Peter Nordlund skrev: Igår på garageplanen så blev jag lite förvånad över hur snabbt styret når maxläge när man gör en 180 graders sväng, tror aldrig jag upplevt det på min GS men så är det ju olika hojar.
Det beror högst sannolikt på, att din tidigare GS har Telelever, medan F 800-maskinerna har teleskopgaffel.
Med Telelever överförs bromskraften via triangellänken - från strax ovanför framskärmen till motorblocket.
Därmed blir påkänningarna på styrhuvudet mycket mindre, så det kan byggas slankare = större styrutslag.
Med teleskopgaffel överförs bromskraften via styrhuvudet, som alltså måste dimensioneras mycket kraftigare, eftersom hävstången (hela framgaffeln) dessutom är mycket längre. Styrutslaget blir mindre.
Jag känner igen det, som du beskriver, från min Aprilia RST 1000 Futura. Det var den första fullvuxna hoj jag köpte, och styrutslaget på den var synnerligen begränsat. Man fick tänka efter före.
Som kontrast har K 1200 RS/GT/LT och R-maskinerna med Telelever mycket mindre vändradie.
Kompisen, som numera åker RT, hade tidigare en Honda VFR VTEC (teleskopgaffel, förstås). Under en hårnålsrik resa i Alperna 2013 behövde han planera kurvtagningen noggrant. Annars blev det till att stanna och baxa - nog så besvärligt i utförslöpa.
Men med RT är det aldrig några problem.
Vikt och hanterbarhet är intressanta. F 800 GT anges väga 213 kg fulltankad (utan packväskor), och R 1200 GS, 2011, 229 kg (dito). Bara 16 kg skillnad - men höjden över havet spelar förstås också in.
Sedan är frågan, om du hade monterat något extra på GS:en.
Å andra sidan: om packväskor och toppbox var monterade, när du hanterade hojen, blev det kanske tio kilo till.
Men min begränsade erfarenhet av F 800 S/R/GT är samma som din: Lätthanterlig!