av Bror Gårdelöf » 2020-09-22/12:12
Här är jag ute på tunn is, men det borde rimligen inte vara något problem att höja trycket några tiondels bar i ett diagonaldäck.
I The Grand Prix Motorcycle avhandlar Kevin Cameron alla tänkbara aspekter av roadracingens utveckling 1949 ff - även däcksutvecklingen.
När det begav sig, fanns bara diagonaldäck. Äldre däckstommar hade många lager i corden, eftersom den tidens textiltrådar inte var särskilt starka. När däcket rullade, gneds lagren mot varandra, vilket alstrade värme.
Utvecklingen gjorde tråden i stommarna allt starkare, så att färre lager behövdes för att åstadkomma samma eller bättre hållbarhet - vilket i sin tur alstrade mindre värme och gav (ännu) längre livslängd.
Högre lufttryck gör, att däcket deformeras mindre, när det rullar, vilket minskar värmeutveckling och slitage.
Baksidan av myntet är, att högre lufttryck ger en mindre kontaktyta mot underlaget och därmed (något) sämre grepp vid kurvtagning och maximalt inbromsning.
Sedan är det väl en fråga om, hur man kör.
Du anger inte vilka tryck, som rekommenderas i instruktionsboken.
En annan reflexion är, att de däck, som en gång i tiden var optimala för K 1100 LT, högst sannolikt är tämligen mediokra idag. Modellen tillverkades fram till april 1999, om jag läst rätt, och sedan dess har däcksutvecklingen varit avsevärd.
Men vad som bör väljas i dagens utbud är mig obekant.