Skall man köpa en grushoj eller?

Här lägger vi frågor av typen - Vilken MC skall jag köpa blandat med fiffiga tips och knep

Skall man köpa en grushoj eller?

Inläggav Peter Nordlund » 2013-09-28/12:24

Bakgrund:
En mycket stor orsak till att jag tog mc kort (2011) och köpte just 1200 GS var filmen "Long way round"
Det enda jag då visste var att det såg häftigt ut, jag hade ju bara kört moped i skogen när man var 15 år.
Först trodde jag inte jag skulle nå ned i backen med fötterna då jag är 175cm...så lång och ståtlig ;) men jodå jag når ner i backen och jag har aldrig tippat pga höjden, dock har jag varit nära på grund av vikten när man skall manövrera den och står bredvid..
Jag tycker det är kul att köra fort på asfalt, men grus och mer terräng är nog mer min grej (tror jag...).
Skall tilläggas att jag troligen också framöver kommer köra mest asfalt till vardags och på resa, så man undrar ju hur en GS skulle funka med 80% asfalt och ha grusdäck på eller tvärtom, asfalt däck i skogen...


Jag har kört på lite grus med GS'n och det går med det känns inte direkt säkert och jag undviker gärna att ramla av när jag nästan alltid är utlämnad till att köra själv och skulle ha svårt att hantera en punka eller andra mekaniska problem i skogen.
Jag postade en film i Bild & Film forumet http://www.bmwklubben.se/forum/viewtopic.php?f=277&t=19717
där dom verkar ha grymt kul.

Så jag har funderat på två saker som möjligen inte har så mycket med varandra att göra.
Byta upp mig till en ny GS för att få en lika fin cykel som jag har men som enligt dom jag hört gör sig bättre på grus än min nuvarande (även om det kanske inte är massor i skillnad)
Den mellanskillnad jag skulle få betala med min 2011 gs är nog jäkligt hög för en 2013/2014 gs skulle jag tro.
Sen vill jag testa nya GS'n av rent habegär, men det är som alltid med hjärtat och inte hjärnan 8-)

Ovan är kanske inte realistiskt dock utan det jag funderat mest på är köpa en begagnad grushoj.
Dom man ser i ovan klipp är ju mer åt trail hållet? och dessutom oreggade och jag måste ha en cykel som jag kan köra till och från gruset/skogen då jag inte har bil.

har ni några handgripliga rekommendationer?

vad kan man behöva betala?
kubik på hoj?
märke?
Höjd
Måste nå ner i backen
Landsväg reggad
så driftsäker det går då jag är oduglig på att mecka

Jag känner inte att jag kommer göra mig av med min GS för jag fullkomligt älskar modellen!!

Hmm ja detta blev lite splittrat men jag funderar och skriver samtidigt ;)
MC: *MC Paus*
Katt: Elmo & Elvis
Användarvisningsbild
Peter Nordlund
 
Inlägg: 2296
Blev medlem: 2011-05-26/22:16
Ort: D5 - Strängnäs

Re: Skall man köpa en grushoj eller?

Inläggav Håkan » 2013-09-28/12:42

Hej Peter.

Det här är svåra avvägningar....
Eller inte, det är ett I-lands problem!

Men nu bryr vi oss inte om sådana världsliga saker, här är det Motorcyklar som gäller! ;)

Sätta grusdäck på den GS du har idag, går mycket bra.
Heidenau K60 Scout:
http://www.dackonline.se/cgi-bin/rshop. ... =121&m_s=1
Ett grusdäck som går mycket bra på asfalt. Ev. nackdelar är lite mer däcksljud från framhjulet och inte riktigt lika lång livslängd som rena asfaltsdäck.
Det finns alternativa däck.

Känns din GS hög finns låg sadel. Och även lägre fjädringskomponenter, men det kostar en del, för att det skall var försvarbart kanske man skall vara kortare än du.

Köpa en till MC, för gruskörning, visst absolut, ryms den i din ekonomi så är det ett säkert kort.
Du får säkert massor med förslag här i olika prislägen.
Gillar du att meka, så har Dennis en Suzuki till salu, skitbilligt. :o
Gillar du att köra så finns det andra...
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: Skall man köpa en grushoj eller?

Inläggav neutral » 2013-09-28/12:49

Du behöver en lättare hoj, det är det viktigaste! ;)
Peter
Husqvarna 701 Enduro -18
Användarvisningsbild
neutral
 
Inlägg: 1086
Blev medlem: 2011-02-07/17:55
Ort: Linköping (D9)

Re: Skall man köpa en grushoj eller?

Inläggav L Gidlöf » 2013-09-28/13:26

Vore jag dig, och troligen det mest ekonomiska och roligaste alternativet, är att du tar en av Touratechs gruskurser i Säfsen, och behåller din hoj.

GS 1200 är ju bättre om du ska köra långväga på asfalt, och med gruskursen kommer du nog behärska den ännu bättre på grusväg
R1150R01
K1200RS04
K1200LT05
R1200GSA07
R1200GSA08
R1200GSA10
R1200GS13
L Gidlöf
 
Inlägg: 276
Blev medlem: 2013-06-26/20:45

Re: Skall man köpa en grushoj eller?

Inläggav Håkan » 2013-09-28/13:29

L Gidlöf skrev:Vore jag dig, och troligen det mest ekonomiska och roligaste alternativet, är att du tar en av Touratechs gruskurser i Säfsen, och behåller din hoj.

+1
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: Skall man köpa en grushoj eller?

Inläggav Peter Nordlund » 2013-09-29/11:01

Ok för att sammanfatta då 8-)

Grusdäck på nuvarande cykel och en gruskurs, med en lite parentes för en lättare cykel.

jag har funderat på en 800 GS men tror inte det skulle var en så stor vinst för mig då jag gillar min nuvarande cykel för just landsvägstouring.

Touratechs gruskurs är jag mycket intresserad av speciellt då man kan hyra en cykel hos dom och slippa oroa sig över att gå omkull.

