Diagnos/kodning/program Ista+

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

Diagnos/kodning/program Ista+

Inläggav fredde 7 » 2020-10-14/14:02

Hej.
Har förstått att många här använder GS911..... men undrar ifall någon har erfarenhet av BMWs "egna"
program., alltså Ista,d,p, + rheingold och allt vad de heter/hetat.

Jag har till bilarna införskaffat en Ista+ fullversion, har både Icom interfacet samt emulator för att kunna köra
enbart diagnos utan interfacet, Jag har kabeladaptern till Icom interfacet (D)

Hur behöver jag konfigurera Ista+? ska man välja motorrad unde config? eller skall man låta programmet
detektera att det är en hoj och modell osv?
Hoppas någon kör detta så vi kan bolla lite ideer framöver.

Skulle vilja koda om handtagsvärmen så den vid första knapptryckningen går in i läge high, andra knapptryckningen till läge low, tredje off.

Jag hade velet att blinkersen blinkar 4 gånger sedan av.

Hade velat lagt till darkmode i färddatorn, helt nedsläckt förutom helljus om aktiverat.

/Fredrik
fredde 7
 
Inlägg: 212
Blev medlem: 2012-08-19/12:09

Re: Diagnos/kodning/program Ista+

Inläggav fredde 7 » 2020-10-14/19:53

Ok, lite uppföljning efter att ha lekt med detta några timmar.

Ista + som jag använder fungerar "bara " till diagnos, samt lite service aktioner,ex calibrering av ESA, bleding ABS,
live data samt component triggering...bra verkstadsprogram, men lite magert då min hoj bara har fyra moduler combi--ABS--ZKE--DME.

Ista P , har jag också tll lite äldre bilar...där kunde man programera "alla" fyra modulerna, alla eller var för sig.
Retrofits som asc mm.
Direct actions, customeserade inställningar...

Jag saknar dock möjligheten att fixa de options jag skrev i mitt första inlägg, med undantag för blinkersen.
Till lite nyare bilar finns ju ESYS och till de lite äldre inpa.. BMWs egna fabriksverktyg, vad är det motsvarande
på motorcykelsidan? har googlat men får inte den info jag hoppats på.
Är det kanske någon här som är intresserad och kanske jobbar inom BMW organisationen som kan
klargöra detta?
Tack
Fredrik
fredde 7
 
Inlägg: 212
Blev medlem: 2012-08-19/12:09

Re: Diagnos/kodning/program Ista+

Inläggav fredde 7 » 2020-10-15/05:40

God morgon. Verkar vara Esys till mc med, men hur gamla hojar funkar det till? har en 2009:a
Någon som vet hur man kopplar upp sig till hojen isåfall? Genom Icom eller Ethernet kabeln?

Läste ngn tråd från anv "f800" att han eftermonterat ASC, hur gick det med det? Använde du dig av Ista till det?

/Fredrik
fredde 7
 
Inlägg: 212
Blev medlem: 2012-08-19/12:09

Re: Diagnos/kodning/program Ista+

Inläggav Håkan » 2020-10-15/06:34

Hej Fredrik.
Mycket intressant, det du håller på med. :D
Lär mig gärna mer...
Jag har GS-911 som jag använt i över 10 år, uppdaterade i fjol till senaste utgåvan.
(Fick faktiskt tips om den utrustningen från början av salig Bosse Rindar, som hjälpte mig en hel del).

Gyver, tror jag redan du har kontakt med, han verkar ha en del kunskap i ämnet. :)
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: Diagnos/kodning/program Ista+

Inläggav F800åkare » 2020-10-15/11:29

Asc måste ske genom bmw, krävs en kod som ej finns i cykeln för att aktivera funktionen.
K1300S 2009.
Användarvisningsbild
F800åkare
 
Inlägg: 1601
Blev medlem: 2017-06-20/07:18
Ort: D6

Re: Diagnos/kodning/program Ista+

Inläggav fredde 7 » 2020-10-15/12:17

F800:Ja dessa koder funkar säkert, så kallade frisläppningskoder. Jag har inte BMWs Original programvara, den jag har är en "standalone" version som inte kräver anslutning till BMWs servrar. nackdelen med dessa är att jag inte jämt har tillgång till den senaste versionen av programvara för alla BMWs fordon, om jag köper min programvara idag, och bmw släpper en ny imorgon, så betyder det att fordon tillverkade imorgon med den nya programvaran kan jag inte programera. Detta på grund av att integrations nivån (i level) är nyare i fordonet än i min dator.

Men fördelen är att det går att trixa med frisläppningskoderna :D , Nu pratar jag bil(men det verkar vara väldigt likt på bmw mc)
Tex för att uppdatera navi kartor så behöver man en fsc kod som man köper av bmw, eller som i mitt fall genererar jag en själv med ett verktyg som heter fsc generator, eftermontering av andra options kräver en generator( emulator) för detta. För att åtegå till frisläppningskoderna, dessa emulatorer är svåra att finna
ostabila och dyra, men genom ESYS (bmw fabriksprogrameringverktyg) kan man trixa sig förbi detta, det gör man genom att byta vin (donator vin). Man lånar ett vin nummer som har den options man ska retrofitta, sedan gör man samma manöver som om den delen skall bytas ut mot en ny, men istället för att byta ut den på donator vin fordonet så gör du programmeringen på fordonet du skall retrofitta optionen på, sedan ändrar du tillbaka vin,
Innan du gör detta behöver du lägga till optionen i FA list(utrustningslistan, annars kommer det bli error nästa gång du programmerar fordonet.

Men mitt problem är att jag inte får ESYS att ansluta med min hoj, hade jag fått detta att funka hade jag haft en rätt bra ide om hur jag ska göra. Så gärna tips om detta..
Jag misstänker att min hoj är för gammal för ESYS..På Bilsidan kom ESYS när F serierna kom, alltså tidigast 2008-2009, kanske tog det längre på motorcykelsidan??

Om inte ESYS funkar, borde det funka med inpa som är föregångare till esys, dock har jag ingen fullversion av detta program så har inte försökt att ansluta med detta heller....gärna tips kring detta...

F800: Vilka program/verktyg använde/använder du ?
fredde 7
 
Inlägg: 212
Blev medlem: 2012-08-19/12:09

Re: Diagnos/kodning/program Ista+

Inläggav peterus » 2020-10-15/13:34

Tänk på att MC inte följer ODB2-standarden utan varje tillverkare kan ha sitt egna protokoll.
Jag använder en budgetlösning med OBDlink LS (blåtand), en specialkabel och MotoScan (betalversionen) för att läsa felkoder och nolla servicelampan.
F800GS
Användarvisningsbild
peterus
 
Inlägg: 260
Blev medlem: 2013-09-09/12:54

Re: Diagnos/kodning/program Ista+

Inläggav F800åkare » 2020-10-15/17:17

Frisläppningskoder? Jag och en kille i tyskland har spånat i 1 år och det är omöjligt att låsa upp asc utan bmw dator. Han har byggt om sin k1200s att ha k1300s bromssystem.
K1300S 2009.
Användarvisningsbild
F800åkare
 
Inlägg: 1601
Blev medlem: 2017-06-20/07:18
Ort: D6

Re: Diagnos/kodning/program Ista+

Inläggav fredde 7 » 2020-10-15/20:23

Alla får ursäkta mig om jag skriver något som skulle vara fel, jag utgår från BMW bilar, än så länge är mjukvara och hårdvara helt identiska, har inte hittat något som aviker i de avseendena.

F800: "BMW dator" Idag kör bmw med Ista++, är en sammanslagning av Ista p och Ista d, De använder ett interface som är av typen ICOM NEXT, WIFI baserat, men används med ethernet, k+dcan , när programmering görs.

De kör allt via BMW servrar.

Jag som kör "standalone" kopplar inte upp mig till BMW server, programvaran ligger på min hårddisk, programvaran
är exakt samma som BMWs egen, det BMW kan göra, går att göra på "standalone" versionen också, med två undantag.

1) Teknisk online support ej möjlig
2) Skriva service historik (e servicebok) (rödlista chippade fordon)

BMW s service verkstäder har inte tillgång till ESYS, därför kan de inte koda in vissa begagnade moduler utan bara nya.

ASC....Vad behövs förutom reglaget?
/Fredrik
fredde 7
 
Inlägg: 212
Blev medlem: 2012-08-19/12:09

Re: Diagnos/kodning/program Ista+

Inläggav Kovlingen » 2020-10-15/21:08

Fy fasiken vad jag blir impad :shock:
Nutidens moderna maskiner är inget jag ger mej på :roll:
Jag har tydligen låg IQ . Inget jag redan har listat ut :(
(Troligen fler som redan har listat ut detta redan :oops: )
//Oldies but Goldies .
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Diagnos/kodning/program Ista+

Inläggav F800åkare » 2020-10-15/21:20

fredde 7 skrev:Alla får ursäkta mig om jag skriver något som skulle vara fel, jag utgår från BMW bilar, än så länge är mjukvara och hårdvara helt identiska, har inte hittat något som aviker i de avseendena.

F800: "BMW dator" Idag kör bmw med Ista++, är en sammanslagning av Ista p och Ista d, De använder ett interface som är av typen ICOM NEXT, WIFI baserat, men används med ethernet, k+dcan , när programmering görs.

De kör allt via BMW servrar.

Jag som kör "standalone" kopplar inte upp mig till BMW server, programvaran ligger på min hårddisk, programvaran
är exakt samma som BMWs egen, det BMW kan göra, går att göra på "standalone" versionen också, med två undantag.

1) Teknisk online support ej möjlig
2) Skriva service historik (e servicebok) (rödlista chippade fordon)

BMW s service verkstäder har inte tillgång till ESYS, därför kan de inte koda in vissa begagnade moduler utan bara nya.

ASC....Vad behövs förutom reglaget?
/Fredrik


Man måste ha en knappsats på styret som är för en modell med asc, samt om du har esa måste det vara med. Sen aktivera asc i alla moduler, men jag tror det är i ecu som den ej finns tillgänglig utan att bmw ordnar det via server från the mothership i tyskland. Det är iaf en av modulerna det ej finns med.
Vi har provat lägga till i byggbeskrivningen med rätt kod utan att det hjälpte.
K1300S 2009.
Användarvisningsbild
F800åkare
 
Inlägg: 1601
Blev medlem: 2017-06-20/07:18
Ort: D6

Re: Diagnos/kodning/program Ista+

Inläggav fredde 7 » 2020-10-15/23:06

f800:Ok...Ni började med att lägga till ASC(utrustningskod) från listan i Ista p under retrofits?
Sedan antar jag att ni lät koda och programmera samtliga moduler? Vad sa rapporten efter? har du sparat rapporten, kan du lägga upp den?
fredde 7
 
Inlägg: 212
Blev medlem: 2012-08-19/12:09

Re: Diagnos/kodning/program Ista+

Inläggav F800åkare » 2020-10-16/04:27

fredde 7 skrev:f800:Ok...Ni började med att lägga till ASC(utrustningskod) från listan i Ista p under retrofits?
Sedan antar jag att ni lät koda och programmera samtliga moduler? Vad sa rapporten efter? har du sparat rapporten, kan du lägga upp den?


Ja, vi provade allt. Men inget fungerade, asc är det enda som verkar kräva uppkoppling till bmw moderskepp. Vi har funderingen om det är så att programmet syns i abs modulen men det är där som det kräver en kod/uppdatering från tillverkaren för att gå igång trots att man kan aktivera det. Sen att en av modulerna ej har asc alternativet alls, vilket den borde ha iom CAN systemet.

Inget sparat, är väl snart 1 år sen vi struntade i det hela.
K1300S 2009.
Användarvisningsbild
F800åkare
 
Inlägg: 1601
Blev medlem: 2017-06-20/07:18
Ort: D6

Re: Diagnos/kodning/program Ista+

Inläggav fredde 7 » 2020-10-16/08:03

F800: Jag förstår inte riktigt det du skriver, något skiljer här mot hur jag tänker hur det borde fungera. Menar inte att det du skriver är fel, men jag förstår inte.
Jag ska ta detta till vägs ände :D (försöka i alla fall)

Det snabbaste och enklaste sättet att lösa detta "mysterium" vore ju att ha tillgång till en hoj där
BMW retrofittat ASC, Det näst bästa en hoj där det sitter på från fabriken.

Köpte du knappsatsen ny? eller från någon skrot?
Var i vårt avlånga land finns du?
/Fredrik
fredde 7
 
Inlägg: 212
Blev medlem: 2012-08-19/12:09

Re: Diagnos/kodning/program Ista+

Inläggav fredde 7 » 2020-10-16/08:15

Kovlingen skrev:Fy fasiken vad jag blir impad :shock:
Nutidens moderna maskiner är inget jag ger mej på :roll:
Jag har tydligen låg IQ . Inget jag redan har listat ut :(
(Troligen fler som redan har listat ut detta redan :oops: )
//Oldies but Goldies .



Tror inte du har lågt IQ tvärtom.
Denna hobby med "retrofitting" mm är för oss som inte har några andra roliga hobbies när hösten kommer :D
Tyvärr är denna hobbies väldigt begränsad på MC sidan, har knappt hittat något på nätet.
På bilsidan finns det ett tiotal riktigt bra sidor att utbyta "lathundar" eller dela köpa programvaror på.

/Fredrik
fredde 7
 
Inlägg: 212
Blev medlem: 2012-08-19/12:09

Re: Diagnos/kodning/program Ista+

Inläggav F800åkare » 2020-10-16/11:29

fredde 7 skrev:F800: Jag förstår inte riktigt det du skriver, något skiljer här mot hur jag tänker hur det borde fungera. Menar inte att det du skriver är fel, men jag förstår inte.
Jag ska ta detta till vägs ände :D (försöka i alla fall)

Det snabbaste och enklaste sättet att lösa detta "mysterium" vore ju att ha tillgång till en hoj där
BMW retrofittat ASC, Det näst bästa en hoj där det sitter på från fabriken.

Köpte du knappsatsen ny? eller från någon skrot?
Var i vårt avlånga land finns du?
/Fredrik

Från en skrot, jag huserar i Hagfors, Värmland.
K1300S 2009.
Användarvisningsbild
F800åkare
 
Inlägg: 1601
Blev medlem: 2017-06-20/07:18
Ort: D6

Re: Diagnos/kodning/program Ista+

Inläggav fredde 7 » 2020-10-24/18:47

"BMW motorad" ska ha 2700kr för knappsatsen, har inte lyckats finna någon på skroten.
Har ioförsig bara kollat med en skrot "bike".

Någon som har tips på bra skrot, eller ännu hellre var man köper nya "BMW delar" till bättre(mycket bättre) priser än vad svenska motorad säljer de för?

Tycker 2700kr för vänster knappsats är ett riktigt ockerpris, med tanke på både upplevd kvalite och kvaliten på riktigt, har förstått att de bytts på goodwill för att de är så galet dåliga.
fredde 7
 
Inlägg: 212
Blev medlem: 2012-08-19/12:09

Re: Diagnos/kodning/program Ista+

Inläggav F800åkare » 2020-10-24/20:31

Jag köpte min från en bilskrot i norr som hade en k1300s, gav ca 700kr har jag för mig.

Kolla boonstraparts.
K1300S 2009.
Användarvisningsbild
F800åkare
 
Inlägg: 1601
Blev medlem: 2017-06-20/07:18
Ort: D6

Re: Diagnos/kodning/program Ista+

Inläggav fredde 7 » 2020-10-29/22:52

Uppdatering angående retrofit av asc.

Knappsatsen är inte 100% nödvändig. (behövs bara om man vill kunna stänga av ASC.) och det vill man ju.
FSC (frisläppningskod) behövs, antingen köper man den, inte alla "motorrad" handlare vill sälja enbart den. men
med lite fantasi finns det möjlighet att köpa den.

eller gör du det den "svåra" vägen" FSC koden finns i ZKE, köp den från en hoj som har "hade" ASC. programmera in modulen i din moj.

Nu är det "bara" att med IstaP +Icom välja "retrofit ASC" ta en kopp kaffe och vänta en halvtimme så är det klart.
Se till att ha en bra Power supply, annars kan det bli problem

Tips om man inte vill köpa en bra Power supply, använd bilen gåendes på tomgång, startkablar in till garaget från bilen utanför, till ett batteri, sedan ett par fasta kablar direkt till hojens batteri.

/Fredrik
fredde 7
 
Inlägg: 212
Blev medlem: 2012-08-19/12:09

Re: Diagnos/kodning/program Ista+

Inläggav F800åkare » 2020-11-10/16:19

Så du har fått det att fungera? men som du ser så får man endera betala Bmw eller köpa en annan box och lägga ned en del arbete. För utan koden går det ej.

har skickat pm till dig tidigare, kolla boxen. ;)
K1300S 2009.
Användarvisningsbild
F800åkare
 
Inlägg: 1601
Blev medlem: 2017-06-20/07:18
Ort: D6

Re: Diagnos/kodning/program Ista+

Inläggav fredde 7 » 2020-11-10/20:53

F800: Jag svarar här istället ifall någon annan är intresserad.
Jag har dessa program:

ISTA / P 3.67.1.006 EXPERT MODE

Konfigurator.exe

INPA 5.06 inkl F-Modellen

NCSDummy

Tool32

WinKFP

Itoolradar 64bit

Testo 2016 und 2017

E-Sys 3.30.1

E-Sys Launcher PRO 2.8.1 lifetime tokken

NCDCafdTool

CIC special service utility

CIC language change utility

CIC Mafia

Dr.Gini 014

Dr.Gini 022

FSC Tools (2020)

BMW FSC code generator

SWID reader for read out the 1B file for fsc generator

SWID reader for read out the 1DE file for fsc generator

BMW Coding Tool

IBAC generator

ETK 11/2019 01/2020


Jag använder oftast ICOM interface, men fungerar med Icom emulator också.

Jag köper programmen färdiginstallerade på en SSD, Av en kontakt som jag alltid fått korrekta program och förstaklassig support av, Av den anledningen "delar" jag inte programmen, utan de får isåfall köpas av honom.
Däremot delar jag gärna förfaranden med våra verktyg....typ DIY coding retrofits.

ASC funkar, "köpte" ju koden, Dock inte från BMWgmbh.......
fredde 7
 
Inlägg: 212
Blev medlem: 2012-08-19/12:09

Re: Diagnos/kodning/program Ista+

Inläggav F800åkare » 2020-11-10/21:30

Vad tar din kontakt för en disk?
K1300S 2009.
Användarvisningsbild
F800åkare
 
Inlägg: 1601
Blev medlem: 2017-06-20/07:18
Ort: D6

Re: Diagnos/kodning/program Ista+

Inläggav fredde 7 » 2020-11-10/23:15

Han tar 2200 Euro, för de programmen jag specade innan, Kommer med en SSD.

Om det bara är BMW hojar du ska ha det till är det väldigt mycket overkill.
Om jag fattar dig rätt vill du ha en hyffsat ny version av Ista+ (flerspråkig)?


Programmen jag specade ovan är grymma till bilarna, kan generera FSC till Nav, diverse retrofits i bmw coding database.
Total individualisering av nyare (IFG series) med ESYS.
fredde 7
 
Inlägg: 212
Blev medlem: 2012-08-19/12:09

Re: Diagnos/kodning/program Ista+

Inläggav F800åkare » 2020-11-10/23:38

enbart intresserad till mc.
K1300S 2009.
Användarvisningsbild
F800åkare
 
Inlägg: 1601
Blev medlem: 2017-06-20/07:18
Ort: D6

Re: Diagnos/kodning/program Ista+

Inläggav fredde 7 » 2020-11-11/08:52

Rättelse....han tar inte 2200 Euro, utan 220 EURO!!!
En jäkla skillnad...
Inte mycket pengar i sammanhanget, speciellt inte om man har några bilar
från Bayern också, de är ju inte kända för att vara helt problemfria;)

F800:Hade du Icom interface?
fredde 7
 
Inlägg: 212
Blev medlem: 2012-08-19/12:09

Re: Diagnos/kodning/program Ista+

Inläggav F800åkare » 2020-11-11/09:17

Har en K+Dcan kabel från usb till obd därifrån en adapter från obd till bmw 10 stifts plugg. Har brukat den utan bekymmer så den funkar även om det är en kinakabel.

Inte köpt här men ser likadan ut, om det är exakt samma chip vet jag ej, köpte min på ebay utifrån rekommendation på tyskt forum.
https://www.prylstaden.se/k-dcan-usb-od ... gKNUvD_BwE

Ja, det är ju lite skillnad på 2200 och 220 euro. :lol:

Funkar disken med win10 Pro 64Bit ?
K1300S 2009.
Användarvisningsbild
F800åkare
 
Inlägg: 1601
Blev medlem: 2017-06-20/07:18
Ort: D6

Re: Diagnos/kodning/program Ista+

Inläggav F800åkare » 2020-11-11/09:31

K1300S 2009.
Användarvisningsbild
F800åkare
 
Inlägg: 1601
Blev medlem: 2017-06-20/07:18
Ort: D6

Re: Diagnos/kodning/program Ista+

Inläggav fredde 7 » 2020-11-11/11:25

Ja, typ samma, Dock original från schmeidmann.

Ja det funkar med Win10 x64.

Jag tror du hade klarat dig galant med denna lösning:
https://www.ebay.de/itm/VXDIAG-VCX-SE-f ... Swf-RelHQb

Jag hade själv köpt detta om jag skulle köpa idag, Enligt folk som använder detta är det grymt snabbt.
Smidigt utan en massa sladdar....och priset :D

Kabel k dcan som du kör funkar kanon att använda Ista d(rheingold) med. Men Ista P behöver interface för att det ska funka 100%
fredde 7
 
Inlägg: 212
Blev medlem: 2012-08-19/12:09

Re: Diagnos/kodning/program Ista+

Inläggav F800åkare » 2020-11-12/10:07

Prismässigt samma som en disk via din vän.
K1300S 2009.
Användarvisningsbild
F800åkare
 
Inlägg: 1601
Blev medlem: 2017-06-20/07:18
Ort: D6

Re: Diagnos/kodning/program Ista+

Inläggav fredde 7 » 2020-11-12/19:00

F800: Vän, föredrar kontakt, vi umgås inte, köpt en del av honom, Utbyter en del kunskap/erfarenhet, mest i riktning kunskap från honom till mig:)
Är faktiskt han som rekomenderat VXDIAG istället för ICOM, självklart med hans program som mjukvara.

Jag tror att om du ska använda IstaP, så blir allt så mycket bättre med ett interface, antingen VXdiag eller ICOM.

Men vad är det du ska ha det till? läsa felkoder kan du ju redan, Några nya mjukvaror "uppdateringar" lär väl inte kommit senaste åren iallafall. Bilar håller du inte på med. Ska vara så kallade retrofits då, men de blir dyra om du
ska skaffa denna utrustning bara för dem.
fredde 7
 
Inlägg: 212
Blev medlem: 2012-08-19/12:09


Återgå till Övrig teknik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst