Bmw manual säger 19nm med deras 10,9 galvade skruv med deras torra gänglåsning.
Brembo anger 28nm med rostfri skruv av okänd sort. Mycket konstigt då standard för rostfria bult och skruv är mycket lägre, ett A2/4-80 klassad skruv har max på 24nm, en ferritisk, F-80 på 22nm....
Standard för en M8 bult, obehandlad och anoljad är 33nm. Pga fläns skall detta ökas med 10%, men pga att fälgen är alu skall man backa backa 10%. Så summa summarum är väl 33nm.
Bmw anger att man skall byta ut skruvarna, mtp deras låga moment ser jag bara en enda orsak till att de anger byte, gänglåsningen är borta på de gamla. Men jag funderar på att köra med samma skruv istället för byte, är ju bara att välja loctite mellanstarka, (243 om minnet är med) så håller den för samma temp som bmw. (bmw anger 100°c uppvärmning innan man skruvar loss).
Kommer givetvis mäta och kontrollera slitage innan jag tar slutgiltigt beslut.
Men det är konstigt att båda så framstående firmor har så vitt skilda uppfattningar i moment kontra gällande standard för åtdragning av bult.