Glenn Sjöbom skrev:Tyvärr måste jag säga, nya batteriet hjälpte inte, problemet kvarstår
Vi skjuter igång den åt digGlenn Sjöbom skrev:Ska in nästa vecka men jag ser ju att det finns många med samma problem och nya batterier inte löser det tyvärr. Dom hade ingen aning på telefon vad felet är, från BMWs sida byter dom ut batteriet.
Älskar hojen men har tyvärr tappat förtroendet för den. Att bli strandad på nån grusväg nånstans är ju ingen höjdare direkt.
Olof Eriksson skrev:Vi skjuter igång den åt digGlenn Sjöbom skrev:Ska in nästa vecka men jag ser ju att det finns många med samma problem och nya batterier inte löser det tyvärr. Dom hade ingen aning på telefon vad felet är, från BMWs sida byter dom ut batteriet.
Älskar hojen men har tyvärr tappat förtroendet för den. Att bli strandad på nån grusväg nånstans är ju ingen höjdare direkt.
cyboman skrev:Hej,
Jag har haft problem med att starta min nya GS.
Finns det någon mer här som har upplevt samma problem?
Mvh //Patric
Sailor skrev:
Folk klagar på Ducati o KTM och dålig kvalitet, har haft bägge utan problem med det har jag haft på alla mi a BMW sen 2008.
Håkan skrev:cyboman skrev:Hej,
Jag har haft problem med att starta min nya GS.
Finns det någon mer här som har upplevt samma problem?
Mvh //Patric
Ja.
Ladda batteriet.
Det där är ganska vanligt på tvåcylindriska maskiner, med stora kolvar och relativt hög komp.
Händer titt som tätt på mina hojar, R100 och R1200GS.
R100:an är borrad, fulla 1000cc, Venolia högkompkolvar.
Det är stor volym i förbränningsrum som skall komprimeras. Står motorn i ett okynnsamt läge, så orkar inte startmotorn dra den över kompläget (förbränningstakt). Motor stannar mot kompressionen. Det blir strömrusning i startmotorn (är skadligt för startmotorns lindningar). Batterispänning sjunker, displayen slocknar... En ond cirkel.
Tänk på, när batteriet väl är laddat, att släppa startknappen så fort som möjligt när motorn stannar mot kopmressionen.
Det är sånt som kallas motoröra. Går att träna upp.
Lycka till.
Håkan skrev:cyboman skrev:Hej,
Jag har haft problem med att starta min nya GS.
Finns det någon mer här som har upplevt samma problem?
Mvh //Patric
Ja.
Ladda batteriet.
Det där är ganska vanligt på tvåcylindriska maskiner, med stora kolvar och relativt hög komp.
Händer titt som tätt på mina hojar, R100 och R1200GS.
R100:an är borrad, fulla 1000cc, Venolia högkompkolvar.
Det är stor volym i förbränningsrum som skall komprimeras. Står motorn i ett okynnsamt läge, så orkar inte startmotorn dra den över kompläget (förbränningstakt). Motor stannar mot kompressionen. Det blir strömrusning i startmotorn (är skadligt för startmotorns lindningar). Batterispänning sjunker, displayen slocknar... En ond cirkel.
Tänk på, när batteriet väl är laddat, att släppa startknappen så fort som möjligt när motorn stannar mot kopmressionen.
Det är sånt som kallas motoröra. Går att träna upp.
Lycka till.
meanjack skrev:Jag säger Litium batteri som nämndes ovan i tråden. Det är på gott och ont.
Jag har en 1250GS (ej HP) med klassiskt AGM-batteri och har aldrigt upplevt startproblem av denna typ.
Har endast Ctek laddaren på en gång i månaden under vintern, nästan aldrig på sommaren.
Glenn Sjöbom skrev:
Tja, vad förväntade man sig för kommentarer. I mitt tycke är det ju ingen gammal kultändare á la fisketrålare vi har, grejerna ska funka och det gör dom inte med fulladade batterier som vi beskriver. Jag förstår att folk här gillar BMW som märke men man kan ärligt talat inte försvara det in i absurdum. Jag har också haft 4 Ducati och totalt ca 40 hojar som varit i princip felfria överlag.
Jag förstår att det finns måndagsex av allt och inget, vi får hoppas vi får en lösning på problemet som åtminstone jag tycker är extremt störande.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 0 gäster