Jag lägger upp detta i Offtopic .
Säkert relaterat till någon annan lämplig existerande del av vårt forum, men jag orkar inte analysera flera minuter vilket del det borde vara bara för att undvika trampa någon potentiellt lättkränkt på tårna.
En ansvarsbefrielse med andra ord
En veckas intensivt kvällsarbete med min vän Google är avklarat
Varning #1: Inlägget nedan har en längd som normalt enbart Bror har förmågan att klämma ur sig.
Eftersom Navigatorn (Garmin) knappast är den bästa uppfinningen sedan skivat bröd (fungerade inte alls för mig senast i Alperna) så har jag letat efter en lämplig tankväska med plats för den absolut mest felfria och billigaste backup-lösningen: papperskarta.
Med plats menar jag inte insidan av väskan utan en läsbar vattenskyddad plats på utsidan.
Dessutom önskas ingen tankväska modell gigantisk som gör att nuvarande körställning, eller synfält (instrument) påverkas negativt.
Något litet och lätt för enbart mobiltelefon, plånbok, eller liknande.
"Jamen, en mobiltelefon med GPS är en bra back-up?" Visst är den det, men ingen modern mobiltelefon i dag har en batteritid som går att skryta över. Speciellt inte påslagen och i konstant bruk under en lång dag på vägen. Däremot kommer numera varje mobiltelefon med ett oändligt antal onödiga appar som drar tjyvström...
Senast i Tyskland hade jag min mobiltelefon kopplad till eluttaget på hojen via en lång USB-sladd. Enkelt. Tyvärr visade det sig att laddningen av mobiltelefonens batteri knappast gick snabbt medan den brukades (ca +1% var 10:e minut).
"Jamen, det går att fixa genom att köpa A, och koppla till B via en koppling till C...etc".
Jajamen, men jag har noll intresse av att koppla A till B till C etc permanent på min hoj.
Dessutom med ett färskt bevis på att moderna mobiltelefoners strömbehov under en längre tids brukande i kombination med ett mc-batteri inte är den allra bästa lösningen. Speciellt inte om mobiltelefonen är en väldigt hungrig Iphone (ursäkta alla ni Apple-fanatiker).
Så papperskarta fick det bli.
Numera tillhör tyvärr en tank av metall stenåldern så det från början större urvalet minskade snabbt då flertalet av dessa baserades på magnetiska lösningar.
Kvar fanns ett litet urval med lösningar i form av sugproppar, remmar, och tanklocksfästen.
Sugproppslösningen gick bort då den saknade "säkerhetsfäste" i form av rem runt någon del av styret.
Av vikt då det fanns kunder som klagade över hur länge sugpropparna satt kvar innan dessa lossnade - speciellt vid blött väder.
Kvar fanns remmar (inkl."fästmatta") med fästpunkter under sadel och runt styret, samt tanklocksfäste.
"Fästmattan" var mindre estetiskt tilltalande, och krävde dessutom ett större antal arbetsmoment för att möjliggöra tankning.
Kvar var nu enbart remmar och tanklocksfästen.
Remlösningen erbjöd enbart ett mycket litet urval av mindre tankväskor, och remmar som gnuggar mot den fabrikslackade tankytan är jag allergisk mot. Vi pratar knappast om ett gammeldags tjockt lager av hammarlack på moderna hojtankar utan ett väldigt tunnt kostnadsmässigt besparande lager.
Tanklocksfäste "it is".
Någon sådan lösning som erbjuder en mindre vattentålig tankväska (3-7 liter men hellre 3 än 7), och en läsbar väderskyddad plats för papperskartan?
Jag hittade enbart en så den fick det bli.
Det verkar finnas hundratals varianter av tankväskor, men enbart en som passade mina önskemål.
Nu räcker det ju med en då antalet tankar på en hoj även det är begränsat till en, men är det så att mina önskemål skiljer sig så väsentligt från övrigas?
Min fråga blir därför till er som har en tankväska alternativt är på gång att köpa en tankväska; vilket urvalskriteria har/hade ni, och är ni som köpt nöjda?
(Varning #2: Offtopic är givetvis OK i "mina" trådar så ni som är potentiellt lättkränkta är förvarnade)