av knutk » 2020-08-09/22:26
Kjære venner. Nå vil jeg tale litt fritt. Håper dere ikke tar det ille opp, for det er helt og holdent godt ment.
Når man feilsøker elektriske problem er der bare en metode som nytter: Systematisk feilsøking. Å bytte deler fordi man tror det kanskje - osv. er en kostbar og ofte lite fruktbar vei. Ta en titt på skjema, rotor er jordet....
Et innlegg i forum er ikke tilstrekkelig hjelp, men jeg kan prøve å skissere i grove trekk.
Når man starter motor, hva er ladespenningen? Stiger spenningen ved gasspådrag?
Ladeprosessen begynner ved at regulator får spenning (Batterispenning) fra ladelampe, den føres til D+. Denne spenningen ledes videre ut fra regulator via DF til + børsten på rotor.
Sjekk spenning på DF på + børste og sammenlign med spenning over D+. Der vil være litt tap av spenning gjennom regulator, men ikke mye.
Dersom der IKKE går strøm gjennom rotor vil D+ være tilnærmet batterispenning, om rotor leder strøm (= Generer magnetisme) vil D+ samt DF være flere volt lavere enn batterispenning.
Om man nå har indikasjoner på at rotor leder strøm kan man starte motor.
Fra generators felt vikling går der 3 eller 4 ledninger til likeretter. Dette er vekselstrøm, så voltmeter må settes til å måle AC.
Mål spenningen mellom de ulike fasene fra generator. Man kan måle spenning over alle 3/4 ledningene, mål over to av dem om gangen. Har man 4 ledninger ut til likeretter er den ene ledningen en felles leder (merket Y = Yellow i skjema) Om man måler AC mellom Y og de tre andre ledningene skal alle tre gi tilnærmet lik spenning. Mållinger mellom de tre andre ledningene vil være høyere.
Om man måler spenning på minst 14 volt AC ut fra generator (Mellom Y og de tre andre ledningene) gjenstår å måle spenning ut fra likeretter. Dette er likestrøm, DC på voltmeter.
D+ på likeretter skal nå gi 14V. Denne utgangen brukes til å fore regulator.
B+ er koblet rett på batteriet, og skal også gi 14V. Siden ladelampe får spenning fra batteri på den ene siden og ledes via D+ vil lik spenning på begge sider av ladelampen gjør at den ikke lyser.
For å sjekke at ladelampe (motstand) er koblet riktig til batteriet kan man koble D+ ledning løs fra regulator og måle spenning mellom den løse D+ ledning og jord. Det skal være batterispenning.
Feilsøking på disse syklene har mye til felles med biler, så enhver med litt kunnskap om bilelektro vil kunne rådspørres.
Lykke til.
PS.
Hadde dette vært min sykkel ville jeg begynt med å sjekke at ikke børstene er nedslitt, og sjekket at ringen på rotor hvor børstene får kontakt er ren og i god stand (Ikke utslitt)