Inte i garaget.
Blir väl mer, Vad har du gjort på Ica's parkering ikväll.....
Har lagat frugans bil, hon ringde mig på jobbet och ville ha hjälp, bilen startade inte. Motorn gick runt men tände ej, misstänkte att det kunde vara någon kontakt som inte klickat i ordentligt sist och nu hoppat isär.
Bad henne vänta på mig, när jag kommer dit har en , ursäkta ordvalet, gubbjävel, lurat henne till att prova rulla igång bilen.
Stressad då jag inte hade tid för mer än att låta henne ta min bil och köra mig till jobbet, så tände jag på alla cylindrar när jag finner frugan ståendes mitt i korsningen och blockerar trafiken pga gubbens påhitt.
Skällde ut han ordentligt och frågade hur han tror att en bil som drar runt på starten men ej tänder skulle starta genom att knuffa ut den från parkeringen mitt i trafiken skulle hjälpa? finns 2 fel, endera får den inte bensin eller så funkar inte tändningen. Han lommade lojt iväg till sin bil och for.
Leta upp lina och dra undan bilen, lasta om fru och barn sen iväg till jobbet 20 min försenad.
Tillbaka nu ikväll och fick felkod P1690 amt P1693, ena är vevaxellägesgivaren, andra är immobilizern.
Nollade koderna, fick samma igen vid startförsök, tvivlade starkt på givaren, så jag nollade på nytt, och tittade på instrumentbrädan, symbolen för immobilizer blinkade istället för fast sken innan den slocknade, tog isär bilnyckeln för att se så chippet verkligen var kvar och lade rätt chippet inuti som halkat bakåt några millimeter, testade igen och nu brummade den igång så fint.
Flödesschema på bilverkstadens diagnosdator ville byta vevaxelgivaren, om det ej hjälpte, byta katalysatorn, om det ej hjälpte
, testa annan ECU. Undrar vem som skrev det flödesschemat för felsökning.....
Alla åtgärder från ganska dyrt(givaren) till superdyrt för kat eller ecu.
K1300S 2009.