Om man ser på däcken som Håkan rekommenderar så är dom alltså bra på landsväg också? vad kan man förvänta sig för miltal om man kör 80% landsväg?

vad behöver man utrusta cykeln med för att hantera en vurpa? Motorbågar antar jag, vad mer? är lite osäker på vad som går sönder när man välter
MC: *MC Paus*
Katt: Elmo & Elvis
Användarvisningsbild
Peter Nordlund
 
Inlägg: 2296
Blev medlem: 2011-05-26/22:16
Ort: D5 - Strängnäs

Re: Skall man köpa en grushoj eller?

Inläggav Håkan » 2013-09-29/11:24

Peter Nordlund skrev:
Om man ser på däcken som Håkan rekommenderar så är dom alltså bra på landsväg också? vad kan man förvänta sig för miltal om man kör 80% landsväg?

Däcken går jättebra på landsväg, det går verkligen att köra hårt på kurvig landsväg.
Nackdelen är lite mer däcksljud och livslängd (beroende på chauffören ;) ) c:a 800 mil.

Peter Nordlund skrev:vad behöver man utrusta cykeln med för att hantera en vurpa? Motorbågar antar jag, vad mer? är lite osäker på vad som går sönder när man välter

Jag vill varna lite för motorbågar. Risken är stor, överhängande faktiskt, att du bryter sönder ett fästpunkt i ramen (MC-ramen) eller motorblocket vid en ganska lätt omkullkörning. :o Jag vet fler exempel på att det har hänt. Vad BMW tycker om det? Tja, dom får ju sälja en ny ram eller motordel. :shock:
Bättre, tycker jag är cylinderskydden av aluminium som är originalmonterade på Adventure modellen, se:
http://www.realoem.com/bmw/showparts.do ... g=11&fg=84
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: Skall man köpa en grushoj eller?

Inläggav Håkan » 2013-09-29/11:58

Peter, Du har idag (troligen) en av världens bästa motorcyklar. :)
Byter Du nu, är risken överhängande att Du blir missnöjd. :shock:
Köper Du en motorcykel till blir det 50% roligare. ;)
Så tycker Jag. :D
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: Skall man köpa en grushoj eller?

Inläggav Gunnar Elmgren » 2013-09-29/16:01

Jag kanske får betraktas som jävig, eftersom jag just nu har en R1200GS LC -13 och en F800GS -12 - plus att jag är sugen på att skaffa en lättare grushoj (minst 250, max 450 eller så) för dom där riktigt "grisiga" övningarna......
Jag tycker absolut att F800GS:en är mer grushoj än R1200GS. Inte så värst mycket lättare faktiskt (det skiljer bara 20-25 kg), men 800:an har större framhjul (21" mot 1200:ans 19"), längre fjädringsväg och tål nog mer "stryk" än en 1200.
R1200GS funkar utmärkt så länge underlaget är någorlunda fast, och den är faktiskt förvånansvärt lätthanterlig - det här gäller för både "gamla" och "nya" generationen, även om den nya är snäppet bättre på det mesta. Men 1200:an är fortfarande mer landsvägshoj än enduro-hoj; om man säger att R1200GS är 80/20 landsväg/grus, så är väl F800GS någonstans 50/50 beroende på däckval. Jag kanske inte skulle ta ut 800:an på en ren enduroslinga, men traktorstigar, surhål, gräsbevuxna "vägar" och danska sandstränder går utmärkt - sådant är tveksamt med 1200:an, det går säkert men blir inte kul.
En 800GS är ännu mer "allround" än en 1200GS, helt enkelt - det som är lite sämre på 800:an är långfärdskomfort, vindskydd, motorvägsegenskaper och såklart motoreffekten. Plus att den har en kedja som måste skötas.

Eftersom Du är orolig att inte nå ned med fötterna, kan jag också berätta att F800GS är snäppet högre än R1200GS - standardhöjd på en 800 är nog i mesta laget om man är 175 cm (jag är 180, och jag vill inte gärna ha den högre än den är). Nu går ju F800GS att få med låg sadel (-30 mm), så det ordnar sig nog, men det är bra att veta.

Om Du satsar på att ha kvar 1200GS:en, och skaffa en hoj till, tycker jag Du ska kika på något mindre och lättare än F800GS. BMW har väl inte så många att välja på egentligen, de som är tänkbara är "gamla" encylindriga F650GS Dakar och dess moderna arvtagare G650GS Sertaô, den lättare och mer enduro-inriktade G650XChallenge, och så den riktiga enduromaskinen G450X.
Tittar Du på annat än BMW finns det en uppsjö - KTM, Yamaha, Suzuki, Husqvarna och många fler har gjort "grusbusar" som duger bra, om man nu inte absolut vill ha en BMW.

Men, i slutänden handlar det om känslor och "vill-ha-faktor" snarare än rationella argument och förnuft, när det gäller MC-köp.
Titta, kläm, provkör, fundera och prata med andra hojåkare - sen köper Du den hoj Du känner att Du vill ha, helt enkelt!
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Skall man köpa en grushoj eller?

Inläggav JANHA » 2013-09-29/21:02

Hej
Kan inget om dom hojar du skriver om. Men när jag skulle köpa hoj för en månad sedan var jag tveksam och frågade detta eminenta forum om råd. Fick väldigt många svar och alla svarade att jag skulle handla hoj med hjärtat och inte hjärnan. Jag följde råden och handlade med hjärtat. Det blev helt rätt. Nu kan jag sitta i timmar och bara njuta av hojen där den står nyputsad och fin. Balsam för själen. Alldeles för mycket hästkrafter. Alldeles för stor motor. Logiskt helt fel hoj. Men jag mår jätte bra.
Mitt förslag är att om du har ekonomiska möjligheter så följ vad hjärtat tycker.
Lycka till.
Janne
JANHA
 
Inlägg: 92
Blev medlem: 2013-09-06/16:43

Re: Skall man köpa en grushoj eller?

Inläggav Håkan » 2013-09-29/21:17

Tack Jan. :D
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: Skall man köpa en grushoj eller?

Inläggav Dennis Johansson » 2013-09-30/02:25

Det där med däck är ju olika beroende vem som kör.
Jag har ej kört med Heidenau K60, men av mönstret att dömma, så skulle jag ej ha dem som grusdäck.
Tycker inte ens MCE Karoo duger som grusdäck på min GS. Tätare mönster en Pirelli MT21 tycker jag är kass.
Men det är ju vad jag tycker.
Jag blir frånkörd av dem mc K60 eller slätare däck trots att de kör en 1200GS adv och jag en lätt DRZ400 (när den går :roll: )

På Gotland en gång så var det grus under Lelle träffen och jag hade TKC 80 på min Africa twin. Berra Marcusson som kört dakar var turledare som i övrigt gick på asfalt och hade en TL1000 från Suzuki. Jag hade inte en chans att hänga med på gruset ändå.

Det jag märker när jag talar med dem som kör riktigt fort etc på grus med R1200GS / adv, är att de inte sällan är gamla cross och / eller enduroförare. Och då är ju förutsättningarna ej desamma.

Jag har en lättare hoj på grus, som ev skall säljas när den funkar igen. Men för grusåka väljer jag helst alla dagar i veckan en lättare hoj en vad en 1200GS är. Skulle jag ha en hoj i den storleken som är nästan lika bra som min DRZ på grus och och nästan lika bra som min 1200GS för touring tror jag det hade blivit en KTM 990 Adv
Asfalt och Grus, är lika kul bus R1200GS -04, Urban Cruiser -11, Florida
Användarvisningsbild
Dennis Johansson
 
Inlägg: 4762
Blev medlem: 2008-10-12/05:20

Re: Skall man köpa en grushoj eller?

Inläggav Håkan » 2013-09-30/05:46

Dennis Johansson skrev:Jag har ej kört med Heidenau K60, men av mönstret att dömma, så skulle jag ej ha dem som grusdäck.
.......Jag blir frånkörd av dem mc K60 eller slätare däck trots att de kör en 1200GS adv och jag en lätt DRZ400 (när den går :roll: )

Tycker ditt resonemang haltar lite (igen), Dennis.

För det första så frågade Peter om ett bra däck för 80% asfalt, 20% grus.
Det anser jag K60 är. Jag har dessutom kört med dom däcken. ;)

Sedan, ditt resonemang:
K60 inget bra grusdäck p.g.a. mönstret, men ändå blir du frånåkt av dom som kör med sådana (eller slätare) däck! När du kör din grus Suzuki (när den går; som du säger) :roll:
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: Skall man köpa en grushoj eller?

Inläggav Johan Weinö » 2013-09-30/06:04

Ang. kompromissdäck för tunga effektstarka motorcyklar.

Heidenau K60 & Metzeler Karoo 3 är mycket kompetenta däck för ändamålet.
Kör vi med glesare/öppnare däck så vrider vi faktiskt till stor del sönder dem
med våra höga vridmoment, jag har nu kört med Metzeler Karoo 3 på min
R1200GS/LC och de imponerar, går även att köra fort med dem på grus.

Det funkar bra på grusvägarna och framför allt så vågar jag lita på däcket
ute på asfalten, där tycker jag ett däck som Continental TKC 80 är ett
dåligt alternativ.

Beroende på var i Sverige vi bor så är det varierande underlag på grusvägarna
från lösa med mycket grus till hårdpackade vägar som nästa liknar asfalt.

Livslängden på Metzeler Karoo 3 kan ju så klart diskuteras, men någonstans måste
det få kosta då vi jagar kompromisser. Annars skulle det bara behövas ett däck.

Ang. körfärdigheter för gruskörning, köp däck och bensin och öva, öva, öva & öva...
Se till att varje utflykt ger nåt nytt i er körning, åk aldrig motorcykel, kör istället...
1000cc banräser
Användarvisningsbild
Johan Weinö
 
Inlägg: 258
Blev medlem: 2010-06-08/09:04

Re: Skall man köpa en grushoj eller?

Inläggav elemji » 2013-09-30/07:07

Man kan sätta på vilka däck man vill, man kommer aldrig ifrån det faktum att en hoj på 200kg+ är ganska jobbig att baxa runt på grus. Johan Weinö hade kunnat besvara den ursprungliga frågan genom att lägga in ett tomt inlägg med endast sin signatur. ;)
Audi 821 Hypermotard
KTM 690 Enduro
www.elemji.blogspot.se
Användarvisningsbild
elemji
 
Inlägg: 378
Blev medlem: 2009-05-05/06:58

Re: Skall man köpa en grushoj eller?

Inläggav Peter Nordlund » 2013-09-30/09:46

Många mycket bra svar och idéer här, tacka!

Jag kommer byta däck under början/mitten av nästa säsong och då skall jag verkligen ha med däck som man talat om här, får se om man kan klämma in en gruskurs innan, det känns ju som en bra ide.
Och igen detta är då tänkt mest som touringcykel och lite grus, kanske med bmw klubben så man inte är ensam om olyckan är framme.

Men kan inte helt släppa tanken på en ren grushoj.
Sökte lite på tex den BMW Gunnar talade om (G450X) och kunde inte finna någon på blocket eller via Google till försäljning för att få en prisuppfattning, så jag kollade på Sporthoj.com och i en tråd om Cross talar man om en KTM exc 450 som en bra allroundhoj, men då jag är novis på detta område är jag osäker på om det är något för mig att ens överväga?
Det som jag läst mest om är att det verkar som om grushojar kräver enorma mängder service (kan vara så att jag läst om crossar? som är annorlunda?) men man talar om service intervallar på "körda timmar" med filterbyten efter varje tur och höga kostnader för motorservice/renovering...

är jag helt ute och "cyklar" som funderar i dessa banor? OM jag överhuvudtaget skall fundera på en andra cykel så måste det ju vara rimligt och genomförbart, den eventuella cykeln behöver således inte ha möjlighet för väskor och dyl. lyx/komfort utan endast vara bra/kul på grus och landsvägsreggad så jag kan ta mig dit.

(kan väll lägga till att min löst tänkte budget för en extra cykel, ligger i krokarna runt 20 000kr, men det är en fundering)

Det som är helt självklart för vissa här är inte alls lika solklart för mig, det är därför jag är så frågvis ;)

Tack för era utförliga svar!
MC: *MC Paus*
Katt: Elmo & Elvis
Användarvisningsbild
Peter Nordlund
 
Inlägg: 2296
Blev medlem: 2011-05-26/22:16
Ort: D5 - Strängnäs

Re: Skall man köpa en grushoj eller?

Inläggav Johan Weinö » 2013-09-30/10:50

Vettiga grus/enduro-alternativ i den prisklassen är Yamaha WR450...
Den är som en Volvo 240, oförstörbar i det närmaste om du sköter den.

Går du upp en storlek och släpper endurobiten så är det
Yamaha TT600R & Honda XR600/650 för runt 20tkr.

Utan att veta, men bara tolkat dina inlägg så är nog inte endurobiten det
du kommer att hålla på med. Så utifrån det hade jag definitivt släppt
tanken på "små hojar" som 450 och liknande, de varvar ju fan sönder
tänderna på en då det börjar gå undan och eventuella transporter är
ju tokjobbiga. Eller så får du serva dem så mycket så du tröttnar.
Det är på cross/enduro du räknar antalet körtimmar vid service.

Pratar vi skogsvägar/smått så är 450 kul, men så fort det börjar
sträcka ut så behövs i alla fall enligt mig kubiken/hästarna...
1000cc banräser
Användarvisningsbild
Johan Weinö
 
Inlägg: 258
Blev medlem: 2010-06-08/09:04

Re: Skall man köpa en grushoj eller?

Inläggav Thomas Stadin » 2013-09-30/12:14

Åker du grusturer med långa transporter till och från själva eventet vill du gärna ha ryckutjämnare i bakhjulet.
Många tidiga 600/650 hade endast vanlig glödlampa på 35W i framljuset. Funkar som varselljus men inget att ha då det skymmer.
Elstart ser jag som ett måste. Kör du omkull/fast med hojen i ett dike är sannolikheten stor att den dör. Efter att du grävt upp hojen orker du antagligen inte kicka den och den surar...
Vill du köra på vintern (i kyla) är insprutning att föredra. Annars kan du behöva bestycka om förgasaren mellan årstiderna.
D10 - Mölndal
CB400N
CBR1000RR
FE570
390 Duke
R1200GS LC
701 Enduro
Användarvisningsbild
Thomas Stadin
 
Inlägg: 3186
Blev medlem: 2010-03-03/15:17

Re: Skall man köpa en grushoj eller?

Inläggav Peter Nordlund » 2013-10-16/18:28

Jag fick senaste numret av tidningen Bike, där skrev man om "fynd chans" på Yamaha XT serie, tex Yamaha XT 600E för c.a 10-20k?
Artikeln är väldigt kort så jag undrar om någon här kört denna cykel och har lite input? 168kg är ju en jäkla skillnad i vikt.
En sådan med grusdäck kanske vore något som andra bushoj?

Johan skrev ju ovan om "Yamaha TT600R" som verkar vara en systermodell men är nyare och då antagligen dyrare?
MC: *MC Paus*
Katt: Elmo & Elvis
Användarvisningsbild
Peter Nordlund
 
Inlägg: 2296
Blev medlem: 2011-05-26/22:16
Ort: D5 - Strängnäs

Re: Skall man köpa en grushoj eller?

Inläggav Dennis Johansson » 2013-10-16/19:37

Xt 600 är ju en slitvarg.
Väldigt populär bland mc bud, och de kan konsten att misshandla.
JAg själv har haft en XT 350 och Xt 600 är ju en bättre mc om än några kg till.

TT modellerna har varit lite mer åt enduro hållet, men dock för tung ändå för ändamålet.
Seriösare fjädringskomponenter på TT och är det förgasare så skiljer den troligen mo XT.
En hel del pang för pengarna kan jag tänka mig.
&50 GS maskinerna är troligen ej lika seriösa som grushojar förutom dakarmodellen och de är nog dyrare
Asfalt och Grus, är lika kul bus R1200GS -04, Urban Cruiser -11, Florida
Användarvisningsbild
Dennis Johansson
 
Inlägg: 4762
Blev medlem: 2008-10-12/05:20

Re: Skall man köpa en grushoj eller?

Inläggav Thomas Stadin » 2013-10-18/09:40

En tidig KTM 690 Enduro får man från ca 40k och då snackar vi årsmodell 2008. En 10:a kostar ca 60k och en ny ca 80k.
En 690 står högt på min önskelista. Det gnälls om kort serviceintervall men de senare modellerna (och dyrare) har 1.000 mil serviceintervall. Jag ser det som mindre viktigt om ventiljustering ska utföras vartannat år (500 mil) eller vart fjärde år (1000 mil). På en äldre hoj (utan garanti) gör jag service själv.
D10 - Mölndal
CB400N
CBR1000RR
FE570
390 Duke
R1200GS LC
701 Enduro
Användarvisningsbild
Thomas Stadin
 
Inlägg: 3186
Blev medlem: 2010-03-03/15:17

Re: Skall man köpa en grushoj eller?

Inläggav Julton » 2013-10-21/20:27

Hva er grusåkning og hva vil man egentlig oppleve med å kjøre på grus? Etter å ha lest de ulike innlegg og etter å ha kjørt mange mil på grus med min 1200 GSA med ulike dekk, med og uten passasjer og bagasje, tror jeg for de fleste at det ikke er stor forskjell på om man velger knastedekk eller gode gatedekk for å kjøre på grus. Det handler ikke om off-road eller annen ekstremkjøring.

Nå har jeg gjennomført 2 dager av 5 dagers endurotur her i syd Frankrike og er overbevist om at det holder i massevis med 250-350 eller 450 med vanlige knastedekk for å ha gode opplevelser på grus. Noen 1200 eller 800 er det ikke behov for. Kjører her en Susuki 350 og den har tatt meg til steder jeg aldri hadde kommet med en 800 eller 1200. GS er helt over-kill :o

Så kan man fortsette med mange teoretiske diskusjoner om hva som er best, men jeg har hatt en dramatisk lærekurve her nede.
Användarvisningsbild
Julton
 
Inlägg: 809
Blev medlem: 2006-04-05/19:32

Re: Skall man köpa en grushoj eller?

Inläggav Duvskog » 2013-10-21/20:41

Julton skrev:Hva er grusåkning og hva vil man egentlig oppleve med å kjøre på grus? Etter å ha lest de ulike innlegg og etter å ha kjørt mange mil på grus med min 1200 GSA med ulike dekk, med og uten passasjer og bagasje, tror jeg for de fleste at det ikke er stor forskjell på om man velger knastedekk eller gode gatedekk for å kjøre på grus. Det handler ikke om off-road eller annen ekstremkjøring.

Nå har jeg gjennomført 2 dager av 5 dagers endurotur her i syd Frankrike og er overbevist om at det holder i massevis med 250-350 eller 450 med vanlige knastedekk for å ha gode opplevelser på grus. Noen 1200 eller 800 er det ikke behov for. Kjører her en Susuki 350 og den har tatt meg til steder jeg aldri hadde kommet med en 800 eller 1200. GS er helt over-kill :o

Så kan man fortsette med mange teoretiske diskusjoner om hva som er best, men jeg har hatt en dramatisk lærekurve her nede.


Du jämför en Suzuki 350 och en BMW 800/1200GS?
Duvskog
 
Inlägg: 190
Blev medlem: 2008-03-10/01:00

Re: Skall man köpa en grushoj eller?

Inläggav Konsument » 2013-10-21/21:39

Man kommer förvånansvärt fort fram längs grusvägar och riktigt långt uti terrängen men en sådan här sak http://sv.wikipedia.org/wiki/Motorcykel_258med rätt attityd.

Det var väldigt vanligt med negertvinnar i resesällskapet vid en tid men det blev alltfler 450 fyrtakt allt eftersom tiden gick.
En bland de ruggigaste enduroåkarna jag stött på sa om KTM 990 att det bara är för mycket.

Så ensam på en fyrtakts 250-450 med någorlunda låg vikt kommer förmodligen att räcka väldigt långt under din förarutvecklingsbana.
Användarvisningsbild
Konsument
 
Inlägg: 1926
Blev medlem: 2002-04-29/01:00

Re: Skall man köpa en grushoj eller?

Inläggav Dennis Johansson » 2013-10-22/05:05

Precis allt spelar en roll om vad man har för förväntingar, om vad man har för tidigare erfarenhet av löst underlag mm.

När man är ute och åker grusbus med vilket gäng som helst, så märker man snart att om det går fort och sällan med vurpor och oavsett om de har en stor hoj eller en liten, så är 90 - 95 % av de snabba förarna folk som tävlat och / eller tränat enduro eller motocross.
När de kör på vanliga grusvägar kan de gå undan med vilka däck som helst, men de får lite mer marginaler med nabbadäck.

Personligen har jag kanske redan berättat om hur min GS var ute och körde med mig som passagerare på adv.days i Säfsen.
Vägarna var spåriga och bestod av sand / grus ofta hårt packat med med mycket vatten som gjort vägarna till tvålkoppar, man slank omkring åt alla håll, eller så var det lösgrus. Nyligen ditlagd och ej tillplattat alls. Och oerhört otrevligt.
För att jag anser mig kunna ta mig fram på lösgrusvägar med ngn form trygghet är det betydligt bättre däck till att börja med.
Så öppet mönster som möjligt tack.
För att kunna ha att välja på då gäller 21" fram och 18" bak. Därför är det förvånande att 800 GS utrustas med 17" även om det finns skapligt med däck till 17".
Att till en 1200GS inte ens kunna erbjuda en bock i underlaget vid beställningen om att få 21" fram är lite dåligt. Byt ut det trådekrade 19" fram mot ett motsvarande med 21".

Något som också gjort mig lite tveksam är den fantastiska telelever gaffeln som är underbar på asfalt. Den gör att man ej känner vad som händer med framhjulet, tycker jag.
Sedan har vi vikten.
De flesta som kör aktivt grusbus börjar antingen så sakterliga byta ned sig från 1200 Gs / 990adv, via 800GS / 690adv, vissa stannar inte ens där utan finner än smidigare hojar och tar smällen med kortare serviceintervaller. Allt för att få mer glädje i gruskörningen.
För mig personligen handlar det om att framhjulet skall hålla tag i underlaget och jag vill känna vad som sker där fram.
Sladda bak kan det göra och spinna är kul, speciellt om däcken ej är så dyra. Framhjulssläpp och ålande i framändan är otrevligt.
Ett annat plus om man väl välter med en hoj på ca 130 kg istället för 230 kg, är att man utan ryggskott, blodsmak i munnen etc, kan resa upp den själv.
I filmen Long way arround rasar kardanen helt på en 1150 GS adv. och den fick ersättas av ngt lokalt? ihopplock, kinesiskt / ryskt?
Den var inte flång ny utan fungerade och den var troligen mer lättkörd där de var. Och man når ner om man måste i gropig terräng.

Så Duvskog, jag är ej förvånad över att en mindre hoj var roligare.
Med packning och eller passagerare på Autobahn är den inte lika kul dock.
Asfalt och Grus, är lika kul bus R1200GS -04, Urban Cruiser -11, Florida
Användarvisningsbild
Dennis Johansson
 
Inlägg: 4762
Blev medlem: 2008-10-12/05:20

Re: Skall man köpa en grushoj eller?

Inläggav bojboj » 2013-10-22/06:41

Köp en begagnad reggad offroad. Jag har köpt en yamaha xt350 på blocket för en billig peng. Under 10k. Det gäller bara att leta. Väger lite och har bra krut. Har behållit min "tunga" BMW. Den är bra till mycket annat bl a semestertouring.

Jag har en låg sadel som passar till 850 gs, 1100 gs och 1150 gs. Den är till salu för en billig peng

BoJ
bojboj
 
Inlägg: 49
Blev medlem: 2013-10-02/06:33

Re: Skall man köpa en grushoj eller?

Inläggav Julton » 2013-10-22/06:57

Duvskog skrev:
Julton skrev:Hva er grusåkning og hva vil man egentlig oppleve med å kjøre på grus? Etter å ha lest de ulike innlegg og etter å ha kjørt mange mil på grus med min 1200 GSA med ulike dekk, med og uten passasjer og bagasje, tror jeg for de fleste at det ikke er stor forskjell på om man velger knastedekk eller gode gatedekk for å kjøre på grus. Det handler ikke om off-road eller annen ekstremkjøring.

Nå har jeg gjennomført 2 dager av 5 dagers endurotur her i syd Frankrike og er overbevist om at det holder i massevis med 250-350 eller 450 med vanlige knastedekk for å ha gode opplevelser på grus. Noen 1200 eller 800 er det ikke behov for. Kjører her en Susuki 350 og den har tatt meg til steder jeg aldri hadde kommet med en 800 eller 1200. GS er helt over-kill :o

Så kan man fortsette med mange teoretiske diskusjoner om hva som er best, men jeg har hatt en dramatisk lærekurve her nede.


Du jämför en Suzuki 350 och en BMW 800/1200GS?


Nei det gjør jeg ikke.
Användarvisningsbild
Julton
 
Inlägg: 809
Blev medlem: 2006-04-05/19:32

Re: Skall man köpa en grushoj eller?

Inläggav Duvskog » 2013-10-22/07:46

Dennis Johansson skrev:Precis allt spelar en roll om vad man har för förväntingar, om vad man har för tidigare erfarenhet av löst underlag mm.

När man är ute och åker grusbus med vilket gäng som helst, så märker man snart att om det går fort och sällan med vurpor och oavsett om de har en stor hoj eller en liten, så är 90 - 95 % av de snabba förarna folk som tävlat och / eller tränat enduro eller motocross.
När de kör på vanliga grusvägar kan de gå undan med vilka däck som helst, men de får lite mer marginaler med nabbadäck.

Personligen har jag kanske redan berättat om hur min GS var ute och körde med mig som passagerare på adv.days i Säfsen.
Vägarna var spåriga och bestod av sand / grus ofta hårt packat med med mycket vatten som gjort vägarna till tvålkoppar, man slank omkring åt alla håll, eller så var det lösgrus. Nyligen ditlagd och ej tillplattat alls. Och oerhört otrevligt.
För att jag anser mig kunna ta mig fram på lösgrusvägar med ngn form trygghet är det betydligt bättre däck till att börja med.
Så öppet mönster som möjligt tack.
För att kunna ha att välja på då gäller 21" fram och 18" bak. Därför är det förvånande att 800 GS utrustas med 17" även om det finns skapligt med däck till 17".
Att till en 1200GS inte ens kunna erbjuda en bock i underlaget vid beställningen om att få 21" fram är lite dåligt. Byt ut det trådekrade 19" fram mot ett motsvarande med 21".

Något som också gjort mig lite tveksam är den fantastiska telelever gaffeln som är underbar på asfalt. Den gör att man ej känner vad som händer med framhjulet, tycker jag.
Sedan har vi vikten.
De flesta som kör aktivt grusbus börjar antingen så sakterliga byta ned sig från 1200 Gs / 990adv, via 800GS / 690adv, vissa stannar inte ens där utan finner än smidigare hojar och tar smällen med kortare serviceintervaller. Allt för att få mer glädje i gruskörningen.
För mig personligen handlar det om att framhjulet skall hålla tag i underlaget och jag vill känna vad som sker där fram.
Sladda bak kan det göra och spinna är kul, speciellt om däcken ej är så dyra. Framhjulssläpp och ålande i framändan är otrevligt.
Ett annat plus om man väl välter med en hoj på ca 130 kg istället för 230 kg, är att man utan ryggskott, blodsmak i munnen etc, kan resa upp den själv.
I filmen Long way arround rasar kardanen helt på en 1150 GS adv. och den fick ersättas av ngt lokalt? ihopplock, kinesiskt / ryskt?
Den var inte flång ny utan fungerade och den var troligen mer lättkörd där de var. Och man når ner om man måste i gropig terräng.

Så Duvskog, jag är ej förvånad över att en mindre hoj var roligare.
Med packning och eller passagerare på Autobahn är den inte lika kul dock.


Dennis...skrev jag att en liten hoj inte var roligare?
Duvskog
 
Inlägg: 190
Blev medlem: 2008-03-10/01:00

Re: Skall man köpa en grushoj eller?

Inläggav Dennis Johansson » 2013-10-22/10:56

Duvskog skrev:Dennis...skrev jag att en liten hoj inte var roligare?

Det var nog Jultons inlägg jag syftade på.
Sorry
Asfalt och Grus, är lika kul bus R1200GS -04, Urban Cruiser -11, Florida
Användarvisningsbild
Dennis Johansson
 
Inlägg: 4762
Blev medlem: 2008-10-12/05:20

Re: Skall man köpa en grushoj eller?

Inläggav Peter Nordlund » 2013-10-22/11:11

Många bra synpunkter har framkommit här!

Tex det där mer Serviceintervall, hade ingen aning om till nyligen att det kunde skilja så mycket, och gör man den inte själv är det viktigt då det kan bli kostsamt.

Det bojboj skriver är nog någonstans där jag funderar, snarare 10-20 000kr och inte +40 000kr, åtminstone som prov.
(ang sadeln så har jag redan en låg i förrådet jag inte använder, men tack ändå! :))


Håller med om en hel del som Dennis skriver och känner nog likadant i viss mån angående storleken på en 1200GS.

Det Konsument skrev om en gammal militär hoj låter ju kul och är inte något jag tänkt på, visst då jag inte meckar själv är det kanske inte realistiskt men låter kul :)
håller också med om kubikstorleken

Julton har ju helt rätt i att man måste identifiera behovet först.
Jag lär mig massor varje gång jag kör cykeln och mer lär det bli under många år framöver.


Åter igen tack för att ni tar er tid att skriva, suger åt mig som en svamp :)
MC: *MC Paus*
Katt: Elmo & Elvis
Användarvisningsbild
Peter Nordlund
 
Inlägg: 2296
Blev medlem: 2011-05-26/22:16
Ort: D5 - Strängnäs

Re: Skall man köpa en grushoj eller?

Inläggav Julton » 2013-10-27/22:08

Etter 5 dager i Frankrike på grus, kan man fortsatt undre seg over hva slags "grushoj" en skulle kjøpe:

Bild

Bild

Bild

Bild

og igjen, hva er en grusväg???

Det er i alle fall mer "behagelig" å får en lett Suzuki 350 på 150kg over beinet enn en tung GSA på 250kg
Användarvisningsbild
Julton
 
Inlägg: 809
Blev medlem: 2006-04-05/19:32

Re: Skall man köpa en grushoj eller?

Inläggav nordicbiker » 2013-12-04/16:31

Enkelt regel om du inte kan lyfta hojen själv (med resebaggage på) när den ligger i grus och sand: den är för tungt! Du såg väl hur Ewan och Charlie kämpade att få upp sina feta 1150GS? Självklart, alla GS är underbara hojar för långa turer, men när det blir tuff och vägen sluta är lättare bättre! Körde själv in nyligen på en nedlagd banvall. Efter några hundra meter blev den påfylld med jordmassor. Försökte först att fortstätter, men sedan insåg jag att det gå inte. Vänster och höger ett djupt dike. Dagen innan dess regn. Ensam vända om en GS (eller en 990 Adv som jag körde själv tidigare)? Inte en chans! Men med 690 Enduro R ett barnlek. Nästan...! ;)
Användarvisningsbild
nordicbiker
 
Inlägg: 152
Blev medlem: 2009-05-31/22:10

Re: Skall man köpa en grushoj eller?

Inläggav Buster » 2019-10-15/20:14

Många säger att 1200GS funkar bra, men likväl ser man dem på grusäventyr körandes smala cyklar i obskyra kulörer...
Jag körde stånka förr men tyvärr klarar inte kroppen det längre, vibrationerna gör att händer domnar redan inom en mil.
Tänker gammal Transalp (där man även slipper oroa sig för salt) eller skall man gå upp i pris och satsa 800GS eller än mer och ta en 700 Tenere eller KTM:s 790...?

Åren går... nya tankar i ämnet?
1200GS Extrasvart
Buster
 
Inlägg: 639
Blev medlem: 2011-05-14/21:09

Re: Skall man köpa en grushoj eller?

Inläggav Ecklesiastik » 2019-10-15/20:51

Buster skrev:Många säger att 1200GS funkar bra, men likväl ser man dem på grusäventyr körandes smala cyklar i obskyra kulörer...
Jag körde stånka förr men tyvärr klarar inte kroppen det längre, vibrationerna gör att händer domnar redan inom en mil.
Tänker gammal Transalp (där man även slipper oroa sig för salt) eller skall man gå upp i pris och satsa 800GS eller än mer och ta en 700 Tenere eller KTM:s 790...?

Åren går... nya tankar i ämnet?

Transalperna är fina. dock kan jag slå ett slag för orginal Africa Twinnen. Mer stryktålig maskin får du leta efter (samma motor som transalperna bara lite uppborrad). Och efter att ha åkt både transalp och AT måste jag säga att Twinnen känns säkrare i spenaten. Jag har än så länge inte suttit på en ny Tenere eller KTM 790 men med dom lägre vikterna är dom säkert ännu bättre utanför asfalten dock har jag än så länge inte känt att hojjen varit det begränsande elementet för grusåka utan snarare den som sitter ovanpå. Har testat att köra hårt på folkrace bana med min AT och enda problemet då var att den fortfarande satt på Michelin gatdäck men fjädringen räckte mer än väl. Nu med ett par TKC70 har jag än så länge inte kommit till ett hinder jag inte vågat testa. Sen är ju fördelen med en billig hoj att man inte direkt behöver ha ångest om man skulle repa lacken på en kvist :D

Sedan om jag skulle våga mig på en long way round med AT hade jag satsat på att leta något vettigt att få sadeln bekvämare. Körde 250 norge mil på 5-6 dagar i sommras och fick stundom stå för att vila min ändalykt.
2004 Suzuki DRZ400S
1994 BMW K1100LT SE
Användarvisningsbild
Ecklesiastik
 
Inlägg: 682
Blev medlem: 2019-07-03/07:18
Ort: Norrköping

Re: Skall man köpa en grushoj eller?

Inläggav Buster » 2019-10-15/21:00

AT kändes dyr och tung... de väger 25 kilo mer än Transalpen och kostar oftast runt 40.
Dvs ungefär där 800GS ligger som lägst... och dessa väger som en Transalp men har dubbla effekten (nästan).
Så AT:n har jag därmed inte kollat alls, men kanske borde?
1200GS Extrasvart
Buster
 
Inlägg: 639
Blev medlem: 2011-05-14/21:09

Re: Skall man köpa en grushoj eller?

Inläggav Ecklesiastik » 2019-10-15/21:42

Buster skrev:AT kändes dyr och tung... de väger 25 kilo mer än Transalpen och kostar oftast runt 40.
Dvs ungefär där 800GS ligger som lägst... och dessa väger som en Transalp men har dubbla effekten (nästan).
Så AT:n har jag därmed inte kollat alls, men kanske borde?


AT värdena fluktuerar enligt någon form av magi från 18 upp till 50 över året utan någon form av inneboende logik. Ibland är dom billiga på våren ibland är dom dyra mitt i vintern. Så om du bara väntar trillar det ut AT för vettiga pengar.

Jag kan iof förklara hur jag resonerade när jag köpte min AT då jag faktiskt även kollade på F800GS samtidigt. Motoreffekten i AT räcker gott och väl så länge du inte tänker marcha Autobahn i över 140 (ungefär där ligger den högsta farten du kan köra AT längre sträckor bekvämt och "tryggt"). Samtidigt känns AT som mer skottsäker och enklare att meka med om/när du får haveri i mörkaste Sibirien. Sedan ska man inte föringa att vanliga F800GS har en fingerborg till tank något som jag ledsnade på när jag hade en F800R. Och om man ska få en vettig tank på en F800GS måste man välja en Adventure och då ligger dom klart över 60 hela dagen. Jag hittade min AT i princip färdigkittad som jag ville ha den för 37 (touratech väskor, touratech sadel mm) och om jag då skulle köpa F800GSA med motsvarande utrustning hadde jag fått kliva norr om 80 eller lägga 20-30 på väskor mm dag 1.

Vad det gäller vikten så har jag iaf inte märkt av den nämnvärt. Och vad jag kan läsa mig till är tyngdskilnaden mellan en AT och en transalp runt 10kg om du inte syftar på första genrationen transalp XL600 men då har du istället inte så bra bromsar och en väldigt liten tank (23 liter på AT 18 liter på Transalp) och som jag nämnde tidigare har AT klart bättre upphägning än Transalperna. Men som amerikanarna säger your miles may vary
2004 Suzuki DRZ400S
1994 BMW K1100LT SE
Användarvisningsbild
Ecklesiastik
 
Inlägg: 682
Blev medlem: 2019-07-03/07:18
Ort: Norrköping

Re: Skall man köpa en grushoj eller?

Inläggav Buster » 2019-10-15/22:15

Tack för fina inlägg och infallsvinklar!
Tankstorlek, packning, Autobahn och enkelhet i skruvandet är aspekter som inte är så intressanta för mig men förstår likväl principen.
Cykeln är tänkt att gå på grusväg, max 5-7 mil i stöten... kanske rulla lite i saltslasket, men framför allt skall det sladdas grusväg.
Eller "leta svamp/blåbär" som det ju heter.
1200GS Extrasvart
Buster
 
Inlägg: 639
Blev medlem: 2011-05-14/21:09

Re: Skall man köpa en grushoj eller?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2019-10-16/07:44

Ecklesiastik skrev: Sedan om jag skulle våga mig på en long way round med AT hade jag satsat på att leta något vettigt att få sadeln bekvämare.

Jag vill minnas, att Robert Lavérs och Bosse Rindars omdöme om gamla Africa Twin var, att "den hade allt utom en bekväm sadel".
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Skall man köpa en grushoj eller?

Inläggav Thomas Stadin » 2019-10-16/09:02

Buster skrev:Jag körde stånka förr men tyvärr klarar inte kroppen det längre, vibrationerna gör att händer domnar redan inom en mil.


Om du är sugen på en grus-stånka så testa Husqvarna 701 from 2017 och/eller KTM 690 from 2019.
Motorn är uppdaterad med bla en extra balansaxel och jag lovar dig att styret vibrerar mindre än på en R1200GS.

Buster skrev:Cykeln är tänkt att gå på grusväg, max 5-7 mil i stöten... kanske rulla lite i saltslasket, men framför allt skall det sladdas grusväg.
Eller "leta svamp/blåbär" som det ju heter.


Jaa du, testar du HVA:n eller KTM:en är du såld :)
Den nya motorn vill ha lite varv men det är inga problem då den drar bra ända upp till 9.500 rpm.
D10 - Mölndal
CB400N
CBR1000RR
FE570
390 Duke
R1200GS LC
701 Enduro
Användarvisningsbild
Thomas Stadin
 
Inlägg: 3186
Blev medlem: 2010-03-03/15:17

Re: Skall man köpa en grushoj eller?

Inläggav Max Mad » 2019-10-16/10:44

Skulle jag köpa en grushoj att ha för att leka med, hade det kanske blivit en sådan här;
https://youtu.be/rwJyBLkxoKQ
Men den har ett stort hinder som för mig skulle vara svårt att komma över; Den kostar 10 000 € (~100 000) svenska pesetas (ny) https://bilweb.se/orebro-lan/husqvarna- ... ed-6438619 :o :shock:.
Jag kan motstå allt utom frestelse.
~Oscar Wilde~

Numera utan hoj.
Användarvisningsbild
Max Mad
 
Inlägg: 3051
Blev medlem: 2011-06-15/11:57
Ort: Tellus.

Re: Skall man köpa en grushoj eller?

Inläggav Olof Eriksson » 2019-10-17/10:45

KLE 500 kan vara ett bra alternativ. Sonen har en sådan. Och den går riktigt bra. Själv kör jag Husqvarna 701 Enduro-19. Och tycker som Stadin att den vibrerar inte alls som äldre stånkor gör.

Så åk och prova en Husqvarna 701. Finns ju nya att testa på affären...
// Olof
R1200 GSA -17
Husqvarna 701 Enduro -19
D3
Användarvisningsbild
Olof Eriksson
 
Inlägg: 2822
Blev medlem: 2013-05-17/01:45

Re: Skall man köpa en grushoj eller?

Inläggav Buster » 2019-10-17/18:33

Så pass...?
Körde några tusen mil med XT660R och då sa alla att den stånkan var mjuk eftersom effektuttaget var så lågt.
KTM mfl skulle tydligen skaka satan.
...men de nya kanske gått om...?
Har ingen panik, så får väl kolla runt lite.
Vikten blir ju onekligen en annan med en sån.
1200GS Extrasvart
Buster
 
Inlägg: 639
Blev medlem: 2011-05-14/21:09

Re: Skall man köpa en grushoj eller?

Inläggav Thomas Stadin » 2019-10-17/23:15

Buster skrev:Så pass...?
Körde några tusen mil med XT660R och då sa alla att den stånkan var mjuk eftersom effektuttaget var så lågt.
KTM mfl skulle tydligen skaka satan.
...men de nya kanske gått om...?
Har ingen panik, så får väl kolla runt lite.
Vikten blir ju onekligen en annan med en sån.


När/om du provar så se till att testa 701 -17 eller nyare eller 690 -19 eller nyare.
De äldre saknar den extra balansaxeln.
D10 - Mölndal
CB400N
CBR1000RR
FE570
390 Duke
R1200GS LC
701 Enduro
Användarvisningsbild
Thomas Stadin
 
Inlägg: 3186
Blev medlem: 2010-03-03/15:17


Återgå till Generella frågor och tips - MC relaterat

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 1 gäst

cron