Vad gillar ni för vägar att åka på och intressen ?

Här skriver vi om resor, resetips och allt annat som har med touring att göra

Vad gillar ni för vägar att åka på och intressen ?

Inläggav Kovlingen » 2019-11-26/21:02

Själv tar jag medelstora vägar i Sverige . I andra länder väljer jag gärna mindre vägar
där jag får se landet och inte bara vägar .
Min första resa söderut blev på mindre och medelstora vägar . Många byar med 50km men
oj vad det finns mycket att se .
En gång stannade vi för att proviantera och jag blev tom. inbjuden att spela boule med ett gäng .
Små vägar utan trafik men mycket att se .
Själv tittar jag gärna på alla berg men utan behov att bestiga .
Själv har jag fått besöka Normandie , Omaha Beach och åkt på F1-banan i Monaco .
Missat Camp Nou men istället
knatat runt Varglyan .
Vad vill ni ha ut av turen ?
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Vad gillar ni för vägar att åka på och intressen ?

Inläggav Måns Ulveståhl » 2019-11-26/21:11

Så många roliga asfaltsvägar och naturupplevelser jag kan klämma in under en kort tidsperiod.

Restauranger. museum, p-pauser, kyrkor, gruvor, grusvägar, och dylikt får jag ägna mig åt när jag blir.......klokare :D
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3746
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Vad gillar ni för vägar att åka på och intressen ?

Inläggav Kovlingen » 2019-11-26/21:16

Måns Ulveståhl skrev:Så många roliga asfaltsvägar och naturupplevelser jag kan klämma in under en kort tidsperiod.

Restauranger. museum, p-pauser, kyrkor, gruvor, grusvägar, och dylikt får jag ägna mig åt när jag blir.......klokare :D

Tack för starten och inlägget Måns . :)
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Vad gillar ni för vägar att åka på och intressen ?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2019-11-27/08:52

Jag delar Kovlingens förtjusning i mindre - men helst ändå välhållna - asfaltvägar. Roligare att köra, som regel mindre trafik - och ibland på köpet ett originellt fik eller någon annan sevärdhet, som kan vara värd ett mer eller mindre planerat stopp.
"Vägen är målet" - eller för att citera Karin Boye:
"Nog finns det mål och mening i vår färd -
men det är vägen, som är mödan värd."
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad gillar ni för vägar att åka på och intressen ?

Inläggav BmwMats » 2019-11-27/09:01

Bror Gårdelöf skrev:"Vägen är målet" - eller för att citera Karin Boye:
"Nog finns det mål och mening i vår färd -
men det är vägen, som är mödan värd."


Gillar skarpt dessa ord... :)
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6092
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Vad gillar ni för vägar att åka på och intressen ?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2019-11-27/09:08

Robban Broberg har formulerat näst intill samma tanke:
"Målet är ingenting. Vägen är allt."

Det tål förstås att diskutera under en resa till exempelvis Nordkap, Lofoten och andra spektakulära platser, men med lite eftertanke och ruttplanering kan man njuta ohejdat under sådana resor - också.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad gillar ni för vägar att åka på och intressen ?

Inläggav Måns Ulveståhl » 2019-11-27/18:30

Bror Gårdelöf skrev:Det tål förstås att diskutera under en resa till exempelvis Nordkap, Lofoten och andra spektakulära platser, men med lite eftertanke och ruttplanering kan man njuta ohejdat under sådana resor - också.


Absolut.
Fullt möjligt att även njuta av den lååååånga vägen till/från Nordkapp om man väljer att köra i huvudsak genom Norge.

Något värre om man vill till Alperna.
Då får det bli fokus på att göra den långa pinan till målet kort.

Fast att både få lida och njuta under sin hojresa tillhör väl charmen med det?
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3746
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Vad gillar ni för vägar att åka på och intressen ?

Inläggav Måns Ulveståhl » 2019-11-27/18:38

Häpp, kom på en annan sak.

Touringresa med arrangör eller eget arrangemang?
Tyvärr har jag personligen svårt att förstå charmen med att köpa en s.k. paketresa via arrangör.
En viss förståelse om det gäller resor i fjärran, tex Australien och USA, men för resor inom Europa tycker jag det blir både roligare och bättre att arrangera själv.
Planering är halva nöjet.
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3746
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Vad gillar ni för vägar att åka på och intressen ?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2019-11-27/18:49

Både ja och nej. Genom åren har jag köpt två resor med Ericsson's Motorcycle Tours - en i Pyrenéerna och en i Andalusien. De var väl organiserade - med fina rutter, bra mat och hotell. Ibland kan det vara skönt att vara lite lat och bara hänga med - plus att man träffar en del medresenärer, som man aldrig skulle ha råkat på annars.
Å andra sidan har alla andra resor, som jag gjort, varit på eget initiativ, med kända kamrater och mer eller mindre elaborerad planering i förväg.
Båda har sin tjusning.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad gillar ni för vägar att åka på och intressen ?

Inläggav Allan Ericsson » 2019-11-27/18:58

Jag kontrar: De bästa vägarna är de som naturen nästan tagit tillbaka från oss. Två hjulspår plus ett spår i mitten för hästen, det lockar mig. Det leder säkert fram till något intressant men det gäller att köra lugnt och fint och inte lämna några spår.
Och mc-relaterade intressen kretsar runt olika sätt att framföra/hantera en motorcykel, så det blir följaktligen endurokörning och körning på gokartbana.
Beträffande organiserade mc-resor, så kan jag säga att jag varit med på fem stycken Europaresor. Visst har de bjudit på körupplevelser, t.ex. 4 mil lång asfalterad rallysträcka i Pyrenéerna (Rally Catalunya) och en backtävningsstäcka i Dolomiterna.
Användarvisningsbild
Allan Ericsson
 
Inlägg: 822
Blev medlem: 2011-02-19/21:13

Re: Vad gillar ni för vägar att åka på och intressen ?

Inläggav Martin Lindor » 2019-11-27/19:53

På dom flesta av mina MC-resor i Europa så har jag lagt upp ett antal platser/orter/sevärdheter jag har velat se. Vilka vägar jag har tagit mig dit på har varit underordnat.
Det har betytt att jag har blåst rakt ner genom Tyskland hela vägen på autobahn för att komma till Salzburg på enklaste sätt. Eller som i somras på väg hem från Normandie korsa Holland och Tyskland på motorväg för att på snabbast sätt nå färjan hem från Kiel.

Men, när jag kör hemma då är vägarna allt och målet inget.

Så olika kan det vara :)
K1600 GT
Martin Lindor
 
Inlägg: 229
Blev medlem: 2010-09-27/21:44

Re: Vad gillar ni för vägar att åka på och intressen ?

Inläggav Lazarus » 2019-11-27/20:37

För mig är mc körningen, vägarna och vyerna det primära på mina resor nere i Europa. Jag har möjlighet att lägga ganska mycket tid på detta och är "ute" i ca. 3 veckor. Detta gör, att jag inte behöver vara så effektiv för att hinna med allt man vill se och uppleva, vilket bidrar till helhetsupplevelsen. Jag gör en kompromiss med vägvalet genom Tyskland. Beroende på rutt, så kör jag autobahn ner till Moseldalen alternativt Harzområdet. Därefter förbjuder jag min GPS att välja motorvägar, och ställer in kurviga vägar som val. Ibland måste jag frångå den principen, om dagens resmål tar orimligt lång tid. Planerar inga rutter i förväg, för jag älskar att inte riktigt veta vad jag har att vänta mig. Det är inte många gånger som jag blivit besviken på navens val. Desto oftare har den tagit mig in på småvägar i områden med småbyar/samhällen där tiden tycks ha stannat. Vägar som trots +30 års mc vana varit riktigt utmanande, med vyer som nästan framkallar andlighet. Bokar oftast boende kvällen innan på lämpligt avstånd, i vald riktning. Därefter kollar jag hur lång tid rutten tar, med kurviga vägar inställt. Blir det orimligt, väljer jag kortare tid del av sträckan. Är det något pass eller dylikt som jag inte vill missa, så lägger jag in en waypoint. Jag äter en rejäl frukost och kör sedan 6-8 timmar i sträck med endast tankstopp, respektive vatten/foto stopp. Har gjort på detta vis de senaste 5 åren och det är något som verkligen passar mig.
R1250GS
Användarvisningsbild
Lazarus
 
Inlägg: 162
Blev medlem: 2016-09-14/17:26
Ort: Göteborg

Re: Vad gillar ni för vägar att åka på och intressen ?

Inläggav BrooklynS » 2019-12-03/19:28

Har ofta något resmål, men planerar inte mer än huvudriktning. Utifrån vart näsan pekar kör jag sedan mot målet, väljer de vägar som verkar trevligast och käkar och slår läger där det passar.

Undviker inga slags vägar utan söker snarare de som inte är rakast och bredast.
R1200GSA-15
2xF800S-07
IBA #78874 - SMC instruktör+grus+guide
Användarvisningsbild
BrooklynS
 
Inlägg: 3704
Blev medlem: 2013-11-26/21:36
Ort: Luleå

Re: Vad gillar ni för vägar att åka på och intressen ?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2019-12-04/09:08

Men då gör du väl som jag? Undviker de största och rakaste, när möjlighet ges?
"Vägen är målet."
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad gillar ni för vägar att åka på och intressen ?

Inläggav BrooklynS » 2019-12-04/09:24

Vägen är målet, men målen i sig skall man inte underskatta.

Men jag gillar inte att planera så mycket utan tycker om frihetskänslan av att vara på väg där målet hägrar några dagar längre fram och hur man tar sig dit får man helt enkelt se.

Vädret tar man som det kommer, tältplatser och vägar likaså.
R1200GSA-15
2xF800S-07
IBA #78874 - SMC instruktör+grus+guide
Användarvisningsbild
BrooklynS
 
Inlägg: 3704
Blev medlem: 2013-11-26/21:36
Ort: Luleå

Re: Vad gillar ni för vägar att åka på och intressen ?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2019-12-04/09:31

Då är vi minst två - även om jag föredrar att sova i säng, under tak. (Det blev mycket tält under militärtjänst, fjällvandringar och kanotturer för ett antal decennier sedan, så med ålderns rätt lever jag numera bekvämare.)
Och visst - målet skall inte underskattas.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad gillar ni för vägar att åka på och intressen ?

Inläggav Kovlingen » 2020-03-17/14:55

Förutsättningarna för långresor har onekligen fått sej en ordentlig käftsmäll i år .
Många söker nog andra alt. som att kanske utforska Sverige lite bättre .
Själv har jag inget emot att svänga runt i detta stora land . Finns många o-körda vägar ;)
(För det går väl inte att sitta hemma :shock:)
Vet inte heller hur förutsättningarna kommer att se ut på träffar som det funderas på .
Vad har ni för funderingar ?
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Vad gillar ni för vägar att åka på och intressen ?

Inläggav BrooklynS » 2020-03-17/15:33

Köra i Norge; om det inte går är Sverige stort och vackert.
R1200GSA-15
2xF800S-07
IBA #78874 - SMC instruktör+grus+guide
Användarvisningsbild
BrooklynS
 
Inlägg: 3704
Blev medlem: 2013-11-26/21:36
Ort: Luleå

Re: Vad gillar ni för vägar att åka på och intressen ?

Inläggav Bengt-Åke Vestman » 2020-03-17/15:43

Är bara vädret okej är det lätt att trivas sommartid. Fram till mitten av juli brukar det vara rätt lugnt med folk på vägar, stränder och sevärdheter. Jag har inget behov att umgås i stora folksamlingar. Tar gärna lite kortare turer med hustrun, dagsturer eller ett par övernattningar. Tältar gärna men fixar inte att packa hojen med två pers och tältutrustning, då blir det bil istället.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Yamaha FJR 1300 -11
Vespa Sprint -67
Användarvisningsbild
Bengt-Åke Vestman
 
Inlägg: 396
Blev medlem: 2012-08-07/11:21
Ort: Örnskölsvik

Re: Vad gillar ni för vägar att åka på och intressen ?

Inläggav Kovlingen » 2020-03-18/06:11

Bengt-Åke Vestman skrev: Tältar gärna men fixar inte att packa hojen med två pers och tältutrustning,

Jag funderar på hur det kommer att fungera med boende även om det bara blir i Sverige .
Kommer det att finnas öppna hotell , stuguthyrning och campingplatser som är öppna och fri från smitta .
Kanske bara blir tält och fricamping som alternativ .
Planeringarna blir nog lite svår gissar jag .
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Vad gillar ni för vägar att åka på och intressen ?

Inläggav Ecklesiastik » 2020-03-18/08:15

Kovlingen skrev:
Bengt-Åke Vestman skrev: Tältar gärna men fixar inte att packa hojen med två pers och tältutrustning,

Jag funderar på hur det kommer att fungera med boende även om det bara blir i Sverige .
Kommer det att finnas öppna hotell , stuguthyrning och campingplatser som är öppna och fri från smitta .
Kanske bara blir tält och fricamping som alternativ .
Planeringarna blir nog lite svår gissar jag .


Så länge inte någon politeker tappar huvudet helt lär inte hotell och liknande stänga helt. Om man stängde alla hotell en längre tid utan att lägga absurda summor på att ersätta hotellen för förlorad inkomst så skulle hotell näringen i sverige duka under på nolltid.

Jag har iaf bokat hotell och airbnb i Norge tills i sommar och så länge inte lusekofterna stänger gränserna helt så kommer jag åka dit.
2004 Suzuki DRZ400S
1994 BMW K1100LT SE
Användarvisningsbild
Ecklesiastik
 
Inlägg: 682
Blev medlem: 2019-07-03/07:18
Ort: Norrköping

Re: Vad gillar ni för vägar att åka på och intressen ?

Inläggav Sahlin » 2020-03-18/08:53

Ecklesiastik skrev:Jag har iaf bokat hotell och airbnb i Norge tills i sommar och så länge inte lusekofterna stänger gränserna helt så kommer jag åka dit.

Vi är också på gång till Norge men har inte bokat något än så länge. Norge har ju i praktiken stängt gränsen men, det tycks råda en viss förvirring om "hur mycket" man stängt. På SVT skriver man bl.a. att svenskar och finnar eventuellt ska få passera gränsen, men det är något oklart om det är så. Vi hade tänkt att åka färja från Strömstad till Sandefjord, men Colorline är för närvarande inte öppen för passagerartrafik, så risken är att man får ta vägen runt Oslo istället. Om man nu kommer in öht.

Nåja, man kan inte göra så mycket, utom att sitta lugnt i båten och vänta på att stormen ska bedarra. Vi får bara hoppas att det är slut på eländet innan sommaren.
I Sverige är lagom bäst, i alla andra länder är bäst bäst.
Användarvisningsbild
Sahlin
 
Inlägg: 314
Blev medlem: 2016-10-25/16:08
Ort: Laholm

Re: Vad gillar ni för vägar att åka på och intressen ?

Inläggav Kovlingen » 2020-03-18/09:16

Hotellverksamheten har det nog redan mycket besvärligt .
Bara i Sundsvall är ett nytt stort hotell under byggnation och det finns redan flera stycken
som går på tomgång .
Har du tänkt på att du ska komma in i Sverige tillbaka hem ? Har du otur så kanske det blir
ett par veckor i karantän .
Jag ska inte "måla fan på väggen" men det finns en del att tänka på . :?

Till andra länder blir det nog ingen tur i år för egen del .
Så svårt att planera så det får bli "sista minuten" .
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Vad gillar ni för vägar att åka på och intressen ?

Inläggav Hasse Gustafsson » 2020-03-18/09:48

Kanske inte så kul att ligga Corona-sjuk med 40 graders feber
i Italien och en utetemp på 35 :(
Har man haft smittan då ser jag inga hinder att åka vartsomhelst..
Annars blir det att hålla sig inomskärs.
R90s -75,såld
R1200GS -10
Hasse Gustafsson
 
Inlägg: 838
Blev medlem: 2008-11-16/22:16

Re: Vad gillar ni för vägar att åka på och intressen ?

Inläggav Odd Arne Kjørstad » 2020-03-18/10:25

Sahlin skrev: På SVT skriver man bl.a. att svenskar och finnar eventuellt ska få passera gränsen, men det är något oklart om det är så. Vi hade tänkt att åka färja från Strömstad till Sandefjord, men Colorline är för närvarande inte öppen för passagerartrafik, så risken är att man får ta vägen runt Oslo istället. Om man nu kommer in öht.

Grensen er stengt! Svensker (og forsåvidt alle EU-borgere) med adresse i Norge får reise inn, men de må reise rett hjem og sitte 14 dager i hjemmekarantene. De eneste som kan reise fritt over grensen er de som jobber i Norge, samt all varetransport.

Grensen er ikke hermetisk lukket, grensen mellom Norge og Sverige er veldig lang, og det er umulig å ha kontroll på alle veger over grensen. Man håper på at folk forstår alvoret, og ikke bryter reglene bare fordi det er mulig. Her i Årjäng er det nå fritt for norskregistrerte biler, også utenfor Systembolaget, og i Töcksfors har vi nå 4 kjempestore matbutikker "for oss selv". Hamstring unødvendig.

Grensen fra Norge mot Sverige er åpen. Så en nordmann kan godt kjøre til Sverige og handle, men når han så returnerer til Norge skal han i 2 uker hjemmekarantene for å ha vært i utlandet. Og det er det nok ikke verdt. ALLE som kommer fra utlandet, også nordmenn, skal i to ukers hjemmekarantene.

Jeg har nettopp avbokad to hotellnetter i Norge i påsken. Men jeg har flere bokinger senere i sommer, og de lar jeg stå enn så lenge og håpe på at dette er over til sommeren.

Jeg har også tenkt som Kovlingen; om det ikke kommer restriksjoner på å reise i Sverige, så kan man fint finne fine turer å kjøre i Sverige. Men vil det finnes overnatting? Hoteller stenger kanskje? Må jeg gå på loftet og se om jeg kan finne igjen teltet jeg kjøpte for noen år siden? Og lære meg å sette det opp?

Jeg spår at Sverige også kommer til å legge restriksjoner på reiser innom kort. Det er vel bare Sverige av alle land i Europa som lar folk bevege seg mer eller mindre fritt for tiden, kanskje også UK men også der strammer de inn.
Die, my dear? Why, that's the last thing I'll do! (Groucho Marx)
Användarvisningsbild
Odd Arne Kjørstad
 
Inlägg: 1571
Blev medlem: 2004-03-25/01:00
Ort: Årjäng

Re: Vad gillar ni för vägar att åka på och intressen ?

Inläggav Måns Ulveståhl » 2020-03-18/10:50

Sverige har även stängt sina gränser nu (beslut i går) under 30 dagar till att börja med.
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3746
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Vad gillar ni för vägar att åka på och intressen ?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2020-03-18/15:27

Vår familj har ett udda problem. Yngste sonen, som sedan bortåt tio år bott och jobbat i Norge - sedan länge i Oslo, och inom omsorgen - ankommer, om allt fungerar, till Arlanda i morgon efter ett antal veckor i Sydostasien. Att hitta vidare transport till Oslo för honom verkar knepigt, så det kan sluta med, att hustrun eller jag kör honom i vår bil.
Då uppstår följande problem: Får jag köra in i Norge för att åka raka vägen till hans bostad och därefter raka vägen hem till Sverige igen? Det minimerar smittrisken. (Veterligen är han än så länge symtomfri.)
Eller måste hans bror, som också bor i Oslo, åka och möta oss vid gränsen? Nackdelen med det är det uppenbara möjligheten, att han smittar sin bror, som i sin tur smittar sambon, som är sjuksköterska!

Vi får se, hur det blir.

För att återgå till trådrubriken finns ju gott om trevliga vägar i Sverige - också. Att idag planera för sommaren - hösten är nog som att plöja fåror i en ocean. Även i det fallet får vi se, hur det blir. Ett långt ifrån osannolikt scenario är, att myndigheterna i respektive länder vid något tillfälle inser, att smittan är så spridd i "alla" länder, att resor inte längre utgör riskökningar. Men tidpunkten för den insikten är milt uttryckt svår att sia om.

Vad gäller Odd Arnes funderingar, gissar jag, att alla hotell etc inte stänger - och de, som har öppet, blir nog glada för alla gäster, som de kan få. Men det är nog klokt att kolla före avfärd.
Senast redigerad av Bror Gårdelöf 2020-03-18/15:37, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad gillar ni för vägar att åka på och intressen ?

Inläggav Odd Arne Kjørstad » 2020-03-18/15:37

Bror Gårdelöf skrev:Vår familj har ett udda problem. Yngste sonen, som sedan bortåt tio år bott och jobbat i Norge - sedan länge i Oslo, och inom omsorgen - ankommer, om allt fungerar, till Arlanda i morgon efter ett antal veckor i Sydostasien. Att hitta vidare transport till Oslo för honom verkar knepigt, så det kan sluta med, att hustrun eller jag kör honom i vår bil.
Då uppstår följande problem: Får jag köra in i Norge för att åka raka vägen till hans bostad och därefter raka vägen hem till Sverige igen? Det minimerar smittrisken.
Eller måste hans bror, som också bor i Oslo, åka och möta oss vid gränsen? Nackdelen med det är det uppenbara möjligheten, att han smittar sin bror, som i sin tur smittar sambon, som är sjuksköterska!

Vi får se, hur det blir.


Det må da være feil tråd for denne problematikken? Men uansett; Flixbuss har rute fra Stockholm, Arlanda T5 til Oslo. På websiden deres ( flixbus.no ) står det intet om at ruten ikke går for tiden på grunn av corona. Kanskje det kan være en mulighet?
Die, my dear? Why, that's the last thing I'll do! (Groucho Marx)
Användarvisningsbild
Odd Arne Kjørstad
 
Inlägg: 1571
Blev medlem: 2004-03-25/01:00
Ort: Årjäng

Re: Vad gillar ni för vägar att åka på och intressen ?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2020-03-18/15:38

Tack för tipset.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad gillar ni för vägar att åka på och intressen ?

Inläggav CG Arvidsson » 2020-03-18/16:26

Vi kanske ska starta en "CORONA-tråd". En seriös tråd där vi kan få eller ge seriösa tips. Och då menat att det bör lite motorcykelrelaterat.
Användarvisningsbild
CG Arvidsson
 
Inlägg: 1549
Blev medlem: 1987-04-23/01:00

Re: Vad gillar ni för vägar att åka på och intressen ?

Inläggav Kovlingen » 2020-03-18/16:44

CG Arvidsson skrev:Vi kanske ska starta en "CORONA-tråd". En seriös tråd där vi kan få eller ge seriösa tips. Och då menat att det bör lite motorcykelrelaterat.

Finns redan en Corona-tråd . Ska vi ha 3 tre trådar med samma ämne ? ?
Som trådskapare har jag inget emot att det skrivs i denna tråd .
Av alla vinklingar och funderingar kan det komma fram saker som ingen tänkt på .
Så det finns 2 alt. Starta en ny tråd eller kom med tips och frågor .
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Vad gillar ni för vägar att åka på och intressen ?

Inläggav Fredric Fredricson » 2020-03-19/02:51

Jag föredrar väl asfalterade vägar som går runt-runt. En del av oss är såna.

Lite lustigt egentligen, när jag fick återfall för 10-12 år sen så trodde jag att jag skulle kusta Europa runt på hoj. Så blev det inte alls....
-- Fredric Fredricson, S1000R, D7
Motto: Lev för evigt eller dö på kuppen.
Användarvisningsbild
Fredric Fredricson
 
Inlägg: 2526
Blev medlem: 2008-09-08/22:51
Ort: Stockholm

Re: Vad gillar ni för vägar att åka på och intressen ?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2020-03-19/09:21

Apropå C G:s fundering ovan och kommentarer till den, är en fördel med vårt intresse, att det rimligen går utmärkt att fortsätta åka hoj. Med lite eftertanke och planering torde smittrisken under hojåkning med lätthet kunna hållas minimal - alldeles oavsett om vi gör som Fredrik, väljer grusvägar och surhål eller ger oss ut på resor.
Det sistnämnda kräver mer eftertanke - i alla fall om man åker i grupp och inte bor i tält - men jag anar, att de hotell, pensionat, matställen etc, som håller öppet, är glada för alla kunder de kan få.

I min egen planering ligger en resa till Tyskland sista veckan i maj - men om den blir av, är mer än tveksamt. Samma sak med en tidig höstresa i Norge. I båda fallen blir det till att avvakta utvecklingen och myndigheters/regeringars beslut.

(Av samma skäl är jag glad, att mitt huvudsakliga motionsredskap är trampcykeln. Även på den lät smittrisken inte vara överhängande.)
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad gillar ni för vägar att åka på och intressen ?

Inläggav Kovlingen » 2020-03-20/19:37

Tar vi nu bort Corona finns det säkert nya funderingar på resvägar och resmål .
Har ni ändrat på resmålen ?
För sörlänningar finns Norrland och för norrlänningar finns ju den sydliga .
Ingen av dom är att förakta .
Vi har ett fint land :)
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Vad gillar ni för vägar att åka på och intressen ?

Inläggav Odd Arne Kjørstad » 2020-03-20/21:14

Hvis jeg ikke får gjort mine planlagte turer til Norge, kanskje Höga Kusten og deromkring kan være noe?
Die, my dear? Why, that's the last thing I'll do! (Groucho Marx)
Användarvisningsbild
Odd Arne Kjørstad
 
Inlägg: 1571
Blev medlem: 2004-03-25/01:00
Ort: Årjäng

Re: Vad gillar ni för vägar att åka på och intressen ?

Inläggav Phontabiker » 2020-09-08/07:58

Bror Gårdelöf skrev:Både ja och nej. Genom åren har jag köpt två resor med Ericsson's Motorcycle Tours - en i Pyrenéerna och en i Andalusien. De var väl organiserade - med fina rutter, bra mat och hotell. Ibland kan det vara skönt att vara lite lat och bara hänga med - plus att man träffar en del medresenärer, som man aldrig skulle ha råkat på annars.
Å andra sidan har alla andra resor, som jag gjort, varit på eget initiativ, med kända kamrater och mer eller mindre elaborerad planering i förväg.
Båda har sin tjusning.


Om någon skulle vara intresserad av att köra i Thailand så finns möjligheter då jag kan hjälpa till med planering av och ordna det som skall ordnas i förväg, störtsa kostnaden blir i så fall resa hyra för MC samt kost och logi, hyra tung MC går att ordna , men är väl den största utgiften förutom flygbiljetten , resterande kan jag planera då jag kör många hundra mil i Thailand varje år. dvs kunskap om färdvägar samt hotell och myndighetskrav. Jag skall om möjligt ta mig ner i Januari för att stanna tre månader. Januari är en bra och regnfri månad att köra, vore kul att åka ihop med några som liksom jag sätter MC åkandet före barlivet
//Nils
Phontabiker
 
Inlägg: 90
Blev medlem: 2020-08-16/17:59


Återgå till Touring

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst