BrooklynS skrev:Det verkar väl rätt självklart att denna förändring syftade till att öka vinsten/minska tillverkningskostnaden snarare än att öka hållbarhet och bromsverkan...
Bror Gårdelöf skrev:Den där stummare känslan upplever jag enbart positiv - en påtaglig direkthet i kontakten mellan handtag och bromseffekt. Men vad anser du, Roger, om den principiella kritik, som killen i länken framför?
1. Att Hayes-oken är betydligt tyngre.
2. Att ett ok med en skarv naturligtvis har en läckagemöjlighet, som inte finns i ett monobloc-ok.
3. Att Hayes-oken ger sämre kylning av beläggen och är svårare att hålla rena.
4. Att byte av belägg är en mer komplicerad operation än på Brembo.
I detta ligger ingen argumentation från min sida, bara vetgirighet.
Roger Gross skrev: Byta belägg lika enkelt på båda typerna ....
Viktskillnad försumbar ....
BMW monterar HAYES-oken på S1000RR och här räknas både funktion, vikt och ev thermiska nackdelar!
Roger Gross skrev:Att BREMBO har top-of-the line - ok i sitt program är odiskutabelt.
Kovlingen skrev:Roger Gross skrev:Att BREMBO har top-of-the line - ok i sitt program är odiskutabelt.
100% JA
Att då inte köra med Brembo då bromsarna är det viktigaste på hojarna och BMW skall
vara en premiumhoj är för mej en gåta . Att köpa en hoj för en kvarts mille och mer men
inte erbjudas de bästa bromsarna måste vara ett beslut från ekonomiavdelningen .
Att bromsarna känns bra när prylarna är flångny är väl inte såå konstigt .
Iofs. är alla garantijobb gratis Men , beroende på felen något tidsödande och irriterande .
(När en hoj stannar är det ett helsike , men om den inte stannar är det väl ännu värre )
Ang. tyngd på oken strävar väl "nästan" alla efter att få så låg ofjädrad vikt som möjligt .
Detta kanske på bilar i första hand men även på hojar . Märks om inte på framskärmarna
Roger Gross skrev:Som tur är för hela mc-kollektivet har mc-fabrikanterna varit hjälpsamma och tagit fram olika förarhjälpsystem.
BMW MOTORRAD är sannolikt den mest aktiva i denna viktiga fråga. Att man möjliggör urkoppling av systemen är beklagligt - resulterar enbart i högre försäkringspremier och att mc-belackarna får vatten på sin kvarn.
Det är de ganska få idioterna som förstör för alla de som kör med huvudet inkopplat - tyvärr!
Nu åter till trådens rubrik...
Vänliga hälsningar,
Roger G
BrooklynS skrev:Roger Gross skrev:Som tur är för hela mc-kollektivet har mc-fabrikanterna varit hjälpsamma och tagit fram olika förarhjälpsystem.
BMW MOTORRAD är sannolikt den mest aktiva i denna viktiga fråga. Att man möjliggör urkoppling av systemen är beklagligt - resulterar enbart i högre försäkringspremier och att mc-belackarna får vatten på sin kvarn.
Det är de ganska få idioterna som förstör för alla de som kör med huvudet inkopplat - tyvärr!
Nu åter till trådens rubrik...
Vänliga hälsningar,
Roger G
Nu skall vi vara ärliga och säga att det inte alls är "MC-fabrikanterna" som tar fram dessa system, det är underleverantörer som BOSCH, Magneti Marelli osv. Sedan köper MC-fabrikanterna dessa system till sina motorcyklar. Att de går att koppla ur är för att vissa körförhållanden KRÄVER detta, och om man gör anspråk på att sälja motorcyklar ägnade till körning på grus är det ingen bra idé att inte kunna koppla ur antispinn och ABS (åtminstone bak) eftersom säkert framförande på grus kräver en helt annan körteknik av rent fysikaliska orsaker. Där är det låsta alternativt spinnande bakhjulet ett villkor för att kunna svänga, bromsa och manövrera.
Det kräver sin förare, och att köra med systemen urkopplade på asfalt är inte särskilt smart. Tack därför till BMW som tillåter snabb ändring i farten när man tex svänger in på en grusväg och framförallt när man kommer ut ifrån den.
BrooklynS skrev:Ja du är outtröttlig i din iver att framhäva BMW-s marknadsföring Roger. En eloge för det!
Men jag har haft tillräckligt mycket med detta att göra för att några blå dunster skall slås i mina ögon. Riktigt är naturligtvis att fabrikanterna påverkar kalibrering osv av systemen när de implementeras. Men det är BOSCH, MobilEye, Autoliv etc etc som utvecklar systemen och sedan säljer till alla tillverkare som vill betala. De som betalar mest, får systemet först.
Så har det varit åtminstone sedan tidigt 1980 när ABS lanserades av BOSCH - det kanske första elektroniska förarstödssystemet. MB S-klasse fick det som tillbehör 1981 och sedan nedåt i fallande skala.
Varför BMW väntade ett år med kurv-ABS i jämförelse med KTM och Ducati har nog snarare andra orsaker, eftersom systemen fungerar på exakt samma sätt med samma komponenter och med i stort sett samma resultat. Möjligen kan man tänka sig att anpassningen till Telelever-chassit behövde lite mer handpåläggning, då det uppför sig annorlunda än ett konventionellt chassi FRAMFÖRALLT vid broms vid nedlägg i kurva. Gyrokalibrering osv blir en helt annan.
Roger Gross skrev:PS Visst kan jag åka andra hojar, Stefan - både Triumph och även KTM är på väg upp vad gäller kvaliteten...
Men man blir van att skruva med ett visst märke och BMW:s reservdelsservice är svårslagen. Att dessutom ha
Kenneths Mc-Service inom räckhåll är suveränt.
BrooklynS skrev:Tacka Telelever för den kortare bromssträckan.
Nåja, jag är väldigt glad åt produktutveckling och jag gissar att de andra märkena också undviker initial hjullåsning vid bromsning under nedlägg. Vad gäller kvalitetshöjningen hos nämnda märken tror jag det när jag ser det. Jag kör själv BMW av många anledningar, men när det gäller jämnhet i kvalitet och slitstyrka intar japanerna en särställning.
Bror Gårdelöf skrev:Det är måhända med Brembo som med BMW? Båda är starka varumärken.
Bland icke-BMW-ägare på hojsidan finns ofta en föreställning om, att "BMW aldrig krånglar". På detta Forum vet vi, att det - tyvärr - inte är sant.
På samma sätt har Brembo ett mycket gott rykte för bra bromskomponenter - men långt ifrån alla vet, att företaget har en hel räcka med produkter, och alla är inte lika bra.
Magnus Brobeck skrev:Att välja en ny leverantör har väldigt lite med BMW´s "ökade marginaler" att göra utan i första hand för att vara konkurrenskraftig på marknaden. Höga marginaler hanteras av konkurrenterna. Kan någon annan bygga motsvarande eller bättre billigare så blir det där pengarna hamnar och då blir marginalen noll för den som var dyrast utan att vara bättre.
Angående Hayes kontra Brembo så är det väl i första hand Brembo som skall hem på kammaren igen och sätta sig vid ritbordet. Någon annan kan bygga tillräckligt bra billigare coh då blir Brembo irrelevanta.
MVH Magnus
Odd Arne Kjørstad skrev:Og min teori er at det var han på kontoret med excel-arket igjen.
Og samme mann upphandlad sensoren i bensintanken til GS på 2000-tallet og lageret til framgaffelen til 2013 lc.
Odd Arne Kjørstad skrev:Magnus Brobeck skrev:Att välja en ny leverantör har väldigt lite med BMW´s "ökade marginaler" att göra utan i första hand för att vara konkurrenskraftig på marknaden. Höga marginaler hanteras av konkurrenterna. Kan någon annan bygga motsvarande eller bättre billigare så blir det där pengarna hamnar och då blir marginalen noll för den som var dyrast utan att vara bättre.
Angående Hayes kontra Brembo så är det väl i första hand Brembo som skall hem på kammaren igen och sätta sig vid ritbordet. Någon annan kan bygga tillräckligt bra billigare coh då blir Brembo irrelevanta.
MVH Magnus
Men det mest fremtredende problemet her er ikke hvorvidt bremsene bremser - eller ikke. Men at veldig mange opplever at bromsok fra Hayes lekker bromsvätska. Bror her bekrefter jo det. Nye bromsok på en splitter ny hoj skal ikke lekke bromsvätska!
Og igjen refererer jeg til Advrider.com der det åpenbart er et stort problem. At man får det fikset på garantien er mager trøst for de som venter på deler (nye bromsok) i uker og måneder.
På min 2018-modell var det ekene som jeg tror var upphandlat fra en ny og billigere leverandør for de første produserte 2018-hjulene, mange var løse og BMW måtte gi meg en ny felg. Og min teori er at det var han på kontoret med excel-arket igjen.
Og samme mann upphandlad sensoren i bensintanken til GS på 2000-tallet og lageret til framgaffelen til 2013 lc. (Min private konspirasjonsteori)
Roger Gross skrev:På två av mina boxrar sitter HAYES-ok, på en av dem har oken ersatts med nya. Jag gillar definitivt inte när det krånglar men begriper också varför det finns något som heter fabriksgaranti.
Bror Gårdelöf skrev:...så distributionsvägarna där borde vara kortare än till Europa...
Roger Gross skrev:President Trump har ju som valspråk "Make America great again"
Kovlingen skrev:Hur många har problem med läckande Brembo-Ok ?
(Vi har ju 2 st. nya hojar redan med Hayes på forumet)
Kovlingen skrev:Det måste väl vara ett OT om något .
Roger Gross skrev:Hej Kovlingen,
Idag känner jag ingen som har problem med sina HAYES-ok...
//Roger G
Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 1 gäst