av Bror Gårdelöf » 2017-11-24/17:22
Mycket intressant film, som omedelbart leder mina associationer till den kurs i flygmedicin, som jag i egenskap av reservare genomgick hos Flygvapnet hösten 1985. Vår kurslärare berättade, att dåvarande flygplan och utrustning som regel klarade max 7 G, medan Gripen var konstruerad för mer än 9 G. Med den utrustning, som vi har idag, är 9 G max vad människokroppen klarar - och jag ser ingen sekvens i filmen med högre än 9 G. Högre G-påfrestning än så leder, trots optimalt utformad G-dräkt, till att flygföraren löper stor risk att svimma, eftersom blodet inte längre kan tryckas upp i hjärnan.
Han visade också amerikanska filmer från centrifugförsök, där man mycket tydligt kunde se, att försökspersonen tuppade av vid en viss G-påfrestning, oftast kring 7 G. (Det är troligt, att flygförare i strid kan ha dragit mer än vad de tålt och därför svimmat - men då slappnar de av, så att planet planar ut, G-påfretsningen minskar, och flygföraren kvicknar till igen. Är han då tillräckligt högt uppe i luften, hinner han återta kontrollen av planet.)
För att Gripenföraren skulle klara 9 G utvecklades också en helt ny, mycket lättare hjälm. Viggenhjälmen skulle utsätta förarens nacke för alltför stora påfrestningar.
I flygets barndom hade testpiloten i uppgift att utröna, vad planet klarade av. Idag handlar det i stället om att utforma system, som flyttar gränserna för, vad flygföraren klarar!
Den stånkande andning, som man tydligt hör i filmen, är en medveten teknik, som hjälper till att trycka upp blodet i hjärnan; Kort inandning följd av utandning under mottryck höjer blodtrycket.
Under utbildningen fick vi också åka centrifug på Karolinska Institutet. Jag minns att vid 3 G var det klart besvärligt att lyfta handen från låret eller foten från durken, och det blev inte lättare vid 3,5 G. Då bad försöksledaren mig att vrida på huvudet - vilket resulterade i våldsam yrsel och illamående. Han frågade, om han skulle öka till 4 G, men jag sade till honom att avbryta, för jag ville inte riskera att kräkas i centrifugen. Det fanns ju åtskilliga kurskamrater, som skulle åka efter mig!
Trots att jag visste, att centrifugens gondol var upphängd i en klyka, som höll den horisontell, kunde jag ha gått ed inför domstol på, att gondolen tippade 120 grader framåt, när han sänkte rotationshastigheten. En bättre illustration till, hur lätt det är att totalt kollra bort det mänskliga balanssystemet kunde jag inte ha fått - och det tog åtskilliga timmar efteråt, innan jag slutade må illa.
En civil version av det där med höjt blodtryck under krystning är, när någon svårt sjuk mamma föder vaginalt på en intensivvårdsavdelning. Då har vi en kanyl i handledsartären, men när hon krystar, vill ingen titta på tryckkurvan, för de trycken är skrämmande höga! Eller som en av mina kvinnliga kollegor konstaterade: "Alla kvinnor, som född barn vaginalt, är provtryckta" - dvs de har i alla fall då inte något aneurysm i hjärnan, som skulle ha brustit av tryckökningen.