Elcykel

Elcykel

Inläggav Ecklesiastik » 2020-10-16/10:18

På vägen hem från jobbet igår höll jag på att bli påcyklad bakifrån av en dam på en elcykel som inte verkar förstå att men har rätt lång bromssträcka från 40km/h på en trampcykel. Det fick mig att fundera på vad tusan hade hänt om jag blev på cyklad av elcykel? Jag vet att man ofta ligger skrynkligt till när man koliderar med oskyddad trafikant men misstänker att när man står still vid en korsning och blir påkörd bakifrån kan man känna sig trygg med att klara sig skuldfri. Vet att vanliga cyklar täcks av hemförsäkringen men rimligtvis borde ju en dom snabbare elcykelarna gå som dom gamla 30 mopederna och kräva trafikförsäkring men är skeptisk till att någon har det.

Kollar någonsin försäkringsbolag/rättsvårdande myndigheter hur det verkligen ligger till med elcyklar. Tycker jag ser cyklister varje dag som cyklar över 40km/h helt avslappnat.
2004 Suzuki DRZ400S
1994 BMW K1100LT SE
Användarvisningsbild
Ecklesiastik
 
Inlägg: 682
Blev medlem: 2019-07-03/07:18
Ort: Norrköping

Re: Elcykel

Inläggav Hasse Gustafsson » 2020-10-16/10:56

En elcykel får ha en maxhastighet på 25km/h
Ser du en i 40km/h så är den trimmad och ska framföras på allmän väg
med körkort för mc.
R90s -75,såld
R1200GS -10
Hasse Gustafsson
 
Inlägg: 838
Blev medlem: 2008-11-16/22:16

Re: Elcykel

Inläggav Bengt-Åke Vestman » 2020-10-16/12:42

Motorn får hjälpa till max 25 km/tim men sen kan man ju trampa snabbare. Är det utför kan man nog komma upp i dom farterna utan att vara olaglig.
Yamaha FJR 1300 -11
Vespa Sprint -67
Användarvisningsbild
Bengt-Åke Vestman
 
Inlägg: 396
Blev medlem: 2012-08-07/11:21
Ort: Örnskölsvik

Re: Elcykel

Inläggav Bror Gårdelöf » 2020-10-17/14:44

Ecklesiastik skrev: Jag vet att man ofta ligger skrynkligt till när man koliderar med oskyddad trafikant men misstänker att när man står still vid en korsning och blir påkörd bakifrån kan man känna sig trygg med att klara sig skuldfri. Vet att vanliga cyklar täcks av hemförsäkringen ...

Står du stilla och blir påkörd bakifrån, har du nog definitionsmässigt inte kolliderat. Det är sannolikt en av få situationer, där motorfordonsföraren inte behöver bevisa sin oskuld gentemot en cyklist! Backväxel finns på enstaka hojar, men sannolikheten, att cyklisten blivit påbackad, måste vara minimal. Därmed måste cyklisten rimligen också bli ersättningsskyldig för eventuella skador på motorcykeln - och eventuellt dess förare.

I övrigt tar du upp ett problem, som förefaller att bli allt större, måhända mest i våra största städer? SR P1 har en serie program om cykling. Häromdagen handlade det om allt vanligare konflikter mellan bilister och cyklister i Stockholmstrafiken - och som problemet presenterades, ter det sig olösligt!

Å ena sidan förefaller allt fler cyklister fara fram utan att bry sig om vare sig trafikregler eller sin egen säkerhet. Ett intressant exempel i programmet var en taxichaufför, som för ett par år sedan kom körande i 30 km/h vid Nya Karolinska Sjukhuset, som då var en gigantisk byggarbetsplats. Gatan kantades av byggfuttar. Plötsligt kommer en cyklist i full fart ut från en tvärgata, skymt av en byggfutt, och brakar rakt in i taxins framflygel. Cyklisten blir liggande på motorhuven - och har sådan tur, att han inte skadas allvarligt. Taxichauffören, som har en kund i bilen, blir så ställd, att cyklisten, som orsakat en skada på bilen, hinner trampa iväg - naturligtvis utan att ge sig till känna, således en smitning!
MAMIL - Middle Aged Men In Lycra - är likaså ett ökande problem. De använder Stockholms gator som träningsarenor - och skiter fullständigt i såväl trafikregler som andra trafikanter.

Å andra sidan saknas inte bilister, som aktivt ställer till problem/orsakar farliga situationer för lagligt trampande cyklister. Märkligt nog förefaller dessa bilförare vara en tämligen homogen grupp; medelålders män i nyare, exklusiva tyska bilar. Det cykelbud, som medverkade i programmet, hade aldrig någonsin blivit trängt eller i övrigt illa behandlat av förare i små/äldre bilar!

Problemet är osannolikt lättlöst. Det är bara att köra enligt gällande trafikregler och visa hänsyn i trafiken - men sådant verkar osannolikt svårt för vissa trafikanter. De kör måhända efter Arvikalegenden Elis i Taseruds påstådda motto: "Dä ä väl dän, sôm möter, sôm ska väja!"

Med undantag för mopedåren från 15 till 18 års ålder har trampcykeln varit mitt vanligaste tätortsfordon. Även i Linköping har jag inte kunnat undgå att märka allt fler, framför allt yngre cyklister, som trampar fram med näsan i mobiltelefonen - totalt oberäkneliga! Jag anar, att den bilist, som råkar få en sådan självmordscyklist över motorhuven, kan få problem. Rättsstatens grundtema är, att man är oskyldig, till motsatsen bevisats - men när det gäller självmordscyklister mot bilister, vete farao, om den principen gäller. Trist.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Elcykel

Inläggav DaK » 2020-10-17/21:04

Bror Gårdelöf skrev:Står du stilla och blir påkörd bakifrån, har du nog definitionsmässigt inte kolliderat. Det är sannolikt en av få situationer, där motorfordonsföraren inte behöver bevisa sin oskuld gentemot en cyklist! Backväxel finns på enstaka hojar, men sannolikheten, att cyklisten blivit påbackad, måste vara minimal. Därmed måste cyklisten rimligen också bli ersättningsskyldig för eventuella skador på motorcykeln - och eventuellt dess förare.

Inte säkert https://lawline.se/answers/6010#:~:text ... ar%20uppst
Dag Andersson
Användarvisningsbild
DaK
 
Inlägg: 724
Blev medlem: 2008-12-24/10:05

Re: Elcykel

Inläggav Bror Gårdelöf » 2020-10-18/16:51

Egendomligt - men kanske inte förvånande ändå. I ett land, där ett treårigt barn - efter lag och förordning och domstolsutslag efter överklagande - kan ryckas upp med alla rötter det har och placeras hos missbrukande föräldrar, som vanvårdar, misshandlar och till slut dödar barnet, skall man förstås inte höja på ögonbrynen, ifall en cyklist, som vållar skada på annans egendom, får skadan ersatt ur den andra partens försäkring!
"Varför skall man vara klok, när världen är galen?"
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Elcykel

Inläggav DaK » 2020-10-18/17:58

Bror Gårdelöf skrev:Egendomligt - men kanske inte förvånande ändå. I ett land, där ett treårigt barn - efter lag och förordning och domstolsutslag efter överklagande - kan ryckas upp med alla rötter det har och placeras hos missbrukande föräldrar, som vanvårdar, misshandlar och till slut dödar barnet, skall man förstås inte höja på ögonbrynen, ifall en cyklist, som vållar skada på annans egendom, får skadan ersatt ur den andra partens försäkring!
"Varför skall man vara klok, när världen är galen?"

Jag tror att regelverket är som det är för att man inte kan trafikförsäkra en cykel, alla andra fordon med egen drivning som får finnas på våra vägar har krav på trafikförsäkring.
Dag Andersson
Användarvisningsbild
DaK
 
Inlägg: 724
Blev medlem: 2008-12-24/10:05

Re: Elcykel

Inläggav Bror Gårdelöf » 2020-10-18/18:11

Du har säkert rätt - men det är ändå störande, att en myndig människa, som vållar en skada, inte har ansvar för att ersätta den! Nå - det kan vi sannolikt inte göra ett dugg åt, så det är lika bra att gå vidare.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Elcykel

Inläggav Ecklesiastik » 2020-10-20/12:16

Bror Gårdelöf skrev:I övrigt tar du upp ett problem, som förefaller att bli allt större, måhända mest i våra största städer? SR P1 har en serie program om cykling. Häromdagen handlade det om allt vanligare konflikter mellan bilister och cyklister i Stockholmstrafiken - och som problemet presenterades, ter det sig olösligt!

Tack Bror du svarade på frågan jag tänkte på men inte formulerade :D Egentligen fiskade jag mest i huruvida man i en kollision med en elcykel utreder huruvida elcykeln var en cykel eller moped då det är mycket vanligt att folk iaf här i Peking "trimmar" sina elcyklar så dom gör upp emot 50-60km/h. Har sätt damer och herrar 50+ med oberörd min cykla i +40km/h i uppförsbackar.

Känns spontant som att lagstiftningen runt elcyklar inte är genomtänkt framför allt inte om man som cyklist står ansvarsfri vid kollision med annat fordon.
2004 Suzuki DRZ400S
1994 BMW K1100LT SE
Användarvisningsbild
Ecklesiastik
 
Inlägg: 682
Blev medlem: 2019-07-03/07:18
Ort: Norrköping

Re: Elcykel

Inläggav Bror Gårdelöf » 2020-10-20/16:44

Ansvarsfri är nog ingen myndig trafikant, men jag håller med om, att motparten kan få det motigt efter en olycka, där en cyklist är inblandad.
Dock finns rimligen gränser för allt. Tar man exemplet med cyklisten, som utan att se sig för brakade in i framflygeln på en taxi, som även innehöll en passagerare som vittne, skulle det nog vara besvärligt för cyklisten att hävda, att bilföraren var vållande!
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping


Återgå till OT-forumet

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst