Mina intryck, Dennis Johanssons, från min R1200gs -04

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

Re: Mina intryck, Dennis Johanssons, från min R1200gs -04

Inläggav Olle Nilsson » 2013-11-11/13:29

Jag har heller inget emot att göra renoveringar men att medvetet konstruera så att det kostar 7000 kr när det går att göra så det kostar 200 kr + ev arbete det tycker jag inte om.
Användarvisningsbild
Olle Nilsson
 
Inlägg: 445
Blev medlem: 2009-06-28/15:54

Re: Mina intryck, Dennis Johanssons, från min R1200gs -04

Inläggav Dennis Johansson » 2013-11-11/13:36

Olle Nilsson skrev:Jag har heller inget emot att göra renoveringar men att medvetet konstruera så att det kostar 7000 kr när det går att göra så det kostar 200 kr + ev arbete det tycker jag inte om.


Där håller jag med dig helt och hållet
Asfalt och Grus, är lika kul bus R1200GS -04, Urban Cruiser -11, Florida
Användarvisningsbild
Dennis Johansson
 
Inlägg: 4762
Blev medlem: 2008-10-12/05:20

Re: Mina intryck, Dennis Johanssons, från min R1200gs -04

Inläggav Dennis Johansson » 2013-11-11/13:38

esso skrev:En kardanstång kan man köpa på Ebay för mellan 1500 och 2500, är ju inte mycket dyrare än ett drivpaket till en kedjehoj....


Intressant. Nya grejer?
Begagnat som kan gå sönder runt hörnet?

Dessa prylar verkar inte vara något man köper utan att veta ursprung så att säga
Asfalt och Grus, är lika kul bus R1200GS -04, Urban Cruiser -11, Florida
Användarvisningsbild
Dennis Johansson
 
Inlägg: 4762
Blev medlem: 2008-10-12/05:20

Re: Mina intryck, Dennis Johanssons, från min R1200gs -04

Inläggav Börjesson » 2013-11-11/19:31

Begagnade är det. Men borde ju hålla längre än runt hörnet :shock: Skulle ju inte vart fel att kunna få veta hur långt den varit med innan demontering

http://www.ebay.com/itm/BMW-R-1200-GS-A ... 9280571%26
Sven-Olof Börjesson
Götene/ D8

BMW R 1250 GSA -19
XTZ 660
GL1000 LTD
Börjesson
 
Inlägg: 187
Blev medlem: 2009-09-11/18:57
Ort: D8 Götene

Re: Mina intryck, Dennis Johanssons, från min R1200gs -04

Inläggav Dennis Johansson » 2013-11-11/20:36

Poängen är att byta eländet innan den går sönder i förbyggande syfte. Inte minst för att man kan bli stående och kanske får fler haverier.

Det är ju inte som knutkorsen på på gamla volvon där man märkte att de var dåliga och kunde svänga förbi Biltema eller vilken annan butik som helst nästan och montera nya snabbt o lätt i garaget.
Asfalt och Grus, är lika kul bus R1200GS -04, Urban Cruiser -11, Florida
Användarvisningsbild
Dennis Johansson
 
Inlägg: 4762
Blev medlem: 2008-10-12/05:20

Re: Mina intryck, Dennis Johanssons, från min R1200gs -04

Inläggav Fredrik J » 2013-11-11/21:39

Dennis Johansson skrev:Poängen är att byta eländet innan den går sönder i förbyggande syfte. Inte minst för att man kan bli stående och kanske får fler haverier.


Du som oroar dig för oönskade kostnader borde ju ta dig en funderare över en sådan strategi, risken är ju uppenbar att du skulle byta delar i onödan eller i förtid med allt vad det innebär av kostnader.

Själv föredrar jag att serva enligt föreskrift, köra så länge det håller och sen får man helt enkelt ta problemen när dom uppstår, hittills har dom inskränkt sig till lampor som gett sig. Strategin har funkat jättebra hittills och jag har vare sig behövt oroa mig eller byta delar i onödan.

Inte alls för att vara den som är den, men för att ha haft, vad det verkar som, ett väldigt problemfritt BMW-ägande verkar du ha väldigt mycket problem med ditt BMW-ägande Dennis.

Av det skulle man kunna rekommendera två saker, antingen att du slutar äga BMW, alternativt slutar bekymra dig.

Jag skulle rekommendera alternativ två.

Fundamentalt kan jag tycka att MC ägande i väldigt liten grad varken gör eller bör handla om ekonomi eller bekymmer. Hoj skall man köpa och äga med hjärtat för att man tycker att det är kul. Sen får man ta dom attackerna som det innebär på ens ekonomi så länge man kan eller vill.

Som allt annat i livet handlar ju alla hoj val om kompromisser. Vare sig det gäller märke, kvalitet, funktion eller ekonomi.

Bekymra sig får andra göra, jag har fullt upp med att försöka ha roligt. :D
R1250GSA '20
R1200GSA '10 Såld
R1200R '07 Såld.
D10 Göteborg
Användarvisningsbild
Fredrik J
 
Inlägg: 733
Blev medlem: 2009-11-07/11:20

Re: Mina intryck, Dennis Johanssons, från min R1200gs -04

Inläggav Dennis Johansson » 2013-11-12/05:07

Fredrik J skrev:
Du som oroar dig för oönskade kostnader borde ju ta dig en funderare över en sådan strategi, risken är ju uppenbar att du skulle byta delar i onödan eller i förtid med allt vad det innebär av kostnader.


Nja det är väl så att vad jag förstår kan mer saker gå sönder om denna går sönder och det vill jag inte.
Dessutom att ev behöva krångla med sådant här i ngt land på semestern med språk man inte behärskar mm är ej aktuellt.
Skulle även stången gå av i ett kritiskt läge under körning är det heller ej bra.

Fredrik J skrev:Inte alls för att vara den som är den, men för att ha haft, vad det verkar som, ett väldigt problemfritt BMW-ägande verkar du ha väldigt mycket problem med ditt BMW-ägande Dennis.

Av det skulle man kunna rekommendera två saker, antingen att du slutar äga BMW, alternativt slutar bekymra dig.

Jag skulle rekommendera alternativ två.

Fundamentalt kan jag tycka att MC ägande i väldigt liten grad varken gör eller bör handla om ekonomi eller bekymmer. Hoj skall man köpa och äga med hjärtat för att man tycker att det är kul. Sen får man ta dom attackerna som det innebär på ens ekonomi så länge man kan eller vill.

Som allt annat i livet handlar ju alla hoj val om kompromisser. Vare sig det gäller märke, kvalitet, funktion eller ekonomi.

Bekymra sig får andra göra, jag har fullt upp med att försöka ha roligt. :D


Du får tycka det du vill om vad du vill.
JAg har inte ekonomi för att kunna leva manjana och sedan hosta upp hur mycket som helst oavsett tidpunkt på året.
Dessutom blir jag lätt förbannad på att en del saker kostar fantasipengar att fixa om något går sönder och att vissa saker uppenbarligen håller svajig kvalitet.
Att en del BMW ägare utöver det verkar tycka att det skall kosta mycket pengar att laga hojen hjälper ju inte.

Istället för att verka ha brun tunga när man pratar om tillverkaren, borde alla BMW ägare försöka påverka genom att påpeka för fabriken att om man ej kan förbättra delarna till kardanen t.ex. så bör de sänka priserna. Likaså för vinkelväxeln borde priserna dumpas för att ersätta med en förhoppningsvis bättre version. Och är det inte en förbättrad modell skall de få reda på det också, högt, samstämmigt och ljudligt.

Vad gäller bilindustrin så sägs det ju att de ej tjänar pengar på själva bilen utan på service efteråt.
Det innebär naturligtvis att de troligen ej monterar de bästa komponenterna i bilen direkt. Och det borde bilister ej godkänna.
Undrar hur länge en bil skulle hålla om man såg över alla komponenter och gjorde dem med lite bättre toleranser och material, hur mycket mer bilen verkligen skulle kostat om alla som byggdes hade fått snäppet högre kvalitet.
Asfalt och Grus, är lika kul bus R1200GS -04, Urban Cruiser -11, Florida
Användarvisningsbild
Dennis Johansson
 
Inlägg: 4762
Blev medlem: 2008-10-12/05:20

Re: Mina intryck, Dennis Johanssons, från min R1200gs -04

Inläggav L Gidlöf » 2013-11-12/17:51

Man får räkna med att saker går sönder, hur bra kvalitet det än må vara, ingen kan garantera sakers hållbarhet, men en sak som är lite irriterande med BMW är att det är samma saker som går sönder hela tiden, slutväxlar mm.

Ta bara en sån sak som var på min 08:a GS/A, läckande tätning från växellådan. Inte kom de med någon förbättrad tätningsring utan de fick samma typ av tätningsring ditsatt, trots att det inte var ett ovanligt fel på dessa hojarna. Man kan ju undra varför?



Men en sak som jag upptäckt, på alla forum som till hör märkesklubbar/fabrikat så står det mest om vilka problem som cyklarna har, och läser man dessa inlägg då skulle man inte alls köpa någon hoj av vilket märke det än må vara. Man får ju ta i beakt då man läser forum att det är en minioritet som skriver på forumen, de flesta har ju sina cyklar oavsett märke utan några problem alls.

Se HD, står en massa om haverier på av kamkedjesträckarna var av dålig kvalitet, och visst, de förbättrade kvaliteten men på de flesta cyklarna så har inget skett alls, detta gällde motorer innan 2007.

De enda som inte verkar bry sig så mycket om att cyklarna rasar,(ok de körs mest på bana) är de som skriver på Ducati klubbens forum, de accepterar att det sker saker och ting,men ändå så köper de en ny Ducati. (Det sägs ju att en Ducati ägare sällan byter cykel, de köper en till tills antingen garaget är fullt eller att partnern börjar protestera) :D
R1150R01
K1200RS04
K1200LT05
R1200GSA07
R1200GSA08
R1200GSA10
R1200GS13
L Gidlöf
 
Inlägg: 276
Blev medlem: 2013-06-26/20:45

Re: Mina intryck, Dennis Johanssons, från min R1200gs -04

Inläggav Dennis Johansson » 2013-11-13/08:01

Därför borde tillverkare ta del av märkesforumen och se till att det som är problem aldrig mer uppstår.
Ex kolla på andra tillverkare och finns andra tätningar, använd dem, har en annan tillverkare andra lageri enkelsvingen som ej går sönder under hojens livstid, använd dem osv.
Asfalt och Grus, är lika kul bus R1200GS -04, Urban Cruiser -11, Florida
Användarvisningsbild
Dennis Johansson
 
Inlägg: 4762
Blev medlem: 2008-10-12/05:20

Re: Mina intryck, Dennis Johanssons, från min R1200gs -04

Inläggav Magnus Brobeck » 2013-11-14/06:35

Dennis Johansson skrev:Därför borde tillverkare ta del av märkesforumen och se till att det som är problem aldrig mer uppstår.
Ex kolla på andra tillverkare och finns andra tätningar, använd dem, har en annan tillverkare andra lageri enkelsvingen som ej går sönder under hojens livstid, använd dem osv.


Och vips kör vi runt på motorcyklarnas motsvarighet till Trabant. Yippee!
För det finns väl ingen som tror det blir bättre om alla tillverkare bygger samma produkt?

Om alla bygger samma finns bara priset att konkurrera med. Om priset är det enda att konkurrera med är det enda man kan göra att bygga det billigare. Om det enda man kan göra är att bygga billigare måste man bygga med billigare komponenter. Om man bygger med billigare komponenter så ... (här är det meningen att man skall tänka lite själv och fylla på texten). :mrgreen:

Mvh Magmus
There are two rules in life:
1. Never give out all the information.
2.
Användarvisningsbild
Magnus Brobeck
Webmaster
 
Inlägg: 2144
Blev medlem: 1994-04-06/01:00

Re: Mina intryck, Dennis Johanssons, från min R1200gs -04

Inläggav Max Mad » 2013-11-14/10:22

Magnus Brobeck skrev:
Dennis Johansson skrev:Därför borde tillverkare ta del av märkesforumen och se till att det som är problem aldrig mer uppstår.
Ex kolla på andra tillverkare och finns andra tätningar, använd dem, har en annan tillverkare andra lageri enkelsvingen som ej går sönder under hojens livstid, använd dem osv.


Och vips kör vi runt på motorcyklarnas motsvarighet till Trabant. Yippee!
För det finns väl ingen som tror det blir bättre om alla tillverkare bygger samma produkt?

Om alla bygger samma finns bara priset att konkurrera med. Om priset är det enda att konkurrera med är det enda man kan göra att bygga det billigare. Om det enda man kan göra är att bygga billigare måste man bygga med billigare komponenter. Om man bygger med billigare komponenter så ... (här är det meningen att man skall tänka lite själv och fylla på texten). :mrgreen:

Mvh Magmus

...Så får man en Mc med en BMW-logga på ? Öööh... :o :shock: :? Tänker jag fel här nu ? BMW motorcyklar är ju inte billiga precis :? :oops: :mrgreen:.
Jag kan motstå allt utom frestelse.
~Oscar Wilde~

Numera utan hoj.
Användarvisningsbild
Max Mad
 
Inlägg: 3051
Blev medlem: 2011-06-15/11:57
Ort: Tellus.

Re: Mina intryck, Dennis Johanssons, från min R1200gs -04

Inläggav akktustakki » 2013-11-14/11:03

Nu tror jag inte att det var så att själva slutprodukten (i detta fall en mc) skulle bli likadan, bara för det faktum att man i vissa fall använder sig av samma detalj/detaljer i ett visst utförande som en eller fler konkurrenter använder. Man behöver inte uppfinna hjulet 2 gånger, jo förresten om man vill "tvinga" folk att använda just vissa saker (ett slags variant på diktatur, om än en sofistikerad sådan). En BMW MC blir väl knappast sämre för att det råkar sitta en eller flera komponenter som sitter på en Yamaha, eller vice versa. Japanerna har ju upptäckt att vi är ganska duktiga på att göra däck, så iband sitter det ju europesiska sådan originalmonterade. En del BMW åkare använder gärna Bridgestone däck, själv är jag mycket nöjd & belåten över mina Metzeler däck. Så Dennis har faktiskt en poäng i sitt senaste inlägg, eller som jag läste i en annons för många år sedan; "if you can´t beat them buy them".
akktustakki
 
Inlägg: 99
Blev medlem: 2013-07-24/16:56

Re: Mina intryck, Dennis Johanssons, från min R1200gs -04

Inläggav Thomas Stadin » 2013-11-14/16:51

Ytterligare en dyr återkallelse:
http://www.gp.se/ekonomi/1.2177890-vw-aterkallar-2-6-miljoner-bilar

Dennis, Om du vill ha en billig och beprövad mc som håller i ur och skur så är en Husqvarna 258 ett alternativ.
Den tillverkades 1979-80 i 3.000 ex. Av dessa finns 2.000 hos FMCK medan resterande 1.000 hojar sålts eller skrotats.
Den har 4-växlad automatlåda och skidor :)

Bild
D10 - Mölndal
CB400N
CBR1000RR
FE570
390 Duke
R1200GS LC
701 Enduro
Användarvisningsbild
Thomas Stadin
 
Inlägg: 3186
Blev medlem: 2010-03-03/15:17

Re: Mina intryck, Dennis Johanssons, från min R1200gs -04

Inläggav Dennis Johansson » 2013-11-14/18:41

Oj vad folk skall göra sig lustiga hela tiden.
akktustakki var den ända så begrep vad jag menade.

BMW har t.ex. packboxar / tätningar som är rena skiten i sina motorer. Verkstäder vill sätta dit japanska istället som de vet av erfarenhet funkar bättre, men det får man inte för ngn professor kalkyl på BMW säger att man skall använda deras skit för att garantier skall hålla.
För inga har väl råkat ut för att det läcker olja till kopplingen på vissa BMW modeller eller läcker ut på andra ställen.
Likaså kardanskiten. Kan man få en kardan att hålla livslängden ut, även om klumpen måste göras ett hekto tyngre, så går det då.
Likaså kardanknutarna, kan man göra så de håller längre så gör det då, om inte annat sänk priset på skiten så det blir överkomligt att byta.

Jag anar att många av dem som försöker göra sig lustiga över inläggen är BMW fanatiker.
Jag anser att min BMW är rätt bra, men det finns onödiga brister, bygg väck den skiten.
Men BMW fanatiker tror att allt annat är skit och BMW är bäst på allt och går något sönder så är det helt okej.

Jag tycker BMW fanatiker skall provköra lite annat både på två och fyra hjul och se att det finns annt som oxå fungerar.

Dessutom är det ju lite roligt att tidigare så påpekades det att japaner är gamla outvecklade och TUNGA och tunga mc är ohanterbara och trista.
Men när nya GS LC kom spelade helt plötsligt inte viktökningen någon roll, den var så lätthanterlig så.
Så är det en BMW = att högre vikt trollas bort.
Är det ett annat märke som är tyngre = ohanterbart blysänke.
Vakna upp det finns en värld utanför BMW!
Asfalt och Grus, är lika kul bus R1200GS -04, Urban Cruiser -11, Florida
Användarvisningsbild
Dennis Johansson
 
Inlägg: 4762
Blev medlem: 2008-10-12/05:20

Re: Mina intryck, Dennis Johanssons, från min R1200gs -04

Inläggav L Gidlöf » 2013-11-14/18:59

Jag håller med, vissa saker ska de göra bättre då de vet det är en svaghet, men sen så blev ju inte nya GS så mkt tyngre, och även fast den blev tyngre, så är den mkt lättare än någon motsvarande japanare.

Jag hade helst behållit min Multistrada men praktiska skäl gjorde att jag bytte, vilket jag delvis ångrar så BMW fanatiker är jag definitivt inte. Jag fick ju tom skit för jag trodde man skulle gemensamt sänka servicekostnaderna i denna klubb.

Men du skrev att du köpte en dyrare BMW för att den skulle hålla högre kvalitet, och då har du ju lurat dig själv, ingenstans står det att BMW har högre kvalitet,men det du dels har betalt extra för är ABS, värmehantag mm samt ett högre andrahandsvärde, och då är BMW totalt sett inte dyrare
R1150R01
K1200RS04
K1200LT05
R1200GSA07
R1200GSA08
R1200GSA10
R1200GS13
L Gidlöf
 
Inlägg: 276
Blev medlem: 2013-06-26/20:45

Re: Mina intryck, Dennis Johanssons, från min R1200gs -04

Inläggav Magnus Jinstrand » 2013-11-14/19:09

Dennis Johansson skrev:Vakna upp det finns en värld utanför BMW!


Snälla Dennis, detta är ett forum på BMW MC-klubben, så det är kanske inte så konstigt att de flesta här gillar BMW, vill man skriva om andra märken finns det många andra forum att hänga på.

Så om din BMW nu är så kass, kom till skott, sälj den nu och kör med Sukan istället, om den startar...
Info om gps:
www.mcgpsinfo.com
www.facebook.com/mcgpsinfo
Användarvisningsbild
Magnus Jinstrand
 
Inlägg: 1482
Blev medlem: 2009-01-03/22:04

Re: Mina intryck, Dennis Johanssons, från min R1200gs -04

Inläggav Peter Björkdahl » 2013-11-14/19:21

Nu har jag inte bytt mc så ofta men sedan 1976 så har jag haft:
Suzuki, Yamaha, Anchillotti (osäker på stavningen där), Honda, Ducati och Bmw. Lägg till Piaggio om jag får räkna med scooter.
Den enda som gått sönder så att jag varit tvungen att putta den hem var Bmw, men den räknas väl inte då det var en C:1...

//Peter Björkdahl
Peter Björkdahl
 
Inlägg: 99
Blev medlem: 2006-06-03/21:10

Re: Mina intryck, Dennis Johanssons, från min R1200gs -04

Inläggav Dennis Johansson » 2013-11-14/19:29

Magnus Jinstrand skrev:
Dennis Johansson skrev:Vakna upp det finns en värld utanför BMW!


Snälla Dennis, detta är ett forum på BMW MC-klubben, så det är kanske inte så konstigt att de flesta här gillar BMW, vill man skriva om andra märken finns det många andra forum att hänga på.

Så om din BMW nu är så kass, kom till skott, sälj den nu och kör med Sukan istället, om den startar...


Magnus, du läser heller inte så noga.
Jag har ej haft stora problem med min GS, och den funkar minst lika bra som mina tidigare hojar, men det vore illa med det priset.
Dock finns kvalitetsproblem hos BMW och tre detaljer är tätningar, vinkelväxeln på kardan samt själva kardanen.
Och detta borde åtgärdas...
Nu får man väl se om kardanen och tätningar uppdaterats till LC modellen.

En annan sak som BMW varit sega på att åtgärda är batterierna.
Trots vetskap om att batterierna är skit, så har de envetet köpt in dessa år efter år och först under 2012 har jag hört att de kommer att börja ersättas.

Och Magnus jag vet att detta är ett BMW forum, men som BMW ägare behöver man väl inte försvara BMW:s svagheter för det.
Tvärt om borde alla BMW ägare gå ihop i märkesklubbarna och först ge dem en klapp på axeln för allt som är bra, och sedan ge dem en röv spark för allt som inte är bra. De verkar behöva lite hjälp med produktutvecklingen.
Inte ens en BMW ägare borde väl vara ledsna över att batteriet fungerar längre en runt hörnet, att tätningar håller vätskor på rätt sida och att kardansystemet håller längre, eller?

Varför gilla läget över de brister som finns?
Som stor märkesklubb borde vi påverka BMW om att fixa det som ej är bra, så våra turer bli ännu roligare
Asfalt och Grus, är lika kul bus R1200GS -04, Urban Cruiser -11, Florida
Användarvisningsbild
Dennis Johansson
 
Inlägg: 4762
Blev medlem: 2008-10-12/05:20

Re: Mina intryck, Dennis Johanssons, från min R1200gs -04

Inläggav Kapten Stofil » 2013-11-14/19:34

Ja Dennis, jag håller med. Har många i klubben problem med vissa grejor som är dåliga, så ska BMW få veta det. Har de något vett i huvudet så blir de glada att få höra om det dessutom, troligen vill de ha nöjda kunder och om det är problem som är enkla och billiga att fixa så borde det vara värt en del att få reda på det. Dåligt rykte får man fort, och det är svårt att förbättra igen. Och det är mycket billigare att behålla kunderna än att behöva skaffa nya.
Jonas Otter
Do not fold, spindle or mutilate
Numera Yamaha XVZ12 m sidvagn
Användarvisningsbild
Kapten Stofil
 
Inlägg: 3153
Blev medlem: 2011-06-22/11:01

Re: Mina intryck, Dennis Johanssons, från min R1200gs -04

Inläggav Magnus Jinstrand » 2013-11-14/19:37

Dennis Johansson skrev:Varför gilla läget över de brister som finns?
Som stor märkesklubb borde vi påverka BMW om att fixa det som ej är bra, så våra turer bli ännu roligare


Sätt igång! Gör en tråd där fakta samlas (inte bara en massa snack), gör en skrivelse där de som har problem skriver under och skicka till BMW Motorrad Sverige, svårare är det inte, varför vänta på att nån annan skall göra nåt, gör det du och gör det nu!

Fråga inte vad BMW klubben kan göra för dig, fråga vad du kan göra för BMW klubben! Klubben är inget annat än medlemmarna.
Info om gps:
www.mcgpsinfo.com
www.facebook.com/mcgpsinfo
Användarvisningsbild
Magnus Jinstrand
 
Inlägg: 1482
Blev medlem: 2009-01-03/22:04

Re: Mina intryck, Dennis Johanssons, från min R1200gs -04

Inläggav Dennis Johansson » 2013-11-14/19:41

Magnus Jinstrand skrev:
Dennis Johansson skrev:Varför gilla läget över de brister som finns?
Som stor märkesklubb borde vi påverka BMW om att fixa det som ej är bra, så våra turer bli ännu roligare


Sätt igång! Gör en tråd där fakta samlas (inte bara en massa snack), gör en skrivelse där de som har problem skriver under och skicka till BMW Motorrad Sverige, svårare är det inte, varför vänta på att nån annan skall göra nåt, gör det du och gör det nu!

Fråga inte vad BMW klubben kan göra för dig, fråga vad du kan göra för BMW klubben! Klubben är inget annat än medlemmarna.


Skall ställa en del frågor på mässan direkt iaf, sedan får man se vad som sker sedan.
Asfalt och Grus, är lika kul bus R1200GS -04, Urban Cruiser -11, Florida
Användarvisningsbild
Dennis Johansson
 
Inlägg: 4762
Blev medlem: 2008-10-12/05:20

Re: Mina intryck, Dennis Johanssons, från min R1200gs -04

Inläggav Marie » 2013-11-14/20:30

Magnus Jinstrand skrev:Så om din BMW nu är så kass, kom till skott, sälj den nu och kör med Sukan istället, om den startar...


+1
Marie Lennerljung
K100 RS "Röd Kalle"
Användarvisningsbild
Marie
 
Inlägg: 5650
Blev medlem: 2005-09-09/01:00

Re: Mina intryck, Dennis Johanssons, från min R1200gs -04

Inläggav Roger Gross » 2013-11-14/21:47

Kapten Stofil skrev:Ja Dennis, jag håller med. Har många i klubben problem med vissa grejor som är dåliga, så ska BMW få veta det. Har de något vett i huvudet så blir de glada att få höra om det dessutom, troligen vill de ha nöjda kunder och om det är problem som är enkla och billiga att fixa så borde det vara värt en del att få reda på det. Dåligt rykte får man fort, och det är svårt att förbättra igen. Och det är mycket billigare att behålla kunderna än att behöva skaffa nya.


Ni resonerar som om BMW inte skulle vara medvetna om fel och med vilken frekvens de förekommer. Med tanke på att åtgärder inom garanti och goodwill kostar pengar är jag helt övertygad att man har en mycket bra uppföljning.
De fel Dennis pratar om är i de flesta fall bortkonstruerade sedan ett par år. Att vissa fel ändå dyker upp på gamla hojar säger sig självt.
Någon skriver också och tycker att BMW borde titta på andra och lära av dem. ALLA tillverkare oavsett bransch sysslar med konkurrentanalys - tro inget annat.
Problemet med olika Forum är att det cirkulerar en massa tyckanden och inte sällan blir det fel proportioner på fel och felfrekvens. Någon har läst något och återger detta. Oftast utan att veta sakligheten i vad som skrivs och berättas...
Att sedan Dennis oroar sig för att hans kardan MÖJLIGEN KAN haverera i framtiden är naturligtvis jobbigt. För Dennis! Det enda han kan vara säker på är att NÅGON GÅNG i framtiden är grejerna utslitna. Under en 8 - 9 år och 11000 mil tycks Dennis GS fungerat mycket bra och helt utan haverier. Sannolikt ett resultat av en bra konstruktion kombinerad med fackmässig service.
Mvh,
Roger
D14
Roger Gross
 
Inlägg: 2058
Blev medlem: 1987-01-01/01:00

Re: Mina intryck, Dennis Johanssons, från min R1200gs -04

Inläggav akktustakki » 2013-11-14/22:13

Att detta är ett forum för BMW-åkare, ja det torde vara ganska uppenbart för alla & envar och det är det nog också. Men för den skull måste man inte sjunga lovsånger över ALLT som är blåvitt. Om man kritiserar i sakfrågor & detaljer, då tycker jag att man ska bemöta just sakfrågorna, om man anser sig kunna & vilja göra detta. Kan man inte göra det utan att använda "småaktiga argument", ja då visar man i mina ögon okunskap & även ett visst mått av arrogans, men nog om detta.
Det här med knutkorsen låter intressant, att de på vissa modeller går sönder efter relativt få mil. Håkan Runfeldt skrev att det fanns möjlighet att köpa dylika i "lösvikt". Det vore ännu intressantare om Håkan kunde berätta mer om detta. Vad gäller tätningar på olika ställen, så är min yrkesmässiga erfarenhet att det ´finns olika kvalitéter, man får lite vad man betalar för samtidigt som det också är viktigt med "beskaffenheten" på de ytor där tätningarna monteras, dvs rent, inga repor eller hack, för då går de snart sönder igen. En del tätningar sitter ju dessutom så, att yttre faktorer kan förkorta deras funktion & livslängd drastiskt, "fint damm" kan slipa sönder mer än vad många tror, precis som om man är vårdslös med högtyckstvätten & "trycker in" skit utifrån. God afton på er alla, nu är det dags att för "ensamma vargen" (undertecknad) att gå ut & yla lite i månskenet, AOOHH !
akktustakki
 
Inlägg: 99
Blev medlem: 2013-07-24/16:56

Re: Mina intryck, Dennis Johanssons, från min R1200gs -04

Inläggav Dennis Johansson » 2013-11-16/11:42

Det är väl bra om de gör konkurans analyser mm mm av andra tillverkare.

Problemet är troligen att de försöker spara in för mycket.
Det där brevet som skrivits av en service kille i Kanada eller hur det var är ju klart intressant.

Billtillverkare påstår att de ej tjänar pengar på bilen utan på service och tillbehör, det kan säkert vara så bland mc också.
Då är ju problemet att tillverkare vill att grejerna skall gå sönder lagom mycket.
Alltså sparas det in på material och läggs massor av tid o pengar för t.o.m. försämra produkter så de går sönder lagom mycket, istället för att lägga ned tid på att får grejerna att hålla så länge som möjligt.
JAg är övertygad om att alla tillverkare kan med bibehållen körglädje få grejerna att paja mindre men ej höja priset.
Detta genom att omfördela resurser från att utveckla grejer som skall gå sönder lagom mycket till att inte gå sönder alls.
Asfalt och Grus, är lika kul bus R1200GS -04, Urban Cruiser -11, Florida
Användarvisningsbild
Dennis Johansson
 
Inlägg: 4762
Blev medlem: 2008-10-12/05:20

Re: Mina intryck, Dennis Johanssons, från min R1200gs -04

Inläggav Bror Gårdelöf » 2013-11-16/13:50

Dennis Johansson skrev:Billtillverkare påstår att de ej tjänar pengar på bilen utan på service och tillbehör, det kan säkert vara så bland mc också.

Mja - tillverkarna är nog så illa tvungna att tjäna pengar på, vad de bygger.
Försäljarna, däremot, kan ju räkna in såväl nyförsäljningen som efterföljande service i kalkylen
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Mina intryck, Dennis Johanssons, från min R1200gs -04

Inläggav L Gidlöf » 2013-11-16/15:55

De flesta biltillverkare har idag tuffa tider så nog ska de behöva tjäna pengar. Ingen har väl en industri för att inte tjäna pengar, och jag tror samhället skulle vara en katastrof om inte bilar,motorcyklar mm gick sönder
R1150R01
K1200RS04
K1200LT05
R1200GSA07
R1200GSA08
R1200GSA10
R1200GS13
L Gidlöf
 
Inlägg: 276
Blev medlem: 2013-06-26/20:45

Re: Mina intryck, Dennis Johanssons, från min R1200gs -04

Inläggav Dennis Johansson » 2014-03-14/01:53

Pimp my BMW.

Bling Bling :)

Så nu har jag pimpat min BMW med grejer också som jag hämtade hos en vän som beställde från Nippy normans

Dels har jag nu en Givi Airflow ruta. Hade en Secdem ruta innan som var lite bättre en original, men den gav en del vibrationer i hjälmen, men samtidigt så var den otäck vid gruskörning då man ibland satt och försökte se igenom och dels när man stod kändes den som en giljotin under halsen.
Med nya rutan kan man ju t.o.m plocka bort den ena av de två rutorna för att få en låg för grusbus
Bild

Sedan monterade jag en keps över instrumenten för att slippa blänk. Man kan säkert klistra på någon plastfilm, men du blev det så här:
Bild


Sedan har jag ledsnat att frysa om främst tummarna.
MAn kanske skulle prövat med stora gummilappar på musöronen för att slippa vindraget. men det blev så här också. får se om det är bra
Bild
Asfalt och Grus, är lika kul bus R1200GS -04, Urban Cruiser -11, Florida
Användarvisningsbild
Dennis Johansson
 
Inlägg: 4762
Blev medlem: 2008-10-12/05:20

Re: Mina intryck, Dennis Johanssons, från min R1200gs -04

Inläggav HåkanH » 2014-03-14/22:37

Dennis Johansson skrev:Pimp my BMW.
Bling Bling :)


Men....det står ju Triumph Tiger på tanken...och grööön dessutom! :mrgreen: :lol:
1200RT-11
Gammel blir du uansett - bli voksen er mer frivillig!
Användarvisningsbild
HåkanH
 
Inlägg: 1740
Blev medlem: 2006-03-15/01:00
Ort: D3/Alnö

Re: Mina intryck, Dennis Johanssons, från min R1200gs -04

Inläggav Dennis Johansson » 2014-03-14/23:06

HåkanH skrev:
Dennis Johansson skrev:Pimp my BMW.
Bling Bling :)


Men....det står ju Triumph Tiger på tanken...och grööön dessutom! :mrgreen: :lol:


Sant, men det är rutan som är det viktiga på denna bild
Asfalt och Grus, är lika kul bus R1200GS -04, Urban Cruiser -11, Florida
Användarvisningsbild
Dennis Johansson
 
Inlägg: 4762
Blev medlem: 2008-10-12/05:20

Re: Mina intryck, Dennis Johanssons, från min R1200gs -04

Inläggav Daniel Bonnér » 2014-05-23/21:38

Hämtade min hoj idag på Kenneths i Göteborg efter att dom fått byta bägge lagrena i slutväxeln på min RT modell 2006. Jag har försökt att sköta slutväxeln genom att smörja splines och byta olja var 1000:e mil men fick ändå bara ut 7500 mil innan den rasade. Reparationen landade på 5200 kronor. Kedjor och drev hade väl kostat något liknande för samma körsträcka om jag kör japanskt men jag känner mig ändå lite slokörad och skulle gärna sett att jag fick ut lite fler mil innan raset.

Hojen blev väldigt trevlig att köra när den bara styr med främre hjulet.
D10, bor i Fjärås
Honda CRF 250 Rally -2017
Yamaha FJR 1300 AE -2014
Användarvisningsbild
Daniel Bonnér
 
Inlägg: 587
Blev medlem: 2010-07-10/06:51

Re: Mina intryck, Dennis Johanssons, från min R1200gs -04

Inläggav Dennis Johansson » 2014-05-25/22:18

Daniel Bonnér skrev:Hämtade min hoj idag på Kenneths i Göteborg efter att dom fått byta bägge lagrena i slutväxeln på min RT modell 2006. Jag har försökt att sköta slutväxeln genom att smörja splines och byta olja var 1000:e mil men fick ändå bara ut 7500 mil innan den rasade. Reparationen landade på 5200 kronor. Kedjor och drev hade väl kostat något liknande för samma körsträcka om jag kör japanskt men jag känner mig ändå lite slokörad och skulle gärna sett att jag fick ut lite fler mil innan raset.

Hojen blev väldigt trevlig att köra när den bara styr med främre hjulet.


Med tanke på det och om det är så över det mesta så verkar "överdrivet underhåll" inte hjälpa alltså
JAg har fått oljan bytt enligt schema och splines vet jag inget om alls om de smörjer dem.
Min har nu gått 11400 mil och märker inget mer en att den är svajig med nabbadäck men går stabilt med Pilot road.
Asfalt och Grus, är lika kul bus R1200GS -04, Urban Cruiser -11, Florida
Användarvisningsbild
Dennis Johansson
 
Inlägg: 4762
Blev medlem: 2008-10-12/05:20

Re: Mina intryck, Dennis Johanssons, från min R1200gs -04

Inläggav Daniel Bonnér » 2014-05-26/10:23

Det är bara det mindre av dom två lagrena, dvs det som sitter innanför packboxen som döljs av den stora synliga plastringen som löper i oljebadet. Det stora lagret är det som i regel rasar först och det löper inte i oljan utan sitter lite taskigt till för vädrets makter. På nya 1200 serien så löper enligt utsago bägge lagrena i oljan.
D10, bor i Fjärås
Honda CRF 250 Rally -2017
Yamaha FJR 1300 AE -2014
Användarvisningsbild
Daniel Bonnér
 
Inlägg: 587
Blev medlem: 2010-07-10/06:51

Re: Mina intryck, Dennis Johanssons, från min R1200gs -04

Inläggav Dennis Johansson » 2014-09-20/08:36

JAg har ju tidigare kört med ett Remus Helsystem.
Men inför årets europa tur. Detta mest för att slippa obehagliga polisinsatser som kan sluta med inlåst mc och förstörd semester.
På förra årets mc tur körde jag med Remus och konstaterade då att under lång och monoton körning på transporter någon form av ljud / resonans som kanske ur bullersynpunkt var farlig för hörseln då mina formgjutna proppar ej filtrerade bort ljudet men ändå skapade en enorm irritation till slut.
Och jag har till 99% dB killer i.

Detta var nästan helt som bortblåst detta år.
Det kan dock även ha att göra med däckljud. I extremfallet i år han jag ej med att skifta till landsvägshjulen till Tändsticksträffen, så jag körde på nabbdäck, med originalsystemet fortsatt på. Och i just 100 km/t kunde jag inte ens köra pga irriterande ljus som tog sig in i hjälmen.

Så nu överväger jag om jag skall återmontera mitt Remus igen, för att ev byta tillbaks igen inför nästa europa tur.
Det som talar för det är bättre gång i motorn och att det är gött med lite brum i lagom mängd. Samt en enorm viktminskning
Eller om jag skall skita i det och köra original.

Upplever faktiskt hojen som lite svajigare i år på Autobahn. och det kanske vikten på dämparen står för.
Asfalt och Grus, är lika kul bus R1200GS -04, Urban Cruiser -11, Florida
Användarvisningsbild
Dennis Johansson
 
Inlägg: 4762
Blev medlem: 2008-10-12/05:20

Re: Mina intryck, Dennis Johanssons, från min R1200gs -04

Inläggav Dennis Johansson » 2015-10-25/11:58

Väcker tråden igen.
Har för mig att någon här hade köpt lösa kardanknutar och fått dem bytta.
Vart fann man dem?
Asfalt och Grus, är lika kul bus R1200GS -04, Urban Cruiser -11, Florida
Användarvisningsbild
Dennis Johansson
 
Inlägg: 4762
Blev medlem: 2008-10-12/05:20

Re: Mina intryck, Dennis Johanssons, från min R1200gs -04

Inläggav Håkan » 2015-10-25/12:01

Dennis Johansson skrev:Väcker tråden igen.
Har för mig att någon här hade köpt lösa kardanknutar och fått dem bytta.
Vart fann man dem?

Finns nästgårds för dig.
http://www.kardanaxelservice.se/
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: Mina intryck, Dennis Johanssons, från min R1200gs -04

Inläggav Dennis Johansson » 2018-07-06/19:29

Så nu väcker jag denna gamla tråden igen!

Hojen var inne på 16000 milaservice.
Dum som jag var glömde jag säga att jag hade iridiumstift i. Det byttes därför mot BMW standard, vilket troligen var orsaken till att den gick kasst.
Så nya tändspolar behövdes.

I samband med detta stod jag och min hoj med i Bumsen, där jag gav ett gott omdömme. Det fick jag äta upp, nu börjar den gräva hål i plånboken.
Efter det har hojen strulat enormt. Den har gått skit, dragit mycket soppa, skjutit lågor, sotat etc.
Kenneths mc fann inga felkoder, så de trodde på bränslet. Den gick lite bättre en e.m., sedan samma strul.
Hade ju köpt en GS 911 för några år sedan utan att använda den.
installerade nu program i laptop och började koppla upp mig och med hjälp av Håkan R så fick jag vägledning via messenger.
För att korta ned det hela köptes begagnade lampbdasonder samt TPS givare in.
Lambdasonderna gav inget, men däremot TPS givaren!
Gött, tyvärr när jag varmkörde på tomgång började den gå hårt och olycketrycket blinkade. Stängde ned och väntade för att kolla nivån. Redigt överfull var den. Och nivån var ej för hög från service.
Troligen har bensin som ej förbränts tagit sig ned.
Bytte den och filter, så nu går motorn iaf.

Nu till nästa märkliga fel som kommit o gott.
Kopplingen.
Den har ibland haft korrekt tryckpunkt och ibland inte, utan hamnat närmare styret.
Jag bytte greppet och huvucylindern. Det blev bättre, men inte helt bra.
Vid lugn körning samt kökörning funkar den lysande. Men ibland när man kört längre sträckor på samma växel, sjunker handtaget långt in mot styret och blir svårdoserat när man skall släppa ut den igen.
Nu inhandlat en slavcyilder också... Så får vi se.
Asfalt och Grus, är lika kul bus R1200GS -04, Urban Cruiser -11, Florida
Användarvisningsbild
Dennis Johansson
 
Inlägg: 4762
Blev medlem: 2008-10-12/05:20

Re: Mina intryck, Dennis Johanssons, från min R1200gs -04

Inläggav Thomas Stadin » 2018-07-06/23:42

Dennis Johansson skrev:Nu till nästa märkliga fel som kommit o gott.
Kopplingen.
Den har ibland haft korrekt tryckpunkt och ibland inte, utan hamnat närmare styret.
Jag bytte greppet och huvucylindern. Det blev bättre, men inte helt bra.
Vid lugn körning samt kökörning funkar den lysande. Men ibland när man kört längre sträckor på samma växel, sjunker handtaget långt in mot styret och blir svårdoserat när man skall släppa ut den igen.
Nu inhandlat en slavcyilder också... Så får vi se.


Det låter som om du har undertryck i vätskebehållaren. Lossa locket och kontrollera att lufthålet inte är tätt (jodå det finns ett sådant).
Montera ihop igen och provkör.
D10 - Mölndal
CB400N
CBR1000RR
FE570
390 Duke
R1200GS LC
701 Enduro
Användarvisningsbild
Thomas Stadin
 
Inlägg: 3186
Blev medlem: 2010-03-03/15:17

Re: Mina intryck, Dennis Johanssons, från min R1200gs -04

Inläggav Dennis Johansson » 2018-07-07/07:39

Thomas Stadin skrev:
Dennis Johansson skrev:Nu till nästa märkliga fel som kommit o gott.
Kopplingen.
Den har ibland haft korrekt tryckpunkt och ibland inte, utan hamnat närmare styret.
Jag bytte greppet och huvucylindern. Det blev bättre, men inte helt bra.
Vid lugn körning samt kökörning funkar den lysande. Men ibland när man kört längre sträckor på samma växel, sjunker handtaget långt in mot styret och blir svårdoserat när man skall släppa ut den igen.
Nu inhandlat en slavcyilder också... Så får vi se.


Det låter som om du har undertryck i vätskebehållaren. Lossa locket och kontrollera att lufthålet inte är tätt (jodå det finns ett sådant).
Montera ihop igen och provkör.

intressant.
JAg har dock använt två olika huvudcylindrar med olika behållare och lock.
Verkar märkligt att det skulle vara tätt i båda locken
Asfalt och Grus, är lika kul bus R1200GS -04, Urban Cruiser -11, Florida
Användarvisningsbild
Dennis Johansson
 
Inlägg: 4762
Blev medlem: 2008-10-12/05:20

Re: Mina intryck, Dennis Johanssons, från min R1200gs -04

Inläggav Hasse Gustafsson » 2018-07-07/16:56

Byt slavcylinder till kopplingen, fick byta på min RS -02,
Ett inte helt ovanligt fel på BMW.
R90s -75,såld
R1200GS -10
Hasse Gustafsson
 
Inlägg: 838
Blev medlem: 2008-11-16/22:16

Re: Mina intryck, Dennis Johanssons, från min R1200gs -04

Inläggav Dennis Johansson » 2018-07-07/18:04

Hasse Gustafsson skrev:Byt slavcylinder till kopplingen, fick byta på min RS -02,
Ett inte helt ovanligt fel på BMW.

Bytt den idag, men ej provkört ännu
Asfalt och Grus, är lika kul bus R1200GS -04, Urban Cruiser -11, Florida
Användarvisningsbild
Dennis Johansson
 
Inlägg: 4762
Blev medlem: 2008-10-12/05:20

Re: Mina intryck, Dennis Johanssons, från min R1200gs -04

Inläggav Dennis Johansson » 2018-07-08/18:07

Nu provkört på en redig runda, och nu funkar den
Asfalt och Grus, är lika kul bus R1200GS -04, Urban Cruiser -11, Florida
Användarvisningsbild
Dennis Johansson
 
Inlägg: 4762
Blev medlem: 2008-10-12/05:20

Re: Mina intryck, Dennis Johanssons, från min R1200gs -04

Inläggav Olof Eriksson » 2018-07-08/21:15

Det låter som om din P-Öl satt extra bra! ;)
// Olof
R1200 GSA -17
Husqvarna 701 Enduro -19
D3
Användarvisningsbild
Olof Eriksson
 
Inlägg: 2822
Blev medlem: 2013-05-17/01:45

Re: Mina intryck, Dennis Johanssons, från min R1200gs -04

Inläggav Dennis Johansson » 2018-07-08/22:25

Jodå, det var gött.
Bara bromskiva bak kvar just nu. Hoppas den håller ett tag nu
Asfalt och Grus, är lika kul bus R1200GS -04, Urban Cruiser -11, Florida
Användarvisningsbild
Dennis Johansson
 
Inlägg: 4762
Blev medlem: 2008-10-12/05:20

Re: Mina intryck, Dennis Johanssons, från min R1200gs -04

Inläggav Dennis Johansson » 2020-10-17/03:21

Så nu har min gs passerat 19000 mil.
Hur många har gått längre?
Några känner jag till efter inlägg på FB i samma ämne på FB.

Det har ju ej varit helt smärtfria mil dock.
En del reparationer är ju slitagerelaterade som man kanske får gilla läget kring, medan andra är helt enkelt kass.
Så vad har gjorts.
Förutom alla återkallelser som BMW tydligen uppskattar istället för att göra rätt från början, har jag bytt lagat följande.

* Fjädringen var enligt Kenneths mc sopslut, vid byte till Öhlins för 10kkm.

* Kardanstång till en begagnad vid 13kkm

* Före 15kkm var det kopplingsbyte. I samband med det var axel ingående i lådan slut, så begagnad låda byttes. Det är den mest kritiska detaljen till BMW kring detta. Förmodligen snålt med fett från fabrik, precis som även nya BMW har dåligt smörjd kardan.
Fler i klubben har ju bytt/ reparerat lådan.

* Där någonstans byttes även till ny kardan.
Ser man på kostnaden för kardan blir det ej billigare en för Drivpaket.

*Vid service glömde jag säga till att mina iridiumstift ej skulle bytas, och då vanliga stift monterades visade det sig att tändspolarna på huvudstiften var trötta och fick bytas.

*Huvudcylinder och slavcylindern till kopplingen har bytts.

* TPS givaren fick bytas då hojen gick skit med glödgade avgasrör och spottade o fräste.

Jag gjorde nyss oljebyte då jag i en kö märkte att motorn gick "hårt" på tomgång och sedan blinkade oljetrycksvarning på tomgång senare.
Efter bytet gick den bra igen.

_____________________________

Det verkar som om GS gör av med mer koppling o sluter ut kardan fortare en t.ex. RT.
Två teorier bakgrund m det.
1. Grusbus kräver mer slirande på kopplingen samt kraftigare vinkel på kardanen.
Men ni som har GS bör kolla om lagren i kardanen är ok vid ca 12000 mil.

___________________________

Jag har ej bytt varken styrlager eller slutväxel vilket jag är förvånad över.
Dock tycker jag min gs börjar tappa spårsäkerheten o är svajigare, men mina Öhlins kan behöva service igen
Asfalt och Grus, är lika kul bus R1200GS -04, Urban Cruiser -11, Florida
Användarvisningsbild
Dennis Johansson
 
Inlägg: 4762
Blev medlem: 2008-10-12/05:20

Re: Mina intryck, Dennis Johanssons, från min R1200gs -04

Inläggav Håkan » 2020-10-17/07:12

BmwMats skrev:Nu har jag i och för sig inte någon GS.... Passerar 22.000 mil nu under helgen, kanske redan i morgon bitti på vägen hem från jobbet inatt.
Med vänlig hälsning BmwMats

Imponerande Mats.
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: Mina intryck, Dennis Johanssons, från min R1200gs -04

Inläggav Hasse Gustafsson » 2020-10-17/08:36

Jag vet att ni inte gilla jänkare som gör filmer.
Men denna video beskriver problemet met utslitna axlar på växellådor. Har inget med smörjning att göra!
Viktigt att inte köra på för låga varvtal på 6:ans växel.
Själv kör jag aldrig under 100km/h på 6:an
https://www.youtube.com/watch?v=Jx3e0gqzylY
R90s -75,såld
R1200GS -10
Hasse Gustafsson
 
Inlägg: 838
Blev medlem: 2008-11-16/22:16

Re: Mina intryck, Dennis Johanssons, från min R1200gs -04

Inläggav Olof Eriksson » 2020-10-17/09:24

Hasse får tacka för denna video. Nu fattar tom jag. :D

Jag undviker alltid att köra på för hög växel. Då flera har påpekat det. Men det är bra att få klarhet varför saker går sönder då man gör fel ;)
// Olof
R1200 GSA -17
Husqvarna 701 Enduro -19
D3
Användarvisningsbild
Olof Eriksson
 
Inlägg: 2822
Blev medlem: 2013-05-17/01:45

Re: Mina intryck, Dennis Johanssons, från min R1200gs -04

Inläggav BmwMats » 2020-10-17/14:14

Oj, upptäckte nu att jag gjort dessa inlägg i "R boxermodeller" här på forumet... :o :shock:
Intentionen var att reflektera mina egna erfarenheter av hojar körda längre sträckor, såsom Dennis efterfrågade i trådens början, vilket var tanken, men jag får väl ta risken att bannas för tid och evighet av våra skarpögda moderatorer ;)

/BmwMats
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6092
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Mina intryck, Dennis Johanssons, från min R1200gs -04

Inläggav Håkan » 2020-10-17/17:24

BmwMats skrev:Oj, upptäckte nu att jag gjort dessa inlägg i "R boxermodeller" här på forumet... :o :shock:
Intentionen var att reflektera mina egna erfarenheter av hojar körda längre sträckor, såsom Dennis efterfrågade i trådens början, vilket var tanken, men jag får väl ta risken att bannas för tid och evighet av våra skarpögda moderatorer ;)

/BmwMats

Inte alls. En man som skriver med sådan sakkunskap som BmwMats är välkommen i alla sammanhang. :D
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

FöregåendeNästa

Återgå till R boxermodeller

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 1 gäst