Peter Nordlund skrev:@BrooklynS
Är inte det rätt mycket framåtlut på den? sportig körstil lätt ihopkrupen?
bra tips!
Hasse Gustafsson skrev:Avråder starkt från BMW med servobromsar!
14 år gammal elektronik
Likaså för gamla polishojar.
Peter Nordlund skrev:Så jag kontaktade honom och frågade lite saker nybörjarsaker och kollade vad en dylik maskin kostar
Hojtorget https://www.hojtorget.se/honda/nx650_dominator
En sån hoj skulle jag ju kunna köpa utan att ruinera mig för pris mellan 10-20 000 kr och börja öva på att fixa med men jag kan inte hitta någon plats att vara, garage eller klubb att gå med i här i Strängnäs så det känns lite långt borta.
Peter Nordlund skrev:*Liten uppdatering*
"Jo jag skulle vilja köra lite .....
Vet ni vad jag skulle kunna se mig själv på? står i deras entré
GSven skrev:
har du tittat på R nine T? 1200 boxer, ingen vattenkylning, kardan! nätt i måtten
lagom inkörd:
Bengt-Åke Vestman skrev:Det jag inte förstår av många svar ovan är att så många tycker att du ska ha en 1200 när du är ute efter en lite lättare hoj. Du åker väl ensam på den dessutom? Hur kan standarden ha blivit att en så stor motor ses som miniminivå?
Bror Gårdelöf skrev:Ad Bengt-Åke: Information, som jag fått från välunderrättat håll, anger, att åtskilliga övriga komponenter (framgaffel, transmission mm mm) håller högre klass på boxrarna och radfyrorna/-sexorna än på F-maskinerna. Mina tips handlar alltså inte om större slagvolym utan om ett bättre totalt koncept - alltid något att reflektera över inför köp.
Men "det finns många sidor på ett spett". Om ödets kortlek hade blandats lite annorlunda, kunde jag ha åkt omkring på en F 800 GT sedan ett antal år tillbaka. Den var på sin tid mycket trevlig att provköra.
Konsument skrev:Kronor per använd timma brukar jag ta till när jag är tveksam om något.
Samt, inte alls oviktigt, hur mycket vårdtid kräver prylen som då riskerar att inkräkta på tid som jag hellre lagt på något annat?
Måns Ulveståhl skrev:Appropå att göra analyser och beräkningar innan ett hojköp.
Garanterat fler köper fordon baserat mer på vad hjärtat säger än vad hjärnan säger.
*SNIPP*
Finansieringsalternativ finns alltid (oftast).
"Lyxfällan" är ett utmärkt exempel på det.
Ecklesiastik skrev:Peter Nordlund skrev:Så jag kontaktade honom och frågade lite saker nybörjarsaker och kollade vad en dylik maskin kostar
Hojtorget https://www.hojtorget.se/honda/nx650_dominator
En sån hoj skulle jag ju kunna köpa utan att ruinera mig för pris mellan 10-20 000 kr och börja öva på att fixa med men jag kan inte hitta någon plats att vara, garage eller klubb att gå med i här i Strängnäs så det känns lite långt borta.
Nu ska jag inte vara sådan men den hojjen du länkade till har nog norr om 40 000 i delar på sig (bara väskorna är 4-5000 och ett par omekrade fälgar är ~10 000 till) därtill om du inte är duktig på att skruva så ser jag många tusenlappar som försvinner i att låta någon annan leka med förgasare och dylikt. Om du som du själv säger inte har någonstans att vara och inte gillar att meka kan det vara en tanke att undvika hojjar som du nr1 vill bygga om nr2 är äldre än 7-8år. Kan tillägga att min Africa Twin från 2004 kostat mig runt 20 000 i delar på 2 år och det endast i utbyte av slitdelar. Vill inte veta vad jag skulle få ge om jag skulle betala för arbetet med
Om du vill ha lite offroad stuk men kanske inte är så intresserad av att åka offroad skulle en Triumph Scrambler vara något (den gamla devisen med "är det ingen olja under motorn så är det ingen olja i motorn" stämmer inte längre). Verkar vara tunt med dom på blocket nu men har sätt flera 2-3 år gamla för runt 70-80 000
https://www.blocket.se/annons/vasternor ... r/84750604
GSven skrev:Peter Nordlund skrev:*Liten uppdatering*
"Jo jag skulle vilja köra lite .....
Vet ni vad jag skulle kunna se mig själv på? står i deras entré
har du tittat på R nine T? 1200 boxer, ingen vattenkylning, kardan! nätt i måtten
lagom inkörd:
https://www.blocket.se/annons/skane/bmw ... s/92327775
Sven
Fredrik Olsson skrev:Möjligen onödig input då jag inte har någon erfarenhet av hojarna i fråga, men jag vill också lägga en röst på R1200R eller R Nine T. Kan tänka mig att båda är riktigt trevliga maskiner. Begagnade R1200R (typ samma årsmodell som din gamla GS) har sett väldigt prisvärda ut när jag stött på annonser på sådana.
Bengt-Åke Vestman skrev:Peter, jag kan till fullo relatera till dina inledande tankar. Kör man mycket är det inga större problem med en tyngre motorcykel, man blir liksom ett med hojen. Nu har jag haft några år när det inte körts så mycket och då blir motorcykelns storlek en nackdel. När man väl är på rull är det inga problem men när den ska hanteras i garage, långsam stadstrafik mm känner jag mig klumpig och osäker.
I mitt fall brukar hustrun åka med ibland. Det gör att jag inte vill ha för vek hoj, att den ska ha god komfort för henne och ha plats för en hel del packning om vi ska åka på nån lite längre tur. Jag har så här långt landat i att jag behåller min motorcykel och får stå ut med att den är lite för tung och otymplig i vissa situationer.
Det jag inte förstår av många svar ovan är att så många tycker att du ska ha en 1200 när du är ute efter en lite lättare hoj. Du åker väl ensam på den dessutom? Hur kan standarden ha blivit att en så stor motor ses som miniminivå?
Magnus Brobeck skrev:jag skrev ett längre inlägg till Peter på PM med mina tankar men en sak som slår mig är följande och som går i Ecklesistik's fotspår.
Eftersom jag i mitt CV har titlar som räknenisse, säljslusk och väskedängare bland annat så börjar jag min argumentation från det hållet.
Det första man som säljare måste säkra upp att man förstår är kundens budget för affären. Alla begriper att en BMW 540i med allt lull-lull som finns att köpa för nästan en mille är en bättre och bekvämare bil än en flera år begagnad VW Golf med enklaste utrustning och motor. Finns inte pengarna blir det ändå ingen affär på den dyra bilen och därför måste man börja i den änden och kolla vad det får kosta, sedan tittar man på urvalet att köpa och prioritera på viktiga funktioner (i en bil är det ofta transporten som kommer som nr 1).
Vill du som kund hjälpa en riktig säljare på traven så ger du ett budgetspann ganska snart. Annars kommer ni bara att slösa varandras tid.
Därför är det med viss förundran man ser hur det ibland konsekvent föreslås alternativ som "skulle vara så mycket bättre" och "så lite dyrare att det är värt det", detta av yrkesmän som dessutom borde begripa bättre. Rent proffesionellt betraktar jag det som ett korkat beteende, jag har helt enkelt inte tid eller ork spilla kraft på att övertyga någon om vad hen ändå inte har råd att realisera. Basta!
Problemet är ofta två saker:
1. Många är rädda att om man ger ett budgetspann så blir man lurad. Till motmedel finns alltid konkurrensens vackra skapnad, kolla på olika ställen och ex.vis Blocket så får du bra grepp om var marknaden ligger.
2. Att ha en budget (begränsat med pengar) är inte skamligt, släpp det. Att gå in i en butik och köpa en Ferrari utan att pruta är bara korkat. Att visa att man inte bryr sig om pengar är också korkat. Att visa att man har en budget ger respekt och visar att man har kunskap.
MVH Magnus
Konsument skrev:Kronor per använd timma brukar jag ta till när jag är tveksam om något.
Samt, inte alls oviktigt, hur mycket vårdtid kräver prylen som då riskerar att inkräkta på tid som jag hellre lagt på något annat?
Magnus Brobeck skrev:Måns Ulveståhl skrev:Appropå att göra analyser och beräkningar innan ett hojköp.
Garanterat fler köper fordon baserat mer på vad hjärtat säger än vad hjärnan säger.
*SNIPP*
Finansieringsalternativ finns alltid (oftast).
"Lyxfällan" är ett utmärkt exempel på det.
Det är exakt därför som jag pratar om begåvade och korkade yrkesmän i mitt eget gebit. En nöjd kund kommer tillbaka. En ekonomiskt havererad kund med betalningsanmärkningar, oavsett antalet finansieringsalternativ (med minsta heder så kanske SMS lån skulle kunna förlänga/förvärra plågan), blir bara något att öda värdefull tid på. Det finns inga pengar på bankkontot och ingen som vill stå som finansiär gång 2. Bättre då att lära sig vad långsiktighet betyder.
På forum som detta så blir det ofta att när någon ställer en fråga så blir svaren man får sådana som försvarar det egna valet.
Jag har storlek 43 på skor och allt annat blir trångt, ger skav eller som när man var 5 år och provade pappas 44:or - en glidande tur med kanoten. Det vore naturligtvis befängt om jag jämt skulle svara 43 på frågan om vilken sko storlek man skall ha, det kan inga Hjärna och hjärtakänslor ändra på.
Likadant är det med MC, allt har sin publik och tillhör man inte den så kollar man bäst på en annan modell (eller skostorlek) istället för att välja "som kompisen". Man skall inte glömma det faktum att en väldigt stark drivkraft för många (alla men få medger det) vad amdra tycker, man vill vara en i gruppen. För att få den på riktigt nöjda kunden så gäller det väl att få kunden att våga gå på sitt eget hjärta och hjärnas väg.
Att köpa en GS i BMW klubben är ett säkert val för att inte sticka ut 2och bli en i gruppen", att välja en RS tyder på att våga välja det som passar en själv bäst, även om man inte blir som alla andra.
MVH Magnus
Bror Gårdelöf skrev:Peter! En händelse, som ser ut som en tanke, är, att alldeles nyutkomna "Allt om MC" provkör Yamaha MT-07 av senaste modell. Den får överlag mycket fina omdömen och klassas med 7 på en tiogradig skala. Inte illa för en hoj med nypriset 79 900:-.
Då gissar jag, att den är rätt basic. Den är naken, förefaller inte ha värmehandtag osv.
Samma nummer har även en översikt av BMW RnineT som begagnad! Även där är omdömena överlag (mycket) positiva.
BrooklynS skrev:BMW F800 ST är en toppenhoj till reapris som jag tror skulle passa dig utmärkt. Dessutom är den rätt proper, extremt billig i drift och belönande att köra.
Peter Nordlund skrev:BrooklynS skrev:BMW F800 ST är en toppenhoj till reapris som jag tror skulle passa dig utmärkt. Dessutom är den rätt proper, extremt billig i drift och belönande att köra.
Jag har sett den hojen men har fått uppfattningen att den också är relativt framåtlutad sittställning? Streat Touring?
Sedan när jag söker på tex blocket så finns det 1 vad jag kan se så inte så vanlig.
https://www.blocket.se/annons/goteborg/bmw_800_st/94349851
Enligt wikipedia gjordes den fram till 2013?
Den är rätt snygg tycker jag!
Återgå till Generella frågor och tips - MC relaterat
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst