Som säkert många tyvärr har erfarit, så brukar centralstödet rosta sönder på våra kära K-maskiner, då dessa är tillverkade av stålrör som med tiden rostar sönder av fukt och slitage på undersidan, då man ställer hojen på marken.
Tyvärr har även en del olycksbröder tappat och vält sin kära motorcykel då centralstödet har gått sönder av belastningen då stöden har varit rostiga och spröda som kex.
Även min brukshoj har drabbats av detta, även då jag tidigare har fyllt dessa stålrör med olja och pluggat igen dom med dom för ändamålet medlevererade gummipluggarna som fanns original.
Jag kör min hoj många mil varje år, i alla väderlekar och årstider, så slitaget blir frekvent med många lyft och parkeringar, salt, fukt och väta varje dag.
Idag fick jag för mig att jag skulle försöka mig på att laga centralstödet genom att svetsa en förstärkning på undersidan av densamma. Hade tidigare en idé att använda ett stålrör med innerdiametern 26mm och klyva den på längden, sedan montera dessa på stödets stålrör, men jag har inte fått tag på något sådant rör, men hittade ett stycke grövre plattjärn som jag kapade till lagom storlek, i detta fallet 15 x 140 mm.
Tog fram MIG-svetsen och gav mig på jobbet, först genom att slipa bort gammal rost och frilägga bar metall, därefter böjde jag plattjärnet så det fick rundningen mot stödets under rundning, därefter punktsvetsade jag det på plats, samt klämde åt med en polygrip så anliggningen mellan plattjärnet och stödet var minimalt innan jag svetsade det på plats.
Nu är det i runda tal ca 25 år sedan jag höll i en MIG-svets senast, så det ser inte så proffsigt ut och det både spottade och fräste, men genom att slipa bort misslyckade svetsar och åter ge mig på det med nya krafter, så blev det åtminstone både rejält och genombrända svetsar som inte lär släppa så länge jag har cykeln.
Ni som är duktiga på att svetsa, skratta gärna åt mina svetsövningar, det gör inte så mycket, det bjuder jag så gärna på !
Som synes på bilderna så är stödet både sönderrostat med hål, samt spricka på undersidan.
Det är nu både åtgärdat och med ny förstärkning och slityta både kraftigare och bättre än vad det var innan, även om det kanske inte är så estetiskt svetsat.
Nu skall det grundmålas med zinkfärg, sedan grund och slutligen svart färg, först och främst skall det slipas rent så färgen fäster och det blir hållbart.
Hoppas att detta kan inspirera någon annan, eller åtminstone hjälpa någon med liknande problem.
Mvh BmwMats