Bror Gårdelöf skrev:Roger Gross skrev: Fordonen lite mera komplicerade idag än när Mr Ford höll på.
Instämmer oreserverat. Det var mest reflektionen, att principen - att ett fåtal enkla arbetsmoment per person kan ge ett bättre slutresultat än motsatsen - går tillbaka på Henry Fords idéer.
Mot det står exempelvis Scanias filosofi, att alla bilar, som byggs, redan är beställda. Därmed vet bygglaget, att "idag skall vi bygga en bil åt Anderssons Åkeri - enligt följande specifikation". Man får ett annat, personligare perspektiv på arbetsuppgifterna, som därmed kan göras mera diversifierade. Bygglagets medlemmar bir samtidigt en avsevärt mera värdefull resurs för företaget.
Hårdraget går det att fundera på, om det finns två exakt likadana moderna Scaniabilar. (Det skulle väl vara tätt lagda beställningar från samma åkeri.)
Apropå Henry Ford formulerade han följande:
"Om du tror, att du kan, så kan du.
Om du tror, att du inte kan, får du rätt."
Det byggs idag inga bilar som inte är beställda - oavsett tillverkare. I alla fall inte några bilar som vid beställning kan kundspecificeras i stor utsträckning, dvs så kallade premiumbilar.
Jag var med på den tiden då man ansåg att löpande bandet med korta arbetsinsatser per bil inte är bra - man ska få bygga en större del av bilen. Men vi fick backa ganska rejält, långt fler än vi inledningsvis trodde såg en trygghet i att göra korta arbetsmoment utan för mycket tankemöda. Andra upplevde en positiv utmaning i att få ett mera helhetstänk. I grunden handlar det om människans fyra förmågor: Tänka, Välja, Handla, Ta ansvar.Dessa förmågor är helt klart individberoende. I det privata näringslivet har man idag kommit långt i detta tänkande - återstår kommun,region och stat...
Så Henry Ford hade delvis rätt,
//Roger