Black har också ekerfälgar men jag håller på att iordningsställa aluminiumfälgar för vardagsbruk och kommer endast att åka med ekerfälgarna på grusturerna.
Lycka till med din nya hoj
Bror Gårdelöf skrev:En Adventure på 90 % asfalt! Varför?
Moffop skrev:Max Mad skrev:GS/A.
Fråga mig gärna varför .
Varför?
Gunnar Elmgren skrev:Moffop skrev:Max Mad skrev:GS/A.
Fråga mig gärna varför .
Varför?
Utan att ha något att jämföra med, då är jag fantastiskt nöjd med min hoj, efter blygsamma ~ 6 500 mil, och kommer att plussa på ~ 1000 mil till, med start den 28/4 med destination Marocko.Moffop skrev:Max Mad skrev:GS/A.
Fråga mig gärna varför .
Varför?
Moffop skrev:Thomas Stadin skrev:Håller med, en GS känns som ett bättre val så länge du inte kör övervägande grusväg.
GSA är högre pga att den har längre fjädringsväg vilket du har nytta av på grusväg, men på asfalt kommer du att uppleva den mer "lös" i fjädringen och framfärden känns vingligare. Att hänga med kompisarna med sporttouringhojar på en kurvig väg är lättare med en GS än med en GSA.
Den extra tankvolymen kanske man har nytta av men med nästan 35 mils räckvidd räcker GS-tanken gott och väl till.
Vad gäller vikten skiljer i praktiken ca 10 kg till GS fördel. Inte jättemycket, men betänk att extrakilona hamnar på den högre hojen med slappare fjädring...
Av de modeller du listar ovan har alla ekerfälgar och de är inte att rekommendera om du kör 90% asfalt.
De är tyvärr både oerhört tunga och orunda. Min Triple Black har också ekerfälgar men jag håller på att iordningsställa aluminiumfälgar för vardagsbruk och kommer endast att åka med ekerfälgarna på grusturerna.
Lycka till med din nya hoj
Tack för svaret! Det var vad jag behövde höra! Bra tips angående ekerfälgarna, har inte kunnat bestämma mig innan. Misstänker att ekerfälgar är ganska trista att tvätta, men å andra sidan kanske de flesta GSägarna vill ha dem pga av att de är mer offroadvänliga, dvs om jag köper ekerfälgar blir den mer lättsåld när det blir dags att sälja den!? Men nu köper jag dock lättmetallfälgar istället. Tack!
En annan fråga, vilken tycker ni är snyggast att se på Exclusive eller Rallye? Själv ärjag tveksam, föredrar vanligtvis blått (Rallye) framför brunt (Exclusive), men just nu tycker jag att Exclusive ser lite mer stilren ut.. Har liite beslutsångest eftersom jag aldrig tidigare köpt en hoj för ca 200000:- (!)
Absolut ! Om man skall begränsa sig till asfalt. Hur gör man med en RS om asfalten tar slut, då .Måns Ulveståhl skrev:Åka touring bekvämt på asfalt?
Max Mad skrev:Absolut ! Om man skall begränsa sig till asfalt. Hur gör man med en RS om asfalten tar slut, dåMåns Ulveståhl skrev:Åka touring bekvämt på asfalt?
Säkerligen. Vithårig blir man ändå, och bara det är en skräckupplevelse, när man ser sig själv i spegeln och inte känner igen anletet som reflekteras tillbaka .Måns Ulveståhl skrev:*SNIPP*utan att bli vithårig av skräck
Och jag bestrider inte riktigheten i ditt påstående, för det saknar jag erfarenhet att göra. Jag utgår helt utifrån min erfarenhet av att ha kört min hoj i blygsamma 6 500 mil (och kommer att fortsätta att köra den, så länge ekonomin tillåter det, tills dess att den rasar. BMW är ju kvalité, har det sagts mig ). Så, vi är eniga, men utifrån olika utgångslägen, antar jag.Måns Ulveståhl skrev:Jag säger inte att GS/A är obekväm för touring utan bara att det finns ett självklart intressant prisat alternativ i debatten.
Väl värt att testa innan kreditkortet plockas fram.
Der sports tourer - R1200RS.
Herregud, tänk den som hade råd med sådana problem. Fast skall sanningen fram, så har jag (och kollegan) vädrat tanken om att köra till Mongoliet, men det är ett ganska stort projekt och kräver en hel del planerande. Varför jag nämner det i denna kontexten är, därför jag tror att våra hojar kanske är för stora (och framförallt) för tunga, för ett sådant äventyr , och då kanske det är aktuellt med att införskaffa en lättare (GS/A ) för ändamålet. Men som sagt, det är bara en tanke som dök upp lite hastigt...Måns Ulveståhl skrev:Absolut.
BMW erbjuder en hel rad med intressanta motorcyklar numera tycker jag.
Någor för varje individs tycke, smak, och morgonhumör.
Jag funderar redan på att komplettera min ännu ej levererade RS med en RNineT....eller en S1000R....eller C 650 SPORT ( ) för kortare sträckor/ärenden inne i city.
Måns Ulveståhl skrev:Åka touring bekvämt på asfalt?
Jag svär i GS-kyrkan och säger köp R1200RS.
Max Mad skrev:.... så har jag (och kollegan) vädrat tanken om att köra till Mongoliet, men det är ett ganska stort projekt och kräver en hel del planerande
Thomas Stadin skrev:Tyvärr är det ju så att beläggningen på de trevligaste mc-vägarna ofta är ganska dålig och om man då kör med passagerare och packning på semestern uppskattar man den något längre fjädringsvägen på en GS.
Kör man däremot ensam och med eller utan packning funkar en RS finfint.
Max Mad skrev:F ö så tycker jag att min GS/A är väldigt bekväm på asfalt (inte minst efter det att jag bytte sadel till en TT comfortsadel). Jag tog Amsterdam-Göteborg på ett bräde i höstas, (~120 mil, uppskattningsvis tio-tolv timmar). Jag påstår inte att det var lätt, men det kunde säkert varit betydligt obekvämare på en annan hoj.
När jag och kollegan sticker till marocko i April, (på var sin GS/A) så kommer vi att köra från Hamburg till Gibraltar för vidare transport till Marocko, för att sedan göra resan omvänt tillbaka. Hur många hojar är lämpade för den typen av äventyr, förutom GS/A (undrar en som bara haft en Kawasaki 750 LTD i sin ägo en sommar för ~25 år sedan, som jämförelse) ?
Måns Ulveståhl skrev:Thomas Stadin skrev:Tyvärr är det ju så att beläggningen på de trevligaste mc-vägarna ofta är ganska dålig och om man då kör med passagerare och packning på semestern uppskattar man den något längre fjädringsvägen på en GS.
Kör man däremot ensam och med eller utan packning funkar en RS finfint.
Premiärturen blir Arjeplog ToR (200+ mil). En lagom sträcka
Återkommer med hur mina ädlare kroppsdelar upplevde och betygsatte resan på RS:n.
Som sagt, det är ju det som är frågan. Själv känner jag mig lite tveksam till att det skulle bli 90% asfalt, därav funderingarna om man skall/skulle byta till en mindre hoj.Måns Ulveståhl skrev:Max Mad skrev:.... så har jag (och kollegan) vädrat tanken om att köra till Mongoliet, men det är ett ganska stort projekt och kräver en hel del planerandeJag vill med emfas betona, att det var en tanke som dök upp och försvann lika hastigt igen. Vi börjar med Marocko, och utvärderar den resan först, så får vi se hur det blir. Dessutom hägrar Östeuropa som snacks.Måns Ulveståhl skrev:Kul! Om man ändå hade tid för sådana äventyr.Måns Ulveståhl skrev:Mongoliet sa du. Pratar vi fortfarande 90% asfalt då?
Må så vara, men än har jag inte upplevt det (vad jag kan dra mig till minnes) efter mina äventyr ute i Europa. Dessutom har jag ESA på min hoj, och när det stundar lite mer "aktiv" körning, brukar jag använda mig av "sport"läget inställt på ESA:n. Då styvas chassit upp betydligt och är inte alls lika "svampig", men det vet du lika bra som mig.Thomas Stadin skrev:Max Mad skrev:F ö så tycker jag att min GS/A är väldigt bekväm på asfalt (inte minst efter det att jag bytte sadel till en TT comfortsadel). Jag tog Amsterdam-Göteborg på ett bräde i höstas, (~120 mil, uppskattningsvis tio-tolv timmar). Jag påstår inte att det var lätt, men det kunde säkert varit betydligt obekvämare på en annan hoj.
När jag och kollegan sticker till Marocko i April, (på var sin GS/A) så kommer vi att köra från Hamburg till Gibraltar för vidare transport till Marocko, för att sedan göra resan omvänt tillbaka. Hur många hojar är lämpade för den typen av äventyr, förutom GS/A (undrar en som bara haft en Kawasaki 750 LTD i sin ägo en sommar för ~25 år sedan, som jämförelse) ?Så sant.Thomas Stadin skrev:Men nu snackar du om ren motorvägstransport rakt fram och där upplever kroppen det som vilosamt med en mjuk och svampig fjädring.Thomas Stadin skrev:Hamnar du däremot på en snabb, kurvig och mindre väg byts bekväm snabbt mot vinglig.
Moffop skrev:... köpa min första GS... Det lutar åt en "Exclusive" eller eventuellt en Adventure... Vad tycker ni?
Mvh Kent
Jag läste det där .Håkan skrev: GSA är bara onödigt tung...
Utifrån detta lär en GS täcka dina behov med god marginal. Nackdelen (tycker jag) är att originalväskorna är i plast. Bl.a .Moffop skrev:Tack för alla goda råd och kloka tankar! Det var attans vilket aktivt forum detta var, det bådar gott inför framtida diskussioner. Hatten av för ert engagemang! Jag ska provköra alla tre alternativen så snart den eländiga snön försvinner. Misstänker att det blir en "vanlig" GS med Nordicpaket, om jag nu inte blir helt såld på en Adventure.. Adventuremodellen är cool framifrån, men inte så vacker från sidan. Men det måste vara en toppenhoj att åka långt på. Mina touringtrippar lär inte gå utanför Europa, och mest lär den användas till att pendla till jobbet med. Huvudsaken är att den 1, är bekväm, 2, att den går bra att skjutsa på, 3, att den fixar hyfsat mycket packning. Boxermotorn får bra kritik, men i ärlighetens namn lär jag nog sakna vrålet från crossplanemotorn på min fd R1a..
Tack igen!
Max Mad skrev:Nackdelen (tycker jag) är att originalväskorna är i plast. Bl.a .
Håkan skrev:Max Mad skrev:Nackdelen (tycker jag) är att originalväskorna är i plast. Bl.a .
Jag har GSA aluminiumlådor på min GS.
Det var iofs det jag betalade för min hoj när jag köpte den ny. Fast det är ju klart, det är ju fem år sedan .Buster skrev:*SNIPP*mycket av tråden rör gamla luftkylda cyklar vilket jag inte tror TS menar köpa eftersom han snackar om priser på 200k.
Buster skrev:Att trådekerfälgar skulle vara dåliga, ojämna eller vad det nu var har jag inte noterat.
Min -16 har jag iofs bara kört 1200 mil med, min tidigare GS (2009) hade aluhjul och den körde jag väl 6000 mil med och det gick också bra... nån skillnad emellan fälgarna har inte kunnat noteras.
Max Mad skrev:Jaså, det går att sätta på korvlådorna på GS:en. Det visste jag inte. Fast det är ju klart, du har väl gjort någon modifikation, kan jag tänka .
Thomas Stadin skrev:Buster skrev:Att trådekerfälgar skulle vara dåliga, ojämna eller vad det nu var har jag inte noterat.
Min -16 har jag iofs bara kört 1200 mil med, min tidigare GS (2009) hade aluhjul och den körde jag väl 6000 mil med och det gick också bra... nån skillnad emellan fälgarna har inte kunnat noteras.
Då jag balanserar mina egna fälgar vid däckbyte ser jag tydligt om hjulen är runda eller ej.
De tre GSA/GS jag har haft i min ägo har alla varit utrustade med ekerfälgar och ingen av dem har haft riktigt runda hjul. Den första av de tre, GSA:n, var värst och den lämnade jag in pga ovala hjul, men svaret från verkstaden blev att de var inom spec.
Olof Eriksson skrev:OT: Gunnar du borde hänga på Magnus Mörtling på grus. Han är grym med sin fina K 1600 GT(LXYZ). Han hängde på mej fint på rullgrusad väg för 2 somrar sedan.
Håkan skrev:Max Mad skrev:Jaså, det går att sätta på korvlådorna på GS:en. Det visste jag inte. Fast det är ju klart, du har väl gjort någon modifikation, kan jag tänka .
Passar både på K25 och K50.
Jag får hålla med här, jag blev t o m omkörd på grus av hans (dåvarande) GTL , och då kör jag en GS/A .Olof Eriksson skrev:OT: Gunnar du borde hänga på Magnus Mörtling på grus. Han är grym med sin fina K 1600 GT(LXYZ). Han hängde på mej fint på rullgrusad väg för 2 somrar sedan.
Max Mad skrev:Håkan skrev:Max Mad skrev:Jaså, det går att sätta på korvlådorna på GS:en. Det visste jag inte. Fast det är ju klart, du har väl gjort någon modifikation, kan jag tänka .
Passar både på K25 och K50.
Jaha, där ser man ! Det var mer än jag visste. Kan ha sin orsak i att jag aldrig haft (lyxen) anledning att forska i ämnet. Tackar för informationen i alla fall !
Thomas Stadin skrev:OBS att sidoboxarna från K25 (GS/GSA/HP2 oljeboxer) passar K50/K51 (GS/GSA vätskekyld).
BMW råkade flytta ljuddämparen från vänstersidan till högersidan iom modellbytet från K25 till K50/K51.
Gunnar Elmgren skrev:Thomas Stadin skrev:OBS att sidoboxarna från K25 (GS/GSA/HP2 oljeboxer) passar K50/K51 (GS/GSA vätskekyld).
BMW råkade flytta ljuddämparen från vänstersidan till högersidan iom modellbytet från K25 till K50/K51.
Jag antar att Du menar, att sidoboxarna från K25 INTE passar på K50/K51?
Anledningen att man bytte sida för ljuddämparen var, att K50/K51 fick svingen/paralevern flyttad till vänster sida, och anledningen till det var i sin tur att det ger bättre viktfördelning och mindre hissningstendenser i kraftöverföringen.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst