Håller för närvarande på att renovera min gamla Honda CX500 -78 och ikväll är det dags för att renovera bromsoken fram.
Hojen har stått still i många år och inte använts, därvid lag har bromskolvarna fastnat (rostat fast) i oken.
Vill med denna handledning visa på ett enkelt sätt hur man lätt och med små medel kan renovera bromsok på ett både enkelt och billigt sätt själv, utan att behöva lämna till verkstaden.
- OBS - Detta är endast en generell beskrivning och vet man inte vad man gör, eller är osäker på det, så rekommenderar jag att man ändå överväger alternativet att lämna till fackman på verkstad, det har ju trots allt med säkerhet att göra -
Först och främst gäller det att få ut dom gamla kolvarna ur oket som sitter fast, det var inte det lättaste att göra på denna motorcykel, då dom satt rejält fast i oken.
Dessa fick stå i flera dygn med rostlösare, och jag brukar skjuta ut kolvarna med hjälp av tryckluft så att dom åker ur, men det gick inte ens med 8 bars tryck.
Vad gör man då, frågas säkert vän av ordning... ?
Jo, man kan göra som "Kalle redig" och använda ett par mejslar och köra in dessa i kolvens spår och bända ut dessa, men vad man gör då är att riskera att fördärva kolven och göra en massa märken där dammskydden skall täta mot kolven. Aj aj aj, så skall vi inte göra, utan då tillverkar vi ett verktyg som passar i kolvens spår och därefter använder en avdragare för att dra ur kolvarna.
Lämpligtvis (åtminstone som jag gjorde) så tog jag ett gammalt bromsoksbelägg och ritsade in kolvens smalaste diameter (där spåret är) och sågade ut det med hjälp av en kaptrissa och jämnade till kanterna.
Därefter anbringade jag detta egentillverkade verktyg i kolvens spår och använde mig av en simpel avdragare som placerades enligt bild på oket. Sedan är det bara att dra tills kolven kommer ut så fint...
Renoveringen av okets cylinder och kolv innebär kontroll och rengöring, plocka därefter ut packningen som sitter i bromscylindern och gör rent i spåret.
På mina ok satt dessa gummipackningar rejält fast och när jag lossade dessa kom det ett vitt mjöl av torkad bromsvätska som legat där mycket länge.
Gör åter rent i bromscylindern, fetta in med siliconfett och applicera åter packningsringen i bromscylindern, kontrollera kolvens ytor och fetta in med siliconfett.
Montera därefter kolven i oket och låt det glida ner i oket utan att pressa det för hårt.
Montera därefter dammskydd och låsring för densamma.
Se gärna bilderna där jag tillverkat denna utdragare för kolvarna, den tillverkas enkelt av en bit kraftig plåt eller som i mitt fall av ett gammalt uttjänt bromsbelägg där jag skär ut med hjälp av en kapmaskin.
Hoppas att det kan hjälpa någon att få igång sin gamla hoj, vore rackarns roligt om jag kunde entusiasmera och få någon mer att gå ut i stugan och hämta in en gammal halvt bortglömd hoj och renovera upp den.
Tacksamt om ni kommenterar och frågar, det finns många sätt att göra detta på, men så här brukar jag göra och det har alltid fungerat under alla år.
Byt gärna tätningar och liknande när ni ändå håller på, men i detta fallet hade jag inga nya och fick göra rent dessa samt smörja in dom efter konstens alla regler efter noga kontroll att dom såg hela och oskadade ut.
Med vänliga mekarhälsningar - BmwMats