Bror Gårdelöf skrev:Du kan ha rätt i det, men dessutom är Sverige så platt, att vårt behov av helikoptrar faktiskt är mindre. Tro mig! Jag var ambulansöverläkare i Östergötland i 15 år och försökte få till en helikopter, men det stupade i alla fall då på kostnaderna - i förening med att våra markambulanser som regel var rätt snabbt på plats.
Nu blir detta lite off topic men jag kan inte låta bli.
Förra lördagen så var min 78 årige far och hjälpte mig i Fredrika mitt i södra Västerbottens inland. Det bar sig inte bättre än att han halkade på en kvarvarande isfläck och landade så illa att höger lårben fick en vrid/splitter fraktur med massiv blödning i låret som följd.
Lade honom direkt på ett liggunderlag och reponerade benet så gott jag kunde direkt för att minska blödningen och smärtan i benet. Därefter ringde jag 112 de skulle skicka en ambulans direkt.
50 minuter senare kom en akutbil inte en ambulans, de gav morfin men fick/kunde inte lägga en vaccummadrass runt benet för att stabilisera benet. Efter vi lastat honom i akutbilen så vidtog en 9 mil skumpig färd på vägar som är mitt i vårförfallet utan möjlighet till spjälkning av benet. Det är..... karaktärsdanande om jag säger så.
Väl inne på sjukhuset i Lycksele så säger läkaren på plats att detta kan vi inte operera här utan han måste vidare till Umeå för operation, men det blir först i morgon. Detta innebär ytterligare 13 mil till nytt sjukhus.
Nu opererade de honom i Lycksele dagen efter, men det som jag skulle vilja veta är varför ska man betala högre skatt här i glesbygd och få sämre service? Vilket ramaskri det skulle bli om man i en storstad skulle behöva vänta 50 minuter på en ambulans som sedan visade sig vara en akutbil utan möjlighet att köra utryckning med blåljus.
Det här innebär att en trafikolycka i inlandet kommer att få stora konsekvenser då den gyllene timmen äts upp av långa avstånd etc.