Knappar på styret.

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

Knappar på styret.

Inläggav strykollon » 2020-09-18/17:43

- Knapparna, som används frekvent, har blivit lite "glappiga" och
osmidiga. Fastnar och är tröga. Det gäller främst info-knappen och start-knappen.
Vääääldigt många BMW:ar har väl precis likadan knappar. Min är en R1200RS, 16.

Kan man avhjälpa detta på något finurligt vis, t. ex. med 5-56 eller låsolja?
strykollon
 
Inlägg: 30
Blev medlem: 2019-05-03/19:32

Re: Knappar på styret.

Inläggav Gubbe » 2020-09-18/18:04

Det är microbrytare som har gummitätningar på de flesta BMW .Det hjälper inte med 5.56 eller annan olja däremot kan gummit lösas upp så de slutar fungera helt. Byt till nya eller kör med dom så länge de håller.
Bjorn Holmgren Växjö BMW f 800 s 2007 Ducati 900 ss 2000 NSU 250 1964
Användarvisningsbild
Gubbe
 
Inlägg: 76
Blev medlem: 2020-01-04/12:27

Re: Knappar på styret.

Inläggav strykollon » 2020-09-18/18:11

- Taaaack.
strykollon
 
Inlägg: 30
Blev medlem: 2019-05-03/19:32

Re: Knappar på styret.

Inläggav BmwMats » 2020-09-18/18:25

strykollon skrev:- Knapparna, som används frekvent, har blivit lite "glappiga" och
osmidiga. Fastnar och är tröga. Det gäller främst info-knappen och start-knappen.
Vääääldigt många BMW:ar har väl precis likadan knappar. Min är en R1200RS, 16.

Kan man avhjälpa detta på något finurligt vis, t. ex. med 5-56 eller låsolja?


Nu förtäljer inte din fråga vilken modell det gäller, men det går i värsta fall att få sådana reglage att överleva lite till genom att öppna dessa reglage i sina beståndsdelar.
Om det nu finns några tätningar i någon form, så lossa även på dessa, gör riktigt rent genom att pensla med tvålvatten på själva plastknapparna (ej dom elektriska komponenterna eller blecken), därefter skölj mycket noga, därefter torka dom torrt med en liten fläkt/hårtork på mycket låg värme (ljummet bara), därefter kan du stryka på lite (mycket lite) silikonfett på anliggningsytorna där plastknapparna vidrör själva hållaren där knappen löper genom.
(Det skall bara vara mikroskopiskt med silikonfett, får inte vara mängder).

Därefter använder du dig gärna av någon form av kontaktspray för att i ett preventivt syfte undvika glappkontakt i framtiden på dessa metallbleck eller brytare som finns i reglaget. (kanske överkurs).

Montera eventuella tätningar runt knapparna, montera ihop alltsammans igen.

Jag gör så på mina fordon, har fungerat under den tiden jag har haft dom, inga kärvande knappar här inte.

Men som sagt, är du det minsta osäker på hur det skall göras, köp nytt istället. Kanske är säkrare om du inte vet exakt hur jag menar i min beskrivning.

Lycka till ! ;)
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6092
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Knappar på styret.

Inläggav strykollon » 2020-09-18/22:36

- Taaaack.
Låter spännande. Jag är ju lite grann så beskaffad, att går det att hålla liv i något så gör det. Det får bli lite vinterpill med det.
strykollon
 
Inlägg: 30
Blev medlem: 2019-05-03/19:32

Re: Knappar på styret.

Inläggav peterus » 2020-09-21/10:49

Ska det smörjas så görs det med fördel med t.ex. teflonspray eller annat torrt smörjmedel.
Som tidigare nämnts är olja i kombo med gummi sällan bra.

Jag har använt teflonspray med gott resultat på flera gamla moppar där knapparna kärvar.
F800GS
Användarvisningsbild
peterus
 
Inlägg: 260
Blev medlem: 2013-09-09/12:54


Återgå till Övrig teknik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst