P-O. Gunnar skrev:BMW börjar ju leverera vissa nya hojar med lithium-batterier. Jag upptäckte det (med blandad entusiasm) när jag nyligen hämtade ut min nya hoj med "HP-paket". Visst, ett lättare batteri, men vad är i övrigt fördelarna?
Jag har sedan gammalt en CTEK-laddare som funkat bra i många år med underhållsladdning till hojarna samt andra batterier, men efter vad jag förstår funkar den inte till lithiumbatterier.
BMW har givetvis en laddare till ett "facilt" pris. Men min fråga är om man kan hitta något likvärdigt (eller bättre) någon annanstans? Biltema (som jag av naturen är lite skeptisk till) har en lithiumladdare https://www.biltema.se/bil---mc/bilbatt ... 2000037465
Men kan man lita på den? Tacksam för tips & råd här.
Bror Gårdelöf skrev:OM man behöver en ny laddare till litiumbatterier, finns en ny BMW originalladdare, anpassad för såväl konventionella batterier som litiumdito. Enligt Martin Sandh på Kenneths MC, som även säljer CTEC, är den nya märkesladdaren top-of-the line.
1 148:- är inte lägsta priset på marknaden, men som vanligt innebär det, att man inte behöver mickla alls med inkoppling på batteripoler etc. Bara att sticka pluggen i därför avsedd originalinkoppling på hojen. Klart!
Den är också mycket lätt att montera på vägg, hylla eller var man nu vill - och krokodilklämmor för laddning av urtaget batteri ingår.
Eftersom jag var osäker på, om min gamla originalladdare - "den grå järnklumpen" - skulle funka på Willie, lät jag den följa med Sigurd i köpet och köpte en ny laddare av ovan nämnd modell. Därefter har jag fått veta, att Willie har AGM-batteri, så den gamla laddaren hade nog funkat, men jag ångrar ändå inte köpet av den nya.
P-O. Gunnar skrev: Sedan vet jag inte vad BMW:s originalladdare tillför i funktionalitet ...
SuperMek skrev:Jag har testat två av CTEKs Powersportladdare som skall anslutas direkt till hojens cigguttag, och kunnat konstatera att de inte fungerar. CTEK har bekräftat problemet, och mig veterligt ännu inte löst det.
Erik Nilsson skrev: Lithium-batterier har väl så pass låg självurladdning att underhållsladdning är överflödigt, givet att man inte har någon liten förbrukare som dränerar batteriet då.
Bror Gårdelöf skrev:Erik Nilsson skrev: Lithium-batterier har väl så pass låg självurladdning att underhållsladdning är överflödigt, givet att man inte har någon liten förbrukare som dränerar batteriet då.
Då är väl haken, att de flesta (alla?) moderna gathojar HAR små strömförbrukare - som klockor mm. Om inte annat brukar det visa sig, ifall batteriet varit urtaget en längre tid. Då behöver hojens elektronik "startas om". Min slutsats av det är, att om batteriet inte tas ur, konsumerar elektroniken hela tiden lite ström, även om cykeln befinner sig i vinterdvala.
Huruvida konsumtionen är så stor, att det märks på ett Litiumbatteri, undandrar sig min bedömning.
Olof Eriksson skrev:Biltema-laddare har jag till mitt batteri. Det funkar fortfarande efter tre år
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst