Tony Johansson skrev:tstadin skrev:Tony Johansson skrev:När jag ändå är inne på det här med batterier o dyl. så ställer jag också frågan; på min hoj finns det på vänster sida ett eluttag typ cigaretttändare, men hålet är mindre än ett traditionellt dito, så jag undrar var får man tag i en adapter som passar så att man kan ansluta mobiltelefon, dator etc. för laddning ? Spontant så tänker jag på Touratech, men de brukar inte skämmas för att ta betalt för sina tillbehör. Finns det något alternativ som är tillika lika god kvalité som det Touratech tillhandahåller, för en billigare peng ?</p>
Biltema har en plugg som kan anpassas för att passa både 21mm och 12(?)mm. Den är stor och klumpig men fungerar. Biltemapluggen är antagligen billigare än Touratech.
Ett annat alternativ är att montera på ett 21mm uttag på hojen så slipper du adaptern.
Allra helst skulle man vilja byta ut 12(?)mm uttaget mot ett 21mm uttag (plus en säkringshållare med 5A säkring) men det innebär antagligen att man måste ta upp ett större hål i panelen och det kan ju ha en negativ påverkan på framtida försäljningspris.
5A verkar vara gränsen för vad CanBus tål och många apparater som använder 21mm plug drar mer ström än så.
Var inne på T......ch och hittade följande, som jag spekulerar över att komplettera med;
http://shop.touratech.se/SE/Catalog/bmw ... 562-0.html
Vad tror du om det ?
Odd Arne skrev:Mange sier mye om originale BMW-ladere på dette forumet.
Jeg har en, og den fungerer helt utmerket.
En plugg som passer i "mini-sigaretttennerhullene" finner du på Clas Ohlsson, Biltema eller som jeg som kjøpte i Norge hos Bilxtra.
Odd Arne skrev:Mange sier mye om originale BMW-ladere på dette forumet.
Jeg har en, og den fungerer helt utmerket.
Bror Gårdelöf skrev:Odd Arne skrev:Mange sier mye om originale BMW-ladere på dette forumet.
Jeg har en, og den fungerer helt utmerket.
Jag har också en originalladdare, som fungerar utmärkt med det batteri, som suttit i hojen häpnadsväckande länge - men den är dyrare än en CTEK och tekniskt sämre.
Daniel Bonnér skrev: Man ser ofta Ctek laddaren på kampanjer till riktigt bra priser.
Odd Arne skrev:Det er nettopp det, alle sier den er teknisk semre, men ingen kan si hva som er semre. Den fungerer jo til det den skal gjøre. Jeg plugger den inn i mini-sigarettenneren om høsten og starter opp MC'en om våren, som det står i instruksjonsboken for laderen at man kan gjøre. Hva mer kan man egentlig forlange?
Bror Gårdelöf skrev:Odd Arne skrev:Det er nettopp det, alle sier den er teknisk semre, men ingen kan si hva som er semre. Den fungerer jo til det den skal gjøre. Jeg plugger den inn i mini-sigarettenneren om høsten og starter opp MC'en om våren, som det står i instruksjonsboken for laderen at man kan gjøre. Hva mer kan man egentlig forlange?
Under Tylebäck-mötet (tror jag) sade Martin Sand, att han personligen inte skulle lämna någon laddare alls kvar inkopplad hela vintern - även om det står i anvisningarna, att man kan göra det. Martin förespråkade, att man kopplar in laddaren sådär varannan vecka och låter den "fylla på", men att man sedan kopplar ur den.
Bror Gårdelöf skrev:Jag tar risken att få en knäpp på näsan här, men Mimmi glömde(?) kanske en självklarhet: En CTEK-laddare kan Du alltså inte ansluta till hojens laddingång, utan den behöver anslutas direkt till batteripolerna via förslagsvis CTEK:s egen kabel för det ändamålet - vilket är enkelt fixat. <BR><BR>BMW:s märkesladdare kan anslutas direkt till laddingången, men det förefaller vara dess enda fördel, för den sägs i övrigt vara klart sämre än exempevis CTEK och Optimate. Den är dessutom dyrare!
Är det verkligen så att man inte får ladda genom att koppla CTEC-ladderens klämmor på de yttre laddningspolerna (minuspolen på vänster cylinder och pluspolen strax bakom)? Vad händer då? Jag har gjort så och det verkar ju fungera. Kan batteriet eller någon elektronik skadas? Om jag ska komma åt batteripolerna måste jag demontera tanken och en hel del ytterligare delar på min R 1150 R, så det är ett riktigt stort företag
Lennart Karlsson skrev:Hej,
Länge sedan någon skrev något om batteriladdare här och för egen del har det blivit aktuellt igen att överväga köp av ny laddare. Började med en ctek för ett antal år sedan, den fungerade ett par år och lade sedan av. Blev rekommenderad att köpa en optimate 4 av Mc-kompaniet i Väring (det kan ha varit där jag köpte ctek:en, är osäker men strunt samma) och den funkade utmärkt några år. Lätt programmera om mellan canbus och "vanlig".
Förra hösten konstaterade jag att optimate-laddaren inte laddade via canbus-uttaget på min K1300S (-15, om det spelar roll), men gick utmärkt att ladda direkt på batteriet. Första misstanken var att det var fel på canbus-systemet på hojen, men jag avvaktade tills säsongen kom igång.
Åkte i juli till Bike i Trollhättan för att få visshet om det är laddaren eller hojen det är fel på. De provade med en BMW-original och det funkade utmärkt. Det tog litet tid (5 minuter?) för laddaren att känna av hur pass laddat batteriet var, men det var inga problem alls. Alltså ligger felet inte på min hoj, utan på optimate-laddaren.
Så... antingen satsar jag knappa 1400 SEK på en originalladdare (dyrt, tycker jag) eller så fortsätter jag med min optimate och ladda direkt på polerna. Litet bökigt att få av och på locket över batteriet, men det kan jag i värsta(?) fall leva med. Att köpa en originalladdare skulle enligt en mekaniker vara bättre, han hävdade att i alla fall optimate har någon svaghet som gör att de inte klarar canbus (om jag minns det han sa rätt).
Vill att det ska vara enkelt att ladda batteriet, i första hand är det dock viktigt att jag kan använda en laddare flera år i rad utan problem. En laddare som inte håller minst 5 år anser jag inte är värd pengarna, oavsett om den kostar några hundra eller en bit över tusingen. Köpa ny (eventuellt original- ) eller behålla den jag har (om den fungerar som den ska.
Tips?
Lennart Karlsson skrev:Hej,
Länge sedan någon skrev något om batteriladdare här ...
...
Vill att det ska vara enkelt att ladda batteriet
Tips?
Lennart Karlsson skrev: Åkte i juli till Bike i Trollhättan för att få visshet om det är laddaren eller hojen det är fel på. De provade med en BMW-original och det funkade utmärkt. Det tog litet tid (5 minuter?) för laddaren att känna av hur pass laddat batteriet var, men det var inga problem alls. Alltså ligger felet inte på min hoj, utan på optimate-laddaren.
elemji skrev:Jag råkade vrida nyckeln till parkeringsläget en gång när jag ställde in hojen i garaget vilket medförde att batteriet blev helt dött. Eftersom jag hör till CETEK-falangen så piskade jag fram min CETEC 3.6 och glad i hågen drog jag igång underverket. Tji fick jag, CETEK-en tyckte inte ens att jag hade något batteri anslutet så den gav upp efter någon minut. Fick åka hem till far som hade grävfirma fram till 90-talet och låna ett gammalt hederligt muskedunder fullständigt ointelligent laddare. När jag fått upp en "grundladdning" så funkade CTEK-en igen och batteriet blev OK.
Tomas S skrev:min fråga var om man kan ladda detta lithium batteri med gamla grå BMW laddaren.
Bror Gårdelöf skrev:Hmmm. Underligt. Av Bikes produktbeskrivning i ovanstående länk framgår inte, att BMW:s nya märkesladdare även kan användas för litiumbatterier - vilket den kan....
Bror Gårdelöf skrev:Lennart Karlsson skrev: Åkte i juli till Bike i Trollhättan för att få visshet om det är laddaren eller hojen det är fel på. De provade med en BMW-original och det funkade utmärkt. Det tog litet tid (5 minuter?) för laddaren att känna av hur pass laddat batteriet var, men det var inga problem alls. Alltså ligger felet inte på min hoj, utan på optimate-laddaren.
Det är högst sannolikt inte fel på något någonstans. BMW:s canbus-system är programmerat för att känna av, om någon "otillbörlig" komponent kopplas in via "cigarettändaruttaget/-ingången". Föga förvånande är veterligen alla icke BMW originalladdare "otillbörliga". (Jag har läst om någon CTEK-modell, som sades vara kompatibel med BMW, men därefter har jag läst om problem även med den(??).) Om en "otillbörlig" komponent kopplas in, känner canbus-systemet av detta och stänger av efter en kort stund.
En rimlig förklaring är, att detta skall skydda systemet från skador, orsakade av exempelvis dåliga laddare.
En alternativ, milt konspirationsteroretisk förklaring är, att BMW vill sälja originalladdare.
En plausibel förklaring är, att båda gäller.
Men går man förbi cigarettändaruttaget och kopplar in direkt på polerna, stänger canbus-systemet inte av. Däremot är det klokt att, som skrivs ovan, ta med en säkring i systemet.
Utifrån detta kan du fundera på, om nuvarande laddare en gång i framtiden skall få följa med hojen, när du säljer den. Vid köp av nästa BMW är utgiften för deras högklassiga originalladdare rimligen försumbar - och det är onekligen bekvämt att bara plugga in den.
Till Sigurd - min K 1200 RS, 2002 - hade jag BMW:s gamla laddare, "den grå klumpen", som i alla år fungerade utmärkt. Bara att plugga in. Den fick följa med, när jag sålde honom. Willie kompletterades med BMW:s nya smarta laddare - men jag körde hem honom 28 mars och har ännu inte haft skäl att använda laddaren.
Återgå till Generella frågor och tips - MC relaterat
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst