Ecklesiastik skrev:Funderar på om detta kan ha något med att förra ägaren tagit bort katten.
Ecklesiastik skrev:Så nu har jag satt tillbaka katalysatorn och gjort en kontroll av synkningen. Hojjen eftersmäller inte alls nu och jag tycker han drar lite bättre. Synd dock att det trevliga motorljudet försvann. Men men små utgifter för en hojj som går bra.
BrooklynS skrev:Ecklesiastik skrev:Så nu har jag satt tillbaka katalysatorn och gjort en kontroll av synkningen. Hojjen eftersmäller inte alls nu och jag tycker han drar lite bättre. Synd dock att det trevliga motorljudet försvann. Men men små utgifter för en hojj som går bra.
BMW hade nog testat ut från början hur det skulle vara...
Ljud är mycket tycke och smak, men det vore till stor fördel generellt för hela hojkollektivet om alla hojar var lika tysta som 1100/1150-boxrarna.
Grattis till att ha löst problemet, du får hålla koll på varvräknaren istället.
Ecklesiastik skrev:Det skulle kunna vara TPS enheten men då kommer jag osökt till frågan hur kollar man den? har sätt någon som sparkat igång motorn och mätt på kontakterna i givaren men skulle vara bra om man hadde något riktvärde att gå efter innan jag gjorde det. någon som vet vilket spann den jobbar i? verkar vara mV och i en stigande skala men någon som vet vad den ska vara vid 0%, ~50% resp 100% gaspådrag?
Gunnar Elmgren skrev:Om det handlar om magerryckningar, som är ett klassiskt problem på tidiga R1150 (enkelstiftsmotorn) finns det några enkla åtgärder som kan göra stor skillnad:
1) Noggrann ventiljustering (görs först av allt!)
2) Synkronisering av gasspjällen (sök på "mimmimeter" här på Forumet!)
3) Byte av tändstift till riktigt bra stift, typ Denso Iridium eller möjligen Brisk.
4) Kontroll och noggrann injustering av TPS (som Du ju redan är inne
Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 1 gäst