L Gidlöf skrev:Vore jag dig, och troligen det mest ekonomiska och roligaste alternativet, är att du tar en av Touratechs gruskurser i Säfsen, och behåller din hoj.
Peter Nordlund skrev:
Om man ser på däcken som Håkan rekommenderar så är dom alltså bra på landsväg också? vad kan man förvänta sig för miltal om man kör 80% landsväg?
Peter Nordlund skrev:vad behöver man utrusta cykeln med för att hantera en vurpa? Motorbågar antar jag, vad mer? är lite osäker på vad som går sönder när man välter
Dennis Johansson skrev:Jag har ej kört med Heidenau K60, men av mönstret att dömma, så skulle jag ej ha dem som grusdäck.
.......Jag blir frånkörd av dem mc K60 eller slätare däck trots att de kör en 1200GS adv och jag en lätt DRZ400 (när den går )
Julton skrev:Hva er grusåkning og hva vil man egentlig oppleve med å kjøre på grus? Etter å ha lest de ulike innlegg og etter å ha kjørt mange mil på grus med min 1200 GSA med ulike dekk, med og uten passasjer og bagasje, tror jeg for de fleste at det ikke er stor forskjell på om man velger knastedekk eller gode gatedekk for å kjøre på grus. Det handler ikke om off-road eller annen ekstremkjøring.
Nå har jeg gjennomført 2 dager av 5 dagers endurotur her i syd Frankrike og er overbevist om at det holder i massevis med 250-350 eller 450 med vanlige knastedekk for å ha gode opplevelser på grus. Noen 1200 eller 800 er det ikke behov for. Kjører her en Susuki 350 og den har tatt meg til steder jeg aldri hadde kommet med en 800 eller 1200. GS er helt over-kill
Så kan man fortsette med mange teoretiske diskusjoner om hva som er best, men jeg har hatt en dramatisk lærekurve her nede.
Duvskog skrev:Julton skrev:Hva er grusåkning og hva vil man egentlig oppleve med å kjøre på grus? Etter å ha lest de ulike innlegg og etter å ha kjørt mange mil på grus med min 1200 GSA med ulike dekk, med og uten passasjer og bagasje, tror jeg for de fleste at det ikke er stor forskjell på om man velger knastedekk eller gode gatedekk for å kjøre på grus. Det handler ikke om off-road eller annen ekstremkjøring.
Nå har jeg gjennomført 2 dager av 5 dagers endurotur her i syd Frankrike og er overbevist om at det holder i massevis med 250-350 eller 450 med vanlige knastedekk for å ha gode opplevelser på grus. Noen 1200 eller 800 er det ikke behov for. Kjører her en Susuki 350 og den har tatt meg til steder jeg aldri hadde kommet med en 800 eller 1200. GS er helt over-kill
Så kan man fortsette med mange teoretiske diskusjoner om hva som er best, men jeg har hatt en dramatisk lærekurve her nede.
Du jämför en Suzuki 350 och en BMW 800/1200GS?
Dennis Johansson skrev:Precis allt spelar en roll om vad man har för förväntingar, om vad man har för tidigare erfarenhet av löst underlag mm.
När man är ute och åker grusbus med vilket gäng som helst, så märker man snart att om det går fort och sällan med vurpor och oavsett om de har en stor hoj eller en liten, så är 90 - 95 % av de snabba förarna folk som tävlat och / eller tränat enduro eller motocross.
När de kör på vanliga grusvägar kan de gå undan med vilka däck som helst, men de får lite mer marginaler med nabbadäck.
Personligen har jag kanske redan berättat om hur min GS var ute och körde med mig som passagerare på adv.days i Säfsen.
Vägarna var spåriga och bestod av sand / grus ofta hårt packat med med mycket vatten som gjort vägarna till tvålkoppar, man slank omkring åt alla håll, eller så var det lösgrus. Nyligen ditlagd och ej tillplattat alls. Och oerhört otrevligt.
För att jag anser mig kunna ta mig fram på lösgrusvägar med ngn form trygghet är det betydligt bättre däck till att börja med.
Så öppet mönster som möjligt tack.
För att kunna ha att välja på då gäller 21" fram och 18" bak. Därför är det förvånande att 800 GS utrustas med 17" även om det finns skapligt med däck till 17".
Att till en 1200GS inte ens kunna erbjuda en bock i underlaget vid beställningen om att få 21" fram är lite dåligt. Byt ut det trådekrade 19" fram mot ett motsvarande med 21".
Något som också gjort mig lite tveksam är den fantastiska telelever gaffeln som är underbar på asfalt. Den gör att man ej känner vad som händer med framhjulet, tycker jag.
Sedan har vi vikten.
De flesta som kör aktivt grusbus börjar antingen så sakterliga byta ned sig från 1200 Gs / 990adv, via 800GS / 690adv, vissa stannar inte ens där utan finner än smidigare hojar och tar smällen med kortare serviceintervaller. Allt för att få mer glädje i gruskörningen.
För mig personligen handlar det om att framhjulet skall hålla tag i underlaget och jag vill känna vad som sker där fram.
Sladda bak kan det göra och spinna är kul, speciellt om däcken ej är så dyra. Framhjulssläpp och ålande i framändan är otrevligt.
Ett annat plus om man väl välter med en hoj på ca 130 kg istället för 230 kg, är att man utan ryggskott, blodsmak i munnen etc, kan resa upp den själv.
I filmen Long way arround rasar kardanen helt på en 1150 GS adv. och den fick ersättas av ngt lokalt? ihopplock, kinesiskt / ryskt?
Den var inte flång ny utan fungerade och den var troligen mer lättkörd där de var. Och man når ner om man måste i gropig terräng.
Så Duvskog, jag är ej förvånad över att en mindre hoj var roligare.
Med packning och eller passagerare på Autobahn är den inte lika kul dock.
Duvskog skrev:Dennis...skrev jag att en liten hoj inte var roligare?
Buster skrev:Många säger att 1200GS funkar bra, men likväl ser man dem på grusäventyr körandes smala cyklar i obskyra kulörer...
Jag körde stånka förr men tyvärr klarar inte kroppen det längre, vibrationerna gör att händer domnar redan inom en mil.
Tänker gammal Transalp (där man även slipper oroa sig för salt) eller skall man gå upp i pris och satsa 800GS eller än mer och ta en 700 Tenere eller KTM:s 790...?
Åren går... nya tankar i ämnet?
Buster skrev:AT kändes dyr och tung... de väger 25 kilo mer än Transalpen och kostar oftast runt 40.
Dvs ungefär där 800GS ligger som lägst... och dessa väger som en Transalp men har dubbla effekten (nästan).
Så AT:n har jag därmed inte kollat alls, men kanske borde?
Ecklesiastik skrev: Sedan om jag skulle våga mig på en long way round med AT hade jag satsat på att leta något vettigt att få sadeln bekvämare.
Buster skrev:Jag körde stånka förr men tyvärr klarar inte kroppen det längre, vibrationerna gör att händer domnar redan inom en mil.
Buster skrev:Cykeln är tänkt att gå på grusväg, max 5-7 mil i stöten... kanske rulla lite i saltslasket, men framför allt skall det sladdas grusväg.
Eller "leta svamp/blåbär" som det ju heter.
Buster skrev:Så pass...?
Körde några tusen mil med XT660R och då sa alla att den stånkan var mjuk eftersom effektuttaget var så lågt.
KTM mfl skulle tydligen skaka satan.
...men de nya kanske gått om...?
Har ingen panik, så får väl kolla runt lite.
Vikten blir ju onekligen en annan med en sån.
Återgå till Generella frågor och tips - MC relaterat
Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 1 gäst