Arai vart handla?

En kategori för den som önskar råd och erfarenheter om MC relaterade prylar som skall inhandlas. Håll trådarna rena från annat "småprat". Kategorin kommer att modereras hårt.

Arai vart handla?

Inläggav Ecklesiastik » 2019-12-04/11:37

Dags att byta kruka och har läst och hört mycket gott om Arais X4 men kan inte hitta någon butik vettigt till som har Arai på hyllan och hjälm är inget jag köper utan att få klämma på först. någon som känner till någon butik runt Östergötaland/Södermanland/Närke som har Arai i butik?
2004 Suzuki DRZ400S
1994 BMW K1100LT SE
Användarvisningsbild
Ecklesiastik
 
Inlägg: 682
Blev medlem: 2019-07-03/07:18
Ort: Norrköping

Re: Arai vart handla?

Inläggav Hasse Gustafsson » 2019-12-04/13:34

Handelsboden säljer Arai. Finns i Linköping.
Just den modell du efterfrågar vet jag inte om de har hemma.
R90s -75,såld
R1200GS -10
Hasse Gustafsson
 
Inlägg: 838
Blev medlem: 2008-11-16/22:16

Re: Arai vart handla?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2019-12-04/14:10

Du kan kolla med Beviks och Nifa MC i Linköping, samt Carlbarks i Kumla (och Lundgrens i Avesta???). Jag gjorde en snabb slagning, men hittade inte Arai hos någon av dem. Hur som helst kostar det inte mer än lite tid vid datorn, alternativt några telefonsamtal.

VARNING! Som framgår av tråd på startsidan, finns mycket billiga, direkt usla och farliga piratkopior att köpa på nätet. De är märkta med premiumtillverkarnas logga och alltså synnerligen olagliga, vilket pirattillverkare och distributörer inte bryr sig ett skvatt om.
"Verkar det för bra för att vara sant, är det som regel precis så."

I övrigt tänker du förstås mer än klokt, som vill klämma på grejorna först - eller i detta fall låta grejorna (inte) klämma på dig! "Den enda, som vet, var skon klämmer, är den, som har den på sig" - och det gäller förstås även hjälmar.

Därmed har Du en hel skrälldus med premiumhjälmar att prova noggrant. Schuberth, Shoei och några till gör definitivt inga dåliga grejor. Prova i lugn och ro och köp den, som sitter bäst på ditt huvud.
Senast redigerad av Bror Gårdelöf 2019-12-04/14:59, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Arai vart handla?

Inläggav Ecklesiastik » 2019-12-04/14:54

Bror Gårdelöf skrev:VARNING! Som framgår av tråd på startsidan, finns mycket billiga, direkt usla och farliga piratkopior att köpa på nätet. De är märkta med premiumtillverkarnas logga och alltså synnerligen olagliga, vilket pirattillverkare och distributörer inte bryr sig ett skvatt om.
"Verkar det för bra för att vara sant, är det som regel precis så."

Absolut sedan vägrar jag köpa kläder online även av anledningen att man aldrig kan känna om passformen funkar för en själv. Jag klarar inte av det här med att skicka skit fram och tillbaka för att se om det passar. Därav att jag blev uppriktigt upprörd när Nifa la ned sin markverksamhet. Antar att jag är en utdöende art
2004 Suzuki DRZ400S
1994 BMW K1100LT SE
Användarvisningsbild
Ecklesiastik
 
Inlägg: 682
Blev medlem: 2019-07-03/07:18
Ort: Norrköping

Re: Arai vart handla?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2019-12-04/15:03

Se även mitt tillägg ovan. Det där med nätköp är måhända en generationsfråga? Jag tänker som du - och är beredd att betala för det inom rimliga gränser.
(Vad gäller hjälm är jag så lyckligt lottad, att Schuberth C3 sitter som måttbeställd på min skalle. Det var bara att kontakt Nifa MC och beställa en ny C3 Pro, när den gamla fallit för åldersstrecket.)
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Arai vart handla?

Inläggav Ecklesiastik » 2019-12-04/15:43

Bror Gårdelöf skrev:Se även mitt tillägg ovan. Det där med nätköp är måhända en generationsfråga? Jag tänker som du - och är beredd att betala för det inom rimliga gränser.
(Vad gäller hjälm är jag så lyckligt lottad, att Schuberth C3 sitter som måttbeställd på min skalle. Det var bara att kontakt Nifa MC och beställa en ny C3 Pro, när den gamla fallit för åldersstrecket.)

Ursäkta började svara innan du la till det övriga. Jag var riktigt nöjd med min Schuberth C4 (gick ur tiden efter en marksyning). Dessvärre har jag börjat åka mer grus sedan jag köpte den så den är för "tät" när man ska leka i leran. Och vad jag läst så finns det inte så många konkurenter för Arai när man vill ha en "tyst" skärmmössa som även har bra ventilation och har plats för MC glasögon när andan faller in för grusåka.
2004 Suzuki DRZ400S
1994 BMW K1100LT SE
Användarvisningsbild
Ecklesiastik
 
Inlägg: 682
Blev medlem: 2019-07-03/07:18
Ort: Norrköping

Re: Arai vart handla?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2019-12-04/16:56

Du har ju Touratechs flip-up-krukor, som är "tre i en":
1. Med visir plus inre solvisir plus yttre skärm.
2. Dito men med skärmen borttagen.
3. Med visiret borttaget, så att man kan använda mc-glasögon och får mer frisk luft.
Jag vill minnas, att Touratechs hemsida har en film, som visar, hur man ändrar från det ena till det andra till det tredje alternativet.

Kompisen kör i en sådan och är mer än nöjd. Hakarna är väl dels, att den inte är billig, och dels, att vill du prova, får du nog åka till Lidköping - men det kanske går att kombinera med något annat, typ guidad tur på Läckö slott(?), eller vad du råkar vara intresserad av. Kanske ett sätt att fördriva en vinterdag(?).

Sedan undrar jag, om inte Event MC säljer något liknande - dessutom med mycket låg vikt - men då måste du nog åka till Östersund för att prova, alternativt ge dig till tåls till kommande årsträff.

Fast det är klart: MC-mässan i slutet av januari ger nog provningsmöjligheter - även avseende Arai.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Arai vart handla?

Inläggav Lazarus » 2019-12-04/17:18

Klim Krios är en mycket bra adventure hjälm. Lätt och tyst. Är inne på min andra och är mycket nöjd. Vet däremot inte om det finns någon återförsäljare i dina trakter tyvärr.
R1250GS
Användarvisningsbild
Lazarus
 
Inlägg: 162
Blev medlem: 2016-09-14/17:26
Ort: Göteborg

Re: Arai vart handla?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2019-12-04/18:10

Jag tror, att det är den krukan, som Event MC säljer.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Arai vart handla?

Inläggav Måns Ulveståhl » 2019-12-04/20:36

Ecklesiastik,

Varför inte besöka mc-mässan?
Senast i Stockholm så fanns ett stort antal hjälmar på plats att prova.
Jag köpte min senaste hjälm där och då.
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3746
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Arai vart handla?

Inläggav Ecklesiastik » 2019-12-05/09:02

Bror Gårdelöf skrev:Du har ju Touratechs flip-up-krukor, som är "tre i en":
1. Med visir plus inre solvisir plus yttre skärm.
2. Dito men med skärmen borttagen.
3. Med visiret borttaget, så att man kan använda mc-glasögon och får mer frisk luft.


Touratechs korv-ätar-keps är gjord av Schuberth så är orolig för hur tät den är sedan väger den lika mycket som min C4 med intercom när den är tom. (sedan har både jag och min far haft kvalitets problem med dom Schuberth hjälmar vi haft senaste tiden)

Lazarus skrev:Klim Krios är en mycket bra adventure hjälm. Lätt och tyst. Är inne på min andra och är mycket nöjd. Vet däremot inte om det finns någon återförsäljare i dina trakter tyvärr.


Klim Krios har jag dreglat över men har läst att den ska vara bullrig och vara lite tunn i stoppningen. även om jag åker en del spenat så har jag fått för mig att den är lite väl hardcore för dom ~2000 mil asfalt det blir per år. Men om du har andra erfarenheter är jag idel öra. Jag har ju sedan länge insätt att tyst är ett relativt begrepp.

Måns Ulveståhl skrev:Ecklesiastik,

Varför inte besöka mc-mässan?
Senast i Stockholm så fanns ett stort antal hjälmar på plats att prova.
Jag köpte min senaste hjälm där och då.


Hade varit ett alternativ. Antar att jag får ge mig till tåls och använda min reservhjälm om andan faller på för hojjåka innan dess :D
2004 Suzuki DRZ400S
1994 BMW K1100LT SE
Användarvisningsbild
Ecklesiastik
 
Inlägg: 682
Blev medlem: 2019-07-03/07:18
Ort: Norrköping

Re: Arai vart handla?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2019-12-05/09:06

Ecklesiastik skrev: … sedan har både jag och min far haft kvalitets problem med dom Schuberth hjälmar vi haft senaste tiden ...

Aj, då! Jag får hålla koll på min nya C3 Pro, när den tas i bruk i vår. De två tidigare har skött sig klanderfritt sin respektive tid ut.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Arai vart handla?

Inläggav Ecklesiastik » 2019-12-05/10:21

Bror Gårdelöf skrev:
Ecklesiastik skrev: … sedan har både jag och min far haft kvalitets problem med dom Schuberth hjälmar vi haft senaste tiden ...

Aj, då! Jag får hålla koll på min nya C3 Pro, när den tas i bruk i vår. De två tidigare har skött sig klanderfritt sin respektive tid ut.

jag hadde iaf kollat så att dom stroppar man drar i för att i nödfall kunna dra ut kindpuffarna satt som dom ska för det gjorde dom inte på min fars detta upptäckte han när han skulle rengöra fodret första gången. I övrigt har våra problem varit begränsade till att batteriet till den inbyggda intercommen gled ur sitt fäste i tid och otid samt att kablaget i min fars hjälm gick sönder efter ett halvår.
2004 Suzuki DRZ400S
1994 BMW K1100LT SE
Användarvisningsbild
Ecklesiastik
 
Inlägg: 682
Blev medlem: 2019-07-03/07:18
Ort: Norrköping

Re: Arai vart handla?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2019-12-05/10:31

Då får jag nog inga problem, för jag använder inte någon intercom, och det har aldrig varit svårt att dra av hjälmen, bara bogvisiret fällts upp. (Om någon skulle försöka dra av hjälmen med bogvisiret nere, blev jag nog av med både öronen, näsan och hakan!)

EDIT 10.40: Jag gjorde en slagning på MC-mässans utställare 2020 - och kunde inte hitta Event MC. Huruvida deras ovan nämnda hjälm kommer att finnas för provning är därmed skrivet i stjärnorna.
Arai hittade jag inte heller som utställare, men en gissning är, att i alla fall någon av de stora handlarna har med Arais krukor i montern.

Däremot brukar Event MC vara en trogen utställare på klubbens årsträffar. Huruvida TS kan ge sig till tåls till dess, vet bara han själv. (I så fall är det nog en god idé att kontakta Event MC och anmäla intresse för hjälmen ifråga - i lämplig(a) storlek(ar).)
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Arai vart handla?

Inläggav Lazarus » 2019-12-05/12:35

Lazarus skrev:Klim Krios är en mycket bra adventure hjälm. Lätt och tyst. Är inne på min andra och är mycket nöjd. Vet däremot inte om det finns någon återförsäljare i dina trakter tyvärr.


Klim Krios har jag dreglat över men har läst att den ska vara bullrig och vara lite tunn i stoppningen. även om jag åker en del spenat så har jag fått för mig att den är lite väl hardcore för dom ~2000 mil asfalt det blir per år. Men om du har andra erfarenheter är jag idel öra. Jag har ju sedan länge insätt att tyst är ett relativt begrepp.


Nu använder jag i och för sig alltid öronproppar, men upplever Klim Krios som ganska tyst. Den har mycket bra aerodynamik vilket bidrar till "tystheten" och gör den okänslig för vind och turbulens. Väldigt bra synfält, speciellt åt sidorna. Jag har köpt till transitionvisiret som funkar kanon. Behöver aldrig solglasögon eller byta visir när det blir mörkt. Det sitter standard på senaste modellen. Inredningen är mycket riktigt tunnare än på tex. Schubert och kan upplevas enklare/billigare. Jag kör ca. 2400 mil per år och tvättar inredningen ett flertal gånger per säsong. Hittills har inredningen inte visat prov på slitage eller försämring. Hjälmarna är stora i storlek så prova mindre än du normalt har. Klim var på MC mässan sist det begav sig i Göteborg. Dessutom har Elit MC ett stort sortiment om du ändå ska till Göteborg.
R1250GS
Användarvisningsbild
Lazarus
 
Inlägg: 162
Blev medlem: 2016-09-14/17:26
Ort: Göteborg

Arai vart handla?

Inläggav jolo » 2019-12-05/17:21

Har du kollat Shuberth E1?
jolo
 
Inlägg: 53
Blev medlem: 2009-05-14/11:58

Re: Arai vart handla?

Inläggav Ecklesiastik » 2019-12-07/14:34

jolo skrev:Har du kollat Shuberth E1?

Med dom kvalitets problem jag och min far haft med Shuberth känner jag att jag är klara med dom. dessutom har jag läst att man inte kan ha glasögon i E1 samt att hjälmen är för tät/varm i skogsåkat.

Lazarus skrev:Jag kör ca. 2400 mil per år och tvättar inredningen ett flertal gånger per säsong. Hittills har inredningen inte visat prov på slitage eller försämring. Hjälmarna är stora i storlek så prova mindre än du normalt har. Klim var på MC mässan sist det begav sig i Göteborg. Dessutom har Elit MC ett stort sortiment om du ändå ska till Göteborg.


Tack för infon skönt att höra att det går att lägga mil i hjälmen. Alltid svårt att veta för somliga är 600 mil per år mycket mil medans för andra är 2000 mil vad man lägger innan långturerna på sommaren :D Har du en Krios Pro eller en vanlig? Vad tror du om Koroyd/den andra formen av ventilationshål i bogen är det värt 2000:-? Vad jag kan se kommer inte transitions visiret med Pinloc hur funkar det?
2004 Suzuki DRZ400S
1994 BMW K1100LT SE
Användarvisningsbild
Ecklesiastik
 
Inlägg: 682
Blev medlem: 2019-07-03/07:18
Ort: Norrköping

Re: Arai vart handla?

Inläggav Lazarus » 2019-12-07/18:33

Ecklesiastik skrev:
jolo skrev:Har du kollat Shuberth E1?

Med dom kvalitets problem jag och min far haft med Shuberth känner jag att jag är klara med dom. dessutom har jag läst att man inte kan ha glasögon i E1 samt att hjälmen är för tät/varm i skogsåkat.

Lazarus skrev:Jag kör ca. 2400 mil per år och tvättar inredningen ett flertal gånger per säsong. Hittills har inredningen inte visat prov på slitage eller försämring. Hjälmarna är stora i storlek så prova mindre än du normalt har. Klim var på MC mässan sist det begav sig i Göteborg. Dessutom har Elit MC ett stort sortiment om du ändå ska till Göteborg.


Tack för infon skönt att höra att det går att lägga mil i hjälmen. Alltid svårt att veta för somliga är 600 mil per år mycket mil medans för andra är 2000 mil vad man lägger innan långturerna på sommaren :D Har du en Krios Pro eller en vanlig? Vad tror du om Koroyd/den andra formen av ventilationshål i bogen är det värt 2000:-? Vad jag kan se kommer inte transitions visiret med Pinloc hur funkar det?


Jag har en vanlig Krios. Saknar inte ventilationsjustering i fram, men ett transitions visir går lös på närmare 2000:-. Jag har pinlock på min och det funkar kanon.
R1250GS
Användarvisningsbild
Lazarus
 
Inlägg: 162
Blev medlem: 2016-09-14/17:26
Ort: Göteborg

Re: Arai vart handla?

Inläggav Ecklesiastik » 2020-01-28/11:26

Så nu har man varit på MC-Mässan och både provat Klim och Arai. båda verkar som mycket bra hjälmar men blev helt såld när jag satte Klimen på skallen blir att beställa en sådan omgående. Tack för tipset nu längtar man ju ännu mer tills dess att vädret tillåter riktigt hojjåka
2004 Suzuki DRZ400S
1994 BMW K1100LT SE
Användarvisningsbild
Ecklesiastik
 
Inlägg: 682
Blev medlem: 2019-07-03/07:18
Ort: Norrköping

Re: Arai vart handla?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2020-01-28/12:47

Grattis! Återkom gärna med rapport efter förslagsvis 1 000 mil.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Arai vart handla?

Inläggav Ecklesiastik » 2020-09-27/14:00

Så nu har hjälmen fått åka en bra bit. Hade som sagt beställt en Klim men då jag beställt hem hjälmen och inte fått svar av handlaren på två-tre månader så gick jag och beställde en Arai X4 istället som jag fick på två veckor. Borde ha åkt runt 1500 mil allt som allt fördelat på tre hojjar. Min gamla R1150GS, min K1100LT och min Honda XRV750 Africa twin. Ska försöka dela upp mina betyg i delar

Passform och åkkomfort
Är otroligt nöjd med passformen på hjälmen. Tycker den är tystare än min Schubert C4 men där kan det bara vara jag som har felkonstruerat huvud. I övrigt är hjälmen otroligt lätt och sval med alla ventiler öppna och när man stänger alla ventiler är den varm och go (dock kör jag alltid med buff så your miles may vary). Den STORA nackdelen med X4 Tour är att det inte finns något tonat inre visir. Dock passar solbrillor utmärkt innanför. jag köpte ett par oslipade glasögon med transitions glas och är mycket nöjd med hur dom funkar.

"Aerodynamik"
Jag var lite orolig för att skärmen skulle skapa "lyft" i motorvägshastighet men har inte upplevt det mer än när jag någon gång när det gått en bra bit över 100. Dock värt att påpeka att på min K1100LT så fick jag vesäntligt mer lyft när orginalrutan satt i lägsta läget då den riktade luftflödet perfekt in under skärmen. men det anser jag är mer motorcyckeln som är problemet än själva hjälmen. I övrigt är hjälmen mycket stabil i luften och även när man ligger i turbulensen bakom en lastbil så känner jag inte att den bråkar mer än andra hjälmar jag haft.


Intercom
En sak att påpeka är att jag köpte en Sena intercom som ska vara byggd för Arai integralhjälmar men insåg att den inte var byggd för X4 Tour men fick det att funka med lite pill. Med intercomen i kan jag nu åka och samtala i intercom/telefon upp till 80-90 km/h och kan dela meningar i upp till 140

Kvalitets intryck
Jag i min enfald valde hjälmen i den enkla svarta då svart eller vit var billigast och jag gillar inte vita hjälmar då dom som vita bilar alltid ser smutsiga ut. Dock har jag insätt att på ett par ställen har det blivit små skav i lacken som ger ett tråkigt intryck om det var en mönstrad grafik hade dessa inte synts. Dessa Skav finns framför allt där "locken" som håller skärmen och visiret skaver mot hjälmen. Har även vid tillfälle plockat bort skärmen för att slippa den när jag kör min K1100 det finns små täcklock som man ska sätta där skärmen fästs in men jag gillar inte hur dessa ser ut. Dom täcker inte fästet för visiret helt så den vita plasten lyser igenom.

Med allt detta sagt är jag otroligt nöjd med hjälmen och gillar både hur den känns på skallen och ser ut på hyllan i hallen :D
2004 Suzuki DRZ400S
1994 BMW K1100LT SE
Användarvisningsbild
Ecklesiastik
 
Inlägg: 682
Blev medlem: 2019-07-03/07:18
Ort: Norrköping

Re: Arai vart handla?

Inläggav Kovlingen » 2020-09-27/14:15

Ecklesiastik skrev:Passform och åkkomfort
Är otroligt nöjd med passformen på hjälmen.

Alla hjälmar har bra passform . Mer en fråga om skallen har bra passform :?
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Arai vart handla?

Inläggav Ecklesiastik » 2020-10-27/21:09

Kovlingen skrev:
Ecklesiastik skrev:Passform och åkkomfort
Är otroligt nöjd med passformen på hjälmen.

Alla hjälmar har bra passform . Mer en fråga om skallen har bra passform :?

Hoppla. Menade komforten tror jag syftade på att tyget i hjälmen är mjukt och trevligt utan att vara varmt.
2004 Suzuki DRZ400S
1994 BMW K1100LT SE
Användarvisningsbild
Ecklesiastik
 
Inlägg: 682
Blev medlem: 2019-07-03/07:18
Ort: Norrköping


Återgå till Köpråd önskas

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst