TPS, throttle position sensor? Spjällägegivaren?
De går inte att justera, endera funkar den som den ska över hela registret eller inte. Funkar den inte går hojen som en kratta, om alls. Funkar den inte märker du det direkt och du bör ha motorlampa samt felkoder.
Enkelt förklarat så har du, oftast, 3 kablar, 1 jord, en 12 eller 5v in från ECU och en signal ut till ECU.
Du får en given volt in, när du öppnar spjälläget så ändras resistansen och volten endera ökar eller minskar beroende på exakt vilken metod motortillverkaren valt.
Säg att det är en ökande, då har du 0 eller iaf så nära som möjligt vid avslagen motor eller tomgång. 0,1V, när du öppnar spjället ska spänningen stiga i steg om 0,1V upp till samma värde som finns på inkabeln, 12 eller 5V även på utsignalen.
Detta är vad som talar om för ECU hur öppet spjället är. Vissa tillverkare hade i begynnelsen max ström på tomgång och sen sjönk det nju mer man öppnade, motståndet ökade. Dock ganska ovanligt numer.
Misstänker du fel trots ingen felkod kan man med en multimeter och ett par synålar kontrollera funktionen.
Klipper in från en annan tråd.
https://www.bmwklubben.se/forum/viewtop ... er#p223174Kontrollmät tps givaren, den har 3 stift, en matning +5v eller 12v in, en jordkabel samt en signal ut.
Du kommer behöva en multimeter samt en synål om du inte kan vilken färg på kabel som gör vad så kan vi mäta fram det.
Mäta fram vilket stift som gör vad.
Sätt jordkabeln på multimetern (ska stå i kontinuitetsläge) på en bra jordpunkt (EJ på batteriet) ta sedan loss kontakstycket från givaren, mät varje kontaktstift, notera vilket stift du får jordning med så multimetern piper.
Slå på tändningen, sätt multimetern på 12vdc mät de 2 kvarvarande stiften, ett av dom bör ge endera 12v eller 5v, det kvarvarande ger inget värde, skriv upp och notera vilken kabelfärg och stift som gör vad.
Slå av tändningen, montera kontakten på givaren igen. Läs ut och radera ev felkoder innan vi går vidare.
Tryck nu in synålen i den kabel som ej gav något värde, sätt multimeterns positiva kabel på nålen, jorda i chassiet (EJ på batteri) med andra kabeln(jordkabel) på multimetern.
Slå på tändningen, multimetern bör nu visa endera 5v, 12v eller 0,1v.
Vrid nu långsamt, väldigt långsamt gashandtaget och titta på multimetern, den bör i steg om 0,1v stiga eller sjunka. Om det hoppar till från exempelvis 3v till 4.2v och det gör så varje gång har du en trasig tps sensor, exakt vilket värde den hoppar från/till är inte noga, vill vill veta om den stegar eller hoppar.
Givaren ska räkna steg i 0,1v från start till slut åt båda håll, den får ej hoppa, gör den det har den ej kontakt.
Räknar den rätt bör du gå in i och läsa ut alla felkoder, radera dom och starta om tändningen göra en kalibrering.
Att mäta upp TPS givare så här ska göras lungt och fint, för om du vrider till gashandtaget snabbt så kommer multimetern stega så snabbt att den ej hinner med utan ser ut att hoppa, ta det bara lungt så fixar du det, tar 5 minuter att göra när man är lugn på gasen.
K1300S 2009.