Handlare där man får provköra hjälmar?

Handlare där man får provköra hjälmar?

Inläggav Fredrik Olsson » 2020-09-19/11:15

Hej!

Jag har en HJC RPHA70 idag som jag aldrig riktigt kommit överens med. Har provkört en hel del olika hojar och jag tycker att den frambringar en oönskad turbulens och låter för mycket. Dock tycker jag att den är bekväm. Jag vet att man bör köra med öronproppar, vilket jag också gör, men bara som jämförelse så finns det inte på världskartan att jag skulle kunna köra utan proppar med hjälmen jag har, jag skulle få hörselskador på nolltid.

Min slutsats är att hjälmen troligtvis inte passar min huvudform riktigt och har därför spanat runt lite på ny hjälm. Jag har varit hos en butik där man hade ett fåtal Schubert tillgängliga som man kunde ”provköra” men någon annan modell var det värre med.

Det är ju ändå en hyfsat stor utgift så det vore ju tråkigt att lägga flera tusenlappar i sjön (igen..), så jag undrar om ni har någon erfarenhet av handlare där man faktiskt kan få provköra en sväng med en hjälm man är intresserad av? Gärna runt Södermanland, Östergötland eller Stockholmsområdet, men jag tar gärna emot förslag även i andra områden.
R1200GS -11

Såld: F650GS -01
Fredrik Olsson
 
Inlägg: 65
Blev medlem: 2019-08-05/15:22
Ort: D7

Re: Handlare där man får provköra hjälmar?

Inläggav Sahlin » 2020-09-19/14:30

Nu känner jag inte till handlare i området du nämner eftersom jag bor i Laholm, söder om Halmstad, men nog tycker jag att man borde få testa en hjälm en runda om handlaren är "seriös". Själv är jag väldigt känslig för hur en hjälm sitter och dessutom otroligt "tjockskallig". Min nuvarande hjälm är en HJC FG15 integralhjälm som jag köpte för ca: fyra år sedan och det är storlek XXXL. Sitter som en smäck och jag är väldigt nöjd med passformen. Dock är den ganska bullrig men jag får leva med det p.g.a. av att det var den enda som passade när jag provade.

Nu är jag på gång och ska köpa ny hjälm och vill ha en öppningsbar eftersom jag har glasögon. Har testat Nolan N105 men trots storlek XXXL så trycker den i pannan. Har även testat Schubert XXXL med samma problem. Shoei Neotec 2 XXL är bara inte att tänka på. Så nu återstår bara HJC I90. Passar mitt huvud i XXL men är i minsta laget. Handlaren har dock lovat att ta hem en XXXL så förhoppningsvis ska den passa. Nu känner jag ägaren av butiken så jag tror inte det skulle vara några problem att testa den en runda innan man gör affär.

Summa summarum är att det är inte enkelt att välja hjälm, särskilt om man är "tjockskallig" och får man då inte testa innan så är det ytterligare en svårighet. Mitt tips är trots allt att du ringer runt till handlare och frågar om man får testa hjälmen en runda innan köp. Accepterar man inte det hade jag kollat vidare.
I Sverige är lagom bäst, i alla andra länder är bäst bäst.
Användarvisningsbild
Sahlin
 
Inlägg: 314
Blev medlem: 2016-10-25/16:08
Ort: Laholm

Re: Handlare där man får provköra hjälmar?

Inläggav F800åkare » 2020-09-19/15:38

Problemet blir ju att testrundan gör hjälmen begagnad, ev märken i visir från grus osv som rörs upp, jag skulle inte vilja köpa en testad hjälm. och för en handlare att ha en en testhjälm i varje storlek av alla modeller skulle bli hisnande dyrt. Något som skulle märkas på kundernas priser.
K1300S 2009.
Användarvisningsbild
F800åkare
 
Inlägg: 1601
Blev medlem: 2017-06-20/07:18
Ort: D6

Re: Handlare där man får provköra hjälmar?

Inläggav Sahlin » 2020-09-19/17:25

F800åkare skrev:Problemet blir ju att testrundan gör hjälmen begagnad, ev märken i visir från grus osv som rörs upp, jag skulle inte vilja köpa en testad hjälm. och för en handlare att ha en en testhjälm i varje storlek av alla modeller skulle bli hisnande dyrt. Något som skulle märkas på kundernas priser.

Kan visst hålla med dig, men samtidigt vet man ju inte hur många som stuckit in huvudet i en hjälm som hänger/ligger på en hylla i en mc-butik. Är den då begagnad eller ny?? Är det bara demo eller är det den jag får när jag köper? Trots att den ligger i kartong. Är det däremot så att man har demohjälmar som enbart är till för att prova så borde det ju inte vara något problem att få köra en kort runda??

Inte helt enkelt men borde ju finnas en lösning istället för problem. Ska däremot tillägga att jag själv inte brukar provköra med hjälmen innan jag köper den. Ljudet i hjälmen är inte viktigast för mig (finns öronproppar) utan passformen får komma i första hand p.g.a. min storlek. Säkerheten är givetvis viktig men p.g.a. begränsat utbud i storleken XXXL blir urvalet ganska magert.
I Sverige är lagom bäst, i alla andra länder är bäst bäst.
Användarvisningsbild
Sahlin
 
Inlägg: 314
Blev medlem: 2016-10-25/16:08
Ort: Laholm

Re: Handlare där man får provköra hjälmar?

Inläggav F800åkare » 2020-09-19/17:42

Hjälmarna på hyllan är visningsex och när jag köpt hjälm så har de hämtat en ny i kartong när jag bestämt mig, aldrig fått visningsexet och skulle aldrig godta det heller.
K1300S 2009.
Användarvisningsbild
F800åkare
 
Inlägg: 1601
Blev medlem: 2017-06-20/07:18
Ort: D6

Re: Handlare där man får provköra hjälmar?

Inläggav Assar » 2020-09-19/17:54

Jag vill minnas att man kan provköra hjälmar hos MC-Varuhuset i Stockholm. Åtminstone tidigare, när de låg på Norra Stationsgatan. Tydligen har de flyttat till annan adress (jag har lämnat Stockholm) men de kanske fortfarande erbjuder det.
R1200RS 2018
Användarvisningsbild
Assar
 
Inlägg: 354
Blev medlem: 2014-11-05/19:27
Ort: Sjörup, Skåne

Re: Handlare där man får provköra hjälmar?

Inläggav Sahlin » 2020-09-19/18:35

F800åkare skrev:Hjälmarna på hyllan är visningsex och när jag köpt hjälm så har de hämtat en ny i kartong när jag bestämt mig, aldrig fått visningsexet och skulle aldrig godta det heller.

Då är vi överens. Samtidigt spelar det ju då egentligen ingen roll om man kör en liten runda med ett visningsgex ;)
I Sverige är lagom bäst, i alla andra länder är bäst bäst.
Användarvisningsbild
Sahlin
 
Inlägg: 314
Blev medlem: 2016-10-25/16:08
Ort: Laholm

Re: Handlare där man får provköra hjälmar?

Inläggav F800åkare » 2020-09-19/19:42

Sahlin skrev:
F800åkare skrev:Hjälmarna på hyllan är visningsex och när jag köpt hjälm så har de hämtat en ny i kartong när jag bestämt mig, aldrig fått visningsexet och skulle aldrig godta det heller.

Då är vi överens. Samtidigt spelar det ju då egentligen ingen roll om man kör en liten runda med ett visningsgex ;)

Om det exet passar dig så kan det ju kanske gå. Men gör det inte det så är vi ju på ruta 1 igen, flera hjälmar på hyllan av varje modell vilket blir en enorm kostnad.
K1300S 2009.
Användarvisningsbild
F800åkare
 
Inlägg: 1601
Blev medlem: 2017-06-20/07:18
Ort: D6

Re: Handlare där man får provköra hjälmar?

Inläggav Fredrik Olsson » 2020-09-20/03:54

F800åkare skrev:Problemet blir ju att testrundan gör hjälmen begagnad, ev märken i visir från grus osv som rörs upp, jag skulle inte vilja köpa en testad hjälm. och för en handlare att ha en en testhjälm i varje storlek av alla modeller skulle bli hisnande dyrt. Något som skulle märkas på kundernas priser.

Nu hade jag väl inte tänkt åka till Nordkap ToR för att testa hjälmen utan snarare ”en sväng runt kvarteret”. Känns som att en hjälm löper marginellt högre risk att skadas på en sån tur än när oförsiktiga människor rycker och sliter i grejerna i butik. Har varit med om flertalet hjälmar som åker i backen med dunder och brak i MC-butiker tidigare för att folk inte klarar av att hänga tillbaka hjälmarna eller river med sig ett par extra när en hjälm ska ner.

Köper man en hjälm på nätet har man ju faktiskt 14 dagar ångerrätt och ”rätt att undersöka varan för att se vad den har för egenskaper och funktion”, vilket jag tolkar som att en provkörning är OK.
R1200GS -11

Såld: F650GS -01
Fredrik Olsson
 
Inlägg: 65
Blev medlem: 2019-08-05/15:22
Ort: D7

Re: Handlare där man får provköra hjälmar?

Inläggav F800åkare » 2020-09-20/08:42

De flesta butik håller koll på folk när de hanterar hjälmar och tillämpar regeln att om du tappar eller slår i hjälmen har du köpt den.
K1300S 2009.
Användarvisningsbild
F800åkare
 
Inlägg: 1601
Blev medlem: 2017-06-20/07:18
Ort: D6

Re: Handlare där man får provköra hjälmar?

Inläggav Fredrik Olsson » 2020-09-20/08:45

F800åkare skrev:De flesta butik håller koll på folk när de hanterar hjälmar och tillämpar regeln att om du tappar eller slår i hjälmen har du köpt den.

Samma princip kanske kan gälla om man provkör då. :)
R1200GS -11

Såld: F650GS -01
Fredrik Olsson
 
Inlägg: 65
Blev medlem: 2019-08-05/15:22
Ort: D7

Re: Handlare där man får provköra hjälmar?

Inläggav F800åkare » 2020-09-20/09:31

Ja, fast inte alltid det syns, inne i butiken är personalen med och ser samt hör.

Jag har full förståelse för att de ej vill släppa ut hjälmar, det blir svårt för oss kunder och lite grisen i säcken. Kanske vore det bättre att tillverkarna stod för hjälmarna?
Men det skulle bli en hisnande summa för dom oxå, som i slutändan vi kunder får stå för.

Sen har vi ett annat problem, säg att någon dänger till en 10,000kr hjälm men inte vill betala, nämner inte att de slagit i den, näste man som provar den råkar ut för en olycka och hjälmen fallerar pga att den har en invändig osynlig skada sen tidigare. Vem är ansvarig, handlaren, kunden som skadade den (bevisa det) eller kunden som blev skadad?
K1300S 2009.
Användarvisningsbild
F800åkare
 
Inlägg: 1601
Blev medlem: 2017-06-20/07:18
Ort: D6

Re: Handlare där man får provköra hjälmar?

Inläggav Fredrik Olsson » 2020-09-20/10:39

F800åkare skrev:Ja, fast inte alltid det syns, inne i butiken är personalen med och ser samt hör.

Jag har full förståelse för att de ej vill släppa ut hjälmar, det blir svårt för oss kunder och lite grisen i säcken. Kanske vore det bättre att tillverkarna stod för hjälmarna?
Men det skulle bli en hisnande summa för dom oxå, som i slutändan vi kunder får stå för.

Sen har vi ett annat problem, säg att någon dänger till en 10,000kr hjälm men inte vill betala, nämner inte att de slagit i den, näste man som provar den råkar ut för en olycka och hjälmen fallerar pga att den har en invändig osynlig skada sen tidigare. Vem är ansvarig, handlaren, kunden som skadade den (bevisa det) eller kunden som blev skadad?

Jag tror inte vi kommer någonstans med den här diskussionen så vi kan nog lika gärna lägga ner. Det var inte min intention att skapa en diskussion kring om handlare bör tillåta det eller inte utan det var bara en enkel fråga om någon på forumet visste om handlare som faktiskt tillåter det.

Ansvaret i det fallet bör väl juridiskt sett hamna på handlaren som sålt en defekt hjälm oavsett hur den skadats, därav kan ju demohjälmar av vanliga modeller och storlekar vara ett alternativ. Det bör ju tillverkarna kunna stå till tjänst med kan man ju tycka. Det är iallafall större chans att jag klipper till på en hjälm som jag haft möjlighet att prova ordentligt än inte alls.

Hur som helst, jag lägger ner min del av diskussionen nu och åker lite hoj istället. Om någon mer har tips på handlare som faktiskt har demohjälmar eller kan tänka sig att släppa iväg en hjälm en sväng så tar jag tacksamt emot tipsen.
R1200GS -11

Såld: F650GS -01
Fredrik Olsson
 
Inlägg: 65
Blev medlem: 2019-08-05/15:22
Ort: D7

Re: Handlare där man får provköra hjälmar?

Inläggav Kovlingen » 2020-09-20/10:43

Ljus ide' :idea: :mrgreen:
Nästan alla bilar har numera våldsamma ljudanläggningar .
Be att få testa den i bilen :) (Behövs ingen tur)
Går det att spela musik på höög volym "så att grannarna vräks" och det funkar med hjälmen på
borde den duga att åka hoj med . ;)
Jämför med gamla hjälmen !
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Handlare där man får provköra hjälmar?

Inläggav F800åkare » 2020-09-20/11:10

Kovlingen skrev:Ljus ide' :idea: :mrgreen:
Nästan alla bilar har numera våldsamma ljudanläggningar .
Be att få testa den i bilen :) (Behövs ingen tur)
Går det att spela musik på höög volym "så att grannarna vräks" och det funkar med hjälmen på
borde den duga att åka hoj med . ;)
Jämför med gamla hjälmen !


Ljudet från när svt avslutade sändningarna på kvällen och det blev stjärnornas krig, det på hög volym lär väl likna fartvind och buffer. :lol:
K1300S 2009.
Användarvisningsbild
F800åkare
 
Inlägg: 1601
Blev medlem: 2017-06-20/07:18
Ort: D6

Re: Handlare där man får provköra hjälmar?

Inläggav hedberg » 2020-09-20/15:34

För 5-6 år sedan fick jag provköra Schuberth C3 hos Bike Gbg, vet dock inte hur det är idag!
Ha det gött! Inge
hedberg
 
Inlägg: 179
Blev medlem: 2010-04-18/21:05

Re: Handlare där man får provköra hjälmar?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2020-09-20/17:31

Fredrik Olsson skrev:... bara som jämförelse så finns det inte på världskartan att jag skulle kunna köra utan proppar med hjälmen jag har, jag skulle få hörselskador på nolltid.

Frågan är, om du hittar någon hjälm, där du kan köra utan öronproppar i högre hastighet än 50 km/h. Jag provade åtskilliga krukor för sådär tio år sedan (när handlarna var mer frikostiga med att erbjuda provtur), och jag hittade i alla fall ingen tillräckligt tyst.
Dåvarande BMW-säljaren i Linköping, Claes Karlén, som mekat BMW i något halvsekel, gav ett mycket bra svar, när jag var på jakt efter "marknadens tystaste hjälm": "Den finns inte." Han lät mig provköra BMW:s då bästa modell, men den passade inte min skalle. Buller, buller!
Slutsatsen har du nog redan dragit: Hjälmen måste sitta bra på ditt huvud. I övrigt kan tester i olika tidningar etc erbjuda objektiva bullermätningar för olika hjälmar, men passar hjälmen inte på bärarens huvud, spelar det nog ingen roll.

Min gissning är, att orsaken, till att handlarna idag inte erbjuder provkörning på samma sätt som förr, är hårdnande konkurrens och därmed minskade marginaler.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Handlare där man får provköra hjälmar?

Inläggav Gubbe » 2020-09-26/16:13

Köpte en Schubert hos MC-Guiden i Vetlanda. Körde hem (cirka 10 mil) Men märkte att hjälmen inte passade då jag fick ont i nacke och haka. Körde tillbaka nästa dag till handlaren och döm av min förvåning att det inte var några problem att byta till en hjälm av annat fabrikat. Inga frågor bara ett smidigt byte. En Eloge till MC-Guiden..
Nu ligger Vetlanda kanske inte i närheten av frågeställaren .Men ett tips...
Bjorn Holmgren Växjö BMW f 800 s 2007 Ducati 900 ss 2000 NSU 250 1964
Användarvisningsbild
Gubbe
 
Inlägg: 76
Blev medlem: 2020-01-04/12:27

Re: Handlare där man får provköra hjälmar?

Inläggav Måns Ulveståhl » 2020-09-26/18:27

Hur lång tid ska man kunna provköra då?
Jag har kört med en hjälm i en halvtimme tills jag kom på att den inte passade.
En annan hjälm kändes bra under kortare rundor, men helt fel efter en tre-fyra timmars runda i sadeln.
Den började klämma och skava på flera ställen av skallen efter ett par timmar.

Tre-fyra timmars användande för mig är inte en provkörning utan ett köp :ugeek:
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3746
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Handlare där man får provköra hjälmar?

Inläggav Fredrik Olsson » 2020-09-27/13:15

Gubbe skrev:Köpte en Schubert hos MC-Guiden i Vetlanda. Körde hem (cirka 10 mil) Men märkte att hjälmen inte passade då jag fick ont i nacke och haka. Körde tillbaka nästa dag till handlaren och döm av min förvåning att det inte var några problem att byta till en hjälm av annat fabrikat. Inga frågor bara ett smidigt byte. En Eloge till MC-Guiden..
Nu ligger Vetlanda kanske inte i närheten av frågeställaren .Men ett tips...

Tack!

Måns Ulveståhl skrev:Hur lång tid ska man kunna provköra då?
Jag har kört med en hjälm i en halvtimme tills jag kom på att den inte passade.
En annan hjälm kändes bra under kortare rundor, men helt fel efter en tre-fyra timmars runda i sadeln.
Den började klämma och skava på flera ställen av skallen efter ett par timmar.

Tre-fyra timmars användande för mig är inte en provkörning utan ett köp :ugeek:

Självklart kan man alltid dra allting till sin spets. Jag kanske tycker hjälmen är för varm tre månader efter köpet när jag åker ner till södra Europa, eller för kall när jag åker till Nordkap året efter?

Tycker inte det är relevant för frågeställningen överhuvudtaget. Jag tycker inte det är jämförbart med en runda på 10 minuter för att se hur mycket man tycker hjälmen bullrar, vilket var frågeställningen. Kan bara beklaga oturen du haft med ditt hjälmköp.
R1200GS -11

Såld: F650GS -01
Fredrik Olsson
 
Inlägg: 65
Blev medlem: 2019-08-05/15:22
Ort: D7

Re: Handlare där man får provköra hjälmar?

Inläggav Måns Ulveståhl » 2020-09-27/16:45

Tiden är absolut en relevant del av frågan.
Vad det gäller alla avtal så finns en tidsbegränsning involverad.

En minut, en timme, eller en dag?
Frågan kommer absolut att komma om någon erbjuder något mer än att bara under en kort tid dra på hjälmen på knoppen i butiken.

Sedan är buller knappast den enda parameter som avgör om en hjälm passar eller ej.
Kör med en hjälm som gnager på skallbenet efter ett par timmar så kommer du att få en annan syn på prioritering vid hjälmval.
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3746
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Handlare där man får provköra hjälmar?

Inläggav Fredrik Olsson » 2020-09-28/22:24

Måns Ulveståhl skrev:Tiden är absolut en relevant del av frågan.
Vad det gäller alla avtal så finns en tidsbegränsning involverad.

En minut, en timme, eller en dag?
Frågan kommer absolut att komma om någon erbjuder något mer än att bara under en kort tid dra på hjälmen på knoppen i butiken.

Sedan är buller knappast den enda parameter som avgör om en hjälm passar eller ej.
Kör med en hjälm som gnager på skallbenet efter ett par timmar så kommer du att få en annan syn på prioritering vid hjälmval.

Angående tid så har jag vid flera tillfällen nämnt ”en sväng runt kvarteret” och ”tio minuter”, så det finns att läsa. Jag är ledsen men jag förstår inte varför du överhuvudtaget kommer med dessa ifrågasättanden när det varken har med frågeställningen i trådstarten att göra eller tillför tråden något?

Jag har förövrigt aldrig påstått att buller är den enda parametern vid val av hjälm heller, men nu var det just den parametern jag var nyfiken att undersöka närmare.

Nu skippar jag att svara mer i den här tråden och lägger min energi på annat istället, tack till er som engagerat er.
R1200GS -11

Såld: F650GS -01
Fredrik Olsson
 
Inlägg: 65
Blev medlem: 2019-08-05/15:22
Ort: D7

Re: Handlare där man får provköra hjälmar?

Inläggav Magnus Brobeck » 2020-09-30/07:10

Då var ämnet uttömt

MVH Magnus
There are two rules in life:
1. Never give out all the information.
2.
Användarvisningsbild
Magnus Brobeck
Webmaster
 
Inlägg: 2144
Blev medlem: 1994-04-06/01:00


Återgå till Kläder och utrustning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst