Blir det en RS-fortsättning?

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

Blir det en RS-fortsättning?

Inläggav Måns Ulveståhl » 2019-07-14/21:47

Så nu har GS, RT, och R fått nya 1250-motorn.
Bara att beställa. Kul för er...

Nu den viktiga frågan; när går det att beställa RS med 1250-motorn?
Leverans i slutet av 2020, början av 2021, eller nästa millenium? :(
Jag börjar undra om RS verkligen kommer att fortsätta som modell.

Enda BMW-alternativet för mig tills S1000R kommer i RS-stuk och med kardan :mrgreen:
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3746
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Blir det en RS-fortsättning?

Inläggav Roger Gross » 2019-07-15/06:18

Måns Ulveståhl skrev:Så nu har GS, RT, och R fått nya 1250-motorn.
Bara att beställa. Kul för er...

Nu den viktiga frågan; när går det att beställa RS med 1250-motorn?
Leverans i slutet av 2020, början av 2021, eller nästa millenium? :(
Jag börjar undra om RS verkligen kommer att fortsätta som modell.

Enda BMW-alternativet för mig tills S1000R kommer i RS-stuk och med kardan :mrgreen:


Hej Måns,
Har du pratat med din BMW-handlare!??
1250RS finns redan i Sverige, den är alltså i högsta grad levande som modell...
En S1000 i RS-stuk är inte omöjlig så småningom, men aldrig med kardandrift.
Mvh,
Roger G
Roger Gross
 
Inlägg: 2058
Blev medlem: 1987-01-01/01:00

Re: Blir det en RS-fortsättning?

Inläggav BmwMats » 2019-07-15/06:47

Måns Ulveståhl skrev:Enda BMW-alternativet för mig tills S1000R kommer i RS-stuk och med kardan :mrgreen:


Finns efterfrågan så lyssnar säkert marknadsundersökarna och vidtalar konstruktörerna... ;)

Eller är dom så benhårda Roger Gross ? :shock:
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6092
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Blir det en RS-fortsättning?

Inläggav BrooklynS » 2019-07-15/07:45

De vill nog ha mer än EN kund... :mrgreen:


DO D1
(R100RS-78, R1100RS-00, R1200ST -05)
R1200GSA-15
R1200GSA-15
2xF800S-07
IBA #78874 - SMC instruktör+grus+guide
Användarvisningsbild
BrooklynS
 
Inlägg: 3704
Blev medlem: 2013-11-26/21:36
Ort: Luleå

Re: Blir det en RS-fortsättning?

Inläggav Måns Ulveståhl » 2019-07-15/14:19

BrooklynS skrev:De vill nog ha mer än EN kund... :mrgreen:


Skit också... :D
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3746
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Blir det en RS-fortsättning?

Inläggav Måns Ulveståhl » 2019-07-15/14:21

Roger Gross skrev:En S1000 i RS-stuk är inte omöjlig så småningom, men aldrig med kardandrift.


Varför?
Något tekniskt skäl?
Det bästa av två världar.
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3746
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Blir det en RS-fortsättning?

Inläggav Ecklesiastik » 2019-07-16/08:21

Skulle gissa att det har med att S1000 motorn är sidoställd så utgående axel går ut på sidan (perfekt för kedjedrift) medans för att få en enkel kardandrift vill man ofta ha utgående axel bakåt för att slippa en transmission till. Antar att K1600/K1300 motorns växellådor är väsentligt tyngre och mer komplicerade än R växellådorna
2004 Suzuki DRZ400S
1994 BMW K1100LT SE
Användarvisningsbild
Ecklesiastik
 
Inlägg: 682
Blev medlem: 2019-07-03/07:18
Ort: Norrköping

Re: Blir det en RS-fortsättning?

Inläggav Måns Ulveståhl » 2019-07-16/18:44

Tack för svar.
Bara att vrida på motorn innan montering alltså :D
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3746
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Blir det en RS-fortsättning?

Inläggav Ecklesiastik » 2019-07-16/20:25

Jajemen. Blir det som min gamla K1100RS
2004 Suzuki DRZ400S
1994 BMW K1100LT SE
Användarvisningsbild
Ecklesiastik
 
Inlägg: 682
Blev medlem: 2019-07-03/07:18
Ort: Norrköping

Re: Blir det en RS-fortsättning?

Inläggav Fredric Fredricson » 2019-07-17/01:14

Såsom f.d. BMW-med-kardan-ägare (R1100S) som nu är en nöjd BMW-utan-kardan-ägare (S1000R) så vill jag bara påpeka att min ny S1000R har stått stilla exakt 0 (noll) minuter p.g.a. problem med kedjan medan min gamla R1100S stod stilla i nästan tre veckor med problem med kardanen.
Drivpaketet på S1000R byter jag vartannat år. På service. Kardanen kör man tills den rasar och det sker givetvis mitt i sommaren.....
-- Fredric Fredricson, S1000R, D7
Motto: Lev för evigt eller dö på kuppen.
Användarvisningsbild
Fredric Fredricson
 
Inlägg: 2526
Blev medlem: 2008-09-08/22:51
Ort: Stockholm

Re: Blir det en RS-fortsättning?

Inläggav enhjuling » 2019-07-17/07:40

Fredric Fredricson skrev:Såsom f.d. BMW-med-kardan-ägare (R1100S) som nu är en nöjd BMW-utan-kardan-ägare (S1000R) så vill jag bara påpeka att min ny S1000R har stått stilla exakt 0 (noll) minuter p.g.a. problem med kedjan medan min gamla R1100S stod stilla i nästan tre veckor med problem med kardanen.
Drivpaketet på S1000R byter jag vartannat år. På service. Kardanen kör man tills den rasar och det sker givetvis mitt i sommaren.....


Va??
Schemalägger du drivpaketsbyte och byter varannat år oavsett skicket?
Hur många mil blir det då mellan byten?


Skickat från min iPhone med Tapatalk
/Stefan

R1200GS -17
KTM 690 E
Användarvisningsbild
enhjuling
 
Inlägg: 197
Blev medlem: 2011-02-04/16:25
Ort: Ljungsbro

Re: Blir det en RS-fortsättning?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2019-07-17/07:47

Fredric har onekligen en poäng. Min kardan har inte rasat - men efter 17 000 mil läcker tätningen från växellådan mot kardanen LITE (än så länge). När det åtgärdas om ett par veckor, vill jag - efter tips från Roger Gross - att verkstaden ser över - och vid behov åtgärdar - hela transmissionen, eftersom den då ändå är isärtagen. Och det blir måhända inte gratis(?).
Kedjedrift är enkel att konstruera, byte av drivpaket ingår i de ordinarie, tämligen enkla underhållsåtgärderna, och oljestänket på fälg och bakskärm går att tvätta bort.
Kardan är en mer komplicerad och långlivad konstruktion, men även den har begränsad livslängd - och när den väl behöver åtgärdas, kostar det mer tid och pengar. Sett till life cycle cost vet jag inte, vilket som är fördelaktigast - och jag löper naturligtvis risken att investera i en åtgärd, som blir dyr, ifall hojen skulle säga upp sig efter ytterligare bara några tusen mil.
Framtiden får utvisa detta.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Blir det en RS-fortsättning?

Inläggav Ecklesiastik » 2019-07-17/09:55

Bror Gårdelöf skrev:Fredric har onekligen en poäng. Min kardan har inte rasat - men efter 17 000 mil läcker tätningen från växellådan mot kardanen LITE (än så länge). När det åtgärdas om ett par veckor, vill jag - efter tips från Roger Gross - att verkstaden ser över - och vid behov åtgärdar - hela transmissionen, eftersom den då ändå är isärtagen. Och det blir måhända inte gratis(?).
Kedjedrift är enkel att konstruera, byte av drivpaket ingår i de ordinarie, tämligen enkla underhållsåtgärderna, och oljestänket på fälg och bakskärm går att tvätta bort.
Kardan är en mer komplicerad och långlivad konstruktion, men även den har begränsad livslängd - och när den väl behöver åtgärdas, kostar det mer tid och pengar. Sett till life cycle cost vet jag inte, vilket som är fördelaktigast - och jag löper naturligtvis risken att investera i en åtgärd, som blir dyr, ifall hojen skulle säga upp sig efter ytterligare bara några tusen mil.
Framtiden får utvisa detta.


Life cycle cost borde vara hyfsat enkel att räkna på.

kedja och drev kostar c:a 2000kr dvs årskostnaden borde bli runt 1400:-/år med oljor och arbete mm.

Sist jag kollade kostar att byta packboxar och övergång av kardan c:a 20 000:- (dock på en R1200GS) om vi sen tänker att man byter olja i slutväxeln vartannat år och smörjer bakre splinesen ungefär lika ofta borde en kardan kosta c:a 2100kr/år om man gör en renovering vart 10e år. Jag tänker dock att dom flesta byter hojjar oftare än så så då handlar det mer om vem som blir sittande med svartepetter.
2004 Suzuki DRZ400S
1994 BMW K1100LT SE
Användarvisningsbild
Ecklesiastik
 
Inlägg: 682
Blev medlem: 2019-07-03/07:18
Ort: Norrköping

Re: Blir det en RS-fortsättning?

Inläggav Fredric Fredricson » 2019-07-17/12:26

enhjuling skrev:Va??
Schemalägger du drivpaketsbyte och byter varannat år oavsett skicket?
Hur många mil blir det då mellan byten?

Det blir så, jag har bara haft hojen i snart fyra år och bytte efter två säsonger och det ser ut som om byte kanske blir aktuellt i vinter. Jag byter hellre lite innan kedjan är totalslut än byter mitt i säsongen.

Jag kör sisådär 500-1000 mil per säsong MEN det är i princip bara på bana eller på väg till och från bana. Det betyder att min hoj spenderar en ganska stor del av sitt liv över 10.000 rpm på tvåan, trean och fyran med fullgas. Sånt sliter nog. Jag gör också av med 2-3 bakdäck per säsong.

Mina erfarenheter av kedjedrift ger mig dock ingen direkt anledning att längta efter kardan. Spänna kedja är inte ett problem, det gör jag i samband med byte av bakdäck, om det behövs.

PS. Utan att vara expert så verkar det som om det som sliter mest på en kedja är smuts och vatten. De enda gångerna jag behöver göra ren kedjan är efter körning i regn och speciellt om jag kört på grusväg.
-- Fredric Fredricson, S1000R, D7
Motto: Lev för evigt eller dö på kuppen.
Användarvisningsbild
Fredric Fredricson
 
Inlägg: 2526
Blev medlem: 2008-09-08/22:51
Ort: Stockholm

Re: Blir det en RS-fortsättning?

Inläggav enhjuling » 2019-07-17/12:49

Det är nog klokt att byta i god tid. :-)
Jag bara tyckte det lät lite tätt mellan bytena. Jag körde ungefär som du med R1an jag hade och nog tyckte jag att jag körde längre med ett drivpaket men jag kan ju minnas fel, det var ju ett par år sen.
/Stefan

R1200GS -17
KTM 690 E
Användarvisningsbild
enhjuling
 
Inlägg: 197
Blev medlem: 2011-02-04/16:25
Ort: Ljungsbro

Re: Blir det en RS-fortsättning?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2019-07-17/13:11

Min hittills enda kedjehoj, en Aprilia RST 1000 Futura, gjorde av med ett drivpaket på knappt 2 000 mil, men då var det också slut. Jag körde nästan inte bana alls utan touring, vilket förstås innebar skiftande väderlek - om än till 99 % på asfalt.

För många år sedan läste jag en betraktelse över fördelen med helkapslad kedja, som enligt skribenten påstods fördubbla drivpaketets livslängd. Vederbörande tedde sig vederhäftig, och man kan med fog fundera på, varför detta inte är regel på gat-/touringmaskiner. Ser det måhända inte tillräckligt fräsigt ut?
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Blir det en RS-fortsättning?

Inläggav Måns Ulveståhl » 2019-07-17/15:27

Jag stötte på en tysk med någon Suzuki offroad-modell på Saltfjellet.
Han var tvungen att att tvätta/olja kedjan ganska frekvent typ runt 300 mil.
Precis lägligt att tidpunkten inföll mitt på Saltfjellet.
Hans sista ord var att han var på gång att köpa en GS med kardan...
Betoning på kardan :D

Det är just "slabbandet" med tvätt och olja som jag ogillar med kedja.
Sedan om kardanen rasar efter 17000 mil är sekundärt då jag aldrig planerar att behålla en mc så länge.
Tvärtom så känns ju 17000 mil betryggande - "bara" 14000 mil kvar nu då :mrgreen:
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3746
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Blir det en RS-fortsättning?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2019-07-17/17:12

Kedjesmörjning var 300:e mil låter sällan! Under tiden med Aprilian fick jag två råd:
1. Att smörja regelbundet - om det var var 50:e eller 100:e mil, minns jag inte (men "det är svårt att smörja sig fattig").
2. Att spraya kedjan, när jag kört klart för dagen. Då är den varm, och smörjmedlet har optimala förutsättningar att tränga in, samtidigt som de flyktigare komponenterna avdunstar under natten, dvs den egentliga "smörjan" sitter kvar bättre.
Att spraya och köra vidare direkt innebär, att avsevärt mer av sprayen skvätter av från kedjan mycket tidigare.
En Scottoiler eliminerar hela problematiken - men inte smeten på bakhjul, nummerskylt och stänkskärm.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Blir det en RS-fortsättning?

Inläggav Roger Gross » 2019-07-17/17:51

Bror Gårdelöf skrev:Kedjesmörjning var 300:e mil låter sällan! Under tiden med Aprilian fick jag två råd:
1. Att smörja regelbundet - om det var var 50:e eller 100:e mil, minns jag inte (men "det är svårt att smörja sig fattig").
2. Att spraya kedjan, när jag kört klart för dagen. Då är den varm, och smörjmedlet har optimala förutsättningar att tränga in, samtidigt som de flyktigare komponenterna avdunstar under natten, dvs den egentliga "smörjan" sitter kvar bättre.
Att spraya och köra vidare direkt innebär, att avsevärt mer av sprayen skvätter av från kedjan mycket tidigare.
En Scottoiler eliminerar hela problematiken - men inte smeten på bakhjul, nummerskylt och stänkskärm.


Det finns ett mycket enkelt sätt att helt undvika oljestänk från drivkedjan: Spruta inte kedjeoljan direkt på kedjan, då blir det för mycket och överskottet stänker av. Istället - skaffa en liten smal pensel, spraya kedjeolja på penseln och låt penseln glida mot kedjerullarna. Det är endast kedjerullarna (de som möter dreven) som behöver smörjas. Nutida kedjor är invärtes smorda vid tillverkningen och smörjmedlet hålls kvar av gummitätningar. Det där att "fettet ska tränga in" är från tiden före o-ringskedjorna.
Ett bra sätt att korta livslängden på en o-ringskedja är att göra ren den med fel rengöringsmedel. Avfettningsmedel o dyl förstör tätringarna. Enklast är att fukta en trasa med WD40 och torka ren kedjan.
Smörjer kedjan gör man när kedjerullarna är blanka - då är fettfilmen borta.
Ovanstående metod har jag prövat på både F800R, S1000R samt S1000XR - Kedjelivslängd >3000 mil !
Mvh,
Roger G
Roger Gross
 
Inlägg: 2058
Blev medlem: 1987-01-01/01:00

Re: Blir det en RS-fortsättning?

Inläggav Roger Gross » 2019-07-17/18:14

Måns Ulveståhl skrev:
Roger Gross skrev:En S1000 i RS-stuk är inte omöjlig så småningom, men aldrig med kardandrift.


Varför?
Något tekniskt skäl?
Det bästa av två världar.


Hej Måns,
Nejdå, inget tekniskt skäl - ekonomiskt!
BMW MOTORRAD är en stor tillverkare av stora motorcyklar dvs >500 kubik. Trots detta är volymen per modell för liten för att nå riktigt bra ekonomiska kalkyler. Därför försöker man få in samma dyra komponenter (t ex motor och växellåda) i så många modeller som möjligt. R1250 finns ju i varianterna R, RS, RT samt GSA - i stort samma konstruktion med i huvudsak designskillnader. Därför ser vi flera utföranden av K1600 och ytterligare ngn variant kan finnas i kulissen...
F-familjen finns i flera designutföranden, GT:n avviker med sin remdrift men efterföljaren har samma kedjekonstruktion som övriga F-hojar dvs kedja.
S-familjen finns som RR, R och XR. När marknaden svänger kan en RS vara aktuell. Dock med samma drivlina (kedja) som övriga S-hojar. För volymerna och därmed ekonomin enligt resonemanget ovan.
När marknaden svänger ja - idag är det Roadster, Adventure samt Retro som säljer. Typ RS och RT är inte dagens melodi. BMW håller kvar och utvecklar RT:n eftersom de i stort sett är ensamma om att ha en bekväm och kvalificerad touringmaskin. Triumph har lagt ner sin Trophy och FJR är såpass gammal i sin konstruktion att den knappt räknas. R1800 som kommer är en retrohoj, F800GT ersätts av en fräckare variant mera åt RS-hållet och med kedjedrift. Vi kan vänta oss flera varianter av R1250GS alltså typ adventure.
Konsten är att penetrera marknaden med god ekonomi.
Mvh,
Roger
Roger Gross
 
Inlägg: 2058
Blev medlem: 1987-01-01/01:00

Re: Blir det en RS-fortsättning?

Inläggav Måns Ulveståhl » 2019-07-17/19:00

Tack för infon Roger!
Jo, BMW är inte korkade, och tillverkar hojar för varje attraktivt kundsegment där det går att "maximize profit/minimize cost".
Det är även anledningen till att jag är något orolig över framtiden för RS. Vi är en liten skara entusiaster.

Försvinner RS så är varken GS, RT, eller ens XR något för mig.
S1000R ligger närmast med några anpassade kåpor, men jag uppskattar som sagt kardan.
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3746
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Blir det en RS-fortsättning?

Inläggav Roger Gross » 2019-07-17/19:35

Måns Ulveståhl skrev:Tack för infon Roger!
Jo, BMW är inte korkade, och tillverkar hojar för varje attraktivt kundsegment där det går att "maximize profit/minimize cost".
Det är även anledningen till att jag är något orolig över framtiden för RS. Vi är en liten skara entusiaster.

Försvinner RS så är varken GS, RT, eller ens XR något för mig.
S1000R ligger närmast med några anpassade kåpor, men jag uppskattar som sagt kardan.


Måns - var bara lugn! Du har all anledning att se framtiden an...
Säg till om du vill klämma på en ny R1250RS - fixar vi direkt...
Vänliga hälsningar,
Roger G
Roger Gross
 
Inlägg: 2058
Blev medlem: 1987-01-01/01:00

Re: Blir det en RS-fortsättning?

Inläggav Måns Ulveståhl » 2019-07-17/19:43

Roger,

Troligen så blir det en ny RS inför nästa säsong.
Vilka färger gäller för 2020?
Du sa något om att BMW lyssnat på kritiken ;)
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3746
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Blir det en RS-fortsättning?

Inläggav Roger Gross » 2019-07-17/20:06

Måns - får inte skriva om RS:en ännu. Finns lanseringsdatum vet du...
Men ska du nu beställa en -20 så kan jag se till att du får bästa tänkbara kontakt och informationskälla nu direkt
Men då får vi PM:a.
//Roger
Roger Gross
 
Inlägg: 2058
Blev medlem: 1987-01-01/01:00

Re: Blir det en RS-fortsättning?

Inläggav Måns Ulveståhl » 2019-07-17/22:12

Roger,
Vi kan PM:a.
Du ska ju ändå fixa Akrapovic extra allt till mig :?
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3746
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Blir det en RS-fortsättning?

Inläggav Nisse Eriksson » 2019-07-18/18:56

Såg en idag hos en handlare, den var riktigt fin
Nisse Eriksson
 
Inlägg: 37
Blev medlem: 2018-09-24/11:39

Re: Blir det en RS-fortsättning?

Inläggav Odd Arne Kjørstad » 2019-07-19/13:16

Die, my dear? Why, that's the last thing I'll do! (Groucho Marx)
Användarvisningsbild
Odd Arne Kjørstad
 
Inlägg: 1571
Blev medlem: 2004-03-25/01:00
Ort: Årjäng

Re: Blir det en RS-fortsättning?

Inläggav Måns Ulveståhl » 2019-07-19/18:41

Tydligen har även Motorrad Center i Upplands-Väsby fått in ett provex nyligen.
Ska se om jag kan smita i väg från jobbet ett par timmar nästa vecka...
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3746
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Blir det en RS-fortsättning?

Inläggav BmwMats » 2019-07-19/21:04

Måns Ulveståhl skrev:Tydligen har även Motorrad Center i Upplands-Väsby fått in ett provex nyligen.
Ska se om jag kan smita i väg från jobbet ett par timmar nästa vecka...


Kan bli en dyr smitning... :lol:
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6092
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Blir det en RS-fortsättning?

Inläggav Måns Ulveståhl » 2019-07-19/21:20

Fullt möjligt, men inget köp redan nästa vecka.
Sedan är många saker roligare att göra under arbetstid :mrgreen:
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3746
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö


Återgå till R boxermodeller

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 1 gäst