Måns Ulveståhl skrev:Så nu har GS, RT, och R fått nya 1250-motorn.
Bara att beställa. Kul för er...
Nu den viktiga frågan; när går det att beställa RS med 1250-motorn?
Leverans i slutet av 2020, början av 2021, eller nästa millenium?
Jag börjar undra om RS verkligen kommer att fortsätta som modell.
Enda BMW-alternativet för mig tills S1000R kommer i RS-stuk och med kardan
Måns Ulveståhl skrev:Enda BMW-alternativet för mig tills S1000R kommer i RS-stuk och med kardan
BrooklynS skrev:De vill nog ha mer än EN kund...
Roger Gross skrev:En S1000 i RS-stuk är inte omöjlig så småningom, men aldrig med kardandrift.
Fredric Fredricson skrev:Såsom f.d. BMW-med-kardan-ägare (R1100S) som nu är en nöjd BMW-utan-kardan-ägare (S1000R) så vill jag bara påpeka att min ny S1000R har stått stilla exakt 0 (noll) minuter p.g.a. problem med kedjan medan min gamla R1100S stod stilla i nästan tre veckor med problem med kardanen.
Drivpaketet på S1000R byter jag vartannat år. På service. Kardanen kör man tills den rasar och det sker givetvis mitt i sommaren.....
Bror Gårdelöf skrev:Fredric har onekligen en poäng. Min kardan har inte rasat - men efter 17 000 mil läcker tätningen från växellådan mot kardanen LITE (än så länge). När det åtgärdas om ett par veckor, vill jag - efter tips från Roger Gross - att verkstaden ser över - och vid behov åtgärdar - hela transmissionen, eftersom den då ändå är isärtagen. Och det blir måhända inte gratis(?).
Kedjedrift är enkel att konstruera, byte av drivpaket ingår i de ordinarie, tämligen enkla underhållsåtgärderna, och oljestänket på fälg och bakskärm går att tvätta bort.
Kardan är en mer komplicerad och långlivad konstruktion, men även den har begränsad livslängd - och när den väl behöver åtgärdas, kostar det mer tid och pengar. Sett till life cycle cost vet jag inte, vilket som är fördelaktigast - och jag löper naturligtvis risken att investera i en åtgärd, som blir dyr, ifall hojen skulle säga upp sig efter ytterligare bara några tusen mil.
Framtiden får utvisa detta.
enhjuling skrev:Va??
Schemalägger du drivpaketsbyte och byter varannat år oavsett skicket?
Hur många mil blir det då mellan byten?
Bror Gårdelöf skrev:Kedjesmörjning var 300:e mil låter sällan! Under tiden med Aprilian fick jag två råd:
1. Att smörja regelbundet - om det var var 50:e eller 100:e mil, minns jag inte (men "det är svårt att smörja sig fattig").
2. Att spraya kedjan, när jag kört klart för dagen. Då är den varm, och smörjmedlet har optimala förutsättningar att tränga in, samtidigt som de flyktigare komponenterna avdunstar under natten, dvs den egentliga "smörjan" sitter kvar bättre.
Att spraya och köra vidare direkt innebär, att avsevärt mer av sprayen skvätter av från kedjan mycket tidigare.
En Scottoiler eliminerar hela problematiken - men inte smeten på bakhjul, nummerskylt och stänkskärm.
Måns Ulveståhl skrev:Roger Gross skrev:En S1000 i RS-stuk är inte omöjlig så småningom, men aldrig med kardandrift.
Varför?
Något tekniskt skäl?
Det bästa av två världar.
Måns Ulveståhl skrev:Tack för infon Roger!
Jo, BMW är inte korkade, och tillverkar hojar för varje attraktivt kundsegment där det går att "maximize profit/minimize cost".
Det är även anledningen till att jag är något orolig över framtiden för RS. Vi är en liten skara entusiaster.
Försvinner RS så är varken GS, RT, eller ens XR något för mig.
S1000R ligger närmast med några anpassade kåpor, men jag uppskattar som sagt kardan.
Måns Ulveståhl skrev:Tydligen har även Motorrad Center i Upplands-Väsby fått in ett provex nyligen.
Ska se om jag kan smita i väg från jobbet ett par timmar nästa vecka...
Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 1 gäst