Går uselt när motorn blir varm

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

Går uselt när motorn blir varm

Inläggav Posedin » 2020-10-05/19:11

Hej på er!

Har ett svårlöst problem på min f650. Startar lätt när den är kall men efter nån km börjar den gå allt sämre på 3000 rpm och lägre. Ju varmare motorn blir desto högre varv krävs för att den inte ska stanna helt. Hackar och rycker. När den stannar så krävs full gas för att få igång den igen sen är det närmast full gas för att ta sig hem. Rycken påminner nästan om att man bryter tändningen, nån enstaka misständning oxå. Men när motorn är kall så går den bra tills att motorn får upp lite temp. Provade att, rengöra tanken, ultraljudstvätta förgasarna, byta till nya iridium stift, original ljuddämpare och rengjort luftfilter men fortfarande samma fel uppstår.
Vet mer vad jag kan göra som passar in på symptomen.. ventilspel? Voltregulatorn?
Förslag mottages gärna :cry:
Användarvisningsbild
Posedin
 
Inlägg: 7
Blev medlem: 2020-06-29/20:07
Ort: Örnsköldsvik

Re: Går uselt när motorn blir varm

Inläggav Håkan » 2020-10-06/06:41

Låter som fel på tändspolen eller någon del av tändsystemet.
Någon dålig kontakt gör att spolen/delen värms upp, utvidgar sig något och kontaktstället bryts. När delen svalnat fungerar det igen, en stund...
Och ja, jag har varit med om precis detta på nåt fordon från fjärran östern. :?
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: Går uselt när motorn blir varm

Inläggav Posedin » 2020-10-06/08:49

Håkan skrev:Låter som fel på tändspolen eller någon del av tändsystemet.
Någon dålig kontakt gör att spolen/delen värms upp, utvidgar sig något och kontaktstället bryts. När delen svalnat fungerar det igen, en stund...
Och ja, jag har varit med om precis detta på nåt fordon från fjärran östern. :?


Ja jag misstänker att det kan vara värt att byta tändspolarna och se om det löser problemet. När du fick samma problem var det tändspolen som strulade?
Användarvisningsbild
Posedin
 
Inlägg: 7
Blev medlem: 2020-06-29/20:07
Ort: Örnsköldsvik

Re: Går uselt när motorn blir varm

Inläggav Bror Gårdelöf » 2020-10-06/11:34

Var det inte någon komponent i Lucas gamla tändsystem, som kunde bete sig så på engelska motorcyklar - och fick benämningen " Mörkrets furste"?
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Går uselt när motorn blir varm

Inläggav BmwMats » 2020-10-06/11:48

Bror Gårdelöf skrev:Var det inte någon komponent i Lucas gamla tändsystem, som kunde bete sig så på engelska motorcyklar - och fick benämningen " Mörkrets furste"?


Bror, Inte bara EN komponent... Alla involverade komponenter i dessa system betedde sig så... :lol:

Håller med Håkan, värmerelaterat problem i tändsystemet.
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6092
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Går uselt när motorn blir varm

Inläggav Posedin » 2020-10-06/17:59

Har beställt tändspolar nu, skulle problemet kvarstå så byter jag voltregulatorn. Återkommer hur det går :-)
Användarvisningsbild
Posedin
 
Inlägg: 7
Blev medlem: 2020-06-29/20:07
Ort: Örnsköldsvik

Re: Går uselt när motorn blir varm

Inläggav BmwMats » 2020-10-06/19:20

Har för mig att jag läst att laddningsregulatorn på dessa hojar HAR krånglat tidigare, men åtgärdat på senare årsmodeller, men innan du bara byter så kontrollera spänningen OM och HUR mycket den laddar innan du bara byter...

Fungerar regulatorn så varför byta ?

Tändkablar, stift, tändspolar låter mer troligt, för att inte tala om hallgivaren/na om det är flera ?

Bara en fundering... :roll:
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6092
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Går uselt när motorn blir varm

Inläggav Posedin » 2020-10-07/14:36

BmwMats skrev:Har för mig att jag läst att laddningsregulatorn på dessa hojar HAR krånglat tidigare, men åtgärdat på senare årsmodeller, men innan du bara byter så kontrollera spänningen OM och HUR mycket den laddar innan du bara byter...

Fungerar regulatorn så varför byta ?

Tändkablar, stift, tändspolar låter mer troligt, för att inte tala om hallgivaren/na om det är flera ?

Bara en fundering... :roll:

Stiften är nya Iridium stift, tändkablarna byts i samband med tändspolarna. Fungerar inte det så går jag vidare med regulatorn.. Men vad jag lyckats läsa mig till på nätet så verkar inte dålig regulator visa samma beteende som jag upplever på min hoj, men det verkar tändspolarna göra till viss del.
Användarvisningsbild
Posedin
 
Inlägg: 7
Blev medlem: 2020-06-29/20:07
Ort: Örnsköldsvik

Re: Går uselt när motorn blir varm

Inläggav BmwMats » 2020-10-07/14:43

Exakt, får bara tändmodulen/modulerna korrekt spänning och effekt levererat till sig, så har regulatorn inget med din ojämna motorgång att göra.

Byt enbart det som krånglar... ;)
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6092
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Går uselt när motorn blir varm

Inläggav Posedin » 2020-10-15/07:02

Uppdatering: Har bytt tändspolar nu (begagnade från Ebay/Tyskland). Hojen går nu kanonfint och tillsammans med nya stift, ultraljudstvättade förgasare så kan jag ligga på 2000 varv utan massa småryckningar som fanns där innan hojen började strula. Jag fick en helt ny motorcykel :-)

Tack alla ni som gett tips och råd :-)
Användarvisningsbild
Posedin
 
Inlägg: 7
Blev medlem: 2020-06-29/20:07
Ort: Örnsköldsvik

Re: Går uselt när motorn blir varm

Inläggav Håkan » 2020-10-15/08:32

Posedin skrev:Jag fick en helt ny motorcykel :-)

Tack alla ni som gett tips och råd :-)

Tack själv för att du delar med dig. :D
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: Går uselt när motorn blir varm

Inläggav BmwMats » 2020-10-15/13:39

Posedin skrev:Uppdatering: Har bytt tändspolar nu (begagnade från Ebay/Tyskland). Hojen går nu kanonfint och tillsammans med nya stift, ultraljudstvättade förgasare så kan jag ligga på 2000 varv utan massa småryckningar som fanns där innan hojen började strula. Jag fick en helt ny motorcykel :-)

Tack alla ni som gett tips och råd :-)



Härligt att höra, ja lite kärlek på våra hojar och dom går många mil till... Grattis till din reparation ! ;)
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6092
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Går uselt när motorn blir varm

Inläggav Posedin » 2021-05-31/17:15

Tänkte bara ge en liten uppdaterad rapport nu när hojen har körts lite mera med. Som jag nämnde här ovan så går cykeln otroligt jämnt på låga varv. Jag kan ligga på 2000 rpm utan ett minsta lilla hack och jag upplever den som mycket mera bottenstark än tidigare. Tror det är flera faktorer som spelar in här, framför allt så tror jag de dyrare iridiumstiften hjälper men oxå att förgasarna ultraljudstvättades två gånger och att den fick nya insugningsgummin (som man ofta väntar in i det sista med att byta). Så ett tips från er som kör dessa gamla enstånkor är att uppdatera till Iridumstiften. Ha en fin mc säsong! :-)
Användarvisningsbild
Posedin
 
Inlägg: 7
Blev medlem: 2020-06-29/20:07
Ort: Örnsköldsvik

Re: Går uselt när motorn blir varm

Inläggav Konsument » 2021-06-04/19:54

Tack för tråden!
Bra att kunna söka efter om/när det inträffar nära mig... ;-)

Och iridiumstift gör en stånka och dess ägare mycket nöjdare.
Från ett stånka-perspektiv så blev min hoj en ny personlighet:
- Jämnare gång
- Bättre botten
- Djuriskt varvvillig

Lättare att vara tändsystem när gnistan kommer mer på samma ställe som föregående gnista vs. tjocka original-stiften?
Användarvisningsbild
Konsument
 
Inlägg: 1926
Blev medlem: 2002-04-29/01:00


Återgå till F, C & G encylindriga

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst