Frågor gällande varselväst/gopro utomlands

Frågor gällande varselväst/gopro utomlands

Inläggav Perypery » 2020-08-31/11:04

Tjena,

tänkte höra om någon på forumet haft dåliga erfarenheter av varselväst eller eftermonterad kamerautrustning utomlands. Tänker att kanske Tyskland är hårt emot sådant, men det kanske bara är fördomsfullt.

Någon som sett eller hört något om förbud mot sådant?
Perypery
 
Inlägg: 6
Blev medlem: 2020-06-13/09:27

Re: Frågor gällande varselväst/gopro utomlands

Inläggav Bror Gårdelöf » 2020-08-31/12:45

Nej - förbud mot det du frågar om, har jag inte hört talas om. Däremot gäller något av det omvända i vissa länder. En varselväst skall medföras i fordonet för att kunna bäras, ifall man tvingas till ett oplanerat stopp längs vägarna.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Frågor gällande varselväst/gopro utomlands

Inläggav Måns Ulveståhl » 2020-08-31/14:16

Jorå.

Kamera på hojen uppskattas inte av alla länder i Alperna.
Böter.
Minns tyvärr ej om det var Österrike eller Schweiz.
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3746
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Frågor gällande varselväst/gopro utomlands

Inläggav Perypery » 2020-08-31/21:28

Gällde detta kamera på hjälmen också?
Perypery
 
Inlägg: 6
Blev medlem: 2020-06-13/09:27

Re: Frågor gällande varselväst/gopro utomlands

Inläggav Ecklesiastik » 2020-08-31/22:09

Perypery skrev:Gällde detta kamera på hjälmen också?

Kamera på hjälmen är olagligt lite här och var då man inte får ha saker som sticker ut på hjälmen. Om inget ändrats nyligen är detta även olagligt i sverige men då av anledningen av att man inte får klistra saker på hjälmen. Det är dock oklart om det är något som lagförs i praktiken
2004 Suzuki DRZ400S
1994 BMW K1100LT SE
Användarvisningsbild
Ecklesiastik
 
Inlägg: 682
Blev medlem: 2019-07-03/07:18
Ort: Norrköping

Re: Frågor gällande varselväst/gopro utomlands

Inläggav Lazarus » 2020-08-31/22:38

Ecklesiastik skrev:
Perypery skrev:Gällde detta kamera på hjälmen också?

Kamera på hjälmen är olagligt lite här och var då man inte får ha saker som sticker ut på hjälmen. Om inget ändrats nyligen är detta även olagligt i sverige men då av anledningen av att man inte får klistra saker på hjälmen. Det är dock oklart om det är något som lagförs i praktiken


Jag har filmat alla mina resor nere i Alper, Dolomiter och lite i Pyrenéerna de senaste 5 åren. Har en GoPro på hjälmen för det mesta på mina turer här hemma också. Hittills så har jag aldrig blivit stoppad eller tillsagd. Ett par bilister har hytt med näven och pekat på mig, det är allt. Vet att där finns restriktioner, lagar och bestämmelser, men....
R1250GS
Användarvisningsbild
Lazarus
 
Inlägg: 162
Blev medlem: 2016-09-14/17:26
Ort: Göteborg

Re: Frågor gällande varselväst/gopro utomlands

Inläggav Ecklesiastik » 2020-08-31/22:50

Lazarus skrev:Jag har filmat alla mina resor nere i Alper, Dolomiter och lite i Pyrenéerna de senaste 5 åren. Har en GoPro på hjälmen för det mesta på mina turer här hemma också. Hittills så har jag aldrig blivit stoppad eller tillsagd. Ett par bilister har hytt med näven och pekat på mig, det är allt. Vet att där finns restriktioner, lagar och bestämmelser, men....


Blev nyfiken på vad som gällde. Hittade https://www.transportstyrelsen.se/TSFS/TSFS%202017_94.pdf

Om jag tolkar den rätt skulle en nitisk polis kunna hävda att en gopro på hjälmen bryter mot föreskriften och således bryter man mot hjälmlagen. Men som du säger är det nog ytterst osanorlikt att bli lagförd för det.

Ska kanske vara tydlig med att personligen känns föreskriften lite trubbig och ogenomtänkt
2004 Suzuki DRZ400S
1994 BMW K1100LT SE
Användarvisningsbild
Ecklesiastik
 
Inlägg: 682
Blev medlem: 2019-07-03/07:18
Ort: Norrköping

Re: Frågor gällande varselväst/gopro utomlands

Inläggav Perypery » 2020-09-01/18:00

Framför allt upplever jag att bilister som uppmärksammar kameran (generellt sett) är mer hänsynstagande i trafiken. Det gäller både bilisters förmåga att hålla avståndet bakom en och att hålla sig i sina filer, som exempel.

Inga tagningar på varselvästen? Får man ha den nattetid överallt också?
Perypery
 
Inlägg: 6
Blev medlem: 2020-06-13/09:27


Återgå till Reseplaner & resetips

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst