BrooklynS skrev:Allan Ericsson skrev:Jag har en R1200GS med dubbla uppsättningar hjul. Dessutom har jag en KTM690 Enduro R. Jag har då åkdon för allt från "nästa enduro"-körning till komfortabel åkning på grus/gräs och vidare till ren asfalt-körning (inkl. KNIX). På GS:en byter jag hjul ideligen eftersom jag hela tiden vill ha bästa möjliga däck för aktuell körning. Det tar mig 30-45 minuter att sko om GS:en och då hinner jag göra en allmän besiktning av hjullager, bromsklossar etc. Tittar jag i min däckslogg så ser jag att jag kör typiskt 30-100 mil mellan skiften av hjul, utom då jag varit ute på längre asfaltresor. (Mitt sätt att köra motorcykel innebär att nästa körning sällan liknar föregående körning.)
Jag ser alltså ett värde i att ha dubbla uppsättningar hjul till en GS om man vill utnyttja GS-konceptets fulla värde.
Det tar ungefär samma tid att sko om däcken på befintliga fälgar. Och då sparar man 20.000 eller mer.
Mja... "Ungefär" samma tid är väl en liten överdrift?
Du ska skruva av hjulen oavsett. Med färdigmonterade däck på ett par extra fälgar, borde det rimligen gå betydligt snabbare att bara montera de alternativa hjulen, jämfört med att kränga av och på nya sulor? Allt handlar väl om hur bråttom det är, hur mycket tid man har, hur ofta man byter, och givetvis, hur mycket pengar man tycker det är värt?
Only a Rider knows why a dog sticks his head out of a car window.
R1250GSA