K-modellers hållbarhet och slitstyrka - erfarenheter

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

K-modellers hållbarhet och slitstyrka - erfarenheter

Inläggav BmwMats » 2020-10-17/04:14

Dennis Johansson skrev:Så nu har min gs passerat 19000 mil.
Hur många har gått längre?


Nu har jag i och för sig inte någon GS, däremot en K75c (mycket tidig -86'a som togs ut och inregistrerades redan sommaren -85). Det är min brukshoj som går året runt i alla väder, dvs även vintertid i salt och snö.
Den hade för bara 4 år sedan endast rullat 4.700 mil på fina sommarvägar, resterande mil har jag kört under bara några år.
Passerar 22.000 mil nu under helgen, kanske redan i morgon bitti på vägen hem från jobbet inatt.

Större saker som reparerats eller renoverats är följande (fritt ur minnet):
- Styrlager
- Bytt bränslepump
- Renoverat startrelät som hade brända kontakttungor
- Renoverat huvudinstrument där hastighetsmätaren slutat fungera
- Bytt kamkedja samt glidskenor 1 gång
- Justerat ventilspel (endast en ventil av sex chims låg precis utanför spec och byttes vid ca 12.000 mil)
- Packat om vatten/oljepump efter liten skvätt av inkontinens
- Åtgärdat kabelbrott på kabel till höger blinkers bak (kortslutning under körning).
- Bakre stötdämpare började läcka för ca två år sedan, bytte till en bättre begagnad dämpare.
- Centralstödet utslitet undertill där den har kontakt med marken, har svetsat på nytt material på stödet)

Övrig service var 1.000'e mil istället för 750 mil som servicehäftet säger.
(servar 4-5 gånger varje år med tanke på milen jag kör)

All service görs själv, är noga med att demontera slutväxel, kardan, sving, växellåda vart annat år (9.000 mil) mellan varje gång och fettar in alla splines med Molybdenfett.
Splinsen mellan slutväxel och kardan fettas in varje år (4.500 mil) mellan varje ny infettning.

I övrigt ordinär rundsmörjning och omvårdnad, förutom tvätt, för den är alltid smutsig mer eller mindre.

Dynan skulle behöva bytas, då den har stora torrsprickor efter nötning och vädrets påverkan.
I övrigt rullar den på fint, låter fint i motorn, drar ingen olja, växellådan är fröjd att växla, förutom nedväxling som är lite klonkig på typiskt BMW-manér.
(Har fyra K-maskiner och alla känns och låter likadant) ;)

Bromsoken tar jag isär och gör rent kolvar och glidytor en gång om året, då salt och väta gör att beläggen rostar fast rätt snabbt då marginalerna mellan ok och belägg är rätt snäva.

Bromsskivor fram är fortfarande mycket fina gällande slitage, bakbromsen är av modell trumma, långt kvar till MIN-markeringen.
Beläggen fram byts dock mer regelbundet, då jag misstänker att fukt och salt gör att dom verkar separera från metallbaksidan på bromsklotsarna och blir lite sköra.

Inga bromsslangar har behövts bytas ännu, fortfarande originalmärkningen kvar sedan 1985.

En mer driftssäker och pålitlig hoj har jag svårt att föreställa mig, inte mycket elektronik förutom insprutningen och tändningen som har fungerat oklanderligt under alla år och mil.

Jo, fjädringen bak är INTE bra, den är svampig och slår igenom vid gupp och ojämnheter vid forcerad körning, har bytt till en begagnad originaldämpare, blev något bättre, men inte perfekt.

Lamellerna är fortfarande original, kan kanske bero på att jag är försiktig med slirning och varvar ej upp motorn förrän jag släppt ut kopplingshandtaget fullt ut.
Växlingen är av typ "1-3-5", så jag hoppar alltid över 2'ans och 4'ans växel vid uppväxling, då motorn ändå har bra segdragning. Dessa två växlar känns nästan överflödiga för att komma upp i fart.
Självfallet använder jag samtliga fem växlar under själva körningen för att få rätt motorvarv vid rätt körfall, men just uppväxling från stillastående till landsvägskörning så växlar jag alltid upp 1-3-5.


Det var väl mina synpunkter på denna hojen, som sagt ingen GS som du frågade efter, men likväl en BMW ;)

Med vänlig hälsning BmwMats
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6105
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Mina intryck, Dennis Johanssons, från min R1200gs -04

Inläggav Bror Gårdelöf » 2020-10-17/09:26

Destillatet av de senaste inläggen ovan ter sig ur min synvinkel rätt givet: När cykeln gått en bit över 10 000 mil - och måhända är mer än tio år gammal - kommer delar av den att behöva renoveras då och då. Klassiskt exempel på K-modellerna med längsställd vev är byte av packbox mellan vevhus och koppling och därmed sammanhängande kopplingsbyte - där Sigurd emellertid inte signalerade behov av byte ens efter 17 600 mil!
För eller senare behöver kamdrivningen ses över, vilket inte heller är gratis.
Jag har tidigare läst, att kardansystemet grovt sett håller 15 000 mil. Inte så, att det plötsligt havererar, utan det behöver renoveras för att inte haverera. Därmed är det inte billigare än kedjedrift - men onekligen bekvämare.
Stötdämpare har begränsad livslängd - och så vidare.
Gissningsvis har Dennis rätt i, att gruskörning är tuffare mot komponenterna än asfalttouring - i alla fall så länge touringåkaren är rädd om grejorna.

Slutsatsen är urgammal: En ny hoj är som regel tämligen bekymmersfri - men har en snabbare värdeminskning. En äldre, välskött hoj har det mesta av värdeminskningen bakom sig, men underhållet kostar mer - avsevärt mycket mer, om det skall skötas av proffs. Inte alls lika dyrt för den, som skruvar själv.

BMW har aldrig byggt outslitliga hojar, men rätt körda och skötta håller de som regel länge - vilket rimligen är en orsak till, att det finns sådär 18 000 registrerade BMW-maskiner i Sverige, och att klubben har över 7 000 medlemmar.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17107
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Mina intryck, Dennis Johanssons, från min R1200gs -04

Inläggav BmwMats » 2020-10-17/13:49

Håkan skrev:
BmwMats skrev:Nu har jag i och för sig inte någon GS.... Passerar 22.000 mil nu under helgen, kanske redan i morgon bitti på vägen hem från jobbet inatt.
Med vänlig hälsning BmwMats

Imponerande Mats.


Det är BMW´s konstruktörer som skall ha del i den äran, då konstruktionen är förnämlig av dessa modeller ;)

Glömde totalt bort att skriva in den senaste reparationen som gjordes nu i somras, nämligen följande:

- Kylpaketet sprang läck med därtill byte av kyl. Något cellpaket hade börjat läcka och vid inspektion av densamma upptäckte jag att det var nog på 2-3 ställen som det fuktades och hade kanske varit så ett tag, men i och med att kylpaketet är varmt så dunstar vätskan fort bort även när man ställt cykeln efter körning, så var det inte tillräckligt stort läckage för att bilda någon pöl under cykeln, men då kylen plötsligt brast, läckte det rejält så var det en stor pöl under hojen.

Bytet gjordes snabbt och lätt, allt väl åtkomligt och föredömligt placerat efter att den eftermonterade Pichlerkåpan demonterades, vilket var lite mer jobb med.

Misstänker att salt, fukt och vinterkörning har påverkat dess livslängd avsevärt, så det är inte något konstruktionsfel, däremot ägar- och förarpåverkat.

Var nog lite trött inatt då jag skrev inlägget tidigare och missade totalt denna reparation... :shock: :lol:

Gällande packbox utgående axel motor mot koppling/växellåda, så har jag inte råkat ut för det på någon K-maskin ännu, men det kanske är en tidsfråga enbart.
Dock körs eller startas maskinerna med (o)jämna intervaller året om, så att packboxar och O-ringar hålls fuktiga av vätskor, och inte torkar ut.

På en av mina andra K-maskiner så började slutväxeln att läcka olja vid ca 9000 mil, cykeln är även nyare (årsmodell -90), men efter byte av packbox utgående axel vid navet, så verkar även denna vara tät.
Det jobbet gjordes dock på tämligen välrekommenderad verkstad, då jag var för feg för att ta i rejält för att lossa de skruvar som satt rejält med loctite. :oops:
Denna hojen har inte körts mer än ca 1,5-2 mil ännu efter byte, så tiden får utvisa om den håller tätt efter verkstadens byte av packbox.


Mvh BmwMats
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6105
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: K-modellers hållbarhet och slitstyrka - erfarenheter

Inläggav BmwMats » 2020-10-18/21:14

Tack BrooklyS för korrigering av felpostning tidigare !

/BmwMats
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6105
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län


Återgå till K radmotorer

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst