Hej,
Jag har en nyligen införskaffad R 80 GS från 1988, där tidigare ägare har monterat 1000 cc kit från Siebenrock, Dellorto PHM 38:or och oljekyl.
Jag har inte tidigare skruvat något med BMWs cyklar, men har viss erfarenhet av mekanik och motorcyklar.
När jag skulle byta oljor och filter så insåg jag följande; att beroende på om det är en R 80 eller en R 100 med original oljekyl så krävs olika oljefilter och packningar.
Då min cykel i grunden är en R 80, men med eftermonterad oljekyl och annat lock till oljefilterutrymmet i blocket, gissar jag att det nu är filter för R 100 som jag skall ha, och inte det avsett för R 80, men är det någon som vet säkert?
Vidare, när jag studerar de olika modellerna och filtren på nätet, så framgår att den yttre vita o-ringen och dess shims är av yttersta vikt att den inte är skadad och sitter rätt monterad - vid demontering av mitt filter så saknades den o-ringen helt och hållet - finns det några kontrollpunkter man kan göra för att säkerställa om/vad som kan ha tagit stryk i motorn, eller är det bara att återmontera nya fräscha grejer och hoppas på det bästa?
Vid kontroll och justering av ventiler så ser jag också att tornen som håller axlarna till vipporna är vända med öppningarna åt olika håll, samt att punkt-markeringen på axeln på vissa är närmst motorn och på andra närmst ventilkåpan - här förstår jag det som att axelns punkt-markering skall vara vänd uppåt och ifrån motorn - men vad gäller tornen och dess öppningar? Jag hittar inga bra sprängskisser eller beskrivningar avseende dess återmontering, förutom åtdragningsmoment. Vad är det som kan hända om torn och/eller axlar är felmonterade?
Med vänlig hälsning,
Filip